Aihe: Biisin ulkoa osaaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lapari
05.01.2008 17:23:02

Kuinka nopeasti opitte kappaleen ulkoa?Mua itseä vaivaa ne ainaiset nuottikansiot
kautta nuottitelineet keikalla.Pakko on kuitenkin kanniskella mukana kun ei vaan biisit tartu päähän.Olisko jollain hyvää vinkkiä kuinka opettelee/oppii biisin ulkoa?Toki
itsekkin osaan joitain kappaleista ulkoakin ja huomaan,että silloin nauttii soittamisesta kun voi tsekkailla yleisön reaktioita.Sen olen huomannut,että kun soittaa jotain kappaletta ilman paperia korvakuulo pohjalta niin silloin oppii nopeammin,mutta tätä voi oikeastaan soveltaa vain treeni tilanteessa.Onko hyviä vinkkejä?
mun kompressori on pajalla.
Ukko
05.01.2008 18:42:16

Mua itseä vaivaa ne ainaiset nuottikansiot kautta nuottitelineet keikalla.Pakko on kuitenkin kanniskella mukana kun ei vaan biisit tartu päähän.Olisko jollain hyvää vinkkiä kuinka opettelee/oppii biisin ulkoa ?

On mulla yksi hyvä vinkki. Se on se että opettelee ja opettelee. Mtä enemmän opettelee niin sitä helpommin alkaa oppimaan. Se on vähän niikuin lukemaan opettelua. Jaa ensi alkuun biisi vaikkapa tiettyihin osiin eli intro, verse ja kerto. Sitten opettelet ne ja sen jälkeen kaikki normikierrosta poikkeavat systeemit.
Qsine
05.01.2008 18:55:19

Komppaan. Itsekin luulin ennen, että ne kaikki pirun pitkiä monologeja viidessä minuutissa oppivat askosarkola-näyttelijämonsterit ovat jotain geneettisiä ihmeitä, mutta ei. Opeteltava taito on siis ulkoaoppimisen taito.

Lisäisin tähän vielä tekstin ymmärtämisen aspektin. Kun tutustut opeteltavan tekstin sisältöön ja ymmärrät sen, on se puoli voittoa.

Mutta vastaavasti tämä voi myös kääntyä itseään vastaan. Parikymppisenä tein seurakunnalle muutamana vuonna joulupukkikeikkaa. Päätin, että kun kerran Joulupukkia lauletaan, niin se yksi pukin säkeistö pitää osata ulkoa, jumankauta, vaikka mikä olis!

Mutta kaksi (2) vuotta kesti ennen kuin opin koko säkeistön kangertelemati! Sitä ennen täytyi pukin kävelykepissä pitää pitkulaista lunttilappua, jossa luki "MULLA MATKAN SUUNTA JUOKSEE". Kun ei kertakaikkiaan uponnut päähän tuo kapulakielinen viimeinen fraasi, ei, sadoista toistoista huolimatta!

Kummalliset ovat ihmisaivot.
"Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!"
Sertzo S
05.01.2008 18:55:22
Kuinka nopeasti opitte kappaleen ulkoa?Mua itseä vaivaa ne ainaiset nuottikansiot
kautta nuottitelineet keikalla.Pakko on kuitenkin kanniskella mukana kun ei vaan biisit tartu päähän.Olisko jollain hyvää vinkkiä kuinka opettelee/oppii biisin ulkoa?Toki
itsekkin osaan joitain kappaleista ulkoakin ja huomaan,että silloin nauttii soittamisesta kun voi tsekkailla yleisön reaktioita.Sen olen huomannut,että kun soittaa jotain kappaletta ilman paperia korvakuulo pohjalta niin silloin oppii nopeammin,mutta tätä voi oikeastaan soveltaa vain treeni tilanteessa.Onko hyviä vinkkejä?

