Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 532 33 34 35 36112 113 114 115 116
Vladi
11.01.2010 20:22:15
putti: Ulkopuolisena voin vähän selvittää: All songs and lyrics by Jouni Valjakka and Perttu Wänskä.

Produced, recorded and edited by Perttu Wänskä

Additional recordings and editing by Matias Kupiainen and Mikael Grönroos

Engineered by Matias Kupiainen

Additional engineering by Perttu Wänskä and Paavo Kurkela

Mixed in September 2009 at Hip Studios by Teropekka Virtanen with Perttu Wänskä

Eli ilmeisesti ollut tuo kantava voima tuossa levyssä. Ja mikäli ymmärsin oikein niin levy on äänitetty 5by5 studiolla, jossa sekä Kupiainen, että Wänskä häärivät. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Joo no tätä mä arvelinkin mutta jotenki en löytäny noita tietoja mistään. Hitto, Titor, jos joku päivä löydän bändin jolla päästään levyttämään niin pirautan sulle ja varataan studio! ;)
Kyllä se siitä.
Tonski
11.01.2010 22:02:57

aalataur:
E2: Jep, eli minä, Tonski ja Putti oltais nyt tasoissa 11 points.. Jospa Mr. Titorin äänet selvittäisi pelin? Tai sitten ei.

John Titor: Kuuntelin just sun vedon, voi jeesus sä oot sekasin:)

Voi varmaan aalataur jo alkaa miettii skabatten 13 taustaa.. ;)
ihku
putti
11.01.2010 22:08:47
Tonski: Voi varmaan aalataur jo alkaa miettii skabatten 13 taustaa.. ;)

Yhdyn jäsen Tonskin mielipiteeseen, mikäli aalataurille sopii...
Vladi
11.01.2010 22:12:45
Aalataur, ei sulla olis kiinnostusta tehdä jotain vaikkapa Audioslave-tyyppistä? Kuuntelin tänään lenkillä jotain niiden levyä ja hitto niissä biiseissä on siisti groove ja niihin sais kaikkea siistiä härösooloilua. ;)

Tää on vaan ehdotus, saat kuule tehä ihan mitä haluat.
Kyllä se siitä.
aalataur
11.01.2010 23:41:23 (muokattu 11.01.2010 23:46:49)

Laitoin Titorille viestin että jos kävis kommentoimassa/ratkomassa kisan. Jos se ei kerkee niin voihan päättää homman tuohon. Eikö putti sulla ole innostusta taustan tekoon/hankintaan? Voin mäkin sen tietty hoitaa, mun taustoja on ollut vaan jo turhan monta... Kitarat on myös huollossa, mutta saan ne varmaan (?) suht pian. Ja vanhoja taustojakin mulla on, niihin pitää turvautua jos hirvee hoppu on.
John Titor
12.01.2010 02:30:36 (muokattu 12.01.2010 02:37:57)

aalataur: Laitoin Titorille viestin että jos kävis kommentoimassa/ratkomassa kisan. Jos se ei kerkee niin voihan päättää homman tuohon. Eikö putti sulla ole innostusta taustan tekoon/hankintaan? Voin mäkin sen tietty hoitaa, mun taustoja on ollut vaan jo turhan monta... Kitarat on myös huollossa, mutta saan ne varmaan (?) suht pian. Ja vanhoja taustojakin mulla on, niihin pitää turvautua jos hirvee hoppu on.

Äänestän huomenna, nyt oon kännissä :D Tosin vain muutaman kaljan kumarassa, mutta ei jaksa enää ruveta tekemään mitään vaativaa, olin jo niin ahkerana tänään.

Ai niin, mä kans arrasin ton Whisperedin kasaan orkkineen ja kuoroineen ja ohjelmoin sämplet! :D Ollaan duunattu jätkien kanssa jo jonnii aikaa yhteistyötä. Viimenen raita on aika hooseetä, se kestää 15:30 ja raitoja oli miksauksessa joku 160. Jea, huomiseen, nyt unta palloon jotta jaksaa tehdä töitä.

