jon lord 01.02.2007 11:42:27 (muokattu 01.02.2007 12:02:34) | |
---|
Reilun 2 vuoden ajalta tehty tilasto toivebiiseistä harjan nostajaisissa. Systeemi oli se että pöytiin jaettiin lappuja ja niihin kirjoitettiin toive biisejä. Soittelin niitä sitten sen minkä aina kerkesin tilaisuuden aikana. Lappuja oli noin 10 cm.korkuinen pino eli aika paljon. Tässä kärki: 1.Rentun Ruusu 12 % 2.Satumaa 8 % 3.Jätkän humppa 6% Lopuista ei prosentteja koska ne meni aika tasan ja nämä eivät ole sen takia missään järjestyksessä. Mutta nuo kolme ensimmäistä olivat selkeät. Mantsurian kummut Joki Moskovan valot Syksyn sävel Kotkan ruusu Olen 30 Mä joka päivä töitä teen Kultainen nuoruus Daa da daa Kuurankukka Lokki valssi Paratiisi Albatrossi Satulinna Suvivalssi Kesäillan valssi Isoisän olkihattu Kultainen nuoruus Metsäkukkia Mitäs sanotte? COVS jäsen N.o 3 |
KoskPaavo 01.02.2007 11:48:24 | |
---|
Rentun ruusu on vähän ylläri, muut eivät yllätä. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
jykke65 01.02.2007 11:56:13 | |
---|
Olihan siellä yks tuntemattomampikin toi Lokko valssi = ) Hard Hump Halleluja!! Eller hur??? |
jon lord 01.02.2007 12:02:23 | |
---|
Olihan siellä yks tuntemattomampikin toi Lokko valssi = ) Hah haaa,hyvä vitsi COVS jäsen N.o 3 |
okabass 01.02.2007 12:58:00 (muokattu 01.02.2007 13:00:16) | |
---|
Mitäs sanotte? Sanoisin -Huuhaa Innasta mukaellen- että yleisöä ei näköjään vieläkään pysty aliarvioimaan liikaa. Kiitos listasta, mielenkiintoinen "tutkimus". Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. |
Mandoman 01.02.2007 13:13:19 | |
---|
Reilun 2 vuoden ajalta tehty tilasto toivebiiseistä harjannostajaisissa. Mitäs sanotte? Melko yllätyksetön lista, josta puuttuu yksi sävelmä, jota ainakin näillä nurkilla pyydetään soittamaan, eli "Muurari".."kevät toi, kevät toi muurarin" jne... Sen kyllä ne huohmoo toesettii,
ja kyllä se tiijetään tok itekkii,
että Luoja, kul luati se parraentansa,
loe Savommuan ja Savommuan kansan. |
v_m_kangas 01.02.2007 13:17:21 | |
---|
Eikös se soitetuimpienkin lista ollut aikalailla samansisältöinen. Meneekös se sitten niin, että ihmiset toivovat niitä mitä soitetaan, koska eivät muita biisejä tiedä. Eli tommonen oravanpyörä. Tosin nämä voimasoitot radiokanavilla tuovat ainakin tilapäisesti jonkin uuden biisin oravanpyörään. Lentää sieltä sitten pihalle, jollei se oikeasti kestä ajan kulutusta. Humppaa tai soita humppaa |
pekkajau 01.02.2007 13:22:31 (muokattu 01.02.2007 13:22:46) | |
---|
Melko yllätyksetön lista, josta puuttuu yksi sävelmä, jota ainakin näillä nurkilla pyydetään soittamaan, eli "Muurari".."kevät toi, kevät toi muurarin" jne... Tuota vähän minäkin ihmettelin että missäs "Muurari" ja missäs "Kisällit Kesällä"? Ainakin niissä harjannostajaisissa joissa olen ollut "nostattamassa tunnelmaa" on tämä "Kisällit Kesällä" nostanut tunnelman kattoon kun laulaa aina säkeistöjen väliin jotta:"Kaljaa, kaljaa,tralallalalalalaa". |
baron 01.02.2007 13:25:29 | |
---|
Noi piisit toimii niissä tansseissakin, missä tuo jengi käy. COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Riksteri 01.02.2007 13:41:00 | |
---|
Harjannostajaisissa on oma tunnelmansa, moni ajattelee tilaisuuden aika reipashenkiseksi tapahtumaksi, jossa talkooporukkaa pyritään kansanomaisesti viihdyttämään. Ennen vanhaan harjannostajaisissa on juotu paljon viinaa, tapeltu ja porukalla laulettu kaikille tuttuja värssyjä. Perinteet kuitenkin menettävät alkuperäistä merkitystään ja usein harjannostajaisten yhteydessä puhutaan harjakaisista, joita on vietetty onnistuneiden hevoskauppojen jälkeen. Yhtäkaikki, vanhat rallit sopivat tilanteeseen oikein hyvin, uudemmat suosikki-iskelmät tai radioasemien soittolistat eivät oikein tilaisuuden henkeen samalla tavalla istu. Suomenhevonen, jäsen nro 1 |
KoskPaavo 01.02.2007 13:50:43 | |
---|
