Anonymous-jazz 28.07.2006 21:18:21 | |
---|
Tanssimusa-alalla tuntuu usein kuulevan termin rutiini. Mistä teidän mielestänne muodostuu ns. tanssimuusikon rutiini. Minä olen saanut siitä vähän sellaisen käsityksen että ns. rutiinilla ei ole mitään tekemistä soittoteknisten asioiden kanssa vaan sillä olisi tekemistä sen kanssa mitenkä klaaraa ns. esiintymisen (biisit tuttuja jne..). Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. |
EP 28.07.2006 21:23:13 (muokattu 28.07.2006 21:23:52) | |
---|
Tanssimusa-alalla tuntuu usein kuulevan termin rutiini. Mistä teidän mielestänne muodostuu ns. tanssimuusikon rutiini. Minä olen saanut siitä vähän sellaisen käsityksen että ns. rutiinilla ei ole mitään tekemistä soittoteknisten asioiden kanssa vaan sillä olisi tekemistä sen kanssa mitenkä klaaraa ns. esiintymisen (biisit tuttuja jne..). Mun mielestä se on sitä, että kehtaa vaikka mitä! Esim. soittaa ihan pokkana päin persettä biisin kun biisin. 8) |
KoskPaavo 28.07.2006 21:24:26 | |
---|
Tanssimusa-alalla tuntuu usein kuulevan termin rutiini. Mistä teidän mielestänne muodostuu ns. tanssimuusikon rutiini. Minä olen saanut siitä vähän sellaisen käsityksen että ns. rutiinilla ei ole mitään tekemistä soittoteknisten asioiden kanssa vaan sillä olisi tekemistä sen kanssa mitenkä klaaraa ns. esiintymisen (biisit tuttuja jne..). Olen tietysti samaa joskus ajatellut ja olen omalla kohdallani päätynyt sellaiseen että jos keikalle mennessä ehkä vain vähän jännittää se että soittimet ja vahvistimet toimii. Siis noin kova rutiini mulla on. Tämä elämä käy laatuun; onhan se
välimmiten lystiäkin ja nostelee
hieman kantapäitä.
Aleksis Kivi |
Lennu 28.07.2006 21:24:36 | |
---|
Mä käsitän sen niin, että ei ole mitään sekoilua ja ylimääräistä häslinkiä, vaan jokainen tietää oman hommansa, laitteensa ja tehtävänsä. Siihen kuuluu kaikki roudaamisesta, pystyttämisestä, soittamisesta/laulamisesta purkamiseen ja olille taputtelemiseen. Sitten kun tulee jokin tekijä, mikä rikkoo sen rutiinin, niin sitten ollaan ärtyneitä ja äksyjä. Kaikki tahtoo, että homma toimii, eikä kenenkään perään tarvii kattella. Se on vissiin rutiinia, eikä ollenkaan mitään negatiivista. |
Sertzo S 28.07.2006 21:24:49 | |
---|
Välinpitämättömyys! |
Lennu 28.07.2006 21:25:00 | |
---|
Mun mielestä se on sitä, että kehtaa vaikka mitä! Esim. soittaa ihan pokkana päin persettä biisin kun biisin. 8) Hoho, mä perun mun analyysin ja komppaan tätä. |
jeppeq 28.07.2006 21:27:44 | |
---|
Mä käsitän sen niin, että ei ole mitään sekoilua ja ylimääräistä häslinkiä, vaan jokainen tietää oman hommansa, laitteensa ja tehtävänsä. Siihen kuuluu kaikki roudaamisesta, pystyttämisestä, soittamisesta/laulamisesta purkamiseen ja olille taputtelemiseen. Sitten kun tulee jokin tekijä, mikä rikkoo sen rutiinin, niin sitten ollaan ärtyneitä ja äksyjä. Kaikki tahtoo, että homma toimii, eikä kenenkään perään tarvii kattella. Se on vissiin rutiinia, eikä ollenkaan mitään negatiivista. Tähän kun vielä lisätään biisituntemus ja pärjääminen olosuhteista huolimatta, ollaan jo aika pitkällä. Rutiini ei ole "välttämättä" negatiivinen, mutta saattaa olla sitäkin. Valehtelisin jos väittäisin |
Anonymous-jazz 28.07.2006 22:16:36 (muokattu 28.07.2006 22:16:49) | |
---|
Niin onhan se rutiini myös hanuripartioilla :) Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. |
