Aihe: Bassolinjaskaba 8 - äänestys
1 2 3 4 5 6
J.Hollström
07.02.2009 13:49:15
Pistäs rumpuraita jakoon.

Kumpi, bongoryhmä vai setti?
omarklah
07.02.2009 13:54:37

Laita se bongoraita.
Ekstiätuanoikato...
okabass
07.02.2009 13:54:40
Säkin taisit vetää tohon vähän niinku ykköspainotteisesti? Hyvin se keinui, kyllä.

Eiks Metsäketo oo ite basisti? Mä oon luullu et on.

Joo. Kiitos. Tapailin samban surdo-rummun meininkiä. MM on multi-instrumentalisti. Bändissään hän soittaa tenorifonia ja lyömiä. Ja laulaa varsin hyvin lattareita.
sirdickyj
07.02.2009 13:57:28
Kumpi, bongoryhmä vai setti?

se minkä päälle me soitettiin.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
sirdickyj
07.02.2009 13:59:29
Joo. Kiitos. Tapailin samban surdo-rummun meininkiä. MM on multi-instrumentalisti. Bändissään hän soittaa tenorifonia ja lyömiä. Ja laulaa varsin hyvin lattareita.

sullahan on toi tanssiosasto selkeesti sitte hallussa

mikäs, rouvaahan sillä osastolla liikkuu ihan eri malliin ku pubiruusuja ja pissiksiä noilla "rock" keikoilla. Tavastian päivätensseissakin kuulemma soittajat kovia vetään viikseen.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
sirdickyj
07.02.2009 14:04:00
...paitsi että sittenhän toi rytmiraita pitäis mennä ihan heittämällä ton bassoraidan kans yksiin, ettei tarvi siirrellä. eli alkaa JUST samasta kohdasta ku toi orkkisraitakin.

siirrellä toki vois, jos osais.
okabass
07.02.2009 14:09:49 (muokattu 07.02.2009 14:11:20)
sullahan on toi tanssiosasto selkeesti sitte hallussa

Jaa. Sitähän sitä on tullut tehtyä. Enemmän kuin lääkäri määrää. Tosin paljon muutakin.
Olen muuten MM samoilla linjoilla, että tyylejä ei osata kunnolla. Olen yrittänyt noudattaa Jerry Jemmotin haastattelusta lukemaani ohjetta : opettele tyylit alkuperäisimmässä muodossaan. Sitten voi varioida, jos tilanne vaatii. Tietysti kaikkea ei kerkiä, eikä kaikki maailman tyylit kiinnostakkaan.

mikäs, rouvaahan sillä osastolla liikkuu ihan eri malliin ku pubiruusuja ja pissiksiä noilla "rock" keikoilla. Tavastian päivätensseissakin kuulemma soittajat kovia vetään viikseen.

Ei sitä tällainen inpotetti enää. Mutta kyllähän sitä sellaista kieltämättä mukavaa ystävällisyyttä ja huomiota saa.
sirdickyj
07.02.2009 14:18:59
Jaa. Sitähän sitä on tullut tehtyä. Enemmän kuin lääkäri määrää. Tosin paljon muutakin.
Olen muuten MM samoilla linjoilla, että tyylejä ei osata kunnolla. Olen yrittänyt noudattaa Jerry Jemmotin haastattelusta lukemaani ohjetta : opettele tyylit alkuperäisimmässä muodossaan. Sitten voi varioida, jos tilanne vaatii. Tietysti kaikkea ei kerkiä, eikä kaikki maailman tyylit kiinnostakkaan.

Joo, mutta sit taas, kukaan ei voi osata kaikkea hyvin. Sen takia on erikoismiehet joka hommaan.

En tarkota, että pitäis mennä siitä, missä aita on matalin.

