Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 539 40 41 42 43267 268 269 270 271
mopar
20.05.2011 21:12:46

MadMatt: Ei kerkee ku mul on nää skabat kesken ;)

http://meteli.net/downloads/listat/jazz-blues

Katos katos...
Kuha
20.05.2011 21:35:26

MadMatt: Ei kerkee ku mul on nää skabat kesken ;)

http://meteli.net/downloads/listat/jazz-blues

Nythän sä kerkeet, kun Metelin lista on selvitetty.
Juzpe
21.05.2011 14:48:59

Tämä ei edelleenkään ole laulukilpailu. Osallistua toki laulullakin saa jos huvittaa

Ehdotan sääntömuutosta: Kaikki soittimet sallittu, laulaminen kielletty. Samoin joku lista nimimerkeistä joiden soitosta ei saa antaa negatiivista kritiikkiä.

Syy: Loppuu toi skaban perustajan vitunaikanen nillitys joka kerta kun meikäläisen nimimerkki näkyy osallistujalistalla. Jokseenkin rasittavaa tollanen lapsellinen valittaminen aikuselta äijältä. Ymmärtäsin tollasen touhun paljo paremmin jos kyseessä ois 21-vuotias nainen Kauniaisista. Toisaalta ois varmaan parempi jättää koko gubbe omaan arvoonsa... Jääräpäinen luonteeni ei vissiin anna tässä asiassa periksi vaan pakko on tyhmänä vastailla, vaikka persesilmälläänkin näkee, että puhtaasti meikäläiseen henkilönä liittyvästä asiasta on kyse, eikä suinkaan instrumenttivalinnasta.

laulusuorituskaan ole mitenkään ikimuistoinen.

Jotkut diggaa jotkut ei. Sun diggaamises/dissaamises oon tosin havainnu olevan nimimerkkisidonnaista joten en ihan kauheesti anna sun mielipiteelles painoarvoo.

Joku on joskus sanonu: "Ne jotka ei osaa, opettaa, ne jotka ei osaa edes opettaa on kovimpia kriitikoita"

Haastan kaikki roots-skabailijat osallistumaan laulamalla seuraavaan skabaan!
Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk
BigPapa
21.05.2011 16:28:23 (muokattu 21.05.2011 16:34:40)

Olisko jonkun syytä panostaa luetun ymmärtämiseen sääntöjen osalta?

- kaikki rootsmusiikista A-I-D-O-S-T-I pitävät ja kaikkien S-O-I-T-I-N-T-E-N taitajat (eli saa vetää millä haluaa) saavat osallistua,
- kun osallistut, S-O-I-T-A roots-soolo annetun taustan päälle ja pistä linkki tähän threadiin

Mitä tulee tohon diggaamisen nimimerkki sidonnaisuuteen, niin ei kai sille mitään voi, että jotkut nimimerkit soittaa paremmin kuin toiset. Vai olenko jotenkin diggaillut näissä skaboissa huonosti roots musaa soittavia nimimerkkejä. Jos olen, niin ehkä joku, joka väittää diggaamiseni kohdistuvan vääriin nimimerkkeihin, voisi ystävällisesti osoittaa parempia nimimerkkejä digattavaksi.
Juzpe
21.05.2011 17:50:32

A-I-D-O-S-T-I pitävät

Okei... mistä mä saan sellasen virallisen roots diggari sertifikaatin? Vai riittääks valokuva jossa mua on vanhennettu 40 vuotta, haisen viskiltä ja mulla on dobro sekä heinähattu?

Mitä tähän diggailuun tulee... mä oon tähänkin asti soittanu just niinku sattuu huvittaan ja jatkan samalla linjalla. Jos ei huumorintaju tai muu ymmärrys piisaa, niin syytön mä siihen oon.
BigPapa
21.05.2011 18:02:28

Rootsista joko diggaa tai ei, ei siinä sertifikaatit auta.
Juzpe
21.05.2011 18:06:26

Rootsista joko diggaa tai ei, ei siinä sertifikaatit auta.

No mikä pointti sulla oli sit laittaa tavuviivat tohon "aidosti"-sanaan?

Sitä paitsi roots-musassa niinku kaikenlaisessa muussakin musassa on hyviä, keskinkertasia ja paskoja tekijöitä, soittajia ja biisejä. Lisäks ihmisillä on monesti oma henkilökohtainen a) käsitys siitä mikä musa on mitäkin genreä ja b) maku liittyen siihen onko joku paskaa vai ei.
BigPapa
21.05.2011 18:12:24

Juzpe: Sitä paitsi roots-musassa niinku kaikenlaisessa muussakin musassa on hyviä, keskinkertasia ja paskoja tekijöitä, soittajia ja biisejä. Lisäks ihmisillä on monesti oma henkilökohtainen a) käsitys siitä mikä musa on mitäkin genreä ja b) maku liittyen siihen onko joku paskaa vai ei.

