Aihe: Bassolinjaskaba 30 - äänestys
1 2 3 4 5 6
Hughes
08.09.2009 18:18:51
7) Seppo Hovi: http://maihinnousu.net/s/4967

JESUS CHRISTO miten hienosti vedetty!
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
poppamies
08.09.2009 18:41:41

sirdickyj: miks mulla on 14? ei hemmon 9 pistettä lasketa

Nå se asia pitäis kysyä hemmolta. Niin tai näin.
G strings are for strippers!
sirdickyj
08.09.2009 21:03:45
poppamies: Nå se asia pitäis kysyä hemmolta. Niin tai näin.

en mä halua niitä 9 pistettä, otas pois ne

vaikka tää ei o vakavaa, niin Hemmo ei edes arvioinut noita muita vetoja, vaan pisti ton kieli poskessa

eli mulla on 5 pistettä.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
sirdickyj
08.09.2009 21:08:34
tosta vielä, tosta tahdista, eli arilö oli laittanut maihinnousuun tämmösen;

http://maihinnousu.net/s/?song_id=4980

tota ei ole ihan mahdoton kuulla noin, ja toi on lähellä sitä mun kuulemaa tossa se pulssi oli.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
rattledad
08.09.2009 22:38:45

Miten tuo kilkatin kaivettiin taustasta ja mitä konsteja käytätte sointujen ja rytmien plokkaamiseen vai käytättekö? Yritin ensin kaivaa bassorumpua eq:lla muttei siitä mitään tolkkua saanut. Ei toiminut tumbao suoraan eikä oikein sambahumppakaan.

Pisteet kertakuuntelulla vaihtelevin kriteerein:

öl m+
Thefish+
Seppo Hovi+
johannes_t+
WanhaWetäjä+
2541+
arilö+
omarklah+
poppamies+

Sneaky Snake
Meneehän tämä sambapohjaltakin vaikken itse saanut toimimaan noin vaikka yritin. Soinnuissakin on toimivia kaavasta poikkeavia juttuja.

rattledad-
Ilman kuuntelua on selvästikin yhtä paha kuin lagaava kuuntelu. Latenssi, mikä ihana tekosyy.

sirdickyj
Tämä oli se versio ennen 1-2-3-4 lehmänkelloa? Jännä groove, tätä ois kiva tanssia...

Hollstro
Ei ihan tyylinmukaisinta tämäkään vaikka on hyvin soitettu kuten edellinenkin.

2541+
Harkitumpaa kuin markulla mutta yhtä haistapaska meininki, hyvässä mielessä. Komea veto.

arilö+
Rohkeasti peukuteltu, hyvällä taimillakin, ei vaan vie biisiä ihan niin jouhevasti kuin toivoisin.

WanhaWetäjä+
Toimii hienosti, kiva huomata ettei tämäkään joka kohdalta ihan millintarkkaa silti ole.

Juki
Millintarkkaa mutta vähän töksähtelee tuo linja.

Seppo Hovi+
Töksähtelee tämäkin mutta oikeasta paikasta, aikamoista.

johannes_t+
Tarkkaa ja hienoa, alussa ei kuulosta biisin bassolinjalta mutta paranee loppua kohden. Ihan parasta loppupuolella.

Thefish+
Päivitys pesee sepon vedon. Munsta.

öl m+
Olmi pesi näemmä ensin.

projekti
Tyylinmukainen soundi.

poppamies+
Asenteesta ja varoittavasta esimerkistä.

omarklah+
Vieläkö on pisteitä? Oli.
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
poppamies
08.09.2009 22:44:38 (muokattu 09.09.2009 07:38:30)

Hovissa voi muuttua vielä...

Seppo Hovi : 19p
The Fish: 16,5p
2541 : 12p
Öl.m : 10p
WW : 6p
Johannes: 5p
Sirdickyj: 5p
Omarklah : 2p
Poppamies:2p
Arilö: 2p
Projekti: 1p
Juki: 1p
Hollstro: 1p
Rattledad: 1p
Thefish
08.09.2009 22:50:32
rattledad: mitä konsteja käytätte sointujen ja rytmien plokkaamiseen vai käytättekö?.

Ei siinä sen enenmpää kuin ihan korvaa vaan. Toi nyt on vielä suht helppo, neljään kun mennään. Lähdin funtsimaan tuota kontrapunktimaisesti, että siitä puuttuu yksi elementti, joka kutoo nuo muut yhteen ja hommasta tulee kokonainen.

