Aihe: Synkopoitua, suomalaista tanssimusiikkia
1 2
Riksteri
10.11.2006 08:36:21
Tuttavani etsii yllämainitun kaltaista vahvasti synkopoitua musiikkia, joka olisi uutta, suomalaista ja mielellään suomeksi laulettua. Livenä kuulee usein hienosti esitettyjä kappaleita, mutta onko näitä levytetty? Onko suomenkieli hankalampaa synkopoidun musiikin esittämiseen kuin vaikkapa englanti tai ruotsi? Vai johtuuko vahvojen synkooppien puuttuminen siitä, ettei metrisestä rytmityksestä ole jostain studioteknisestä syystä oikein mahdollista poiketa?

Selvennykseksi vielä kuvaus siitä, mitä synkopoinnilla tässä yhteydessä tarkoitetaan:

Synkooppi, (kreik. synkopē. oik. = poishakkaaminen), rytmimuodostelma, joka merkitsee poikkeamista normaalista metrisestä korostuksesta, painotuksesta siten, että painoton ja painollinen tahdinosa sidotaan yhteen ja painotus siirretään edelliselle.

Synkooppi on usein luonteeltaan kiihottava, ja se on tärkeä tekijä kaikkien aikakausien musiikissa, erityisesti jazzissa. Synkopointia ja vastaavaa painottoman tahtiosan painotusta ilman sitomista käyttäen - mitä myös kutsutaan toisinaan synkopoinniksi - saadaan aikaan erityisen mutkikkaita rytmejä, usein myös polyrytmiikkaa. Synkopoidulla musiikilla tarkoitetaan sen vuoksi arkikielessä usein jazzia tai jazzin kaltaista musiikkia.
KoskPaavo
10.11.2006 10:58:27
Hyvä haitarinsoittaja synkopoi joka biisissä , eritoten polkassa
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
R.Syke
10.11.2006 11:51:00
Ja Remu laulaessaan...
Tankero
10.11.2006 11:56:25
Hyvä haitarinsoittaja synkopoi joka biisissä , eritoten polkassa

Syötteen Taika on läpisynkopoitua tanssimusiikkia.
Varmasti, vissiin.
paice60
10.11.2006 13:52:05
Syötteen Taika on läpisynkopoitua tanssimusiikkia.

Varsinkin rumpalin osalta.
Miks´ mä oon täällä?
uruttaja
10.11.2006 13:52:46
Varsinkin rumpalin osalta.

Ihan kenen vaan osalta.
paice60
10.11.2006 13:57:42
Ihan kenen vaan osalta.

Totta tuokin. Tosin olen vain kuullut sen yhden biisin, mutta odotan malttamattomana loppuja. Lord vois vähän kiirehtiä.
Miks´ mä oon täällä?
Riksteri
10.11.2006 14:21:12
Ihan vakavasti puhuen, ihmettelen sitä, ettei yksikään suomalainen iskelmätähti ole tehnyt sellaista cover -levyä, jota voisi musiikiltaan verrata Helmut Lottin uuteen The Crooners -tupla-albumiin. Pitäisikö laulajan itse arrata ja jopa säveltää kappaleet (Lotin lailla), jotta vahvasti synkopoidut taustat saataisiin toimimaan? Suomessa on erittäin komeaäänisiä laulajia vaikka kuinka paljon, muusikoiden ammattitaito lienee maailman huippua eikä äänialan ammattilaisistakaan tai tekniikastakaan liene suurempaa pulaa.

Jos Helmut Lotti ja levy-yhtiö antaisi luvan käyttää arrejaan ja taustojaan näiden hienojen kappaleiden suomenkieliselle esittäjälle, tulisi siitä suurin ja myydyin suomalainen iskelmälevy vuosikymmeniin.
Jäärä
10.11.2006 16:12:03
Pitäisikö laulajan itse arrata ja jopa säveltää kappaleet (Lotin lailla), jotta vahvasti synkopoidut taustat saataisiin toimimaan?

Totta kai!
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Tankero
10.11.2006 16:57:01
Totta kai!

Eikös ne suurin osa arraakkin ja jotkut vielä tekstittääkin.
Varmasti, vissiin.
Tankero
10.11.2006 16:57:41
Ihan vakavasti puhuen, ihmettelen sitä, ettei yksikään suomalainen iskelmätähti ole tehnyt sellaista cover -levyä, jota voisi musiikiltaan verrata Helmut Lottin uuteen The Crooners -tupla-albumiin. Pitäisikö laulajan itse arrata ja jopa säveltää kappaleet (Lotin lailla), jotta vahvasti synkopoidut taustat saataisiin toimimaan? Suomessa on erittäin komeaäänisiä laulajia vaikka kuinka paljon, muusikoiden ammattitaito lienee maailman huippua eikä äänialan ammattilaisistakaan tai tekniikastakaan liene suurempaa pulaa.

