Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 537 38 39 40 41
sirdickyj
04.07.2025 15:22:10
John Longs: Eipä ole koskaan tullut mieleenkään, että tuossa olisi jotain "väärin" soitettua, enkä kyllä kuule tämänkään jälkeen. Tuossahan olikin hyvä linkki BigPapan linkkaamana, jossa ollaan sitä mieltä, että voi kuulla kummin päin tahansa, ja jossain vaiheessa tarpeeksi kuunnelleena menee kummallakin. Molemmat kitarasoolot ja pianosoolo ovat kaikki mielestäni hyviä ja mieleenpainuvia, melkeinpä jo sävellyksen osasia. Musikaalisia, soljuvia ja hyvää makua osoittavia. Toki aina mahdollista, että on vaan kuullut biisin niin monta kertaa, että sen takia tuntuu juuri nuo sinne kuuluvan. Tuohan tuo myös uuden syvyyden biisiin, kun on molempaa maustetta mukana.

Tämä ei mitenkään kovin kovana Lynyrd-fanina, en kovinkaan kattavasti yhtyeen tuotantoa tunne. Jonkun kokoelmalevyn verran olen tutustunut, mutta enpä muista kuin tuon, Simple Manin ja Free Birdin. Kaikissa kelpo kitarasoolot vieläpä, hyvien sävellysten ja sovitusten lisäksi.

En mäkään tossa kuule mitään erityisen väärää, mutta ymmärrän jos esim. WW kuulee, tietyt ihmiset kuulevat harmonian ja vaaditut nuotit tavallaan muita "musikaalisemmin", ja tämä ei ole vittuilua. Olen itsekin tällaisten ihmisten kanssa soittanut, ja he vaan yksinkertaksesti ovat n.s.musikaalisempia kuin muut.

Se ei suinkaan tarkoita että olisivat kaikessa muita "parempia", heille usein musiikki näyttäytyy toisnelaisena asiana kuin esim.mulle. Joku rock-estetiikka on usein heille täyain yhdentekevä käsite. Ja saa ollakin, hyvä niin.
WanhaWetäjä
21.07.2025 14:06:00

https://youtu.be/Z-qiC1jynmc?feature=shared

Tua noi...en nyt pääse tästä yli eli onko kyseessä tahaton samankaltaisuus vai onks tää
nyt menossa oleva roots-skaba otettu tästä? Ei sillä etteikö tuohon vois soittaa monelta kantilta, on vaan jäänyt tuo biisi jostain lapsuudesta kummittelemaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
BigPapa
21.07.2025 16:42:16

Roots-skaba 878 on mun mielestä tästä, tunnetaan myös nimellä Keep On Truckin' Mama.

https://youtu.be/x10BgiKaLcw?feature=shared

https://youtu.be/UWxJOht2yRE?feature=shared
Zeeboo
21.07.2025 17:31:43 (muokattu 21.07.2025 17:35:37)
Saattoi tämän taustan tekoon olla vaikutusta sillä, että poikasena tuli jonkin verran kuunneltua ja soiteltua Dr Hookia ja Hot Tunaa. Hookilla oli oma versionsa tuosta Walk Right In biisistä, ja me soitettiin ronskimmalla otteella kuin Hook ja tuo WWn linkin originaali (?). Keep on Truckin'ia ja muutamia muita Hot Tunan biisejä soitettiin akkarimeiningillä. Sieltä se sylttytehdas näille nuorena altistumisesta varmaan löytyy.
Joo, ei tuo R878 taustan sointukierto ihan uniikki ole kantriblues/ kantriralleissa. Toivottavasti kelpaa skabaajille.
White men can't Monk
sirdickyj
21.07.2025 20:30:45 (muokattu 21.07.2025 20:30:59)
Zeeboo: Saattoi tämän taustan tekoon olla vaikutusta sillä, että poikasena tuli jonkin verran kuunneltua ja soiteltua Dr Hookia ja Hot Tunaa. Hookilla oli oma versionsa tuosta Walk Right In biisistä, ja me soitettiin ronskimmalla otteella kuin Hook ja tuo WWn linkin originaali (?). Keep on Truckin'ia ja muutamia muita Hot Tunan biisejä soitettiin akkarimeiningillä. Sieltä se sylttytehdas näille nuorena altistumisesta varmaan löytyy.
Joo, ei tuo R878 taustan sointukierto ihan uniikki ole kantriblues/ kantriralleissa. Toivottavasti kelpaa skabaajille.

Onneks näissä on aina muuten tosi uniikki kierto. Eiku....

Jos 1-4-5 kierrot otettais pois niin vähän jäis jäljelle
tjj2000
24.07.2025 21:35:23
No niin, mitä olette mieltä, roskaa vai rautaa?

Help Me!

https://1drv.ms/u/c/7e38d108790c88e … mZsBZKYGhQNEsPQWk0evQNGv-A?e=3A9IjU
All I hear is Hellhounds...
sirdickyj
03.08.2025 22:19:49
Nyt kun on ollut Sweet Home Alabama, jota WW on pitkin matkaa ihmetellyt että menee väärin, niin mikä sitten olisi oikein? Näytön paikka oli kisassa, mutta oli liian kryptinen ja alleviivaamaton niin että näin tyhmä ja epämusikaaminen jäbä ymmärtäisi.

Onko WW sun mielestäsi sointukierto 1-7-4 vai 5-4-1 ?

Kumpikin passaa kyllä. Eronahan on vain 1 ääni eli C eli asteinkko olisi G duuri/D miksolyydinen. Kumpikaan ei kyllä ole väärin.
tjj2000
03.08.2025 22:25:05
sirdickyj: Nyt kun on ollut Sweet Home Alabama, jota WW on pitkin matkaa ihmetellyt että menee väärin, niin mikä sitten olisi oikein? Näytön paikka oli kisassa, mutta oli liian kryptinen ja alleviivaamaton niin että näin tyhmä ja epämusikaaminen jäbä ymmärtäisi.

Kumpikin passaa kyllä. Eronahan on vain 1 ääni eli C eli asteinkko olisi G duuri/D miksolyydinen. Kumpikaan ei kyllä ole väärin.

Google Ai sanoo näin:
"Sweet Home Alabama" is often considered to be in the key of G major, but it's also commonly described as being in D Mixolydian. The song's chord progression (D-C-G) suggests G major, but the prominent use of the D chord and the overall feel can lead some to hear it as D Mixolydian, which is a mode related to G major.
All I hear is Hellhounds...
sirdickyj
03.08.2025 22:58:10 (muokattu 03.08.2025 22:59:31)
tjj2000: Google Ai sanoo näin:
"Sweet Home Alabama" is often considered to be in the key of G major, but it's also commonly described as being in D Mixolydian. The song's chord progression (D-C-G) suggests G major, but the prominent use of the D chord and the overall feel can lead some to hear it as D Mixolydian, which is a mode related to G major.

Ei se ole "related to G major" vaan on nimenomaan G major-asteikko. Se on moodi vasta kun biisin ajatellaan menevän D:stä, jolloin alennettu 7 erottaa sek D-duuriasteikosta.

Todella moneen muuhun tuota kiertoa käyttävään ralliin D:stä soitettu liidi sopii. Kuten vaikka Blue On Black. Tai Wanted Dead of Alive.
WanhaWetäjä
04.08.2025 09:52:25 (muokattu 04.08.2025 10:31:56)

sirdickyj: Nyt kun on ollut Sweet Home Alabama, jota WW on pitkin matkaa ihmetellyt että menee väärin, niin mikä sitten olisi oikein? Näytön paikka oli kisassa, mutta oli liian kryptinen ja alleviivaamaton niin että näin tyhmä ja epämusikaaminen jäbä ymmärtäisi.

Höh...tossa mun vedossa on vähän kaikkee (toki liikaa) JOS on korvat päässä. Itse kuulen taustan enempi D eli 1-7-4 kuin G voittoisena koska myös laulumelodia ja pianokuviot johdattavat siihen suuntaan ja kuten youtubessa olevista soolon purkamisista voi päätellä en ole ainoa. Ehkä ns rokkijätkien ja vanhojen diu diu jäärien korvat/koulutus/harmoniataju ei vaan riitä kuulemaan muuta kuin sen originaalin ja se on heidän ongelmansa. Väärin se ei ole mutta tälläsen hyväkorvaisen melodisen musan ystävän korvaan originaali ja sitä sivuavat kuulostavat lähinnä kummallisilta.
Mitä tulee rokinsoittoon...varmasti lähtee tarvittaessa vaikka silmät kiinni mistä vaan laatikosta.

Naljailu tyyliin väärinpäin soitettua Charlie Parkeria jonkun diu diu Gibson-fanipojan suusta lähinnä naurattaa, mutta nämä "omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin" hauskat hahmot lienevät pääosin ns kitaranomistajia, soitto on mitä on jos sitä on ylipäätään kuultavissa, maataan tukevasti menneessä. Sekin on ihan ok ja heitähän mnetin kitaraosastoissa riittää. Konservatismi lienee umpikitaristien keskuudessa hyvinkin yleistä, sehän on nähty jo näissäkin skaboissa etenkin rootspuolella. Sooloskaboissahan saa vetää ihan miten tykkää, tai sitten ei.

EDIT https://youtu.be/e-K5UK5cnGg
Tuossa on ns oikean, hyväkorvaisen ja tyylikkään kitaristin ajatuksia aiheesta myös soittonäytteiden kautta. Pahoittelut jos tuo oli jo laitettu aiemmin.
BigPapa
04.08.2025 14:02:41

Tarkalleen ottaen se oli näin tuolla skaban kommentissa, ettei tule väärää muotoilua:

Soundi oli kyllä hyvä ja soittokin teknisesti upeeta, mutta ihan kuin olisi väärinpäin soitettu soolo tähän. Jotain Charlie Parker Bebopia?

Eli ensimmäiessä lauseessa totean, että ihan kuin olisi soitettu soolo väärinpäin, kuitenkin hyvällä soundilla, teknisesti upeasti. Toinen lause sisältää Charlie Parker osion ja sitä sivuavan retorisen kysymyksen.

Mukavaa ja ilahduttavaa jälleen lukea nämä samat sormella osoittelut "Hyvähenkisestä keskustelussa" tältä samalta taholta ja sen päälle posketon itsekehu. Eiköhän tässä olla samaa ikäluokkaa, tammikuussa 68v, eikä mulla ole tarvetta fanipojitella ketään minkään soitinmerkin tiimoilta. Eihän se tietenkään väärin ole sellaisen mielestä, joka on itsensä eteen ylennysmerkin piirtänyt. Siltä se ainakin tällähetkellä näyttää. Ymmärrän toki, että ikäviä tunteita pitää purkaa.

Tästä videosta on tekstiversio olemassa, jos ei jaksa kuunnella.

In What Key Is Sweet Home Alabama?

https://youtu.be/6AegmbUfcEQ?feature=shared

Desi Serna

Hailed as a music-theory expert by Rolling Stone magazine, Desi Serna is one of todays most trusted names in guitar education. Known for breaking down complex concepts into simple, song-based lessons, hes the author of Fretboard Theory and Guitar Theory For Dummies, and the host of the popular Guitar Music Theory podcast. With a focus on classic rock and pop from the 1960s through the 2000s, Desi helps adult guitar players move beyond the basics and truly understand what theyre playing. Originally from Toledo, Ohio, he has lived in the Nashville, Tennessee area since 2014.
WanhaWetäjä
04.08.2025 19:23:17

BigPapa: Tarkalleen ottaen se oli näin tuolla skaban kommentissa, ettei tule väärää muotoilua:

Soundi oli kyllä hyvä ja soittokin teknisesti upeeta, mutta ihan kuin olisi väärinpäin soitettu soolo tähän. Jotain Charlie Parker Bebopia?

Eli ensimmäiessä lauseessa totean, että ihan kuin olisi soitettu soolo väärinpäin, kuitenkin hyvällä soundilla, teknisesti upeasti. Toinen lause sisältää Charlie Parker osion ja sitä sivuavan retorisen kysymyksen.

Ko soolo on randomia sekasotkua joka sisältää myös jotain joka tukeutuu mun kuulemaan harmoniaan. Jokainen skabasoolo oli jollain tapaa originaaliin päin joka ei taas ollut se mitä itse hain saati miten asiat kuulen. Bepop ja Charlie Parker tässä yhteydessä on aika outoa.

Mukavaa ja ilahduttavaa jälleen lukea nämä samat sormella osoittelut "Hyvähenkisestä keskustelussa" tältä samalta taholta ja sen päälle posketon itsekehu.
Sä fanitat tiettyjä juttuja myös musiikissa jotka eivät mua kiinnosta ja varmasti toisinpäin. Epäilykset mun rokinsoitosta kuittasin kyllä vähän nolosti mutta uskon että kykenen soittamaan rokkia, mitä sillä rokilla nyt ikinä tarkoitetaankin. En häpeä myöskään sitä että kuuntelu pelaa, toki osa mitä itse kukin kuulee/ymmärtää musiikista on makuasioita, osa taas puhtaasti kokemuksen ja kenties koulutuksen ja keikkojen tuomaa rutiinia. En myöskään vähättele sitä että olen soittanut myös kiippareita ja bassoa sekä laulanut sooloja ja stemmoja ja nuottienkin teko onnistuu.
Se on ollut vähän pakko noissa huttukuvioissa, ei siellä pärjää pelkällä kitarasankaruudella, ehkä jossain huippubandissa ja freelancerina riittää se että on hyvä kitaristi joka oppii biisit nopeasti ja soittaa ns mitä vaan kuten nämä Kososet ja Väinölät saati Marzi Nyman.

Eiköhän tässä olla samaa ikäluokkaa, tammikuussa 68v, eikä mulla ole tarvetta fanipojitella ketään minkään soitinmerkin tiimoilta.
Joo, vanhuus ei tule yksin, onneksi mieli on nuori, 68v 15.7.25. Etkö sä omista läjän Gibsoneita joten voisi olettaa että olet ns fani? Mua ei ko merkki kiinnosta yhtään, ei kyllä Fenderikään enkä harrasta henkilö/tavarapalvontaa muutenkaan. Nuo kekerosbergit ja vastaavat ovat ehkä enempi fanipoikia, kiva olisi kuulla heidän soittoaankin joskus. Jos jonkun onni ja autuus on omistaa noita niin se on ihan ok, se että sitä pitää toitottaa ja todistella jollain foorumilla on mulle kovin vierasta.

Eihän se tietenkään väärin ole sellaisen mielestä, joka on itsensä eteen ylennysmerkin piirtänyt. Siltä se ainakin tällähetkellä näyttää. Ymmärrän toki, että ikäviä tunteita pitää purkaa.
No, aivan eri pohjalta olemme kulkeneet omat tiemme, mä olen ollut rock-piireissa halveksittu humppamuusikko mm eräitten palstalaisten toimesta aikoinaan ja uraa on takana kohta 50 vuotta ja vieläkin kelpaan keikoille, ihme ja kumma. Se mitä olen noilta keikoilta saanut kuuluu soitossa toivon mukaan positiivisessa mielessä. Rokkimiehistä on kyllä kokemusta, hyvässä ja pahassa.

Tästä videosta on tekstiversio olemassa, jos ei jaksa kuunnella.

In What Key Is Sweet Home Alabama?

https://youtu.be/6AegmbUfcEQ?feature=shared

Desi Serna

Hailed as a music-theory expert by Rolling Stone magazine, Desi Serna is one of todays most trusted names in guitar education. Known for breaking down complex concepts into simple, song-based lessons, hes the author of Fretboard Theory and Guitar Theory For Dummies, and the host of the popular Guitar Music Theory podcast. With a focus on classic rock and pop from the 1960s through the 2000s, Desi helps adult guitar players move beyond the basics and truly understand what theyre playing. Originally from Toledo, Ohio, he has lived in the Nashville, Tennessee area since 2014.

Joo, kyllä mä uskon ihan vaan korviani ja vaikkapa tuota Jonathan Cordya joka purki ko soolon hyvinkin vakuuttavasti ja musikaalisesti, se riittää mulle.

Pahoittelut ylilyönneistä ja hyvää kesänjatkoa. Tämä skaba kertoi jälleen kerran varsin konkreettisesti sen miten erilailla asioita hahmotetaan ja kuullaan, ei me olla kaikki samasta muotista, jo pelkästään lähtökohdat ovat hyvinkin erilaisia. Nyt on kesäloma joten jätän nämä kuviot toistaiseksi ja treenaan vaikka sitä rokkia sen sijaan. Get on.
BigPapa
04.08.2025 20:19:51 (muokattu 04.08.2025 21:05:04)

WanhaWetäjä: Sä fanitat tiettyjä juttuja myös musiikissa jotka eivät mua kiinnosta ja varmasti toisinpäin.

En fanita sen kummemmin, kuuntelen hyvinkin laajasti ja se selviää - toistettuna jälleen - tuolta mun M.Netin levylistoilta. Monenlaista on tullut soitettuakin.

Epäilykset mun rokinsoitosta kuittasin kyllä vähän nolosti mutta uskon että kykenen soittamaan rokkia, mitä sillä rokilla nyt ikinä tarkoitetaankin.

En esittänyt epäilyksiä rokinsoittamisesta.

En häpeä myöskään sitä että kuuntelu pelaa, toki osa mitä itse kukin kuulee/ymmärtää musiikista on makuasioita, osa taas puhtaasti kokemuksen ja kenties koulutuksen ja keikkojen tuomaa rutiinia. En myöskään vähättele sitä että olen soittanut myös kiippareita ja bassoa

Kuuntelu pelaa itse kullakin. Itsekin olen soittanut useampia instrumentteja ja tehnyt keikkoja lukuisan määrän vuodesta 1973 alkaen. Soiton aloitin vuonna 1972. Keikoilla soittanut bassoa, rumpuja, kitaraa. Koulutuskaan ei ole kirosana, itse jätin sen väliin ja itseopiskelin mitä katsoin kulloiseenkiin tilanteeseen tarpeelliseksi. Ja makuasiota toki, sekä kokemuksen, koulutuksen tai itseopiskelun aikaansaannosta miten harmoniat kunkin korva kuulee ja mieli käsittää.

Se on ollut vähän pakko noissa huttukuvioissa, ei siellä pärjää pelkällä kitarasankaruudella

Kokemusta on kertynyt ns. tanssikeikoista 70-luvulta, jotka vuonna 1980-lopetin ja aloin soittamaan sitä mikä kiinnosti ja oli mielestäni mielekästä. 1984 se homma sitten alkoi laajentua paikallis kuviosta laajemmalle. Eipä siitä sen enempää.

Joo, vanhuus ei tule yksin, onneksi mieli on nuori, 68v 15.7.25. Etkö sä omista läjän Gibsoneita joten voisi olettaa että olet ns fani?

En ole fani, pidän vain ko. soittimista ja niiden tuntumasta ja viimein olen saanut ne asiat kohdalleen niin, ettei tarvitse enempiä hankintoja tehdä. 3 Gibsonia ja 2 Fenderiä, kukin omanlaisensa hyvä soitin.

No, aivan eri pohjalta olemme kulkeneet omat tiemme, mä olen ollut rock-piireissa halveksittu humppamuusikko mm eräitten palstalaisten toimesta aikoinaan ja uraa on takana kohta 50 vuotta ja vieläkin kelpaan keikoille, ihme ja kumma. Se mitä olen noilta keikoilta saanut kuuluu soitossa toivon mukaan positiivisessa mielessä. Rokkimiehistä on kyllä kokemusta, hyvässä ja pahassa.