Kyllä ne sointuasteet ja hajoitukset ihan pitkällisellä korvan treenaamisella sieltä seasta löytyy.
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
Zep Howe
08.09.2009 23:37:29
rattledad: Miten tuo kilkatin kaivettiin taustasta ja mitä konsteja käytätte sointujen ja rytmien plokkaamiseen vai käytättekö? Yritin ensin kaivaa bassorumpua eq:lla muttei siitä mitään tolkkua saanut. Ei toiminut tumbao suoraan eikä oikein sambahumppakaan.

En siis varsinaisesti kaivanut, vaan tein siihen pohjan päälle luupin tollasella lehmänkellosamplella.

Löysin sen ykkösen kuuntelemalla pianoa joka soittaa ensimmäiset 3 kiertoa aika perus sointukomppia, sen jälkeen tulee 4 kiertoa hieman epämääräisempää säestystä ja lopuksi piano palaa siihen peruskomppiin ja soittaa sitä 4 kiertoa nousevilla sointuotteilla.

...ja sitä rataa.
sneaky snake
08.09.2009 23:46:03
Thefish: Ei siinä sen enenmpää kuin ihan korvaa vaan.

Korvallapa hyvinkin. Käytännössä veivasin vaihtobassoa pianon tahdissa ja samaa soitinta käytin lähteenä pohjanuoteillekin. Yhdestä positiosta vetelin melkolailla koko pätkän, muutamassa kohdassa jouduin venymään jopa neljä nauhaa.
is bassterd
rattledad
09.09.2009 00:01:39 (muokattu 09.09.2009 00:02:49)

Kalet ei käytä korvaa :-) Toiset soittaa hienoja vetoja ei-aivan-tyylinmukaiseen (tai -kaavamaiseen) taustaan.

Pianohan se tietysti komppaa, olisihan tuo pitänyt tietää. Basaria oli tällä kertaa turha kuunnella (ainakin hätäisesti) ja kitarasoolo vain sekoitti.

Voiko fisu avata vielä tuota kontrapunktihommaa enemmän vai oliko se jo siinä, bassolinja oli se mikä puuttui?
Thefish
09.09.2009 00:25:14
rattledad: Kalet ei käytä korvaa :-) Toiset soittaa hienoja vetoja ei-aivan-tyylinmukaiseen (tai -kaavamaiseen) taustaan.

Pianohan se tietysti komppaa, olisihan tuo pitänyt tietää. Basaria oli tällä kertaa turha kuunnella (ainakin hätäisesti) ja kitarasoolo vain sekoitti.

Voiko fisu avata vielä tuota kontrapunktihommaa enemmän vai oliko se jo siinä, bassolinja oli se mikä puuttui?

Rytmisen informaation sitova elementti - tässä tapauksessa bassolinja. Kyllä sitä basaria voi ja pitääkin kuunnella, kunhan on selvillä siitä ettei soiteta länsimaista pop- musaa, eli ykkösen merkkaa jokin muu kilkatus kuin basari.

Siis tarkennuksena kontrapunkti - yksi tai useampi itsenäinen melodia- tai rytmikulku. Usein jazzissa havaittava ilmiö. Tuo kitarasoolo saattoi sekoittaa monia senkin takia, että keskivaiheessa kaveri veti sen verran synkopoidusti että jos siinä vaiheessa erehtyi luulemaan lähtöääniä ykkösiksi, mentiin niin ryteikköön ettei sieltä päässyt takaisin hakemallakaan.
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
sirdickyj
09.09.2009 08:53:39 (muokattu 09.09.2009 08:54:06)
Thefish: Rytmisen informaation sitova elementti - tässä tapauksessa bassolinja. Kyllä sitä basaria voi ja pitääkin kuunnella, kunhan on selvillä siitä ettei soiteta länsimaista pop- musaa, eli ykkösen merkkaa jokin muu kilkatus kuin basari.

Siis tarkennuksena kontrapunkti - yksi tai useampi itsenäinen melodia- tai rytmikulku. Usein jazzissa havaittava ilmiö. Tuo kitarasoolo saattoi sekoittaa monia senkin takia, että keskivaiheessa kaveri veti sen verran synkopoidusti että jos siinä vaiheessa erehtyi luulemaan lähtöääniä ykkösiksi, mentiin niin ryteikköön ettei sieltä päässyt takaisin hakemallakaan.