paice60 28.07.2006 22:44:01 | |
---|
Mun mielestä rutiini on sitä että tulee tilanne kuin tilanne, niin kaikki hoituu eli ei mene mistään puihin. Tietää hyvin tarkkaan missä ITSE menee, koska muista ei voi mennä vastuuseen, ja hoitaa oman tonttinsa. Pystyy sopeutumaan mihin tilanteeseen vain. Esim Mikseri hajoaa. No tehdään lenkki sieltä ja hoidetaan se sieltä kautta ym. Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen. |
Lennu 29.07.2006 02:39:12 | |
---|
Mun mielestä rutiini on sitä että tulee tilanne kuin tilanne, niin kaikki hoituu eli ei mene mistään puihin. Tietää hyvin tarkkaan missä ITSE menee, koska muista ei voi mennä vastuuseen, ja hoitaa oman tonttinsa. Pystyy sopeutumaan mihin tilanteeseen vain. Esim Mikseri hajoaa. No tehdään lenkki sieltä ja hoidetaan se sieltä kautta ym. Mä tarkoitin suurinpirtein samaa asiaa, eli kunhan hoitaa tonttinsa ja jeesaa sitten muussa, jos riittää rahkeita kautta mielenkiintoa. Mutta rutiini on se, että kaikki toimii transparentisti, mihinkään ei tarvitse puuttua, koska se vie energiaa. Siitä omasta panostuksesta. Esimekkinä vaikka aivan outo mikseri, joka tuodaan paikalle, jonka toiminnasta vain sinä tiedät. Pakkohan se on hoitaa kuntoon, mutta se rikkoo sitä totuttua rutiinia niin, ettei oikeen kiinnostais. "minä pystytän kiskani tähän ja alan toimii", ei ookkaan se meininki. Yllättävää tapahtuu aina ja kun niistä selviää sanomalla "taas näin", on päässyt rutiinin ytimeen. |
R.Syke 29.07.2006 06:28:06 (muokattu 29.07.2006 07:07:15) | |
---|
Ylimielinen hymy huulilla soitellaan kolmen soinnun kiertoja. Tauon aikana mennään baariin sama hymy huulilla. Jos joku toivoo jotain kappaletta, vittuillaan sama hymy huulilla, mutta hyväntahtoisesti. Heitetään päätä rennosti. Kotiin mennessä hymy huulilta kuolee. Laskunippu, joka on odottamassa, on isompi kuin kukaan on odottanut. Rutiini. Rutina. |
R.Syke 29.07.2006 07:25:21 (muokattu 29.07.2006 07:34:42) | |
---|
Mitenkä kuvailisitte rutiinin ? Tähän kysymykseen lainaan nimim. 'Hynysen' pakinan loppuosaa: Hän nimittäin käveli matkallaan savuiseen laivabaariin, jossa soitti rutinoitunut tanssiorkesteri. Tässä lainaus: 'Aikoihin ei ole ollut niin hauskaa. Vanhat ihmiset jorasivat paidat märkinä tanssilattialla. Heikkokuntoisimmat väänsivät sydämentahdistimiaan kolmoselle. Nitro, jos toinenkin, livahti kielen alle. Ja entäs se bändi? Se vasta oli jotain. Jätkät nimittäin osasivat vittuilla. Basisti vilkuili jatkuvasti kelloaan miettien:'Vielä viisi minuuttia ja sitten pääsen tauolle.' Rumpali havaitsi yleisön joukossa tavallista enenmmän pitkätukkia, jotka olivat tulossa Metallican konsertista samaisella laivalla. Se kirvoitti monet rumpusoolot ja hevisovitukset tutuista tanssikappaleista. Kappaleiden välispiikeissä ei yleisöä hirveästi kosiskeltu: -Tätä kappaletta meiltä pyydettiin X:n järjestötalolla vuonna 1967. Nyt me sitten se soitetaan. Tai: -Tämä seuraava kappale on omistettu rakkaalle vaimolleni. Sen nimi on 'See yuo later, Alligator!' Joku keski-ikäinen nainen vei orkesterille lapun, jossa oli toivekappale. Rutinoitunut orkesterinjohtaja luki (hieman muunnellen): -Tämä viehättävä rouvahenkilö pyytää meitä keikan jälkeen laivan saunatiloihin löylyihin. Kaljaakin kuulemma on.' Rutiinia. Musta. Lainaus on 'Hynysen' pakinasta läntisen Keski-Suomen valtalehdessä a.d. 2006. Kiitos. |