Ei nyt ihan täysin eri pohjalta, mutta eroja tietenkin on, ja samaa jos ajatellaan tanssimusan soittokokemuksen tuomaa keikkarutiinia, tuloja ym. ja sen vaikutusta musiikin rakenteiden ymmärtämiseen. Lopetin sen soittamisen silloin kun katsoin, että en sitä enää jaksa, eikä sillä ole mitään annettavaa ja aloin soittamaan sellaisia juttuja mitä oli mukava soittaa. Mitä tulee rokkimiesten maineeseen, niin perheellisenä ei ole ollut aikaa rellestää, kuten jotkut ovat sellaista harrastelleet. Itse olen varmaan enemmänkin juurimusiikin soittaja kuin "rokkari" Parhaimmillaan/pahimmillaan tein kahta työtä, että sain pidettyä kiinni siitä mitä haluan soittaa, eikä tarvitse palata niihin juttuihin jotka olin lopettanut, v.1980 ja toihan se aktiivinen keikkaelämä siinä sivussa sitten tulojakin ja helpotti kun oli sitten vain yksi työ jossa sai järjestettyä vapaat keikkojen mukaan. Elämä on valintoja ja jokaisella omansa. Jonkin verran taitaa kummallakin olla mm. Discogsessa juttuja näkyvillä mitä on taipaleen aikana levyillekin tullut talteen. Ja millään tavalla en halveksi ns. "humppamuusikoita". Se on tuonut leivän monelle pöytään ja työtä se on siinä missä muukin, ellei välillä jopa rankempaa keikkareissuineen, jos oikein kunnon pistoja osuu.

Joo, kyllä mä uskon ihan vaan korviani ja vaikkapa tuota Jonathan Cordya joka purki ko soolon hyvinkin vakuuttavasti ja musikaalisesti, se riittää mulle.

Korviani uskon minäkin ja tuo juttu on mahdollista kuulla ainakin kahdella tapaa. Myös soittaa ja kumpikaan ei ole väärin. Desi Serna mielestäni purkaa homman hyvin videollansa. Taisi olla myös Paul Davidsillä asiallinen näkemys asiasta.

https://youtu.be/uqp1cUqwP7A?feature=shared

Pahoittelut ylilyönneistä ja hyvää kesänjatkoa. Tämä skaba kertoi jälleen kerran varsin konkreettisesti sen miten erilailla asioita hahmotetaan ja kuullaan, ei me olla kaikki samasta muotista, jo pelkästään lähtökohdat ovat hyvinkin erilaisia. Nyt on kesäloma joten jätän nämä kuviot toistaiseksi ja treenaan vaikka sitä rokkia sen sijaan. Get on.

Sitä samaa, säitäkin vielä on tarjolla mitä ilmeisemmin. Kukin tavallaan ja tapoja varmaan löytyy niin monta kuin soittajaakin.
sirdickyj
04.08.2025 21:27:31 (muokattu 04.08.2025 21:33:54)
Aina pahasti otti WW osumaa tuosta soolostaan ja näköjään siitä että esitin epåilyksen, että ehkä rock-hommat ei ole hänen juttunsa. Lisäsin siihen myös, että se ei missään nimessä haittaa mitään.

Silti esim rytmiä voisi seurata niin halutessaan. Varmadti ehkä niin on tehtykin, mutta ihan noin jyrkkä en viitsisi ehkä olla kuin WW nyt on.

Sellasen rock-flown soittaminen ei tarvitse olla kaikkien juttu, mutta se ei myöskään ole niin että sellanen olis jotenkin väheksyttävämpää soittoa. Slash, Agnus, Chuck Berry, Albert Jörvinen jne....ne on kovia ukkoja omassa jutussaan, vaikka WW on noistakin våhintään Slashia mollannut. Ymmärrän senkin, mutta kyllä se soiton auktoriteetti hänelläkin on sillä tasolla että jättäisin ehkä lausumatta. Just näin livenä, ja aika määrätietoista ja hyvällä flowlla vedettyä kamaa.

Jäitä hattuun, WW. Useimmiten olet kärkiakstia näissä kemuissa, nyt ei ihan vaan osunut.

Tossa linkkaamassasi videossa toi soittaja soittelee ihan samoista kohdista mitä tohon on ihan kaikki slittaneet, mutta jos nyt ajattelet että tollanen on oikeampi meininki, niin tolla on myös terävää rytmiikkaa soitossaan jota esim.sinä WW et selkeästi edes pyrkinyt sisällyttämään soittoosi. Miksi, sitä en ymmärrä.
sirdickyj
04.08.2025 22:19:08
Vielä tuohon WWn "väärin" menemiseen...mihin nähden siis nuo soitot ovat menneet väärin?

Jos ajatellaan, että tausta on vain sointukierto D-C-G niin tuohon kelpaa G duuri, D miksolyydinen, D doorinen....ainakin. Jos ajatellaan että toi kierto viipyy G-soinnussa lopuksi tupla-ajan muihin nähden, niin tulee vähän mieleen Wont back down, johon lähtisin soittamaan G:stä sooloa, duuripainotteisesti.