Tosiasia kuitenkin on, että esim. Flea mainostaa, tai ainakin mainosti, sitä Peppersin funk-juttua joka paikassa, ja jopa dumas rankasti Extremen vastaavan jutun, kun puhuivat itsestään funk-vaikutteisena bändinä. "Most unfunky shit I've ever heard", silti must mikään Chilipeppers ei groovaa yhtään samaan malliin kun noi "oikeet" funk ryhmät, mutta so not? Se on kanssa semmonen rock-versio aiheesta, eli punk/rock-äijät soittamassa funkahtavaa juttua. Jos Flea suhtautuis yhtä tiukkapipoisesti omiin juttuihinsa kuin muiden, ei olis tarvinnu ikinä tuota "funk" sanaa käyttää.

Onneks ei tarvi pitää genrerajoista kiinni. Tanssijoille sitten eri asia, kyllä ne askeleet pitää mennä rytmin mukaan, ja siks tanssimuusikoiden pitäis hallita tyylilajit.

(Ei sitä tällainen inpotetti enää. Mutta kyllähän sitä sellaista kieltämättä mukavaa ystävällisyyttä ja huomiota saa.

vilahtaa reisi kumminkin, ku pyytää.
rattledad
07.02.2009 14:19:38

Onko tämä sitten tyylinmukaisesti oikein?

Taidanpa pysyä hiljaa tästä eteenpäin :-) Arvioita en tee uusiksi jos vaikka menikin väärin perustein.
"Tommy Tedesco. The guy was a studio ace for many years, but he didn't take himself too seriously. I remember an article in guitar player where he describes playing ironic, moronic and bullshonic scales over a chord progression."
sirdickyj
07.02.2009 14:22:53
Taidanpa pysyä hiljaa tästä eteenpäin :-) Arvioita en tee uusiksi jos vaikka menikin väärin perustein.

mä luulen, että kukaan ei just nyt ottanu nokkiinsa kenenkään arvostelusta, vaan Juki kysy ihan vilpittömästi. Mäkään en tiedä, et mikä on tyylinmukaisesti oikein täs kohtaa.
rattledad
07.02.2009 14:27:24 (muokattu 07.02.2009 15:08:18)

mä luulen, että kukaan ei just nyt ottanu nokkiinsa kenenkään arvostelusta, vaan Juki kysy ihan vilpittömästi. Mäkään en tiedä, et mikä on tyylinmukaisesti oikein täs kohtaa.

Joo en sillä. Ja kuunteluhetken vaikutelmien mukaanhan nuo arviot menee. Pitää hakea lisää salsakirjoja kotiin ja lattaria kuunteluun. Pätemistä vähän alemmas miksauksessa.

E: Alkuperäisessä bongoraidassa kuuluu kyllä selvä 2:3 clave...
"Tommy Tedesco. The guy was a studio ace for many years, but he didn't take himself too seriously. I remember an article in guitar player where he describes playing ironic, moronic and bullshonic scales over a chord progression."
J.Hollström
07.02.2009 14:31:08
omarklah
07.02.2009 14:31:56

Ekstiätuanoikato...
sirdickyj
07.02.2009 14:32:56
Joo en sillä. Ja kuunteluhetken vaikutelmien mukaanhan nuo arviot menee. Pitää hakea lisää salsakirjoja kotiin ja lattaria kuunteluun. Pätemistä vähän alemmas miksauksessa.

toi on ongelma ku pelataan näiden tietokonekaiuttimien kanssa, niin voi tulla ihan kummallinen balanssi taustan ja basson suhteen, kun jollakin toistaa kohtuuttomasti botnea, jollain toisella ei, ja mä esim. joutunu tekee kuulokkeet päässä jotain hommia, ku perhe nukkuu. Siksi sitten saattaa basso hyvpätä silmille monessakin paikassa. Vaik itellä kuulostaa hyvältä. Tai sit jollain on jotkut markan Creative-subbarit (niinku mulla) koneen perseessä, ja kaikki alakerta kumisee.

Pitäskin hommata jotkut kelvolliset lähikenttämönitorit tohon koneen perään.
sirdickyj
07.02.2009 14:46:50 (muokattu 07.02.2009 14:49:01)
noniin, sama ilman torvia ja muita

http://maihinnousu.net/s/?song_id=2439

nythän toi ei mitään salsaa ole, vaan tavallista rumpukomppia, jossa on basso

muunlaista mä en kykene ajattelemaan.

