TiVe 01.11.2006 13:51:03 | |
---|
Monessa ketjussa on puhuttu sanoituksista niin siitä tulikin mieleen, että sanoituksia (=sanomaa) kuunnellaan ja tutkiskellaan tosi vähän. Usein sanat vaan istuu hyvin kappaleeseen ja laulu on kuin yksi instrumentti ilman, että sanojen sisällölle annetaan sijaa. Usein kun sanat lukee paperista niin tajuaa vasta, että mitä kappaleella yritetään sanoa. Sitten on biisejä, joiden sanoissa ei ole päätä ei häntää. Yksi erikoisimpia ja yllättämpiä sanoituksia on "Liehuva Liekinvarsi" - sisältö jää oman tulkinnan varaan vaikka tavaa sanat paperilta. Toinen esimmerkki on "Rakkaus on lumivalkoinen"..biisistä tulee sellainen fiilis, että onpa hieno rakkaus-kappale, vaikka sanat kertoo kyllä rakkauden lyhyydestä ja päättymisestä. Muita yllätyksiä sanoissa? Rykiminen ei tarkoita Lapissa hiljaista yskimistä |
omarklah 01.11.2006 14:12:04 (muokattu 01.11.2006 14:12:55) | |
---|
Hukkaputkiorkesterin "Hukkaa Päälle" pitää sisällään monta hyvää sanoitusta. "Tupo natinkia tuo tili tuli, tili meni. Tupo typötyhjä tipotie ja töttöröö" EDIT: Muistaakseni jenkka oli tuo yllämainittu Tää sit sanois tälleen... |
Arthur 01.11.2006 14:15:24 | |
---|
Yksi erikoisimpia ja yllättämpiä sanoituksia on "Liehuva Liekinvarsi" - sisältö jää oman tulkinnan varaan vaikka tavaa sanat paperilta. Hmm.. Mä olen ensikuulemasta asti tulkinnut tuon tekstin niin ,että tässä on kyse vanhasta tutusta kolmiodraamasta. -Metsästä löytyy puukotettu mies - . 'yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta , minä olin tulehen tuijottaja ,jolle tuli niin tukalasti kuuma' aikansa kärvisteltyään tarinan sankari ratkaisee asian tuikkaamalla kilpakosijan puukolla kylmäksi kansalliseen tapaan. Tarina ja teksi on mielestäni hieno. ehkä tuon voi muutenkin tulkita. Joskus äärimmäisen naivi teksti saa sisällön toimivan esityksen kautta.Näin esim. joissakin Topi/Agents kappaleissa. Luettuna korni teksi alkaakin toimia laulettuna aivan eritavalla. |
baron 01.11.2006 14:20:09 | |
---|
Hmm.. Mä olen ensikuulemasta asti tulkinnut tuon tekstin niin ,että tässä on kyse vanhasta tutusta kolmiodraamasta. -Metsästä löytyy puukotettu mies - . 'yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta , minä olin tulehen tuijottaja ,jolle tuli niin tukalasti kuuma' aikansa kärvisteltyään tarinan sankari ratkaisee asian tuikkaamalla kilpakosijan puukolla kylmäksi kansalliseen tapaan. Tarina ja teksi on mielestäni hieno. ehkä tuon voi muutenkin tulkita. Mä hämärästi muistan lukeneeni, että sun tulkintasi on täysin oikea. Tekstintekijä oli lukenut lehdestä vastaavasta tapauksesta joka innoitti tähän. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
TiVe 01.11.2006 14:22:48 | |
---|
Hukkaputkiorkesterin "Hukkaa Päälle" pitää sisällään monta hyvää sanoitusta. "Tupo natinkia tuo tili tuli, tili meni. Tupo typötyhjä tipotie ja töttöröö" EDIT: Muistaakseni jenkka oli tuo yllämainittu Ainakin yksi biisi tulee mieleen, jossa sanakikkailu on viety äärimmilleen: Hullujussin "Friduna Skikuna". Kauniita keksittyjä sanoja(äänteitä), jotka istuu biisiin. " Friduna skikuna oolama lomadima hoplaa...." Rykiminen ei tarkoita Lapissa hiljaista yskimistä |
Tankero 01.11.2006 17:16:25 | |
---|
Mä hämärästi muistan lukeneeni, että sun tulkintasi on täysin oikea. Tekstintekijä oli lukenut lehdestä vastaavasta tapauksesta joka innoitti tähän. Jep. Sehän on euroviisukarsintoihin tehty biisi ja Siikavire halus hiukan erilaista/hätkäyttävää meininkiä. Kuten biisin alotus, Tuolla metsässä makaa kuollut mies, ja laulajaksi tumman, synkännäköisen Markku Blomqistin. Varmasti, vissiin. |