Melko yllätyksetön lista, josta puuttuu yksi sävelmä, jota ainakin näillä nurkilla pyydetään soittamaan, eli "Muurari".."kevät toi, kevät toi muurarin" jne... Minulta ei ole tuota pyydetty koskaan, joskus vappujuhlissa on vedetty, "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
KoskPaavo 01.02.2007 13:52:16 | |
---|
Minulta ei ole tuota pyydetty koskaan, joskus vappujuhlissa on vedetty, Eikä "Mä putoan"-kappaletta ole koskaan toivottu vaikka se näemmä on vallan tykätty. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
R.Syke 01.02.2007 14:57:54 (muokattu 01.02.2007 14:59:43) | |
---|
Eikä "Mä putoan"-kappaletta ole koskaan toivottu vaikka se näemmä on vallan tykätty. 'Mä putoan' ja 'Puuseppää aina tarvitaan', sopiva pari. Hmh. Ennakoi tulevan aamun tilanne työmaalla. Aika vähän on hunppaa (1) listassa. Et ou soittanu ;) |
Riksteri 01.02.2007 16:07:58 | |
---|
Vielä sellainen näkökanta tähän asiaan, että toivottu musiikki pitäisi suhteuttaa tarjottuun ruokaan. Karua ja koreilematonta lihakeittoa harjannostajaisiin, pizzaa tai kebabbia rantakuppilaan ja sisäfilettä linnanjuhliin. Suomenhevonen, jäsen nro 1 |
baron 01.02.2007 18:07:17 | |
---|
Vielä sellainen näkökanta tähän asiaan, että toivottu musiikki pitäisi suhteuttaa tarjottuun ruokaan. Karua ja koreilematonta lihakeittoa harjannostajaisiin, pizzaa tai kebabbia rantakuppilaan ja sisäfilettä linnanjuhliin. Ei se kyllä ihan niinkään oo. Rutiinisafkat mun keikoilla sekä yleisölle että bändille on sifäfilee ja lohi ja samasta "roskasta" ne tykkää tanssimusiikkina kuin kaikki muutkin. COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
riff 01.02.2007 21:01:14 | |
---|
Mitäs sanotte? Tähän ei voi sanoa kuin että voi jumalauta! Eikö ne ikinä tule tälle vuosituhannelle?
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa! |
riff 01.02.2007 21:02:18 | |
---|
Sanoisin -Huuhaa Innasta mukaellen- että yleisöä ei näköjään vieläkään pysty aliarvioimaan liikaa. Kiitos listasta, mielenkiintoinen "tutkimus". Komp!!!! Lyhyt tai liian hyvä kirjotus... Soittaja soittaa, haitaristi haittaa! |
Juupe 01.02.2007 22:35:29 | |
---|
Sanoisin -Huuhaa Innasta mukaellen- että yleisöä ei näköjään vieläkään pysty aliarvioimaan tarpeeksi :) |
Qsine 01.02.2007 22:43:02 | |
---|
Vaan vetääkö harjannostajaisperinne viimeisiään? Miten koette te siellä pohjoisempana, Keski-Suomessa, Lapissa? Olen ollut tasan kahdella harjakaiskeikalla, viimekertainen oli nelisen vuotta sitten, Helsingissä. Aiempi oli Turun seudulla. Tilaaja suhtautui tähän 2000-luvun puolella pidettyyn tilaisuuteen täysin nostalgiamielellä, puolihuvittuneena, muutaman kaljan työmiehet hentosivat ottaa, minkä jälkeen lähtivät perheidensä luo. Ei annettu työnjohtajalle turpiin porukalla räkäkännissä. Näissä sivistyneissä, 21.vuosisadan harjakaisissa ihmiset kilvan muistelivat sitä, mitä harjakaiset olivat ennen vanhaan. Nuoremmat työmiehet olivat uteliaina sivustakatsojina ja -kuulijoina, nyökkäillen, kun vanhat parrat kertoivat väritettyjä juttujaan. Olutvalikoimassa Karjalaa/Karhua. Alkuun hanuristi veti toivekappaleen "Muistoja Pohjolasta". Näkisin asian siltä kantilta, että eikö kannattaisi yrittää nauttia näistä tämänhetkisistä harjakaistunnelman rippeistä, kun vielä siihen on mahdollisuus, eräänä päivänä ei välttämättä enää ole. En myöskään ymmärrä, miksi harjakaiset pitäisi väkisin vetää "tälle vuosituhannelle", kun ei kerran mistään 2000-luvun phenomenomista ole kyse. Eivät harjakaiset ole samaa sarjaa kuin muutoksille alttiit häät ja synttärit. Harjakaisissa pitää olla hanuri, kossu, pierunhaju ja jätkän humppa (haluamassanne järjestyksessä)! Itse asiassa on pirskatin harvoja syitä, miksi tanssimusiikin maailmassa mitään pitäisi "siirtyä tälle vuosituhannelle". "Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!" |
KoskPaavo 01.02.2007 22:47:40 | |
---|
Itse kanssa koen olleeni viimeisiä "oikeita" kapakkamuusikoita, jotka ovat soittaneet 2-4 viikon vetoja samassa kuppilassa aina kerrallaan. Otaksuisin että tuollaisia vetoja ei missään enää ole, vai onko? "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |