Aihe: Sooloskabojen jälkipuinti yms skaboihin liittyvää
1 2 3 4 519 20 21 22 23 24
tjj2000
07.03.2022 14:22:17
WanhaWetäjä: Tuo kuvio lienee hyvinkin totta etenkin kun harrastetaan keikkailua, joskus jopa niin että keikasta ei jää kulujen jälkeen mitään.
Itse eläköityneenä ex-ammattilaisena teen vieläkin mieluusti sillon tällön keikan, nyt näyttäisi siltä että niitä on 1-4/kk joka on varsin riittävä määrä. Alle taksojen ei keikkoja tehdä kuin ei myöskään pimeänä. Kyseisestä Oulun vedosta jää ehkä vajaa pari satkua verojen jälkeen, se ole paljoa jos aletaan laskea tuntimäärää mitä tuohon menee matkoineen. Normi liksa alalla on bruttona 150-250€ soittaja kun puhutaan perus huttu/laivavedoista ja ei ihan kärkiartistien soittajista.

Olen myös harrastebandissa jonka tavoite on 1-2 keikkaa vuodessa joista ei välttämättä makseta mitään mutta se kuvio onkin ns terapiabandi jonka proggis perustuu moniääniseen lauluun,treenit kerran viikossa. Nykyinen keikkanbandi ei treenaa, kiippari ja rumpali asuvat eri paikkakunnilla.
Säestettäviä solisteja on yks vakkari ja pari satunnaista joiden ohjelmisto on hallussa. Jos otetaan uusia biiseja niin jokainen tsekkaa oman osuutensa himassa ja biisi soitetaan soundtsekissa läpi jos on aikaa. Joskus laivakeikoilla voi olla tilaisuus tsekata biiseja ajan kanssa kun laiva on pidemmän aikaa satamassa. Nykyään laput on padeilla ja niiden siirtely pilvipalvelujen kautta tai suoraan padista toiseen on mutkatonta touhua vs aikaan jolloin oli fyysiset kansiot eli ns "mapit-show", lappujen taso saattoi olla mitään vaan, sointuja ilman tahtiviivoja ruutupaperilla pahimmillaan.

Kaikkiaan yli 40 vuotta alalla olleena monenmoista kulkijaa ja taiteijaa on tullut vastaan, ei ole väärin kutsua alaa viidakoksi jossa toimii viidakon lait, kusettajia on ollut niin ohjelmamyyjissä kuin myös kanssasoittajissa ja kuningas alkoholi on tälläkin alalla tehnyt tuhojaan, itse olen säästynyt tuolta koska en voi sietää känniääliöitä joita on joutunut jo uran alkuaikoina häpeämään ja joiden toilailuista on keikkojakin palanut.

"Ei kokolihaa soittajille" luki erään kippolan keittiössä ohjeena kokeille, kertonee jotain perussoittajan arvostuksesta, tästä on olemassa samanniminen keikka-anekdootteja sisältävä teos jossa alaa valotetaan sisäpiirin kautta ts soittajat eri aikakausilta kertoilevat erilaisia sattumuksia uraltaan.

https://www.jannekuusinen.net/Kokoliha.html

Varsin kattava analyysi ja kuvaus muusikon ammatin eri puolista.
All I hear is Hellhounds...
John Longs
07.03.2022 16:42:19 (muokattu 07.03.2022 16:44:01)
WanhaWetäjä: Se ois sitten apeanaattorin ja Long Johnsin tasurilla 9 pinnaa seuraava vetovuoro eli sopikaa keskenänne.

Kiitokset kaikille eläytymisestä soiton kautta huttumuusikon arkeen, ei ole aina helppoa, eilen pistokeikka Ouluun, vuoden eka, lähtö himasta 10.00 paluu tänä aamuna klo 8.30.

Apenaattorille taisi joutua tässä hommiin, itsellä sen verran kiire viikko, etten ehdi kliksuttelemaan taustaa kasaan. Vaikka olikos näissä niin, että joku rojaltivapaa nettitaustakin kelpaisi, aikoinaan vuosia sitten osallistuneena muistelisin näin.

On kyllä sen verran vieras tuo hämyisessä kulmassa jatsihommien vetäminen, että pakko arvostaa saamiaan pisteitä. Hienoa, jos ei kuulunut törkeällä tavalla läpi, ettei oikeastaan kokemusta tuosta tyylilajista ole, eikä kaikki jättäneet nollille, vaikkei sitä yhtä molliin laskeutumista merkannutkaan soolossa.

EDIT: hups, lainaukset kuosiin
apenaattori
13.03.2022 23:30:27
WanhaWetäjä harjasi sooloskaban nro 559, onnea ja ei muutaku uutta putkeen!
WanhaWetäjä
20.03.2022 21:11:33

Haeroe: -
- WW - onpa hyvä saundi, mites toi on tehty?