Mutta olisi kiva kuulla WW ltä että mikä tuon sointukierron suhteen jengillä menee niin väärin?

Itse toki soittelin Dstä mutta sekin oli väärin.

Mikä on referenssinä asialle?
WanhaWetäjä
05.08.2025 02:11:17

sirdickyj: Vielä tuohon WWn "väärin" menemiseen...mihin nähden siis nuo soitot ovat menneet väärin?
Ei "väärin" vaan vastoin sitä miten minä ja moni muu kuulee ja kokee tuon, ehkä emme ole ns rokkijätkiä joten kuulemme harmoniat erilailla.

Jos ajatellaan, että tausta on vain sointukierto D-C-G niin tuohon kelpaa G duuri, D miksolyydinen, D doorinen....ainakin. Jos ajatellaan että toi kierto viipyy G-soinnussa lopuksi tupla-ajan muihin nähden, niin tulee vähän mieleen Wont back down, johon lähtisin soittamaan G:stä sooloa, duuripainotteisesti.
G-duuri sopii mutta kuka soittaa jotain puhdasta asteikkoa yhtään mihinkään? Improvisointi ei ole asteikkojen kelaamista ees taas. Itse soitan AINA silleen mihin tausta MUN mielestä ohjaa enkä ajattele mittän moodeja. Muutamissa skaboissa olen vetänyt ns hatusta painamalla recin päälle tietämättä yhtään mitä tuleman pitää. Joskus on onnistunut jopa paremmin kuin epätoivoiset moneen kertaan jauhamiset ja ideoiden etsimiset. Spontaanisuus on joskus ok ja sitä pitäis harrastaa enemmän. Ei keikoillakaan tai jossain jameissa ola aikaa funtsia laatikoita, pitää vaan vetää mitä tulee.

Mutta olisi kiva kuulla WW ltä että mikä tuon sointukierron suhteen jengillä menee niin väärin?
Olen tullut siihen loppupäätelmään että te ette vaan kuule asiaa samanlailla ja se todellakin kuuluu jokaisen soolossa, Vesan vedossa selkeiten eli heti lähtö on jotenkin vinksallaan koska soitetaan liikaa originaaliin kallellaan, MUN mielestä.

Mä olen nyt mökillä enkä voi valaista asiaa esimerkein, ehkä joskus palaan tähän ajan kanssa ns selkokielisin soittoesimerkein.

Itse toki soittelin Dstä mutta sekin oli väärin.
No sun vedossa oli vähän sellasta ohisoittoakin, vääriäkin ääniä mutta alku oli ihan linjassa, kuuntelin noita vetoja uudestaan enkä tule muuttamaan mieltäni itse pääasiasta. Kysehän voi olla siitä mitä Vesa sanoi että ko soolo on juurtunut syvälle mieleen joten sen mukaan on luontevaa mennä. Itse en ole Lynyrd fani enkä tunne heidän musaansa, ehkä siksi tuoreimmilla korvilla ja vailla tuttuusrasitetta tuo soolo on vaan kiinnittänyt jossain kohtaa huomioni erilaisesta ja mulle oudosta lähestymistavastaan. Tästä taisi olla juttua joskus aikaa sitten tuolla tanssiosiossakin, mm Hesan pään tv/studiohemmoja pyöri silloin mnetissa.

Mikä on referenssinä asialle?
Ei kai sitä ole, makuja on monia ja se nyt vaan on faktaa etta jos on suuren osan ajastaan touhunnut noitten Slash yms rock-hahmojen musan parissa niin kuuntelu ja ymmärrys musasta on muovautunut sen mukaan. Mä olen niin eri ympyröistä että en en varmaan vaan ymmärrä rock-estetiikkaa soitossa enkä pukeutumisessa.
Nämä ovat varmaan sellasta henkimaailman osastoakin jota vaikea selittää ja jonka kokee itse oikeaksi mutta ei ihan täysin pysty pukemaan sanoiksi siten että toinen osapuoli ymmärtäisi.

Edelleen kiinostaisi kovasti kuulla miten joku hyvä ja moderni rock/blues soittaja soittaisi tuohon kiertoon mutta hänen pitäisi olla sellanen joka ei ole koskaan kuullutkaan moista kappaletta. Moderni sen takia että ei olisi sitä menneisyyden painolastia ja oletuksia ja työkalupakissa olisi muutakin kuin pentatoniikkaa joka on tietty kaiken runko mille voi rakentaa.
sirdickyj
05.08.2025 07:24:50
WanhaWetäjä: Ei "väärin" vaan vastoin sitä miten minä ja moni muu kuulee ja kokee tuon, ehkä emme ole ns rokkijätkiä joten kuulemme harmoniat erilailla.

