Aune 10.08.2006 10:51:00 | |
---|
Pitää kokeilla, saisiko tästä gallupin tynkää aikaiseksi ja ainesta empiiriselle tutkimukselle. Kiinnostaa tietää, millainen ulkoasoitettavien kappaleiden repertuaari teille on vuosien saatossa kovalevylle tarttunut. Pelimannipuolellahan biisit vedetään yleensä ilman lappuja ja usein opetellaankin korvakuulolta. Kappaleet on melodioiltaan ja sovituksiltaan yksinkertaisia. Tm-puolella lienee hieman toisin. Tanssimuusikkokin kuitenkin soittelee "päästänsä" yhtä ja toista, oletteko koskaan laskeskelleet, miten paljon kappaleita sujuu ulkomuistista vaikka iltanuotiolla istuskellessa? Itse arvioin soittavani ilman nuotteja noin 130 (enimmäkseen kansanmusiikki)kipaletta, noin sata kaksirivisellä ja kolmisenkymmentä viisirivisellä, jolla soitettava materiaali on monimutkaasta ja vaikiaselekoosta. Mites teillä ammattipaavoilla? Mikä ei taitu, se katkeaa. |
baron 10.08.2006 11:00:12 | |
---|
Saaks amatööri vastata? Jazz-stankkuja varmaan 30-40, humppaa tuskin lainkaan. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Aune 10.08.2006 11:15:52 | |
---|
Saaks amatööri vastata? Jazz-stankkuja varmaan 30-40, humppaa tuskin lainkaan. Kyllä, mielellään. Tarkoitan ammattipaavoilla kaikkia, joille maksetaan soittamisesta. Minulle maksetaan siitä, että en soita. Mikä ei taitu, se katkeaa. |
KoskPaavo 10.08.2006 11:53:32 | |
---|
Kyllä mä uskallan jo myös enemmät staget jättäneenä sanoa että kyllä ammatikseen soittaneet/-vat ainakin lava-ja ravintolamuusikot 1000-2000 rallia ulkoa muistaa. tai minä muistan ainakin Tämä elämä käy laatuun; onhan se
välimmiten lystiäkin ja nostelee
hieman kantapäitä.
Aleksis Kivi |
vanhami 10.08.2006 12:00:22 | |
---|
Monisyinen juttu. Jos puhutaan siitä, että mitä esim haitarilla vedän sellaisia kappaleita, jotka on ihan oikein opeteltu, niitä voisi olla alun toista sataa. Viimeisimpänä esim Kesäillan valssin opiskelin pahveista ulkomuistiin 5 sivua. Nyt biisi on lakkarissa kaikkine päivineen ja käytettävissä iltanuotiolla. Mutta jos pitäisi lähteä bändin kanssa soittamaan huttua ilman pahveja, niin sitähän tulisi pikku mietiskelyllä varmaan aikamoinen määrä. Hatusta voi vetää kaikkee paskaa lähestulkoon loputtomiin tuttuja biisejä muutamalla soinnulla perus huttukierrolla. Soolon paikalle vedetään teeman tilkkuja ja jotain sointupohjasta jamia, jos teema ei ole hanskassa. Juhannuksena soiteltiin varmaan neljä tuntia kaljaa kiskoenkitaristin ( ja myöhemmin basisti ja rumpali kanssa) ihan randomilla netistä tulostettujen laulusanojen ja sointumerkkien pohjalta biisejä, joita kukaan ei ollu koskaan vetäny. Ei siis toki ulkomuistista, mutta noin periaatteessa kumminkin. Yksinkertaistaen psytyy siis soittamaan "vaikka mitä", mutta kunnolla opiskeltu kappale on aina eri juttu. |
Aune 10.08.2006 12:20:54 | |
---|
Jos puhutaan siitä, että mitä esim haitarilla vedän sellaisia kappaleita, jotka on ihan oikein opeteltu, niitä voisi olla alun toista sataa. Viimeisimpänä esim Kesäillan valssin opiskelin pahveista ulkomuistiin 5 sivua. Nyt biisi on lakkarissa kaikkine päivineen ja käytettävissä iltanuotiolla. ... Yksinkertaistaen psytyy siis soittamaan "vaikka mitä", mutta kunnolla opiskeltu kappale on aina eri juttu. Näitä mä taisin tarkoittaa sekavassa kysymyksen asettelussa. Eikö tuo kuvaamasi "vaikka minkä" vetäminen mene ikään kuin vapaan säestyksen puolelle? Tai sen "rutiinin". Mikä ei taitu, se katkeaa. |
half 10.08.2006 12:29:00 | |
---|
Lähteehän noita, mutta mielestäni pitäisi lähteä paljon enemmän. Häpeäkseni tunnustan käyttäväni aivan liikaa kuitteja keikoilla. |
lukkari 10.08.2006 12:32:29 | |
---|
Kyl sitä varmaan muutama sata biisiä soittaa hatusta.Siis tanssi ym biisejä. Nyt tässä omb hommassa täytyy taas muistaa tarkkaan miten ne biisit on purkissa ennen bändiaikoinahan se ei ollu niin tarkkaa... |
Janus 10.08.2006 12:35:13 | |
---|
Ihan riittävästi. Kaikki ei toisaalta suinkaan ole tanssimusaa. Lonkalta lähtis mm. Saku Sammakon viimeinen matka, Putte Possun kuolinpäivä sekä Juokse sinä humma (liimatehtaalle). |