Hyvästä en tiiä mutta Helix ja GAS tele olivat jo paketoitu oottamassa aikaista la keikalle lähtöä enkä muistanut että oishan mulla ollut Helix Native koneella joten joku Logicin kitaraplugari ja kaiut Logicista osastolla mentiin eli varsin keskinkertanen pikaveto omasta mielestä, kitarana Yamaha SG 2000 tallamikillä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
20.03.2022 23:32:20

WW 12
rautapieru 10
hasako (8) ei äänestänyt
apenaattori 5
Vesa423 1

Se ois sitten rautapierun duunit seuraavaan skabaan, kiitokset osallistuneille.
rautapieru
26.03.2022 20:33:48

Piruvie.. En pääse kirjautumaan maihinnousuun. Liekkö putin laittanut palvelunestohyökkäyksiä jo tännekin. Soitetaan väärin ja liian paskaa musaa.
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
Vesa423
27.03.2022 17:26:59
rautapieru:
Eikö muilla ole ollut ongelmia tuon maihinnousun kanssa? Minä en perkele pääse kirjautumaan sisälle. Mikähän siellä hankaa?

Ei muuten onnistunut kirjautuminen mullakaan, kun nyt kokeilin. Viime viikolla vetoja lataillessa toimi vielä normaalisti.
tjj2000
20.04.2022 10:05:05
Hei, saisiko vähän guideline opastusta sooloskabaan, osuisi edes joku äänistä kohdalleen; siis soinnut.... :)

Ei mene herkkäkorvaisilta hermot ja yöunet sekaisin!
WanhaWetäjä
20.04.2022 13:08:32 (muokattu 20.04.2022 13:09:58)

tjj2000: Hei, saisiko vähän guideline opastusta sooloskabaan, osuisi edes joku äänistä kohdalleen; siis soinnut.... :)

Ei mene herkkäkorvaisilta hermot ja yöunet sekaisin!

No mähän laitoin linkin tuohon aloitukseen missä on soinnut ja ko biisi kokonaisena sekä nuoteilla että tabeina ja vieläpä soitettunakin. Soolostausta alkaa vasta siitä kohdasta kun rummut tulee mukaan.

Jos et hokannu niin tossa kertauksena https://www.youtube.com/watch?v=cIqdeWhRSEU

Biisihän on kokonaisuutena mitä mainion treenisibiisi ja joku on tehnyt siitä todella asiallisen nuotinnoksen/tabit/soinnut , on kokolailla yks yhteen originaalin kanssa. Ei sillä että tuota pitäsi skabaan apinoida mutta jotain tyylillisisä juttuja voi hyvin poimia.
tjj2000
20.04.2022 13:53:31
WanhaWetäjä: No mähän laitoin linkin tuohon aloitukseen missä on soinnut ja ko biisi kokonaisena sekä nuoteilla että tabeina ja vieläpä soitettunakin. Soolostausta alkaa vasta siitä kohdasta kun rummut tulee mukaan.

Jos et hokannu niin tossa kertauksena https://www.youtube.com/watch?v=cIqdeWhRSEU

Biisihän on kokonaisuutena mitä mainion treenisibiisi ja joku on tehnyt siitä todella asiallisen nuotinnoksen/tabit/soinnut , on kokolailla yks yhteen originaalin kanssa. Ei sillä että tuota pitäsi skabaan apinoida mutta jotain tyylillisisä juttuja voi hyvin poimia.

No niin, siinähän oli manuaali mukana... olisi pitänyt lukea kaikki ;)
Juzpe
23.04.2022 22:16:37

Vaikka olinkin 9 minsaa myöhäs niin pääseekö viä mukaan?
WanhaWetäjä
24.04.2022 10:44:14

Juzpe: Vaikka olinkin 9 minsaa myöhäs niin pääseekö viä mukaan?

Juu, toki, nyt kun on 4 osallistujaa niin vois palata tuohon 6 pinnaan/kommentoija.
Vesa423
24.04.2022 11:39:25
tjj2000: No niin, siinähän oli manuaali mukana... olisi pitänyt lukea kaikki ;)

Mulle kävi ihan samoin, eli missasin tuon toisen linkin. Tuurilla ja tunteella siis mentiin, joka todennäköisesti jossain äänivalinnoista kyllä kuuluu. Toivottavasti ei kaikissa.
WanhaWetäjä
24.04.2022 12:50:51 (muokattu 24.04.2022 12:58:04)

Haeroe: -
- WW - näitä huttuja on ennenkin soitettu kansalaisten syödessä illallistaan. Ei tämä kuitenkaan WW:nkään vahvinta aluetta ole. Tämä on hieno juttu, että kisan isäntä haastaa myös itsensä.

No ei tätä biisia ole ikinä vedetty mutta oikeassa olet että tässä on haastetta, tuo nuotinnos/tabi version soittajakaan ei vedä ihan niin hyvin kuin originaali vaikka hän koettaa poimia kaikki fraseeraukset yks yhteen.

Jää mulle treenitaustaksi, jos ei muuta niin timepuoleen, bendeihin ja fraseeraustreeniksi oikeen hyvä, tietty tuo tausta kokonaisena versiona on vielä parempi, siinä muuttuu tunnelma oikeastaan koko ajan.