Aiemmin korvakuulolta pääpiirtettäin nopeastikin.
Parempi hyvä korva kuin... jaahah tää menne taas, että siihen lapuistako vaiko ilman.
Molempi parempi. Vakkaripändissä laput mappiin kun biisi on opeteltu ulkoa ja ne arrit pois mapista. Tuuraajille ne kuitenkin on oltava olemassa tervitessa. Kyllä sovituksia on tehtävä lappuineen ja ne harjoiteltava omassa ryhmässä hyvän lopputuloksen saamiseksi. Tangoarrit esim, rumpalin ja basistin on soitetava kohdalleen aksanteineen, kuten muidenkin soittajien pändissä. Tämän huomaa heti, jos tuossa genressä homma ei toimi.
jon lord
05.01.2008 18:58:40
Opettelee,opettelee jne. Myös silloin kun plokkailee biisejä ne oppii ulkoa sen projektin aikana. Kovaa työtä se on, jotkut oppii paremmin jotkut huonommin. Yksi keino on myös jättää niitä nuotteja pois mahdollisimman pian.
Nämä ovat aina vähän henkilökohtaisia juttuja. Minä opin usein yhden kuuntelukerran jälkeen ja itselleni tuo ulkoa oppiminen on aina ollut helppoa.
COVS jäsen N.o 3
Timi
05.01.2008 19:42:12
Voi jummi!Te ootte taitureita.Tänä päivänäkin livautan biisin sanat toisen tomin päälle.En välttämättä tarvitse niitä.Mutta kun tulee joskus saakutin Ähäkutti!Joutuu sanoittamaan sillee hatusta.Ei oo ekakerta kun ei seuraavan säkeistön alku tule mieleen jostain syystä.Semmoinen Musta aukko!
Kylmän viileesti!
jon lord
05.01.2008 19:52:35
Voi jummi!Te ootte taitureita.Tänä päivänäkin livautan biisin sanat toisen tomin päälle.En välttämättä tarvitse niitä.Mutta kun tulee joskus saakutin Ähäkutti!Joutuu sanoittamaan sillee hatusta.Ei oo ekakerta kun ei seuraavan säkeistön alku tule mieleen jostain syystä.Semmoinen Musta aukko!

Ei tuo nyt niin kauhean vaikea asia ole. Minä en ole koskaan tarvinnut lappuja 5-6 tunnin illan läpiviemiseen. Solistibändeissäkin opettelin ulkoa ohjelmiston, ei siinä ole aikaa lärätä nuotteja kun seuraava biisi tulee yy,kaa,koo. Urku ja piano ohjelmistossa asia on vähän toinen. Mutta kun ne biisit on sielläkin kerran opeteltu niin nuotit on vaan tukemassa muistikuvaa.
Mutta tuo on yksilöllistä niinkuin tuolla todettiin ja jokainen kyllä löytää omat keinonsa. Vaikea neuvoa ihan täsmällisesti koska kaikilla on omat keinonsa, mutta kyllä ne keinot löytyy kun vaan hakee ja kokeilee. Sitten kun biisejä on varastossa muutamia satoja (tuhansia) niin silloin on jo helpompaa. Ja rutiini auttaa selvittämään pahimpia paikkoja. Niinkuin entinen koskettaja sanoi että kun tulee paha paikka niin hän nostaa kädet irti koskettimilta.
COVS jäsen N.o 3
jjussila
05.01.2008 19:52:40

Kuinka tutulta tuo kuulostaakaan; 90% repertuaarista osaan soittaa ulkoa (koska vaan), mutta jml ne sanat...vaikka olen joitain jollotuksia päästellyt varmaan monta sataa kertaa, niin se maaginen musta-aukko valtaa alaa...siis, sanat esillä (valitettavasti!!)
..ei helev...olisko noin?.....
Sertzo S
05.01.2008 19:53:12 (muokattu 05.01.2008 20:03:13)
Mieleeni tuli Junnun biisi Albatrossi, joka Randyn pändin aikaan treerenaattiin neliäänisine harmonioineen hänen sovituksenaan ja harmonian kannalta alkuperäistä mukaellen. Kyllä mä ne bassot katoin nuoteista keikoilla tarkkaan, kun en malttanut opetella ulkoa. Nyt ei taittuisi tuo lauluääneni ja bassostemmakaan primana, täytyisi kuikkia kummatkin etukäteen kunnolla toimiakseen. Silloin toimi kummatkin; laulusremma ulkoa ja bassostemma pahveista. Näin sitä ollaan taannuttu.
Se vielä on pakko sanoa, että tuossakin biisisssä muutama b-5-sointu bassoäänikuljetuksineen on kyläpändeille tietämättömyyttään ylitsepääsemätön asia, ellei teokseen perehdy.