Niin, sen verran tähän nyt vastaan, että sitten on niitä joiden mielestä roots on p..kaa tai että rootsin nimissä voi tehdä ihan mitä vaan skeidaa kun puuttuu se ymmärrys siitä, että mitä se roots on. Tämä kattaa koko lausumasi henkilökohtaisine käsityksineen ja muineen. Siksihän tuossa säännöissä on tämä aidosti rootsista pitävät, että olis vähän edes jotain rotia ja holttia , että mitä rootsin nimissä touhutaan. Valitettavasti on käynyt selväksi, että kaikki eivät rootsin olemusta tule ikinä oivaltamaan. Syytön mä siihen olen.
Juzpe
21.05.2011 18:25:49 (muokattu 21.05.2011 18:30:28)

En usko että sulla on kauheesti aihetta pitää mua musiikin suhteen tyhmänä, ymmärtämättömänä tai junttina kuten edellinen kirjoituksesi antaa ymmärtää.

Roots on siis vähän niingy raamattu tai koraani... siis siinä mielessä, että tarvitaan joku perkeleen ylipappi messuamaan siitä miten tätä käsitettä "roots" pitää oikein uskovien roots miesten tulkitseman, tai helvetin portti heiluu. Mä olen aina vastustanut tällaisia tulkinnallisuuteen perustuvia uskonnollisen tyyppisiä käsityksiä asiassa kuin asiassa. Eriävät mielipiteet voidaan myös lakaista maton alle sanomalla "jos olet kanssani eri mieltä, et voi tietää asiasta mitään, joten sinulla ei oikeastaan ole edes oikeutta mielipiteeseesi".

Samoin kuin edellä mainitsemieni kirjojen perusteella on saatu ajattelukyvyttömiä ihmisiä uskomaan ties minkä skeidan olevan "jumalan tahto" jonkun lahkopäällikön toimesta, on ilmeisesti musiikkihommissakin nykyisin olemassa omia kulttijohtajia jotka pystyvät yksiselitteisesti määrittämään mitä minkäkin musiikkityylin nimissä saa ja ei saa tehdä ja minkälaisia ovat oikein uskovien mielipiteet. Pyhien miesten sanan kyseenalaistaminen on toki omiaan aiheuttamaan vastareaktioita. Pyyhin siis jälleen perseeni koraaniin Teheranin torilla.
BigPapa
21.05.2011 18:28:32

Juzpe: Roots on siis vähän niingy raamattu tai koraani... siis siinä mielessä, että tarvitaan joku perkeleen ylipappi messuamaan siitä miten tätä käsitettä "roots" pitää oikein uskovien roots miesten tulkitseman, tai helvetin portti heiluu.

Juu ei tarvita, kyllä sen kukin tykönänsä tietää, jos tietää. Vai mitä sanoo Kuha, MadMatt, Stratomaster tai vaikkapa Haukkis tähän.
Juzpe
21.05.2011 18:34:23 (muokattu 21.05.2011 18:37:39)

Juu ei tarvita, kyllä sen kukin tykönänsä tietää, jos tietää.

Ilmeisesti kyse on jostain sisäsyntyisestä kyvystä. Kun kerran olet sitä mieltä, että tällaista besserwisser-laumaa ei tarvita, miksi kuitenkin olet niin hanakasti aiheesta täällä huutelemassa? Sinulle varmaan on käynyt jo selväksi, että kansalainen Juzpe on syntynyt ilman roots-ymmärryksen sädekehää ja pyhää henkeä.

Mitä tulee Stratomasteriin ja Kuhaan, niin asiallisista pelimanneista on minusta kyse. Myös sellaisia tyyppejä vaikuttavat olevan, että osaavat ottaa kritiikkiä vastaan ja keskustella asioista, eivätkä ole nillittämässä instrumenttivalinnoista tai "opettamassa" nuorempia sen suhteen mitä missäkin musassa saa tehdä ja mitä ei.
BigPapa
21.05.2011 18:36:31 (muokattu 21.05.2011 18:36:44)

So What
Juzpe
21.05.2011 18:41:18

So What

Tais asia loppua, kun tälle linjalle lähdettiin.
BigPapa
21.05.2011 18:45:31 (muokattu 21.05.2011 19:08:41)

Ilmeisesti kyse on jostain sisäsyntyisestä kyvystä.