EP 01.11.2006 18:09:44 | |
---|
Yksi sykähdyttävimpiä ja meikäläisellä hervottoman naurukohtauksen aikaansaanut biisi oli Martti Innasen "Viruvalge bossanova". 8)) |
isojussi 01.11.2006 19:57:11 | |
---|
Yksi sykähdyttävimpiä ja meikäläisellä hervottoman naurukohtauksen aikaansaanut biisi oli Martti Innasen "Viruvalge bossanova". 8)) Nyt alkoi kiinnostaa. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
uruttaja 01.11.2006 20:06:34 | |
---|
Nyt alkoi kiinnostaa. Bellavabäälle daddispalan annoin, Viruvalgeet ja säkened löi Hälle yksin lemmevalan vannoin, gulgugissa daddispalan söi... |
Martso 01.11.2006 20:11:24 | |
---|
Äkytäky-jenkka on mahtava tässä sarjassa. |
KoskPaavo 01.11.2006 20:20:13 | |
---|
Bellavabäälle daddispalan annoin, Viruvalgeet ja säkened löi Hälle yksin lemmevalan vannoin, gulgugissa daddispalan söi... Itse olin havaitsevinani tässä lievää Georg Ots-parodiaa ääntämyksesstä kuin myös melodiassa on yhtymäkohtia "Älä kiiruhda"-kappaleeseen. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
R.Syke 01.11.2006 20:20:45 | |
---|
'Jenkka ulkosynnyttimistä' on myös maininnan arvoinen, kun kansanmusiikkilinjalle lähdetään. |
uruttaja 01.11.2006 20:22:35 | |
---|
Itse olin havaitsevinani tässä lievää Georg Ots-parodiaa ääntämyksesstä kuin myös melodiassa on yhtymäkohtia "Älä kiiruhda"-kappaleeseen. Vanhankansanmiehinä tiedämme tämän olevan aivan faktaa. |
Sertzo S 01.11.2006 20:36:19 | |
---|
Itse olin havaitsevinani tässä lievää Georg Ots-parodiaa ääntämyksesstä kuin myös melodiassa on yhtymäkohtia "Älä kiiruhda"-kappaleeseen. Oikeat havainnot. |
pekkajau 01.11.2006 20:36:42 | |
---|
Siantappojenkka...ehdottomasti! Joo sanoi Olli kun leipä loppu. |
half 01.11.2006 20:36:43 | |
---|
'Jenkka ulkosynnyttimistä' on myös maininnan arvoinen, kun kansanmusiikkilinjalle lähdetään. Laki epäsiveellisten julkaisujen levittämisen ehkäisemiseksi. |
EP 01.11.2006 21:46:41 | |
---|
'yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta , minä olin tulehen tuijottaja ,jolle tuli niin tukalasti kuuma' Mä oon aina tykännyt tuosta ja varsinkin siitä alkuperäisversiosta! |
Coelhinho21 01.11.2006 21:56:23 | |
---|
'yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta , minä olin tulehen tuijottaja ,jolle tuli niin tukalasti kuuma' Mä oon aina tykännyt tuosta ja varsinkin siitä alkuperäisversiosta! kuin myös.. piti kaivella ihan ääninäyte josta plokkailla ja soitella sitä väliin, ku meinas hetkeksi tulla reenattavien biisien ja biisin teon kanssa tuskastus.. Confidence is the feeling you have before you understand the situation. |
pekkajau 01.11.2006 21:59:04 | |
---|
kuin myös.. piti kaivella ihan ääninäyte josta plokkailla ja soitella sitä väliin, ku meinas hetkeksi tulla reenattavien biisien ja biisin teon kanssa tuskastus.. Timo Turvonnainen teki tästä rokimman version joskus aikoja sitten! Siinä se intro on ihan kun lainattu "Hard Rock Hallelujasta"! Joo sanoi Olli kun leipä loppu. |
Coelhinho21 01.11.2006 22:28:52 | |
---|
Timo Turvonnainen teki tästä rokimman version joskus aikoja sitten! Siinä se intro on ihan kun lainattu "Hard Rock Hallelujasta"! Ei se Turpeisen versio nyt niinkään rock oo, Wärtzilää lienet tarkottanut.. Confidence is the feeling you have before you understand the situation. |