Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 516 17 18 19 2036 37 38 39 40
tjj2000
29.12.2022 11:17:56
WanhaWetäjä: Ei tällä tähtisadetta saa, sitähän on nyt jo kaikilla mutta toivottavasti on edes viihdyttävää, tehty joulpäivän yönä, synkän miehen tonttulakki päässä ja pää jäässä.

Ei tähdistä niin väliä, tärkeintä on että ei palele! Hieno PipÅ, saisiko jostain välipäivätarjouksessa?
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
29.12.2022 12:19:01 (muokattu 29.12.2022 12:20:22)

tjj2000: Ei tähdistä niin väliä, tärkeintä on että ei palele! Hieno PipÅ, saisiko jostain välipäivätarjouksessa?

https://www.prisma.fi/fi/prisma/hou … eyYERoCZOAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tollaanen tuo taitaa olla, halpa mutta on ihan hyvä soundiltaan. En tiedä kuinka eri väri mahtaa vaikuttaa soundiin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Tuomo_
29.12.2022 18:49:22
Niin tätä juuri kysyin, oliko 50s neck. Kun mainitsit edellisessä ollen paksun kaulan. Että oliko se se 50s. Se on tosiaan naurettavan paksu.

Edellisessä oli paksu 50s kaula ja tässä ohuempi, slim taper profile- kaula.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
BigPapa
31.12.2022 14:47:03

WanhaWetäjä
31.12.2022 22:46:46

Niin tämä roots 745 on kuuluisa "sweet home alabama" kierto jonka originaali kitarasoolo jakaa mielipiteitä, tästä taidettiin joskus näilläkin palstoilla vääntää.

Itse en tykkää siitä originaalista kitarasoolosta, jokin mun harmoniatajussa pistää hanttiin ja puoltaa musikaalisempaa pianosooloa joka soitetaan suurelta osin sointukierron mukaan mikä on AINA suotavaa eikä väännetä pääosin pentatonista tavallaan "väärästä" laatikosta. Myös laulumelodia ko biisissa menee eri moodissa mitä kitarasoolo. Teoriapohjalta aatellen mistään väärinsoitosta ei ole kuitenkaan kyse vaan siitä minkä polun valitsee ja miten ajattelee ko kierron sävellajin.

Makuasia tietty suurelta osin ja miten kukin asian kuulee ja kokee, mä koen sen noin ja se varmaan kuuluu mun skabavedostakin vaikka ei niin tosissaan olekkaan vedetty.
sirdickyj
01.01.2023 00:41:06
WanhaWetäjä: Niin tämä roots 745 on kuuluisa "sweet home alabama" kierto jonka originaali kitarasoolo jakaa mielipiteitä, tästä taidettiin joskus näilläkin palstoilla vääntää.

Itse en tykkää siitä originaalista kitarasoolosta, jokin mun harmoniatajussa pistää hanttiin ja puoltaa musikaalisempaa pianosooloa joka soitetaan suurelta osin sointukierron mukaan mikä on AINA suotavaa eikä väännetä pääosin pentatonista tavallaan "väärästä" laatikosta. Myös laulumelodia ko biisissa menee eri moodissa mitä kitarasoolo. Teoriapohjalta aatellen mistään väärinsoitosta ei ole kuitenkaan kyse vaan siitä minkä polun valitsee ja miten ajattelee ko kierron sävellajin.

Makuasia tietty suurelta osin ja miten kukin asian kuulee ja kokee, mä koen sen noin ja se varmaan kuuluu mun skabavedostakin vaikka ei niin tosissaan olekkaan vedetty.

Jos valitsee duurioven mollin sijaan niin mitä muita vaihtoehtoja on kuin soitella sointukiertoa/ sointuvaihdoksia seuraten?

Mun korvaan ton kierron laatikko on G duuri. Ja lähes mahdotonta soittaa huomioimatta sointuvaihdoksia, eli ei jotenkin Em pentatoninen toimi tohon vaikka ei n.s.väärin oliskaan. Tai G duuripentatoninen.
WanhaWetäjä
01.01.2023 13:20:55 (muokattu 01.01.2023 13:24:46)

sirdickyj: Jos valitsee duurioven mollin sijaan niin mitä muita vaihtoehtoja on kuin soitella sointukiertoa/ sointuvaihdoksia seuraten?
D-duuri pentalla kahlaa helposti tuon kierron läpi.