E: Jaakko Salo muistaakseni on tuon alkuperäisen sovittanut.
Lapari
05.01.2008 19:55:25

Nämä ovat aina vähän henkilökohtaisia juttuja. Minä opin usein yhden kuuntelukerran jälkeen ja itselleni tuo ulkoa oppiminen on aina ollut helppoa.
Näin mä vähän ajattelinkin,että toiset oppii helpommin ja toisten täytyy tehdä enemmän töitä asian eteen.Yksi juttu on kans ohjelmiston suuruus,esim meidän bändissä on noin 120 biisiä ja jos osaan ulkoa niistä noin 60 kpl niin puolet pitää seurata lapuista.Joitakin biisejä soitetaan niin harvoin,että ei millään opi ulkoa.
Pitää tehdä enemmän työtä asian eteen,näinhän se on.
mun kompressori on pajalla.
Sertzo S
05.01.2008 20:20:17 (muokattu 05.01.2008 20:20:58)
Näin mä vähän ajattelinkin,että toiset oppii helpommin ja toisten täytyy tehdä enemmän töitä asian eteen.Yksi juttu on kans ohjelmiston suuruus,esim meidän bändissä on noin 120 biisiä ja jos osaan ulkoa niistä noin 60 kpl niin puolet pitää seurata lapuista.Joitakin biisejä soitetaan niin harvoin,että ei millään opi ulkoa.
Pitää tehdä enemmän työtä asian eteen,näinhän se on.

Näin juuri!

Mutta mutta, kun menet tuuraan, joista mullakin moninaisia muistoja viljalti, niin kosketinsoittaja olettaa ja testaa esim. basistin äänenkuljetuksellisen tiedon; hyväksyy tai naama norsunvituilla huomauttaa vääristä äänistä jopa lavalla. Näkemykset ovat tuolloin keikkakorkeakeakoulua parhaimmillaan ja myös pahimmillaan.
Tämänhän tietävät useat ikäpolveni tanssimuusikot tosi tarkkaan; valmiudet tullevat osin opiskelemalla, kentällä tekemällä ja treenaaamalla.
Siinä ohessa aikoinaan piti hoitaa luonnolliset tarpeet eli nussiminen ja ryyppääminen. Ravintoloissa olivat usein päivisin seisovat pöydät; ei sinne sillon treenaamaan pääsyt. No, nussittin ja ryypättiin sitten sen eestä enemmän.
Timi
05.01.2008 20:24:23
Mä olin kerran dogaamassa bileissä jossa ihmisiä jaagattin lauteille laulamaan ja mä pekrele jouiduin sinne.Hitto!Hirvee musta aukko ja yhtään biisiä en muistanut!Vaikka laulan ainakin sata.
Kylmän viileesti!
Sertzo S
05.01.2008 20:41:31
Mä olin kerran dogaamassa bileissä jossa ihmisiä jaagattin lauteille laulamaan ja mä pekrele jouiduin sinne.Hitto!Hirvee musta aukko ja yhtään biisiä en muistanut!Vaikka laulan ainakin sata.

Liiian päissään ei kannata stagelle edes mennä osaamistaan todistaan.
Määrätty itsevarmuus joissain esiintymisissä on kohdallaan (karaoke), joka on suosikkiohjelmaa eri kapakoissa nykyisin ja olkoon mun puolesta.
Muistan paljon ennen karaokea vitukseeni asti, kun paikkakunnan päättävät huutajat pyrkivät lavalle esittään omia soolonumeroitaan eri tansimusiikin helmistä. Joskus joku päästettiin lavalle, mutta useinmiten ei. Lopputilejä jaeltiin meillekin hovimestarien ja tarjoilittarien ohella.
Portsareilla oli solmio -ja pikkutakiavarasto; kenkiäkin.
Sertzo S
05.01.2008 20:44:03 (muokattu 05.01.2008 21:02:40)

Määrätty itsevarmuus joissain esiintymisissä on kohdallaan (karaoke), joka on suosikkiohjelmaa eri kapakoissa nykyisin ja olkoon mun puolesta.
Muistan paljon ennen karaokea vitukseeni asti, kun paikkakunnan päättävät huutajat pyrkivät lavalle esittään omia soolonumeroitaan eri tansimusiikin helmistä. Joskus joku päästettiin lavalle, mutta useinmiten ei. Lopputilejä jaeltiin meillekin hovimestarien ja mm. tarjoiliattarien ohella.
Portsareilla oli solmio -ja pikkutakiavarasto narikassa; kenkiäkin.
Qsine
05.01.2008 20:55:14

Juu, sen verran kommenttia vielä, että semmoinen fifti-fifti -puoliksiulkoa-ratkaisu ei toimi ainakaan itselläin. Voiko toimia kellään?

Toisin sanoen: olet opetellut sanat periaatteessa ulkoa, mutta silti vallitsee epävarmuuden tunne, ja jätät sanat silti esille.