EDIT: Niin joo, levy äänitettiin meidän pajalla, 5 by 5:llä, lukuunottamatta rumpsutteluja, jotka äänitettiin Finnvoxilla tilaajan toiveesta.

Reenatkaa se Redemption. Matias tulee iloseks.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
12.01.2010 11:52:33

John Titor:
Reenatkaa se Redemption. Matias tulee iloseks.

Se on ihan vitun vaikee.. 18:16 what?
ihku
John Titor
12.01.2010 12:15:18 (muokattu 12.01.2010 13:11:19)

Tonski: Se on ihan vitun vaikee.. 18:16 what?

No ei ollu kuule transkription tekeminenkään herkkua!!! :D Noi Riston soolot oli ihan insanely vaikeita nuotintaa, Ripalla on välillä ihan käsittämättömän härski taimi, sillee et se soittaa välillä vitun taakse, venyttää tahtia, jonkun fraasin tyyliin 7/8 vs. 4/4-tahdin mittaisesti ja putoaa sitten ihan vitun tiukasti seuraavalle ygöselle ja pilittää metronomintarkkaa 16-osaa siitä eteenpäin hetken verran. Lopputuloksena on just tollasia vitun ihania 8:9 -jakoja yms.

Äänestän tunnin sisään.

P.S. 18:16 ei oo ku kaks nonolia, eli 9:8 -jakoa. 15:16 on paljon pahempi:D Puhumattakaan 13:8 -jaosta vikassa kitarasoolossa. Se 18:16 koostuu oikeestaan 4+4+5+5 -osasista. Jaa se pienempiin palasiin kuuntelun kautta ni on helpompi hahmottaa.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
12.01.2010 14:41:07 (muokattu 12.01.2010 14:41:29)

John Titor:
P.S. 18:16 ei oo ku kaks nonolia, eli 9:8 -jakoa. 15:16 on paljon pahempi:D Puhumattakaan 13:8 -jaosta vikassa kitarasoolossa. Se 18:16 koostuu oikeestaan 4+4+5+5 -osasista. Jaa se pienempiin palasiin kuuntelun kautta ni on helpompi hahmottaa.

Niin no tää on ihan sormituksista lähtien übervaikee puhumattakaan kohdista joissa nopeus, puhtaus ja tekniikka loppuu auttamatta kesken. :D Siinä haaste seuraavalle viidelle vuodelle.

John Titor:
Tonski: Käytännössä siis kaipaa isompaa sanavarastoa. Kuuntele ja blokkaile esmes Iiro Rantalaa, Lenni-Kallea, Jensiä, Richard Anderssonia, Mike Sterniä, Bachia, Michel Camiloa, Guthrieta, Robben Fordia ja George Bensonia, noilta ainakin ite oon ammentanu semmosta sofistikoituneempaa, hyvää, melodista linjaa perkeleesti. 3p

Kiitän, kuuntelen ja plokkailen!
ihku
John Titor
12.01.2010 15:18:00

Tonski: Niin no tää on ihan sormituksista lähtien übervaikee puhumattakaan kohdista joissa nopeus, puhtaus ja tekniikka loppuu auttamatta kesken. :D Siinä haaste seuraavalle viidelle vuodelle.

No kyllä sä nyt ne kaks ekaa kiertoa ainakin saat perkele vedettyä. Sormiharjotukset Youtubeen.
Vladi
12.01.2010 17:28:08 (muokattu 12.01.2010 17:29:26)
Pertulle kiitokset palautteesta! Oli kerrankin todella kovaa asiaa enkä todellakaan ota itteeni tosta. Omat kommentit palautteeseesi:

Oot täysin oikeassa, mulla ei oo pätkääkään melodisia ideoita ja se johtuu mielestäni hyvin paljon siitä, että ainut mitä kunnolla osaan on pentatoninen ja siihen sitten tungen kroomaattisena(?) säveliä väliin. Ihan hiton köyhä asteikko ilmaisumielessä, kun se ei sisällä oikein minkäänlaista fiilistä. En osaa edes perus duuriasteikkoa. Mulla on kuitenkin yks hyvä dvd(Lick library - scale shapes and modes) jossa selitetään hyvin mitä on esim. moodit ja se dvd:n ukko opettaa mielestäni aika kätevän tavan opetella eri moodeja ja asteikkoja. Ensin opetellaan pentatoninen joka asemasta ja sitten ruvetaan siihen päälle miettimään, että mitä lisäämällä saadaan aikaan mitäkin. Sitten on vielä harjoituksia, joilla noita eri asemia saadaan yhdistettyä, esim. sooloillaan vain kahta ylintä kieltä käyttäen. Jos sulla on jotain vinkkejä tuohon hommaan, niin kerro ihmeessä vaikka pikaviestillä. Joskus kauan sitten kyselin asian tiimoilta sulta ja sain todella asiallisen vastauksen. Nyt se viesti on valitettavasti kadonnut, joten uusikaan ei ois pahitteeks ;)

Mulla on sellainen juttu opettelussa, että haluan tietää mitä soitan ja mitä opin. En taho vaan plokata jotain kuvioita eri soittajilta ja käyttää niitä tietämättä mitä ne on. Se ei oo kovin kauaskantoista.

Joka tapauksessa kiitoksia palautteesta, tuli tarpeeseen. Treeniä, treeniä ja treeniä. Nyt on onneks opiskelut helpottaa hieman, niin ehtii soitella kunnolla! :)
Kyllä se siitä.
Tonski
12.01.2010 19:15:12 (muokattu 12.01.2010 19:15:55)

John Titor: No kyllä sä nyt ne kaks ekaa kiertoa ainakin saat perkele vedettyä. Sormiharjotukset Youtubeen.

Emmä tiedä toisten sävellyksiä asiakseni Youtubeen.. Aalataur hoitaa sillä on äänitysvermeet!

Vladi:
Mulla on sellainen juttu opettelussa, että haluan tietää mitä soitan ja mitä opin. En taho vaan plokata jotain kuvioita eri soittajilta ja käyttää niitä tietämättä mitä ne on. Se ei oo kovin kauaskantoista.

Plussa tälle..

E:
Niin joo ja mulla ei edelleenkään oo mitään taustantekovehkeitä, jos sen saa netistä ottaa niin voin mä illasta ettiä jonkun alle minuutin rennomman rokkimetalliwtf-taustan että saadaan seuraava skaba käyntiin?
ihku
aalataur
12.01.2010 19:16:07 (muokattu 12.01.2010 19:21:47)

Tonskille onnittelut voitosta ja Titorille kiitokset viiltävästä analyysistä, mukava kuulla ammattisäveltäjän ja taustan tekijän mietteitä aiheesta! Ne joita Titor tylytti, ei kannata lannistua sillä tausta oli vaikea. Huomioita omista kommenteistani:

Samaa mieltä että jäsentely oli huonoa ja punainen lanka löytyi juuri tuossa "vamppi" kohdassa hetkeksi, muuten mentiin aikalailla massa korvaa laadun -asenteella. Mutta tuo että pikkaan kovaa oli yllättävä huomio! :D Koska olen nimenomaan pyrkinyt keventämään plekutatsia ja mielestäni se on hyvin kevyt nyt :D Soitan myös hyvin pitkälti pelkällä ranteella, toisin kuin joskus 2009 alussa.. Taimi saattaa olla vähän mitä on, kun soitan teknisen osaamiseni äärirajoilla.

Tonski: Jos löydät jonkun hyvän niin laita ihmeessä skaba alulle. Jos et, niin mä saan huomenna kepit huollosta ja voin rykästä jotain powermetal -henkistä vaikka.
Carlsberg
12.01.2010 20:26:32 (muokattu 12.01.2010 20:27:26)
John Titor: No kyllä sä nyt ne kaks ekaa kiertoa ainakin saat perkele vedettyä. Sormiharjotukset Youtubeen.

On kyllä maanmainio treenipätkä tuo. Menee ainakin itselläni tovi jo pelkästään siinä ennenkuin oikeat sävelet on ongittu esiin. On sen verran heikolla pohjalla tuo nuottienluku, että alennusmerkkien paljous hidastaa menoa. Pakko olla se kitarakin vieressä koko ajan, että voi sit aina testata oikeita ääniä.