Mun korvaan ton kierron laatikko on G duuri. Ja lähes mahdotonta soittaa huomioimatta sointuvaihdoksia, eli ei jotenkin Em pentatoninen toimi tohon vaikka ei n.s.väärin oliskaan. Tai G duuripentatoninen.
Jos tuosta tehtäis lappu niin laittisin etumerkiksi G-duurin eli f olisi ylennetty MUTTA jos soiteaan tuon päälle asteikkoa alkaen soinnun perussävelestä eli D:sta niin tuo on D-miksolyydinen eli G-duuriasteikon 4. aste. Hankalaksi homman tekee tuo että D-duurissa on myös c# joka ei istu mitenkään C-soinnun kanssa eli vaikka kierto lähtee D:sta niin sävellajiksi ei siitä ole. Pop/rock musassa nää on joskus aika kinkkisiä koska klasariteorioiden lainalaisuudet eivät päde kovinkaan hyvin. Mutta jos soitetaan G-duuri skaalaa alkaen G-äänestä niin ei tuo kovin kivalta kuulosta.

Kuten kaikessa improvisoinnissa kyse on monen asian sekoituksesta, tärkein on tietty se miten soittaja kokee ja kuulee asiat. Mulle nuo tulee useimmiten luonnostaan ja selkärangasta sen enempiä miettimättä jos kyse on näinkin simppeleistä harmonioista. Vanha ja väsynyt humppaukko ehkä mutta korvat pelaa ja takana on niin monenlaista soittamista että kai se tietynlainen omaleimaisuus on vain sekoitus kaikista koetusta.
rautapieru
01.01.2023 14:36:04

Vesa423: Asiallisen kuuloista juttua. Kiva soundi. Toimii.
BigPapa: Soitto laahaa, time päin vinttuja. Soundi on ok. Samaa monotoonista kaavaa jauhetaan. Ei oikeen lähe. Ei piparia.
karik: Slidellä jyystetään. Karski soundi. Tulee Neil Young mieleen. Ei välttämättä juuri tähän taustaan sopivaa menoa, mutta ei ihan paskaakaan.
tjj2000: Oishan tohon alkuunkin voinut jotain soittaa. Melko hutiloidun kuuloista piuvailua. Ei piparia.
Haeroe: Periaattessa ihan jeppis meining. Soolo ehkä snadisti liian pinnassa. Lopussa alkoi ote herpaantumaan ja jotain sopimattimia nuotteja seassa.
Tuomo_: Tähtisade jatkuu. Joku käynyt vittuileessaan siis antamassa tähtiluokituksia. Ok, ei kai siinä mitn. Hieman epäortodoksisia nuottivalintoja. Ei tällä piparia tuu saamaan. Soundi oli oukei.
Kuha: Näin se toimii kun on tekijä puikoissa. Perkules. Piparia sataa joka luukusta. Well done.
WanhaWetäjä: Ai saatana kun lähtee. Korni hattu, mutta annetaan anteex. Varmaan sais piparia jos vielä seisois.
sirdickyj: En tiijä saatana. Kai tätä näinkin vois vetää. Ei piparia.
dieter: Rohkeita linjoja heti alusta alkaen. Ei paskempaa. Tykkäsin.
_
Bojot:
3p: Kuha
2p: WW
1p: dieter

Paras arvostelu ikinä! Nauroin vedet silmissä!
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
sirdickyj
01.01.2023 15:02:11
WanhaWetäjä: D-duuri pentalla kahlaa helposti tuon kierron läpi.

Jos tuosta tehtäis lappu niin laittisin etumerkiksi G-duurin eli f olisi ylennetty MUTTA jos soiteaan tuon päälle asteikkoa alkaen soinnun perussävelestä eli D:sta niin tuo on D-miksolyydinen eli G-duuriasteikon 4. aste. Hankalaksi homman tekee tuo että D-duurissa on myös c# joka ei istu mitenkään C-soinnun kanssa eli vaikka kierto lähtee D:sta niin sävellajiksi ei siitä ole. Pop/rock musassa nää on joskus aika kinkkisiä koska klasariteorioiden lainalaisuudet eivät päde kovinkaan hyvin. Mutta jos soitetaan G-duuri skaalaa alkaen G-äänestä niin ei tuo kovin kivalta kuulosta.

Kuten kaikessa improvisoinnissa kyse on monen asian sekoituksesta, tärkein on tietty se miten soittaja kokee ja kuulee asiat. Mulle nuo tulee useimmiten luonnostaan ja selkärangasta sen enempiä miettimättä jos kyse on näinkin simppeleistä harmonioista. Vanha ja väsynyt humppaukko ehkä mutta korvat pelaa ja takana on niin monenlaista soittamista että kai se tietynlainen omaleimaisuus on vain sekoitus kaikista koetusta.

Emmä tiedä miten tosta saa noin vaikeen kuulosta.

G duurihan tuo nyt on. Eihän se sitä tarkota että soitetaan G duuriasteikkoa alkaen Gstä.

