Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5226 227 228 229 230267 268 269 270 271
stratomaster
06.08.2017 21:28:12 (muokattu 06.08.2017 21:32:46)

Roots-skaban 487 selkeä voittaja on WanhaWetäjä, onnittelut! Hienosti soi uusi kitara noin taitavissa käsissä! Mukava skaba, kiitos kaikille. Puheet WW:lle.

WanhaWetäjä 15
stratomaster 11
krk 10
Jarkre 8
Urmas Potkuri 4
Tuomo_ 4
Raicca 3
tjj2000 2
Vesa423 1
Gary Enfield 0
BigPapa ei äänestänyt.
Jarkre
06.08.2017 21:51:50
Onnittelut WW:lle!

>massiivinen soundi luureihin, en tiedä huomasitko itse että 1. osan 2. sointu on molli?

En itse asiassa huomannut tuota. Johtui varmasti siitä että tein ekaa kertaa "double tracking" kitaran eli soitin kitaran kahteen kertaan noin 5 - 10 sekunnin pätkissä. Soundin "massiivisuus" johtui myös tästä tuplakitaroinnista. Kummatkin raidat pannasin noin 60 prosenttia vasemmalle ja oikealle.

Kysymys KRK:lle. Teetkö yleensä äänitykset mikitettynä vai suorana? Tämä kiinnostaa koska sun soundit on yleensä omaa luokkaansa.
WanhaWetäjä
07.08.2017 12:14:25

Jarkre: Onnittelut WW:lle!
Kiitos!

>massiivinen soundi luureihin, en tiedä huomasitko itse että 1. osan 2. sointu on molli?

En itse asiassa huomannut tuota. Johtui varmasti siitä että tein ekaa kertaa "double tracking" kitaran eli soitin kitaran kahteen kertaan noin 5 - 10 sekunnin pätkissä. Soundin "massiivisuus" johtui myös tästä tuplakitaroinnista. Kummatkin raidat pannasin noin 60 prosenttia vasemmalle ja oikealle.

Ok...hyvä soundi oli kyllä, aattelin että kitara oli tuplattu ja panoroitu laitoihin eri vahvarimallinnuksilla tms...

Itse asiaan...laitan kohta uutta skabaa tulille, oli vähän ongelmia kun joku stanan virusohjelma (Macille sis) tajosi itseään väittäen että koneella on viruksia enkä meinannut saada taustaa muunnettua juu tuubista, skannasin kotiverkon ja tuon mp3:n virusohjelmalla eli pitäs olla ok...
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
krk
07.08.2017 14:45:47

Onnittelut WW:lle!

Jarkre: Kysymys KRK:lle. Teetkö yleensä äänitykset mikitettynä vai suorana? Tämä kiinnostaa koska sun soundit on yleensä omaa luokkaansa.

Kiitosta vaan. Äänitykset olen tehnyt jo vuosikausia Kemperistä suoraan (no nehän on jo valmiiksi mikitettyjä...:), nyt nämä viimeisimmät itse asiassa todella suoraan eli digitaalisena S/PDIF-lähdöstä UAD Apollo Twinin kautta. Signaaliin saa jonkun verran lisättyä luonnetta vielä "miksauksessa" erilaisilla konsteilla, useimmiten käytän UAD:n plugareita.

Aikaisemmin otin signaalin Kemperiltä analogisena ulkoisen Pre-73-etuasteen (Neve 1073 -klooni) ja Mackie Onyx -mikserin läpi. Luurikuuntelun tilavaikutelmaan käytin TC Electronicin halpisräkkilaitetta. Purin nämä ulkoiset raudat eilen kokonaan pois pöydältä, laitan ne varmaan piakkoin myyntiin (täysin toimivia pelejä kaikki):

Mackie Onyx 1220
Golden Age Project PRE-73 / 2 kpl
TC Electronic M350
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
Jarkre
07.08.2017 18:28:00
krk: Onnittelut WW:lle!

Kiitosta vaan. Äänitykset olen tehnyt jo vuosikausia Kemperistä suoraan (no nehän on jo valmiiksi mikitettyjä...:), nyt nämä viimeisimmät itse asiassa todella suoraan eli digitaalisena S/PDIF-lähdöstä UAD Apollo Twinin kautta. Signaaliin saa jonkun verran lisättyä luonnetta vielä "miksauksessa" erilaisilla konsteilla, useimmiten käytän UAD:n plugareita.