Jos näin haluat asian vääristellä, niinkuin monta muutakin juttua.
Minun mielestäni se on kai lähinnä niin, että on esim. soittamisen ja kuuntelemisen myötä sisäistetty esim. rootsgenre tai mikä tahansa muu genre. Jotkut ovat siihen käyttäneet jopa vuosikymmeniä, kuunnelleet soittaneet harjoitelleet eli oppineet sanotaanko kantapään kautta mitä se roots on. Tämä koskee siis ihan mitä tahansa genreä. Joku on käynyt läpi saman hardrockin kanssa jne. No kuten olemme saaneet havaita tällä vuosikymmenien perehtyneisyydellä ei näyttäisi olevan mitään merkitystä, kun nuori vihainen "tosi cool" rockmies tulee ja sanoo, että sillä ei ole mitään merkitystä. Ihan sama miten vedätte tai mitä vedätte. No tapansa kullakin. Tämän skaban jälkeen jätän kommentoimatta tämäntyyppisen henkilön tekemiset näissä skaboissa. Toivottavasti se helpottaa oloa.

Juzpe: Tais asia loppua, kun tälle linjalle lähdettiin.

Mitä tulee Stratomasteriin ja Kuhaan, niin asiallisista pelimanneista on minusta kyse.

Unohtamatta MadMattia. Näiden ja monien muiden asiallisten pelimannien kanssa tuun hyvin toimeen, mutta sulla on joku käsittämätön tarve heittää epäasiallisia kommentteja mun tekemisistä, ihan siitä asti kun näihin skaboihin tulit. Oon ollut tekemisissä monentasoisten soittajien kanssa, mutta en kyllä noin katkeroituneeseen henkilöön oo vielä koskaan törmännyt.
Rupee vaan pitämään huoli ihan omista asioistasi, mulla ei oo sun kanssa mitään tekemistä, onneksi.
Juzpe
21.05.2011 19:01:23 (muokattu 21.05.2011 19:23:02)

Tässä ei ole kyse mistään katkeroitumisesta. Tämä oon nääs kaikille avoin keskustelupalsta jossa saa esittää mielipiteitään ja käsityksiään asioista. Tässä tapauksessa kyse lienee jonkinasteisista näkemyseroista seuraavissa asioissa:
- Onko laulu instrumentti/soitin?
- Minkälainen soitanta osoittaa sääntöjen edellyttämää roots musiikista aidosti pitämistä?
- Vastaako allekirjoittaneen harjoittama roots-musiikin tulkinta edellistä näkemystä?
- Saako BigPapan soittoa kommentoidessa esittää negatiivista kritiikkiä?

No kuten olemme saaneet havaita tällä vuosikymmenien perehtyneisyydellä ei näyttäisi olevan mitään merkitystä, kun nuori vihainen "tosi cool" rockmies tulee ja sanoo, että sillä ei ole mitään merkitystä.

Mä en ole nuori. Ainakaan vihaisten rockmiesten mittapuulla. Enkä mä vihainenkaan ole. Noin 20 vuotta kestäneen kitarointini aikana olen pitänyt silmät auki eri genreistä tuleville vaikuteille enkä ole laput silmillä "perehtynyt" yhden asian mieheksi. Enkä nyt tarkoita tällä silmien auki pitämisellä sitä, että olisin kuunnellut sekä Eric Claptonia, Joe Bonamassaa, että Lightnin' Hopkinsia.
Mun soitosta ja laulusta saa mielipiteensä esittää ihan vapaasti, mutta se, että miten/mitä mä saan tai en saa soittaa on sellanen juttu josta en mielipidettä kaipaa. Näin niinkus ihan peruskansalaisena oon sitä mieltä että saan rämpyttää vaikka luuttua kullinpäällä jos sille päälle satun.
BigPapa
21.05.2011 19:19:02 (muokattu 21.05.2011 19:32:39)

Juzpe: Tässä ei ole kyse mistään katkeroitumisesta. Tämä oon nääs kaikille avoin keskustelupalsta jossa saa esittää mielipiteitään ja käsityksiään asioista. Tässä tapauksessa kyse lienee jonkinasteisista näkemyseroista seuraavissa asioissa:

- Onko laulu instrumentti/soitin?

-Ei ole.

- Minkälainen soitanta osoittaa sääntöjen edellyttämää roots musiikista aidosti pitämistä?

-Jos ei tätä tiedä niin ei kai silloin kannata osallistua roots-skabaan.

- Vastaako allekirjoittaneen harjoittama roots-musiikin tulkinta edellistä näkemystä?

-Joskus on vastannut, joskus ei.

- saako BigPapan soittoa kommentoidessa esittää negatiivista kritiikkiä?

-Saa jos se on perusteltua, mutta kuten olemme havainneet kyse on lähinnä siitä että kyseinen henkilö ei miellytä ja siksi mielellään lytätään kyseisen henkilön soitto.