"erehtyi luulemaan"

tossahan oli joku soitellut jo jotain valmiiksi, ja sit soiteltiin siihen päälle

"erehtyi luulemaan" sisältänee oletuksen siitä, että bassolinjaa soittava soittaisi jotain, mistä tietää etukäteen, mitä odotetaan? eikö? Koska muutenhan on luonnollista soittaa siihen, mihin muutkin.

niinkuin tossa Arilö:n tekemässä klikkiversiossa

http://maihinnousu.net/s/?song_id=4980
Thefish
09.09.2009 10:25:21
sirdickyj: "erehtyi luulemaan"

tossahan oli joku soitellut jo jotain valmiiksi, ja sit soiteltiin siihen päälle

Jokainenhan ymmärtää sen miten haluaa. Mä nyt selitin vähän syvällisemmin sitä, miten mä tuon ajattelin.

Tottakai, jos ei oo kauheesti kuulokuvallista taikka soitannollista kokemusta noista lattaripuolen jutuista, saattaa noi bassarin ja snaren sijoitukset herättää hiukan ihmetystä, varsinkin jos on tottunut kuulemaan basarin ykkösenä.

Mutta eihän tuossa mun tietääkseni haettukaan mitään yltiökuubalaista optimisuoritusta, vaan kaikki vetää just miten itse sen taustan kuulee.
Zep Howe
09.09.2009 10:49:38
rattledad: Kalet ei käytä korvaa :-)

Mikä se kale oikein on? En tajua.. :(
rattledad
09.09.2009 10:58:33

Seppo Hovi: Mikä se kale oikein on? En tajua.. :(

Viivissä ja Wagnerissa (?) esiintynyt musiikkisnobi. En nyt tähän hätään löydä kuvaa.
sirdickyj
09.09.2009 10:59:45
Thefish: Jokainenhan ymmärtää sen miten haluaa. Mä nyt selitin vähän syvällisemmin sitä, miten mä tuon ajattelin.

jep, ihan hyvä että selitit, en mä sillä

Tottakai, jos ei oo kauheesti kuulokuvallista taikka soitannollista kokemusta noista lattaripuolen jutuista, saattaa noi bassarin ja snaren sijoitukset herättää hiukan ihmetystä, varsinkin jos on tottunut kuulemaan basarin ykkösenä.

Mutta eihän tuossa mun tietääkseni haettukaan mitään yltiökuubalaista optimisuoritusta, vaan kaikki vetää just miten itse sen taustan kuulee.

sitähän näissä
J.Hollström
09.09.2009 11:39:50
WanhaWetäjä
09.09.2009 15:35:30

1) omarklah - ehkä vähän liian levotonta rytmiikkaa paikoin, ei tue kokonaisuutta kauheesti, hyvä saundi
2) poppamies - tää lähtee väärästä kohtaa, skitta lähtee nelosen koholla, koko paska ykkösellä, saundi ja harmonia jees
3) projekti - tääkin on vähän turhan takakenossa rytmisesti ja harmonisesti vähä ykstotinen
4) öl_m - hienosti soitettu, makee saundi, kokonaisuus jää kuitenkin jää vähän irralliseksi, biisi ei lähe kunnolla "lentoon" +
5) Thefish - vähän sama juttu tässä, soitto+saundi+harmoniat toimii kaikin puolin loistavasti, mutta jotain tossa rytmiikassa sais olla enempi taustaa tukevaa, tai soitto vois olla vähän pelkistetympää jotta kokonaisuus ois "yhtä puuta" ++
6) Johannes_t - harmonisesti oikeen jees, tässäkin toi rytmiikan perusidea on vähän eri maata taustan kaa
7) Seppo Hovi - tavaraa on ainakin tarpeeksi...soitto on kyllä ihan kymppiä, ja saundi taivaasta...MUTTA joku elementti tossa nyt on joka puuttuu että biisi lähtis tosiaankin kunnolla kulkeen++
8) juki68 - tää on rytmisesti tähän mennessä lähimpänä sitä miten mä ton taustan ajattelin, sellanen perushumppasamba+
9) arilö - soitto toimii täsäkin loistavasti, mä en vaan ajettele tota rytmiikka noin
10) 2541 - aika jännä ratkasu, niin saundin kuin rytmiikankin osalta+
11) hollstro - ei huono tämäkään, kaikki osaset suht ok sopivia taustaan+
12) sirdickyj - no joo..emmä sitä kyllä noin vetäsi, rytmisesti siis, hyvä saundi tässäkin
13) rattledad - enkä näin...kovasti erikoisessa paikassa ykkönen mun korvaan
14) sneakysnake - muutama aika kiva ratkasu harmonioissa, noinkin sen voi vetää toki, rytmiikkakin ihan jees, ja saundi+