Ehdotus kisan kehittämiseksi (JOS ei ole vaivaa); kun laitetaan se tausta, niin vois laittaa myös pelkän rumpuraidan, siis JOS ei ole ylimäärästä vaivaa.

Myös lopputuloksiin vois jokainen halutessaan postata kaks raitaa, rytmipohjan ja koko taustan.
eugen7
07.02.2009 15:19:37

Musta perus bassotus menisi tolla son clave rytmillä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clave_(rhythm)
Simppelin selkeetä ja saahan siihen tosiaan variaatioita muilla claveilla.
Johannes_t
07.02.2009 15:42:26

Musta perus bassotus menisi tolla son clave rytmillä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clave_(rhythm)
Simppelin selkeetä ja saahan siihen tosiaan variaatioita muilla claveilla.

Harvemmin basso clavea vetää. En ole ainakaan kuullut. Perkkujen, vaikkapa clavesien (hehheheh), hommia nuo.
Teijo K.
07.02.2009 15:53:23

Tässä huomaa taas sen, että kaikkein tarkimmin tyylinmukaisesti kannattaa soittaa nää länsimaisen musan perustyylit, rock, pop, hevi jne. mitkä kaikki täällä tuntee ja osaa vaatia sit sitä tyylinmukaisuutta. ;)

Kyllähän tässä lattarihommassa oli ainakin mun vaikeampia miettiä niitä tyylinmukaisia bassoja kuin vaikkapa siinä kantrihommassa mihin oon vähän perehtynytkin. Tosin siinäkin pohjassa oli jotain jännää kun oli niinku bluegrassiä ja sit jotain muuta sekotettu. Tais olla sama kun tässä, et siihen ei kuulu ne rummut oikeestaan puhtaammassa muodossaan ollenkaan.

Mutta hauskaahan se on ollut näitä väsätä, aikataulu vielä silleen tieukka ettei yhtään ehdi perehtymään uuteen tyyliin vaan pitää vaan vetää hatarien mielikuvien ja fiiliksen mukaan. Jälkeenpäin aion kyllä tähän lattarihommaan tutustua lisää.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
eugen7
07.02.2009 16:40:27

Harvemmin basso clavea vetää. En ole ainakaan kuullut. Perkkujen, vaikkapa clavesien (hehheheh), hommia nuo.

Totta eli iskuryhmän hommia, mutta kokeilin bassorytmiä sillä myös ja kyllä sillä yksinkertaista latinofiilistä sai, siis omasta mielestä.
JaS
07.02.2009 16:49:43
Runsaan kuuntelun ja clave-opiskelun jälkeen mun täytyy myöntää, että on toi 2:3 son clave. Tossa settiraidassa virveli käy merkkaamassa sen 3-osan tokan ja kolmannen äänen. Hämää vaan pikkasen, ku siin 2-puolella virkka soittaa sinne neloselle. Sit toi bassari hämmentää viel pakettii ja tuo siihen ton sambafiiliksen. Mä luulen, et bassarin takii lähdin tarjoilee sambatyylistä humppavetoa.

Se mua vaan rupee askarruttaa tässä, et mitä basson sitte pitäis tehdä? Kun jos soittaa sitä tumbaota, niin sehän on periaatteessa ihan sama molemmilla puoliskoilla. "Ykkönen" tulee edellisen tahdin neloselle ja sit se synkooppi tulee aina sinne kakkosen takaiskulle. Onks idea katkoa ääniä jossain sopivassa kohdassa vai kenties käydä filleissä merkkaamassa se clave tms.?

En oikeen saa kiinni ajatuksesta, et joku rytmi, jota mä en edes soita, ohjaa mun soittoa jollain tavalla. Toisaalta auttais varmaan soittaa oikeiden lattarisoittajien kanssa, et kuulis miten se clave siel keinuu. Noi konerumpalit kun tuppaa soittaa aika tarkasti huojumatta. :)
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)