Nyt kakstoista ekaa tahtia on valmiina ja ei muuta ku pähkäilemään toimivia sormituksia sitten. Mennee pieni ikuisuus, ennenkuin lähtee luontevasti edes tohon asti.

edit. oikeasta temmosta siis puhumattakaan :D
Jumalautsi!! Jeff Loomishan on melkein uudelleensyntynyt Jason Becker.
Tonski
12.01.2010 21:17:54 (muokattu 13.01.2010 18:36:14)

Carlsberg: On kyllä maanmainio treenipätkä tuo. Menee ainakin itselläni tovi jo pelkästään siinä ennenkuin oikeat sävelet on ongittu esiin. On sen verran heikolla pohjalla tuo nuottienluku, että alennusmerkkien paljous hidastaa menoa. Pakko olla se kitarakin vieressä koko ajan, että voi sit aina testata oikeita ääniä.

Nyt kakstoista ekaa tahtia on valmiina ja ei muuta ku pähkäilemään toimivia sormituksia sitten. Mennee pieni ikuisuus, ennenkuin lähtee luontevasti edes tohon asti.

edit. oikeasta temmosta siis puhumattakaan :D

Mulla on siihen ekaan kitarasooloon asti mielestäni ihan toimivat sormitukset, kiinnostas vaan tietää että alottaakohan Matias ite tän koko homman kolmelta yläkieleltä vai d-g-h -kieliryhmältä, mutta mitäpä sitä itelle toimivia sormituksia muuttaan. Tota on helvetin hauska soittaakin, ei tuu metronomin tikittäessä tylsää. :D

E:

No toisaalta miksei:
http://www.youtube.com/watch?v=K9gta0CJVLY
Ei menny ihan justiinsa.. saa välttää parin päivän treenaamisen jälkeen, säveltäjä sanoo vaan niin voin ottaa pois tubesta jos mitenkä.
ihku
Tonski
15.01.2010 11:55:26

Skaba 13 isketty aalataurin tarjoamalla taustalla käyntiin!
ihku
Räkkipeli
15.01.2010 20:57:50
Vaativasta taustasta huolimatta päätin laittaa jotain tulille illan ratoksi.

Piti ihan parissa otossa ottaa kun ei oikein lähtenyt. :D
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Carlsberg
15.01.2010 23:59:17
Tonski: Mulla on siihen ekaan kitarasooloon asti mielestäni ihan toimivat sormitukset, kiinnostas vaan tietää että alottaakohan Matias ite tän koko homman kolmelta yläkieleltä vai d-g-h -kieliryhmältä, mutta mitäpä sitä itelle toimivia sormituksia muuttaan. Tota on helvetin hauska soittaakin, ei tuu metronomin tikittäessä tylsää. :D

E:

No toisaalta miksei:
http://www.youtube.com/watch?v=K9gta0CJVLY
Ei menny ihan justiinsa.. saa välttää parin päivän treenaamisen jälkeen, säveltäjä sanoo vaan niin voin ottaa pois tubesta jos mitenkä.

Tuohan meni jo varsin mallikkaasti :) ei tarvi hävetä yhtään. Näytti äkkiseltään sun sormitukset toimivammilta ku mun. Etenkin tuo kuudestoistaosien nakutuskohta.
Jumalautsi!! Jeff Loomishan on melkein uudelleensyntynyt Jason Becker.
Vladi
16.01.2010 00:09:57
Ei taidan keritä osallistumaan millään. Kitara maanantaihin asti huollossa, ma-iltana jamit yhen bändin kanssa johon ehkä pyrin, ti toiset treenit eri porukan kanssa, ke ei muuten vaan ehdi ja to taas treenit eri poppoon kanssa. Ehkä jos perjantaina, ei tiiä. Kattellaan ja silleen. Tausta oli ihan jees, itse asiassa aika vaikea. Katsellaan.
Kyllä se siitä.
hevikukko
16.01.2010 20:51:21
Joo tuota.......hah!
Kiva tausta tsukutsuku! Exporerilla kokeilin jotain, mitä en oo harjoitellut yleensä :D
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)