Jos Helmut Lotti ja levy-yhtiö antaisi luvan käyttää arrejaan ja taustojaan näiden hienojen kappaleiden suomenkieliselle esittäjälle, tulisi siitä suurin ja myydyin suomalainen iskelmälevy vuosikymmeniin.

Tuot tuota... Toivottavasti tämä on provo.
Varmasti, vissiin.
Ukko
10.11.2006 17:05:32

Totta tuokin. Tosin olen vain kuullut sen yhden biisin, mutta odotan malttamattomana loppuja. Lord vois vähän kiirehtiä.

Minä olen taas yrittänyt kuunnella useampaa biisiä mutta aina yhtä huonolla menestyksellä :(
Riksteri
10.11.2006 20:49:11
Tuot tuota... Toivottavasti tämä on provo.

Ei ole provo. Oletko kuullut tätä albumia vai muodostatko mielipiteesi aiempien levyjen perusteella? Mielestäni tämä levy on aivan eri tasoa kuin aiemmat, Lotti on itse säveltänyt tuplacd:n toisen levyn ja antanut sille nimeksi My Way. Niin hyvää musiikkia tuossa on, että suomennos olisi kyllä paikallaan.
jeppeq
10.11.2006 21:17:13
Tuttavani etsii yllämainitun kaltaista vahvasti synkopoitua musiikkia, joka olisi uutta, suomalaista ja mielellään suomeksi laulettua. Livenä kuulee usein hienosti esitettyjä kappaleita, mutta onko näitä levytetty? Onko suomenkieli hankalampaa synkopoidun musiikin esittämiseen kuin vaikkapa englanti tai ruotsi? Vai johtuuko vahvojen synkooppien puuttuminen siitä, ettei metrisestä rytmityksestä ole jostain studioteknisestä syystä oikein mahdollista poiketa?

Selvennykseksi vielä kuvaus siitä, mitä synkopoinnilla tässä yhteydessä tarkoitetaan:

Synkooppi, (kreik. synkopē. oik. = poishakkaaminen), rytmimuodostelma, joka merkitsee poikkeamista normaalista metrisestä korostuksesta, painotuksesta siten, että painoton ja painollinen tahdinosa sidotaan yhteen ja painotus siirretään edelliselle.

Synkooppi on usein luonteeltaan kiihottava, ja se on tärkeä tekijä kaikkien aikakausien musiikissa, erityisesti jazzissa. Synkopointia ja vastaavaa painottoman tahtiosan painotusta ilman sitomista käyttäen - mitä myös kutsutaan toisinaan synkopoinniksi - saadaan aikaan erityisen mutkikkaita rytmejä, usein myös polyrytmiikkaa. Synkopoidulla musiikilla tarkoitetaan sen vuoksi arkikielessä usein jazzia tai jazzin kaltaista musiikkia.

"huono bänti, laulaja laulo ihan eri tahtiin kuin säestävä yhtye" - lähtökohtana...
Valehtelisin jos väittäisin
isojussi
10.11.2006 22:00:10
Olisko aika merkittävä osa Lnströmmin Ekin varsinkin Junnulle ja Huuhaalle säveltämästä matskusta?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Timi
11.11.2006 14:52:05
Kait tuo tarkoittaa rytmillistä,jotenkin painotettua jakoa?Olenko metsässä?Baron ja tietty moni muukin, varsinkin lattareiden tuntijat ja soittajat ymmärtävät sen tärkeyden.Perhana kun en muista taas biisin nimeä jota Sirkka T lauloi meidän kanssa.Niin puutkin tuulessa taipuu......Se oli minun mielestä synkopoitu teos.Sirkka väsäs mun 30v synttäreille mulle oman biisinkin ja esitti sen bändin kanssa.
Kylmän viileesti!
pekkajau
11.11.2006 14:56:33
"Riluttele Yö" ("Putting on the Ritz") on minun mielestäni aika hyvä ...
Joo sanoi Olli kun leipä loppu.
lukkari
13.11.2006 12:50:58
Syn-kooop-pi. Ti-taa-ti.
jon lord
13.11.2006 19:02:36
Lauantaina oltiin jossain juhlissa show keikalla ja siellä vasta biisi kuultiin. Olis Reijo Antero Leppänenkin ollut kateudesta vihreä sen verran kovaa kamaa oli.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
R.Syke
13.11.2006 22:32:49
Monet, tuota, helskuta, vanhahkot valssit on lähes puhasta synkooppia :D

Nää kansan syvästä rivistä lähteneet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)