Antakaa anteeksi turha kriittisyyteni, arvon bassotaiteilijat, "säveltäjän/sovittajan" ominaisuudessa mä vaan ajattelen tuon "biisin" tietyllä tavalla ja aika yksoikosesti ;-)

pisteet

öl_m 1p
Thefish 2p
Seppo Hovi 2p
juki68 1p
2541 1p
hollstro 1p
sneakysnake 1p
poppamies
09.09.2009 15:42:02

Hovissa voi muuttua vielä, tai sitten ei...

Seppo Hovi : 21p
The Fish: 18,5p
2541 : 13p
Öl.m : 11p
WW : 6p
Johannes: 5p
Sirdickyj: 5p
Omarklah : 2p
Poppamies:2p
Arilö: 2p
Juki: 2p
Hollstro: 2p
Projekti: 1p
Rattledad: 1p
Sneaky Snake: 1p
hollstro
09.09.2009 16:06:35

1) omarklah: Tässä on erilainen lähestyminen taustaan. Menee täydestä mulle. Ihan mainiosti istuu. +
2) poppamies: Poppis vetää kyllä ihan eri biisiä, vaikka samassa sävellajissa. Tätä ei kyl latensseilla selitä.
3) projekti: mainio saundi, vaikkakin basso on ihan liian pinnassa. Säveltarkkuudessa ja -lajissakin kovasti parannettavaa.
4) öl_m: hyvää oteta ja saundia tässä. Ei ihan niin fluidisoiva kuin ihan huiput tässä mut kyl, +
5) Thefish: Tää on heti valmis ja kovaa kamaa. Saundi, taimi, fraseeraukset just eikä melkein. Ainut että mie inhoon 5-kielisen matalimpia ääniä. Silti vahva +
6) Johannes_t: JT:ltä mainiota nauhattoman käyttöä. Pyörii paikoillaan aika paljon alussa ja jotkut sävelet ovat vähän epiksessä.
7) Seppo Hovi: Mega-alotus. Onhan tässä kaikkea, sävelpuhtaus, taimi ja kun soitto on virtuoositettiin yltävää niin eihän tästä voi kun tykätä. Lopun unisono kruunaa homman. Mega+
8) juki68: Hieno aloitus. Ei kyl kuulosta Jukin vetämältä, vaiken sitä epäile eteikö olis. Tää ois sellanen taustaveto. Noi Fisun ja Sepon sellasia soolospotteja. +
9) WanhaWetäjä: Hieno saundi, vähän alle miksattu. Todella toimii soitto ja fraseeraus. Me likes. +
10) arilö: kyl tässä on hyvää yritystä. Släppi ei kyl sit tähän istu yhtään.
11) 2541: mukavasti lähte ja aika etunojalla mennään. Vähän on kaatumassa nokalleen, mutta ei kuitenkaan kaadu. Ammattimainen vetäsy. Insinööritason ratkaisu. +
12) hollstro: oli tää vaikee. tämmöstä pitäs soittaa enemmän että olis kuin toinen luonto
13) sirdickyj: bassolinjavaihtoskaban kovin selittäjä. Mut tää on ihan OK, toisin kuin se eka joka oli kyllä omituinen.
rattledad: Erikoinen taimi ja sävelvalinna. En kyl saanut tästä ideasta kiinni.
sneaky snake: Kaveri julisti ittensä huonoksi, mutta tämä on ihan kelpo suoritus. Sävelvalinnoissa avantgarde-meininkiä. Kyllä mie tykkäsin.

Pointsit:

Seppo Hovi: ++
Thefish: ++
omarklah: +
öl_m: +
juki68: +
WanhaWetäjä: +
2541: +
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)