G-duuri sopii mutta kuka soittaa jotain puhdasta asteikkoa yhtään mihinkään? Improvisointi ei ole asteikkojen kelaamista ees taas. Itse soitan AINA silleen mihin tausta MUN mielestä ohjaa enkä ajattele mittän moodeja. Muutamissa skaboissa olen vetänyt ns hatusta painamalla recin päälle tietämättä yhtään mitä tuleman pitää. Joskus on onnistunut jopa paremmin kuin epätoivoiset moneen kertaan jauhamiset ja ideoiden etsimiset. Spontaanisuus on joskus ok ja sitä pitäis harrastaa enemmän. Ei keikoillakaan tai jossain jameissa ola aikaa funtsia laatikoita, pitää vaan vetää mitä tulee.

Olen tullut siihen loppupäätelmään että te ette vaan kuule asiaa samanlailla ja se todellakin kuuluu jokaisen soolossa, Vesan vedossa selkeiten eli heti lähtö on jotenkin vinksallaan koska soitetaan liikaa originaaliin kallellaan, MUN mielestä.

Mä olen nyt mökillä enkä voi valaista asiaa esimerkein, ehkä joskus palaan tähän ajan kanssa ns selkokielisin soittoesimerkein.

No sun vedossa oli vähän sellasta ohisoittoakin, vääriäkin ääniä mutta alku oli ihan linjassa, kuuntelin noita vetoja uudestaan enkä tule muuttamaan mieltäni itse pääasiasta. Kysehän voi olla siitä mitä Vesa sanoi että ko soolo on juurtunut syvälle mieleen joten sen mukaan on luontevaa mennä. Itse en ole Lynyrd fani enkä tunne heidän musaansa, ehkä siksi tuoreimmilla korvilla ja vailla tuttuusrasitetta tuo soolo on vaan kiinnittänyt jossain kohtaa huomioni erilaisesta ja mulle oudosta lähestymistavastaan. Tästä taisi olla juttua joskus aikaa sitten tuolla tanssiosiossakin, mm Hesan pään tv/studiohemmoja pyöri silloin mnetissa.

Ei kai sitä ole, makuja on monia ja se nyt vaan on faktaa etta jos on suuren osan ajastaan touhunnut noitten Slash yms rock-hahmojen musan parissa niin kuuntelu ja ymmärrys musasta on muovautunut sen mukaan. Mä olen niin eri ympyröistä että en en varmaan vaan ymmärrä rock-estetiikkaa soitossa enkä pukeutumisessa.
Nämä ovat varmaan sellasta henkimaailman osastoakin jota vaikea selittää ja jonka kokee itse oikeaksi mutta ei ihan täysin pysty pukemaan sanoiksi siten että toinen osapuoli ymmärtäisi.

Edelleen kiinostaisi kovasti kuulla miten joku hyvä ja moderni rock/blues soittaja soittaisi tuohon kiertoon mutta hänen pitäisi olla sellanen joka ei ole koskaan kuullutkaan moista kappaletta. Moderni sen takia että ei olisi sitä menneisyyden painolastia ja oletuksia ja työkalupakissa olisi muutakin kuin pentatoniikkaa joka on tietty kaiken runko mille voi rakentaa.

Vai onko asia kuitenkin niin että säkin olet jumissa siinä orkkiksessa ja siinä kuinka kuulet sen "väärånä" (kuten olet monta kertaa sanonut)?

Jos et olis koskaan kuullut sitä ja olis vaan sooloskaba jossa olis D-G-C kierto niin olisko noi jengin vedot sittenkin samalla tavoin harmonian vastaisia? Pelkkä tommonen sointukierto ilman mitään muuta on vielä aika vähän harmoninen kokonaisuus ja siihen on aika monia mahdolliauuksia rakennella päälle erilaisia juttuja.

Yhtä lailla kuin joillekin on jääänyt päähän se orkkis eivätkä pääse eroon siitä tavasta soittaa ja ajatella, sulle on saatranut jäädä se orkkis päähän ja kaikki mikä muistuttaa siitä on n.s."väärää".

Ei kai se muuten olisi niin väärin, ellei biisin muu melodia menisi hiukan eri klangissa kuin soolo, joidenkin mielestä? Tässä skabassahan ei sitä muuta melodiaa tai aineksia ollut joten tilanne oli avoin mille tahansa D-C-G kierron päälle soittelulle.

On erikoista että sä onnistut kuulemaan silti noi vedot jotenkin siten että niissä ei seurata harmoniaa. Kun ei siellä ole muuta seurattavaa kuin toi kierto.
WanhaWetäjä
05.08.2025 11:36:00 (muokattu 05.08.2025 13:14:35)

sirdickyj: Vai onko asia kuitenkin niin että säkin olet jumissa siinä orkkiksessa ja siinä kuinka kuulet sen "väärånä" (kuten olet monta kertaa sanonut)?
En ole sitä kuullut/kuunnellut niin paljoa että olisin jäänyt jumiin siihen, se ei vaan istu mun korvaan vs tausta/laulumelodia ja miten vaikkapa piano soittaa omat soolonsa ja komppaamisensa.