Aikaisemmin otin signaalin Kemperiltä analogisena ulkoisen Pre-73-etuasteen (Neve 1073 -klooni) ja Mackie Onyx -mikserin läpi. Luurikuuntelun tilavaikutelmaan käytin TC Electronicin halpisräkkilaitetta. Purin nämä ulkoiset raudat eilen kokonaan pois pöydältä, laitan ne varmaan piakkoin myyntiin (täysin toimivia pelejä kaikki):

Mackie Onyx 1220
Golden Age Project PRE-73 / 2 kpl
TC Electronic M350

Kiitti laatuvastauksesta. Sulla on tuo äänityshomma _todella_ hyvin hallussa ja näkisin että olet jopa lahjakas siinä. Soittamisesta puhumattakaan.
krk
08.08.2017 10:23:14

Jarkre: Kiitti laatuvastauksesta...

Kiitos paljon! Näissä soittamisen oheispuuhissa on kyllä vierähtänyt aika paljon aikaa vuosien varrella, error-horror-menetelmällä sitä saa nimittäin kulumaan ihan määrättömästi... :)
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
stratomaster
08.08.2017 10:41:39 (muokattu 08.08.2017 10:45:48)

krk:n soundeihin olen minäkin kiinnittänyt huomiota ja olen samaa mieltä, että ne on ihan omalla tasollaan. Pitäisi varmaan ruveta itsekin päivittämään tuota kotiäänityskalustoa. Minulla se on ainakin tosi alkeellinen: Pommerin sodan aikainen POD XT suoraan USB:llä koneeseen ja se on siinä. No tuon lisäksi käyttelen aika usein Logicin plugareista EQ:ta, kaikua ja delayta.

Varmaan kukaan muu ei enää äänitä noin aataminaikaisella vehkeellä. Kitarat ja soittokamat livehommia varten mulla on huippuluokkaa, mutta tämä puoli on kieltämättä jäänyt vaatimattomaksi.

krk:n lisäksi tjj2000 tuossa jo kertoikin omista kotiäänittelyistään, mutta milläs te muut vetelette?
Gary Enfield
08.08.2017 15:54:21
stratomaster: ... mutta milläs te muut vetelette?

Vox soundlab st Steinberg UR22:n kautta koneelle. Tuossa voxissa ei oikeastaan ole mitään soundia joka toimis oikein hyvin mun kitaran kanssa, mutten ole ostanut parempaakaan tilalle kun maksavat minusta liikaa. Muutenkin tuo äänittäminen on ihan oma juttunsa enkä oikeastaan ole jaksanut sitä opetella, joten soundit ovat näin ollen parhaimmillaankin lähinnä tyydyttäviä.

Tuosta ehkä välittyy jotenkin negatiivinen suhde asiaan, mutta ei se niin ole, vaan priorisointikysymys. Ehkä joku päivä. Akustisen tyydyttävä äänittäminen on ollut akuutimpi ongelma ja ostinkin hiljan Olympus LS-100 -digitallentimen - tavoitteena tyydyttävä jälki vaivattomasti missä vaan.
Kuha
08.08.2017 16:31:21

stratomaster: krk:n lisäksi tjj2000 tuossa jo kertoikin omista kotiäänittelyistään, mutta milläs te muut vetelette?

Pitäis varmaan kotistudiota päivittää. Joku Kemperi tai muu "ompelukone" olis poikaa. Ja tuo ATK-puolikin vaatisi vähän päivitystä...mutta kun tuo vanha v. 2004 Macci ei suostu menemään rikki millään - käyntiäänikin on pölynimurin luokkaa. Voxin Tonelab pöytämallista tulee saundit siis.
Old Fenders never die
Jarkre
08.08.2017 17:17:00
Outoa, myynnissä olevien Vox Tonelabien hinta moninkertaistui äsken Torilla...

Pitkään käytin S-gear softaa josta sai ihan kohtuulliset soundit. Nykyään mennään Kemperillä SPDIF:n liitännän kautta.
Raicca
08.08.2017 17:30:36
krk:n lisäksi tjj2000 tuossa jo kertoikin omista kotiäänittelyistään, mutta milläs te muut vetelette?

Ostin jotain vuosi sitten Focusriten äänikortin jossa tuli mukana Ableton lite jota aloin käyttämään.
Abletonia käytän vain ikään kuin alustana äänittämiselle soundit otan Wavesin GTR plugareista.
Lähinnä tulee käytettyä delaytä, EQ:ta, overdrivea, välillä flangeria erittäin miedosti ja joskus harvoin wahia jona käytän ihan fyysistä efektiä, Dunlopin itkupilliä. Vahvistimia GTR:ssä on paljon mutta olen juuttunut lähinnä yhteen Marshall tyyppiseen klooniin.