jon lord 29.07.2006 12:28:27 (muokattu 29.07.2006 12:32:05) | |
---|
Mun mielestä rutiini on sitä että tulee tilanne kuin tilanne, niin kaikki hoituu eli ei mene mistään puihin. Tietää hyvin tarkkaan missä ITSE menee, koska muista ei voi mennä vastuuseen, ja hoitaa oman tonttinsa. Pystyy sopeutumaan mihin tilanteeseen vain. Esim Mikseri hajoaa. No tehdään lenkki sieltä ja hoidetaan se sieltä kautta ym. Mä olen samaa mieltä tästä kuin paice60. Yksi esimerkki, olin vanhainkodissa hartaustilaisuudessa ja mummot alkoi sekoilemaan,yksi huuteli sitä toinen tätä ja tilanne oli aika kaaosmainen. Kirkkoherra sanoi myöhemmin että hoidin tilanteen kovalla rutiinilla tai kun eräs kanttori torkkui saarnan aikana ja yhtäkkiä pappi saarnastuolissa sanoi että laulakaamme nyt virren sen ja sen se säkeistö. Kanttori heräsi kesken torkkujen ja istui urkupenkille ja puoliunessa veteli sen virren. Åitini kertoi että noita tilanteita tulee yhtenään ja se pitää vaan hoitaa. Tanssipuolella noita tilanteita tuli eteen tämän tästä. sanoisin että minun mielestäni rutiini on sellaista minkä paice ,sanoi pystyt hoitamaan tilanteen kuin tilanteen pahemmin kakistelematta ja niin ettei yleisö huomaa mitään. Mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä ylimielisyyden tai kyllästymisen kanssa. Ne ovat aivan eri asioita. Rutiini muodostuu ajan mittaan siitä että tekee paljon työtä ja siitä oppii selviytymään hyvällä asenteella ja ammattitaidolla ilman rykimisiä. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
baron 29.07.2006 13:23:00 | |
---|
Rutiini ja rutiini: Jotkut prot ovat tälläkin palstalla kertoneet, että esim hääkeikat on tylsiä, kun niissä ei vedetä ne 3-4(5) settiä, jotka lava- tai ravintolakeikalla, vaan tulee kaikenlaisia ylläreitä, keskeytyksiä ym. Musta ne just siksi on kivoja, vaatii improvisaatiota, tilanteenhallintaa ym. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Ukko 29.07.2006 13:56:33 | |
---|
Mun mielestä se on sitä, että kehtaa vaikka mitä! Esim. soittaa ihan pokkana päin persettä biisin kun biisin. 8) Olet siis ollut meidän keikoilla kuuntelemassa :/ |
Ukko 29.07.2006 13:59:54 | |
---|
Eiks rutiini ole sitä että pystyy hoitamaan homman kunnialla loppuun hommaa sen kummemmin ajattelematta ja suunnittelematta. |
freeze 29.07.2006 14:05:31 | |
---|
Rutiini=kokemus, jonka keräämiseen tarvitaan 3-10 vuotta ... Jos on solisti ja biisi menee am:sta ja solisti sanoo että mennääkin D# mollista... Niin siinä olisi moni smorkki bändi kusessa... ps. Baronilla on uudet rinnat :D |
freeze 29.07.2006 14:06:59 | |
---|
Eiks rutiini ole sitä että pystyy hoitamaan homman kunnialla loppuun hommaa sen kummemmin ajattelematta ja suunnittelematta. jämäkkä vastaus! |
Pula-Aho 29.07.2006 14:48:14 | |
---|
Minusta rutiini on kokemuksen tuomaa varmuutta ja kykyä hoitaa yllättävätkin tilanteet ja ongelmat hermostumatta ja nopeasti. Rutiinin kääntöpuolena voi joskus olla innovatiivisuuden puute. Hommat tehdään niinkuin aina ennenkin. Hyvä olisi jos työporukasta löytyisi molempia. Pätee enempi vähempi kaikkiin hommiin. -G- Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. |
DVD 29.07.2006 14:48:25 (muokattu 29.07.2006 14:50:43) | |
---|
rutiini on vierasperäinen sana ja tarkoittaa kokemusta. |