Esitystilanteessa sitten olet kuin mikäkin nuorallatanssija, kun katse haahuaa vähän väliä lappua etsien tiettyä fraasia, jota ei tietenkään löydy, ja joka meni jo sekunti sitten, ja jonka jouduit hoitamaan sorsakoskimaisesti hymisten, ja jonka varmaan olisit kyllä ulkoakin muistanut jos ei olisi tarvinnut häslätä aaneljäin armoilla.

Eli: joko lapuista tai sitten ei. Aivojen sisällä lukeminen ja muistaminen tuntuvat kumoavan toisensa. Tästä olisi varmaan ihan oikeaa tutkimustietoakin olemassa...
"Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!"
Timi
05.01.2008 20:56:16
Muistan paljon ennen karaokea vitukseeni asti, kun paikkakunnan päättävät huutajat pyrkivät lavalle esittään omia soolonumeroitaan eri tansimusiikin helmistä. Joskus joku päästettiin lavalle, mutta useinmiten ei. Lopputilejä jaeltiin meillekin hovimestarien ja tarjoilittarien ohella.
Portsareilla oli solmio -ja pikkutakiavarasto; kenkiäkin.

En minä lähe karaokeen,tai kerran oon kokeillut Siljalla selvinpäin.Vuosia sitten.Satumaa.Eikä tarvinnut osata ko sanat näkyi ruudulla.

Arvostan suunnattomasti taiteilijoita,soittajia, jotka osaavat kaikki biisit "ulkoa"
Kylmän viileesti!
KoskPaavo
05.01.2008 20:59:26
Kyllä mä pyrin ulkoa muistamaan , aika ajoin kannattaan vilkaista kyllä nuottiakin, ne alkuperäiset aika-arvot unohtuu multa usein, oon huomannut.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Sertzo S
05.01.2008 21:11:02 (muokattu 05.01.2008 21:11:36)
Kyllä mä pyrin ulkoa muistamaan , aika ajoin kannattaan vilkaista kyllä nuottiakin, ne alkuperäiset aika-arvot unohtuu multa usein, oon huomannut.

Hatustahan näitä eri ralleja vedettiin aikoinaan tosta vaan ja useata tunnistivat mm. tango Satumaan ja alakaen parketeilla toisiaan hiplaamaan. Pilkkaajien aitioissa oltiin vuorollaan eri tanssiravintoloissa Janne Hakulisen tuotoksia arvioimassa. Mulla näistäkin mittavat muistot.
Timi
05.01.2008 21:55:59
Juu, sen verran kommenttia vielä, että semmoinen fifti-fifti -puoliksiulkoa-ratkaisu ei toimi ainakaan itselläin. Voiko toimia kellään?

Ei toimi!

Toisin sanoen: olet opetellut sanat periaatteessa ulkoa, mutta silti vallitsee epävarmuuden tunne, ja jätät sanat silti esille.

Jeesaa silloin tällöin.Esiintyessään,tuo maallinen olotila tuppaa unohtua.Ja välillä missä mennään.Lappu palauttaa kentälle.

Esitystilanteessa sitten olet kuin mikäkin nuorallatanssija, kun katse haahuaa vähän väliä lappua etsien tiettyä fraasia, jota ei tietenkään löydy, ja joka meni jo sekunti sitten, ja jonka jouduit hoitamaan sorsakoskimaisesti hymisten, ja jonka varmaan olisit kyllä ulkoakin muistanut jos ei olisi tarvinnut häslätä aaneljäin armoilla.

Ei se ny ihan noinkaan mene.Kun laulan ja soitan.Olen Stara.Vaatimattomuutta ei ole mailla halmeillakaan!Minulla ei ikinä ole tunnetta"Anteeksi että olen täällä"
Ja taidolla pystyy paikkamaan jos jotain unohtuu.

Jos heikoilla olisi.Olisin varmaan lopettanut.Tavalla tai toisella kuitenkin taaplataa.

Eli: joko lapuista tai sitten ei. Aivojen sisällä lukeminen ja muistaminen tuntuvat kumoavan toisensa. Tästä olisi varmaan ihan oikeaa tutkimustietoakin olemassa...

Jep!Näillä eväillä mennään!
Kylmän viileesti!
paice60
05.01.2008 22:01:28
Kyllä ne yllättävän äkkiä oppii kun sen tarinan tajuaa. Alkusanat kustakin säkeistöstä kun oppii niin sen jälkeen helpottaa.
Vittu näitä hommia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)