Jos et olis koskaan kuullut sitä ja olis vaan sooloskaba jossa olis D-G-C kierto niin olisko noi jengin vedot sittenkin samalla tavoin harmonian vastaisia? Pelkkä tommonen sointukierto ilman mitään muuta on vielä aika vähän harmoninen kokonaisuus ja siihen on aika monia mahdolliauuksia rakennella päälle erilaisia juttuja.
Ehkä muutamia kertoja olen törmännyt jonkun helpohkon skabataustan kohdalla samaan hieman eri muodossa kylläkin eli joku on soittanut ikäänkuin duurin kautta vaikka mun korva vaati sen alennetun terssin siinä kohtaa. Myös yksi Frank Gambalen biisi aiheuttaa samanlaista hämmennystä, A-osa menee juurikin samalla tapaa "väärästä" laatikosta vs B-osa, erikoista siinä on se että kun se palaa A-osaan niin siinä kohtaa se ei enää tunnu niin kummalliselta.

Yhtä lailla kuin joillekin on jääänyt päähän se orkkis eivätkä pääse eroon siitä tavasta soittaa ja ajatella, sulle on saatranut jäädä se orkkis päähän ja kaikki mikä muistuttaa siitä on n.s."väärää".
Mä luulen että se on ihan sisäänrakennettu juttu koska vastaavia on tosiaankin tullut eteen ja löytyy pop/rock musasta kuin myös näistä skabavedoista.

Ei kai se muuten olisi niin väärin, ellei biisin muu melodia menisi hiukan eri klangissa kuin soolo, joidenkin mielestä? Tässä skabassahan ei sitä muuta melodiaa tai aineksia ollut joten tilanne oli avoin mille tahansa D-C-G kierron päälle soittelulle.
Joo, onhan se noinkin mutta onhan tuossa se pianon duurimeininkin läsnä vaikkakin se peittyy soolojen alle.

On erikoista että sä onnistut kuulemaan silti noi vedot jotenkin siten että niissä ei seurata harmoniaa. Kun ei siellä ole muuta seurattavaa kuin toi kierto.
Harmoniaa seurataan erilailla kuin mitä mun korva sanoo, korostan edelleen että mikään ei ole väärin vaan kyse on yksinkertaisesti siitä että hahmotan harmonian erilailla. Kuten aiemmin totesin, saattaa olla mahdoton asia selittää ymmärettävästi.
Menee varmaan samaan kastiin kun joku yrittää tyrkyttää jotain fanittamaansa biisia/sooloa/bandia/kitaristia ja ihmettelee kun ei kaverille mene jakeluun lainkaan.

Mun kohdalla joku Slash menee tähän kategoriaan, toki aika pienellä otannalla hänen tekemisistään. Nämä menee osittain myös sukupolvikokemuksen piikkiin, mulla Gunnarit ja ACDC:t ja sen suunnan bandit ovat jääneet ns ei vaan putoo osastoihin, osittain myös vokalistien erikoisen laulusoundin takia. Osasyy voi olla myös heidän hahmoissaan eli karrikoiden sanottu rock"pelleys" ei silleen ole mun juttu koska menen aina musa edellä. Rollarit on ollut aina ns inhokkiosastoa koska olen enempi Beatles, jos tuon asian voi tuolla lailla leikkisästi yksinkertaistaa.

Se musa, tai ainakin jotkut artisti/bandit mitä mä kuuntelen nykyään aika usein voisi aiheuttaa vakavia vastareaktioita teissä ns oletetuissa rokkimiehissä joille kitaravoittoinen musa lienee ykkösjuttuja.
Kuha
05.08.2025 11:41:39

Olisko se sitten seuraavassa skabassa Free birdin soolo, ja kuinka se soitetaan oikein?
Old Fenders never die
BigPapa
05.08.2025 12:27:27 (muokattu 05.08.2025 13:04:29)

Aikalailla olen ollut vastakarvaan Slashin juttujen kanssa. En tosiaankaan ole fani. Käsite fani ei muutenkaan kata tekemisiäni minkään asian kanssa. Nyt sitten pääsi Slash jollain tapaa yllättämään ja tämähän on mun mielestä hyvä. Siinä on laulamassa Brian Johnson, tuttu Geordiesta ja AC/DC:stä ja huuliharppua hienosti soittelee Aerosmithin laulaja Steven Tyler ja kitaroissa Slash ja Tash Neal.

https://youtu.be/QAxBEfKeOzw?feature=shared

Mitä tulee Rolling Stonesiin ja The Beatlesiin, niin mulle käy kumpikin. En sulje pois klassista musiikkiakaan, sitä tulee joskus kuunneltua paljonkin, kuten jazzia, progea, kansanmusiikkia ym ym. Kaikessa ei ole kitaraa mitä tulee kuunneltua, mutta kitara ei ole mulle kirosana, jos sitä on mukana. Musiikki edellä - ilman ulkomusiikillisten asioden rajoitusta hyvään musiikkiin laajasti ottaen. Mikä sitten on sitä hyvää kenenkin mielestä sen saa itse kukin kohdallansa päättää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)