Mulla on kovin omintakeinen ajattelumalli ja korvatkin varmaan puuroa, eipä siinä. Mutta G duurissa mun ajatuksen mukaan sekä G, C että D ovat duureja. Eihän se tarkoita että kaikkialla tarvii soittaa noi selkeinä duureina.

Tollaseen kiertoon tosiaan soittelee esim Kenny Wayne Shepherd D mollia päälle Blue On Blackissa, mutta se ei ole noin iloisen kuuloinen kierto vaikka sointujen juuret onkin samat.

Mutta mitäpä minä.näistä tiedän. Mulle jonkinlainen määre on myös se, että minkä äönen venytys kuulostaa fikaulta taustan päälle. Jos ton päälle venyttää G:tä, niin aika karun kuuloista on. Mutta D:n venytys taas toimii hyvin, etenkin C ja G sonitujen kohdalla. Siksi laatikko mun påässä on G.

Kuten sanoin, mulla on varmaan ihan oma tapa asiaa ajatella.
J.Hollström
01.01.2023 15:13:43
rautapieru: Paras arvostelu ikinä! Nauroin vedet silmissä!

Okei. Kiva jos nauratti. Musta on kornii, jos joku osallistuu skabaan ja sen vetoa ei saa arvostella. Kerää ittes Puppe. Kaikki mitä laitetaan jakeluun on arvostelun kohteena. Jos sitä ei kestä niin ei kande osallistua tämmöisiin soitteluihin. Silloin pitää vetää vaan ittekseen ja laittaa itsetyydona täydet tähdet paikalleen.

Itse soittelen tänne silloin tällöin jos sattuu lähtemään. Yleensä ei, joten jää aika pitkälle soittelematta. Kestän kyllä kritiikin koska omat skillssit on vaatimattomat ja tiedostan sen.
tjj2000
01.01.2023 15:46:09
rautapieru: Siulla oli hyvä video tuossa taannoin!

Hyvä kun oli ollut miellyttävä.

Tätä ei taida ollut vielä täällä esillä
https://www.facebook.com/reserveroadtrio/videos/1102845280426291

Kohta on varmaan tulossa jotain muuta, olen aloittelemassa kamarunkkaus sarjaa; mahdollisesti; vakavissani; jos siihen kykenen; epäilen; niin; ....
Haeroe
01.01.2023 15:49:41

J.Hollström: Jos sitä ei kestä niin ei kande osallistua tämmöisiin soitteluihin. Silloin pitää vetää vaan ittekseen ja laittaa itsetyydona täydet tähdet paikalleen.

Itse soittelen tänne silloin tällöin jos sattuu lähtemään. Yleensä ei, joten jää aika pitkälle soittelematta. Kestän kyllä kritiikin koska omat skillssit on vaatimattomat ja tiedostan sen.

Skabojahan nuo on, ja koska mitään mitattavaa suuretta ei näissä ole (nuottien määrä voisi olla), pisteet jaetaan jonkun arvioijan päässä tapahtuvan makufiilismittariston mukaan. Näin ollen ei näihin kannattaisi osallistua, jos ei pysty ottamaan vastaan arvioijan perusteluja pisteille tai pisteittä jättämiselle. Mulla on käynyt aina silloin tällöin, että kansa on antanut pisteitä, vaikka oma fiilis on ollut, että taas on paskinta ikinä. Toisinkin päin käy, ja se on vielä harmillisempaa, koska silloin on pakko myöntää sokeus omalle tekemiselleen.

Ja juu skillssini ovat erittäin vajavaiset. Sen takia on kiva saada sitä kritiikkiä, jota ei itse kuule. Aion jatkossakin osallistua.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
tjj2000
01.01.2023 16:17:31
Haeroe: Aion jatkossakin osallistua.

Joo, niin minäkin, aina ollaan täysillä menossa. Yli 10 vuotta on näitä viritelty, tiettyjen omien ominaisuuksien "yli" ei vaan pääse, siis on parempi tehdä vaan omaa juttua.
Tärkeintä on prosessi.
... ja se että voi soitella. Silloin ei tule mietittyä mitään turhia juttuja.
sirdickyj
01.01.2023 16:21:49
Haeroe: Skabojahan nuo on, ja koska mitään mitattavaa suuretta ei näissä ole (nuottien määrä voisi olla), pisteet jaetaan jonkun arvioijan päässä tapahtuvan makufiilismittariston mukaan. Näin ollen ei näihin kannattaisi osallistua, jos ei pysty ottamaan vastaan arvioijan perusteluja pisteille tai pisteittä jättämiselle. Mulla on käynyt aina silloin tällöin, että kansa on antanut pisteitä, vaikka oma fiilis on ollut, että taas on paskinta ikinä. Toisinkin päin käy, ja se on vielä harmillisempaa, koska silloin on pakko myöntää sokeus omalle tekemiselleen.