Myönnän sen että yks mun nuoruuden "idoleista" oli juurikin Larry Carlton, sen voi varmaan kuulla jossainmäärin myös soitosta.

EDIT Juu ja kiitokset osallistuneille, Juzpe vetää seuraavan skaban.
sirdickyj
24.04.2022 14:19:22
sirdickyj - Hiukka jotain tilakaikua kuivakaaseen soundiin ois jees, muuten passelia mollibluesia.

WW kyselee tätä usein, tai ainakin kaks kertaa ;-)

Ihan mielenkiinnosta; mit vit? Minusta tuossa on jo tosi paljon kaikua, toki dilsaa reilummin. Mutta silti tosi paljon. Medium hall, ja aika runsaasti. Rever B, siis.
WanhaWetäjä
24.04.2022 16:26:47

Haeroe: Koitin seurata esimerkin sointukiertoa ja siihen nähden en mielestäni soittanut vääriä nuotteja, mutta korva sanoo toisin. Esim. A-osan Amaj7 oli sellainen, johon soitin C# ja toisella kerralla G#. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla oikein, mutta tosiaan korva sanoo toisin. Oliko nuo ne "väärät" äänet vai menikö muualla enämpi metsään?

Tossa ihan alussa kun palattiin A-molliin tuli duuriterssi mollin sijaan, se oli ainakin yks selkee erhe, loppupuolella myös tuon A-molli kohalla oli jotain häpiää eli se duuriterssi kummitteli sielläkin, ehkä nuo olivat ne äänet jotka eivät mene enää edes jatsin piikkiin :-)
Jotain pientä siellä oli jossain muuallakin mutta ne oli sellasia tulkinanvaraisia eli eivät suoraan vääriä ääniä jos harmoniaa aatellaan.
WanhaWetäjä
24.04.2022 16:34:17

sirdickyj: WW kyselee tätä usein, tai ainakin kaks kertaa ;-)

Ihan mielenkiinnosta; mit vit? Minusta tuossa on jo tosi paljon kaikua, toki dilsaa reilummin. Mutta silti tosi paljon. Medium hall, ja aika runsaasti. Rever B, siis.

Jaa se onkin lukittu tuo roots-kommentointi jotta jatketaan täällä jos on jotain...

Juu en tiiä, kuuntelin tuon uudestaan, ehkä se on tuo kitaran asemointi keskelle stereokuvaa ja aika voimakas stereotausta jossa tavaraa on molemmin puolin joka tekee sen että ei sieltä sitä kaikua oikeen hirveesti erota jos vertaa muihin skabaajiin joilla kaikua on selvästi enemmän tai ainakin se erottuu paremmin.
sirdickyj
24.04.2022 16:52:52
WanhaWetäjä: Jaa se onkin lukittu tuo roots-kommentointi jotta jatketaan täällä jos on jotain...

Juu en tiiä, kuuntelin tuon uudestaan, ehkä se on tuo kitaran asemointi keskelle stereokuvaa ja aika voimakas stereotausta jossa tavaraa on molemmin puolin joka tekee sen että ei sieltä sitä kaikua oikeen hirveesti erota jos vertaa muihin skabaajiin joilla kaikua on selvästi enemmän tai ainakin se erottuu paremmin.

Niin, siis en aseta kyseenalaiseksi tätä asiaa, vaan pohdin juuri, että miten asiasta voisi jotain oppia.

Mä ajattelen kitaran kuuluvan juuri tuohon kohtaan äänikuvaa, mutta aina se kuulostaa aika kuivalta, vaikka on oikeesti aika märkä, on modulaatiodelaytä ja muuta.

Mulla toki on sellanen soundi, jossa toinen kanava on ihan kuiva ja toinen on märkä, mutta kun ne menee monoraidalle, niin eihän tuo sillee tavallaan muuta hyödytä kuin että dilsa ei syö sitä kuivaa soundia.

Miten jengi sit noita kitaroitaan äänittelee?
J.Hollström
24.04.2022 17:02:57
sirdickyj: Miten jengi sit noita kitaroitaan äänittelee?

Mä olen vetänyt suoraan äänikorttiin ja soundit GarageBandin mallinnoksista, ne mitkä tulee ohjelman mukana.
Haeroe
24.04.2022 17:19:36

WanhaWetäjä: Tossa ihan alussa kun palattiin A-molliin tuli duuriterssi mollin sijaan, se oli ainakin yks selkee erhe, loppupuolella myös tuon A-molli kohalla oli jotain häpiää eli se duuriterssi kummitteli sielläkin, ehkä nuo olivat ne äänet jotka eivät mene enää edes jatsin piikkiin :-)
Jotain pientä siellä oli jossain muuallakin mutta ne oli sellasia tulkinanvaraisia eli eivät suoraan vääriä ääniä jos harmoniaa aatellaan.

Jees, siinä se minunkin korvani ihmeissään oli. Luin nuotit väärin eli luulin tuossa kohdassa jo mentävän Amaj7:aan. Pitäisi luottaa korviin. No, aina oppii.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)