Krk ja Jakrehan ovat osoittaneet, että kemperistä löytyy aika ultimate soundit.
Itsekin olen miettinyt, että pitäisikö hommata, mutta kiinnostaisi, että joutuuko laitetta paljon ruuvaamaan, että löytää hyvät soundit vai löytyykö niin hyviä presettejä, että niitä ei tarvitse, kuin hieman maustaa ja hyvältä kuulostaa.

Oletteko Krk ja Jarkre vetäneet jonkun soolovedon ihan jollain valmiilla presetillä niin saisi vähän referenssiä?
MadMatt
08.08.2017 18:20:08 (muokattu 08.08.2017 18:28:10)

Käytössä on monien mielestä hyvinkin vanhentunutta tekniikkaa mutta kun toimii mainiosti omassa setupissa niin mitäs sitä päivittelemään.

Vanha Pod 2.0 jonka perässä UA:n La-610 putkikanava. Äänityksessä ja miksauksessa Jammun kovalevytallennin vuosituhannen vaihteesta. Mäkissä pyörii softana vanha PT 8 jolla skabat käytännössä vain muunnetaan sopivaan formaattiin. Kaikenlaista mallintavaa on vuosien varrella tullut testattua mutta pod kakkonen on edelleen ykkönen.
Kuha
08.08.2017 19:04:02

MadMatt:jonka perässä UA:n La-610 putkikanava.

Tää on se sun "salainen" mauste. Itse laitan monesti Tonelabin eteen kompressori-purkin = pula-ajan putkikanava.
Old Fenders never die
Vesa423
08.08.2017 20:04:05
Stratomasterin, Kuhan ja MadMattin laitelistauksen näyttää mistä se soundi lähtee. Aika peruslaitteillakin näköjään irtoaa hyvää jälkeä kun osaa. Jäänyt joskus jostain toisesta ketjusta elävästi mieleen kun Kuha demonstroi jotain asiaa (aihe unohtunut) ja porukka oli ihan ihmeissään kun paljastui että huikeat soundit olivat lähtöisin muistaakseni Squierin telestä ja Tonelabista.

Itsellä käytössä Atomic Amplifire, josta Focusriten äänikortin kautta Cubaseen. Ja kun useimmiten tulee soitettua jollain livekäytössä olevista muutamista preseteistä suoraan, tulee monesti lisättyä Cubasen plugarista vähän jotain huonekaikua äänityksen jälkeen. Harvemmin muita efektejä käytössä.
krk
08.08.2017 20:07:56

Raicca: ...
Oletteko Krk ja Jarkre vetäneet jonkun soolovedon ihan jollain valmiilla presetillä niin saisi vähän referenssiä?

Mulla on käytännössä kaikki vedot "valmiilla preseteillä" eli profiileilla ilman sen ihmeempää säätämistä. Kemperissähän pystyy säätämään profiilin EQ:ta samaan tapaan kuin vahvistimissa ja lisäksi profiileihin on usein lisätty ja itsekin voi lisätä ja säätää kaikkia mahdollisia efektejä, jotka ovat kukin napin takana. Lisäksi voi vaihtaa kaappiprofiilia ja nykyään kuulemma myös leikkiä impulsseilla.

Äänitän useimmiten kuivana ilman mitään efektejä eli päällä vain vahvistinprofiili ja kaappiprofiili. Tällaista pelkkää Kemper-signaalia en kuitenkaan koskaan ole sellaisenaan jättänyt vetoon, jos sitä tarkoitit. Aina sille jotain tulee tehtyä DAWissa (minulla Reaper).

YouTube on pullollaan Kemper-profiiliesittelyjä, joista saa referenssiä. Tässä on tuoreehko läpikäynti kehutuista MBritt-profiileista, joita minullakin on joitakin:

https://www.youtube.com/watch?v=vFc4VJdRDeI

- kaverilla on komia kitarakin... :)

Homma on siis täysin kiinni profiilien laadusta, huonoja (makuasia) on liikkeellä kosolti. Periaatteessa niitä voi tehdä itsekin omista tai kavereiden laitteista, mutta onnistuminen vaatinee paneutumista sekin. Olen tullut mainiosti toimeen muiden profiileilla, ilmaisilla ja maksullisilla.
krk
08.08.2017 20:15:12

Vesa423: Stratomasterin, Kuhan ja MadMattin laitelistauksen näyttää mistä se soundi lähtee...