Ja juu skillssini ovat erittäin vajavaiset. Sen takia on kiva saada sitä kritiikkiä, jota ei itse kuule. Aion jatkossakin osallistua.

Miksi pitäisi myöntää sokeus omalle tekemiselleen, jos joku muu ei katso sitä tekemistä pisteiden arvoiseksi? Kyllähän meistä jokaisella on korvat päässä ja kuullaan mitä itse tehdään. Mä ainakin aika tarkkaan tiedän mikä missääkin on sellaista mihin haluaisi muutosta, mutta sillä hetkellä ei riitä vielä taito. Sen takia opetellaan.

Sitten taas tiedän myös mitä missäkin kohdassa on onnistunut, ja se on onnistunut sillä tavalla kun itseltä onnistuu.

Skabat on mulle myös sitä varten että elämässä on tarpeen opetella tekemään asioita tietyssä aikataulussa ja jotain n.s.valmista, eli itselle valmista, sellaista mihin sillä hetkellä pystyy. Koskee myös soittamista.

Joa taas jäisi odottelemaan sitä omasta mielestä toai hyvää, niin kauan saisi odotella. Omat standardit on sen verran korkealla, paljon korkeammalla kuin mihin itse pystyy.
sonicliqueur
01.01.2023 16:47:14
Veteen piirretty viiva mikä on sokeutta ja mikä ei. Omalle tekemiselleen siis ja miksei muidenkin.
Tiiän että omalla kohdalla soitto on... humalaista niinku joku sanoi :D
Mutta tykkään siitä. En tykkää "liian hyvästä" soitosta. Tykkään kaivella ojia ja vaaran tunteesta ja eksentrisestä menosta.
Ajattelin alkaa osallistumaan näihi "skaboihin"... vaikka mentaliteettini ei ole skabailu vaan ykkösellä purkkiin tuli mitä tuli -asenteella fiilistelyä.
sirdickyj
01.01.2023 16:52:30
sonicliqueur: Veteen piirretty viiva mikä on sokeutta ja mikä ei. Omalle tekemiselleen siis ja miksei muidenkin.
Mutta tykkään siitä. En tykkää "liian hyvästä" soitosta. Tykkään kaivella ojia ja vaaran tunteesta ja eksentrisestä menosta.
Ajattelin alkaa osallistumaan näihi "skaboihin"... vaikka mentaliteettini ei ole skabailu vaan ykkösellä purkkiin tuli mitä tuli -asenteella fiilistelyä.

Ai mun mielestä oli tosi hyvää laittoa sulla.
dieter
01.01.2023 16:57:53
sonicliqueur: Veteen piirretty viiva mikä on sokeutta ja mikä ei. Omalle tekemiselleen siis ja miksei muidenkin.

Sulla oli hyvä ja persoonallinen veto, ihan yhtä hyvin oisin sulle antanut pisteen. Nää pisteytykset on meikäläisellä melkeinpä semmonen ei-vakava arvonta ex tempore -pohjalta. Yleensä olisin voinut yhtä hyvin pistetyttää jotenkin toisin. Kommentit on parasta antia näissä, harmikseni en nyt pysty kommentoimaan vetoja.
sonicliqueur
01.01.2023 19:37:48
Niinhän se on että ex tempore pohjalta. Ja fiiliksen mukaan. Kukin toteuttaa itseänsä niinkuin fiilaa. Ja kuulija fiilaa niinkuin fiilaa. Sellainen totinen arvostelu kolahtaa arvostelijan nilkkaan lähinnä, mielestäni, useimmiten.
hasako
01.01.2023 20:44:33
Sooloskaba 601 pisteet:

Haeroe 3p
BigPapa 0p
Vesa423 1p
ZeusMalt 8p
tjj2000 0p
sonicliqueur 0p
WanhaWetäjä 12p
Jarkre 6p
hasako 8p
rautapieru 14p
piper 14p
dieter 6p

Toivottavasti tuli oikein, Eli rautapieru ja piper jakoivat voiton tasapistein.
Onnttelut molemmille ,sopikaa keskenänne seuraavan skaban vedosta.
Haeroe
02.01.2023 09:36:18

WW kirjoitti "yks bendi/ääni menee vähän yli tossa alussa kuin myös loppupuolella"

Se bendi jäi vajaaksi molemmilla kerroilla. Molemmat sävelet olis ollu oikein, joiden väliin se asettui, mutta siihen ylempään tähtäsin ja epäonnistuin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)