jjussila 10.08.2006 12:53:20 | |
---|
Kyllä mä uskallan jo myös enemmät staget jättäneenä sanoa että kyllä ammatikseen soittaneet/-vat ainakin lava-ja ravintolamuusikot 1000-2000 rallia ulkoa muistaa. tai minä muistan ainakin Tolokusti tuntus olevan; eihän sitä joka päivä prkl edes omaan nimeään kykene hahmottamaan, jotta.... ... ja kyllä jämpti on näin!?.. |
mack the knife 10.08.2006 14:04:13 | |
---|
Satoja, ei yhtään osaa ajatella tarkkaa lukumäärää. Siis introineen välisoittoineen kaikkineen. Hän vain juo jaloviinaa, viileää viinaa kuin vettä vain juo... |
-Jannu- 10.08.2006 14:08:20 | |
---|
Satoja, ei yhtään osaa ajatella tarkkaa lukumäärää. Siis introineen välisoittoineen kaikkineen. Kuin myös. Ja joka päivä oppii lisää. |
philias23 10.08.2006 14:19:22 | |
---|
Kuin myös. Ja joka päivä oppii lisää. Se kun on niin kovin suhteellista milloin "osaa" biisin joten nää on yhtä turhia threadejä kuin vaikkapa "kuinka monta aurinkoista päivää on vuodessa...". |
mack the knife 10.08.2006 14:24:10 | |
---|
Se kun on niin kovin suhteellista milloin "osaa" biisin joten nää on yhtä turhia threadejä kuin vaikkapa "kuinka monta aurinkoista päivää on vuodessa...". Vai niin. Määrittele sitten mikä se "osaa" on. Laitoinpahan kun kysyttiin. Hän vain juo jaloviinaa, viileää viinaa kuin vettä vain juo... |
Aune 10.08.2006 14:30:18 (muokattu 10.08.2006 14:49:03) | |
---|
Vai niin. Määrittele sitten mikä se "osaa" on. Laitoinpahan kun kysyttiin. Jospa minä määrittelen, turhan threadin aloittajan ominaisuudessa. (Täällä kun muut threadit on niin kovin asiaa täynnä...). Leikitään, että biisin ulkoa osaamisella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että a) nuotteja ei tarvi, b) ei takkua ja tempo pysyy, c) kaikki osat tulee soitettua ilman suurempia virheitä ja vieläpä oikeassa järjestyksessä ja d) kehtaa itte sanoa että osaa ulkoa kys. kappaleen, kuulostaa edes omassa korvassa oikeanlaiselta. Edit: + 2 x "ulkoa" Mikä ei taitu, se katkeaa. |
mack the knife 10.08.2006 14:31:34 | |
---|
Jospa minä määrittelen, turhan threadin aloittajan ominaisuudessa. (Täällä kun muut threadit on niin kovin asiaa täynnä...). Leikitään, että biisin osaamisella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että a) nuotteja ei tarvi, b) ei takkua ja tempo pysyy, c) kaikki osat tulee soitettua ilman suurempia virheitä ja vieläpä oikeassa järjestyksessä ja d) kehtaa itte sanoa että osaa kys. kappaleen, kuulostaa edes omassa korvassa oikeanlaiselta. Tuossa tapauksessa vastaan sitten kuten aikaisemmin. Hän vain juo jaloviinaa, viileää viinaa kuin vettä vain juo... |
Janus 10.08.2006 14:35:56 | |
---|
Vai niin. Määrittele sitten mikä se "osaa" on. Laitoinpahan kun kysyttiin. Marzi Nyman sanoi joskus haastattelunsa osaavansa ulkoa "n. 500 biisiä, sisältäen Ukko Nooan" (luku saattaa vaihdella, iso numero se kuitenkin oli). Mutta kun Marzi osaa biisin, se todennäköisesti osaa soittaa sen kitaralla, koskettimilla, bassolla, rummuilla ja todennäköisesti laulaa liidinkin. Mun mielestä hyvä biisin todellisen osaamisen kriteeri, mutta ei tota voi jokaiselta vaatia; siispä mun mielestä hyvä biisin osaamisen mitta on se, että pystyy soittamaan sen yksin omalla instrumentillaan täysin alusta loppuun introineen, välisoittoineen ja melodioineen (ehkäpä basistien tai rumpalien ei tarvitse handlata tätä) kaikkineen. Bändin mukana voi kuka tahansa korvilla varustettu soittaja räimiä vaikka mitä, kunhan porukassa on mieluusti edes 1 tyyppi, joka pystyy vähän liidaamaan ja tuntee biisin. |
Aune 10.08.2006 14:46:32 (muokattu 10.08.2006 14:48:23) | |
---|
*prhana kun pitää kämmätä tämän editoinnin kanssa* Mikä ei taitu, se katkeaa. |
Ukko 10.08.2006 14:49:21 | |
---|
Tarpeeksi että tulen niillä toimeen. Eipä silti, niitä kvinttisointu kiertopohjaisia soittaa ennalta aavistaen vaikka koko illan tuntematta yhtäkään ennalta sekä rytmitellen ja sooloillen. Ja se pieni prosentti niissä mikä menee pieleen, sitä ei tavallinen turakainen edes kuule. |
uruttaja 10.08.2006 14:51:40 | |
---|
1 humppa ja rock. |