Mun soitosta ja laulusta saa mielipiteensä esittää ihan vapaasti, mutta se, että miten/mitä mä saan tai en saa soittaa on sellanen juttu josta en mielipidettä kaipaa.

Melko ristiriitainen homma tämä. Miten voi esittää perusteltua kritiikkiä tai mielipiteensä, mikäli ei voi sitten sanoa, että miten jonkun jutun ois ehkä voinut vetää. Monethan näissä skaboissa ovat tähdentäneet sitä, että kuuntelemalla Kuhaa tai Stratomasteria tai muita hyviä soittajia (itse sitä en ole) tai saamalla vaikka vinkkejä, voi kehittyä soittajana. Eli sun soittoa ja laulua on siis turha kommentoida, koska osaat jo kaiken. En siis kommentoi tästä eteenpäin.
Juzpe
21.05.2011 19:35:03 (muokattu 21.05.2011 19:37:46)

Saa jos se on perusteltua, mutta kuten olemme havainneet kyse on lähinnä siitä että kyseinen henkilö ei miellytä ja siksi mielellään lytätään kyseisen henkilön soitto.

Tää on nyt se juttu, jonka suhteen sä olet väärässä. Mä olen sekä kehunut perustellusti, että esittänyt kritiikkiä perustellusti sun soitosta. Olen myöskin välilä perustellusti kommentoinut soittoasi muilla tavoin, eli neutraalisti. Mun käsitykseeni kuulemani soitannan miellyttävyydestä ei vaikuta se kuinka mukava/mulkku jätkä siellä skeban varressa on heilunut. Tunnen ihan henkilökohtaisesti monta mukavaa kitaristia ja muutaman mulkunkin, enkä ole havainnut tämän mulkkuustekijän vaikuttavan siihen kuinka hyvin he mielestäni soittavat.

Melko ristiriitainen homma tämä.

Neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan ja niitä saa toki esittää. Ainoastaan jonkinlaisen soittotavan KIELTÄMINEN on minusta mautonta. Kritiikin suhteen on sama homma. Sitä saa arvioida miltä jonkun soitto kuulostaa, mutta mielestäni se olisiko joku SAANUT soittaa niin, ei kuulu muille kuin soittajalle itselleen.
nuori vihainen "tosi cool" rockmies
BigPapa
21.05.2011 19:46:20 (muokattu 21.05.2011 19:48:34)

Ainoastaan jonkinlaisen soittotavan KIELTÄMINEN on minusta mautonta.

Roots-skaban ollessa kyseessä, mun mielestä voisi käyttää omaakin harkintaa sen suhteen, että vetääkö jumpbluesiin Yngwie Malmsteenin tapaan, Eddie Van Halenin tapaan vai pitäytyykö tyylinmukaisessa, kuitenkin oman persoonan esille tuovassa blues soitossa. Tämä ei kuitenkaan tule niinkuin manulle illallinen, vaan kyllä se juuri ottaa sitä aikaa kun ensin kelailee levyjä, plokkaa fraaseja jotka vähitellen sulautuu omaksi tunnistettavaksi jutuksi, niin ettei ne lickit enää olekaan lickejä vaan osa omaa soittoa. No sellasta elämä on.

P.S. Sitten on vielä time, bluesissa se ei aina ole iskulle, vaan joskus jopa taakse.
Juzpe
21.05.2011 19:51:07

...vetääkö jumpbluesiin Yngwie Malmsteenin tapaan, Eddie Van Halenin tapaan vai pitäytyykö tyylinmukaisessa, kuitenkin oman persoonan esille tuovassa blues soitossa.

Toisaalta mainitsemasi heput vetää varmaankin sen jumpbluesin juurikin omaan tapaansa. Se, että kuulostaako se hyvältä vai ei, onkin sitten enemmänkin kuulijan korvien välissä.
nuori vihainen "tosi cool" rockmies
BigPapa
21.05.2011 19:52:16 (muokattu 21.05.2011 20:18:27)

Juzpe: Toisaalta mainitsemasi heput vetää varmaankin sen jumpbluesin juurikin omaan tapaansa. Se, että kuulostaako se hyvältä vai ei, onkin sitten enemmänkin kuulijan korvien välissä.

Niin, tätä juuri tarkoitin, kuten ehkä ymmärsitkin. Mun korvaan se ei kuullosta hyvältä ja voi olla ehkä muitakin. Ja onhan niitä Eddien ja Yngwienkin ei niin kovin tyylikkäitä bluesvetoja valitettavasti tullut kuultua. Se näiden oma tapa ei välttämättä ole se tyylinmukainen tapa vetää esim. sitä jumpbluesia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)