Näinhän se on että sormihommia... :)
Hyvä esimerkki on myös vaikkapa Robben Ford, joka kuulostaa saavan sen saman meiningin lähes mistä tahansa matolaatikosta ja purkista. Toisaalta, hyvässä signaaliketjussa on kuitenkin kyse myös siitä fiiliksestä ja vasteesta, jonka vain soittaja tuntee ja tunnistaa. Mitä parempi tuntuma, sitä parempi fiilis ja sitä parempaa soittoa.
stratomaster
08.08.2017 20:35:40

krk: ...hyvässä signaaliketjussa on kuitenkin kyse myös siitä fiiliksestä ja vasteesta, jonka vain soittaja tuntee ja tunnistaa. Mitä parempi tuntuma, sitä parempi fiilis ja sitä parempaa soittoa.

Juuri näin. Eniten itseäni tuossa podissa häiritsee dynamiikan puute soittohetkellä, se ei ole erityisen inspiroivaa. Valmiissa äänityksessä sitä ei tietenkään enää huomaa.
MadMatt
08.08.2017 21:21:21

Vesa423: Jäänyt joskus jostain toisesta ketjusta elävästi mieleen kun Kuha demonstroi jotain asiaa (aihe unohtunut) ja porukka oli ihan ihmeissään kun paljastui että huikeat soundit olivat lähtöisin muistaakseni Squierin telestä ja Tonelabista..

Kysymys on tyylitajusta. Sitä ei opeteta koulussa...
Jarkre
08.08.2017 21:56:25
Vesa423: Stratomasterin, Kuhan ja MadMattin laitelistauksen näyttää mistä se soundi lähtee. Aika peruslaitteillakin näköjään irtoaa hyvää jälkeä kun osaa. Jäänyt joskus jostain toisesta ketjusta elävästi mieleen kun Kuha demonstroi jotain asiaa (aihe unohtunut) ja porukka oli ihan ihmeissään kun paljastui että huikeat soundit olivat lähtöisin muistaakseni Squierin telestä ja Tonelabista.

Itsellä käytössä Atomic Amplifire, josta Focusriten äänikortin kautta Cubaseen. Ja kun useimmiten tulee soitettua jollain livekäytössä olevista muutamista preseteistä suoraan, tulee monesti lisättyä Cubasen plugarista vähän jotain huonekaikua äänityksen jälkeen. Harvemmin muita efektejä käytössä.

Naulan kantaan. Voi olla Vesa että tarkoitit tätä Kuhan Roots vetoa (toivottavasti Kuha et pahastu kun linkkaan tämän).

https://maihinnousu.net/s/21855

Kun näitä Kuhan vetoja kuuntelee niin usein keräilee alaleukaansa lattialta ja sen jälkeen tuijottaa nirvanassa 15 minuuttia tyhään seinään miettien että mitä hel..tiä tuossa oiken tapahtui.
WanhaWetäjä
08.08.2017 22:03:35

stratomaster: krk:n soundeihin olen minäkin kiinnittänyt huomiota ja olen samaa mieltä, että ne on ihan omalla tasollaan. Pitäisi varmaan ruveta itsekin päivittämään tuota kotiäänityskalustoa. Minulla se on ainakin tosi alkeellinen: Pommerin sodan aikainen POD XT suoraan USB:llä koneeseen ja se on siinä. No tuon lisäksi käyttelen aika usein Logicin plugareista EQ:ta, kaikua ja delayta.
Varmaan kukaan muu ei enää äänitä noin aataminaikaisella vehkeellä. Kitarat ja soittokamat livehommia varten mulla on huippuluokkaa, mutta tämä puoli on kieltämättä jäänyt vaatimattomaksi.

Aikojen alussa Pod 2.0, sitten XT Live > HD 500 >HD 500 X ja nyt Helix, tosin välillä ihan vaan Apogee Duet ja siitä Logiciin eli plugareilla mennään, kyllä noistakin saa säätämällä ihan jees soundia, soittotuntuma on tietty huonompi kuin vaikkapa Helixissa. 2-3 oikeen hyvääkin plugaria löytyy Logicin kitaraplugareista, suosikki joku boutique british crunch tms...on vissiin tässä skaba 488 soolossa juurikin tuo käytössä.
Mun mielestä 2. tärkein asia itse soiton jälkeen on se että saa soolon istutettua luontevasti taustaan eli että se ei kuulosta irtonaiselta tai päälleliimatulta, ite käytän tähän usein Logicin stereo spread plugaria, aika lailla reverbia ja delayta, jo soittovaiheessa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)