Aihe: Sooloskabojen jälkipuinti yms skaboihin liittyvää
1 2 3 4 512 13 14 15 1620 21 22 23 24
WanhaWetäjä
07.03.2021 14:55:17

Skaba 508 oli tässä, kiitokset osallistujille, safawebin työt.

Safaweb 8p
WW 8p
Vesa423 6p
rautapieru 5p
tjj2000 3p
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Gary Enfield
24.03.2021 21:56:46
WanhaWetäjä: ...mikä onkaan efekti?

Line6 pod hd400, mallinnuksina

Bl Lux vib eli Fender deluxe reverb
Jumbo fuzzia hieman
Barberpole phaser, ajattelin, että sopii aikakauteen, en yleensä käytä muuten. Tuo kuulosti sopivimmalta.
WanhaWetäjä
24.03.2021 23:28:42

Gary Enfield: Line6 pod hd400, mallinnuksina

Bl Lux vib eli Fender deluxe reverb
Jumbo fuzzia hieman
Barberpole phaser, ajattelin, että sopii aikakauteen, en yleensä käytä muuten. Tuo kuulosti sopivimmalta.

Ok...phaseriksi aattelin itekkin vaikka ei tuo ihan se tavanomaisin phasersoundi ollutkaan.
Juzpe
05.04.2021 21:15:59

WanhaWetäjä: Juzpe - No tää nyt oli enempi sellanen "kattokaas pojjaat" tyyppinen veto, ite en ajattellut/kuullut tuota taustakuviota a-osassa noin jyrkästi duuriksi,

Siis... miksolyydistä, lyydistä dominanttia ja ehkä jotain doorista kikkaretta mä olin soittavinani. Toki, kun soitin ton soolon kerran niin en voi olla varma. Ainakaan tarkotus ei ollu duuria vedellä. :D

Mutta... tapaturmia sattuu.
WanhaWetäjä
06.04.2021 09:12:11

Juzpe: Siis... miksolyydistä, lyydistä dominanttia ja ehkä jotain doorista kikkaretta mä olin soittavinani. Toki, kun soitin ton soolon kerran niin en voi olla varma. Ainakaan tarkotus ei ollu duuria vedellä. :D

Mutta... tapaturmia sattuu.

Ehkä tuo on vaan mun kuulokuva tai harha minkä mä tosta taustasta tai sen riffeista sain eli ite menin duuriterssiä väistellen poislukien b-osat koska se tuntu luontevalta.
Mun asteikkotietämykseni on todella rajallinen joten korvalla mennään kun ei muuta osata eli en mä voi valita jotain asteikkoa edes pohjaksi johonkin sooloon kun en niitä osaa edes soittaa.
Kirkkosävellajit on toki aikoinaan opiskeltu Treen Konsassa teoriapuolella mutta siitä on aikaa yli 40 vuotta ja sehän oli puhtaasti klasaripuolta se.
Kitaraa en ole noiden muutamien klasarivuosien jälkeen tosissani treenannut saati asteikkoja opetellut mikä tietty harmittaa nyt mutta kun ei noita ole huttumusassa juurikaan tarvinut niin on menty vähän niinkun riman ali helpoimman kautta ts miksi treenata kun korvalla pärjää, sama raha. Jos olisin aikoinaan ottanut opiskelut tosissani enkä olisi lähtenyt helpon rahan takia tanssikeikoille vuosikymmeniksi niin ties minkälainen tilupetteri tai jazzpeikko musta olisi tullut.

Pahimmat karikot on kuitenkin vältelty ja elämänhallinta on ollut ok vs moni jo manan majoilla oleva kollega.
Juzpe
06.04.2021 12:17:21

WanhaWetäjä: Ehkä tuo on vaan mun kuulokuva tai harha minkä mä tosta taustasta tai sen riffeista sain eli ite menin duuriterssiä väistellen poislukien b-osat koska se tuntu luontevalta.
Mun asteikkotietämykseni on todella rajallinen joten korvalla mennään kun ei muuta osata eli en mä voi valita jotain asteikkoa edes pohjaksi johonkin sooloon kun en niitä osaa edes soittaa.
Kirkkosävellajit on toki aikoinaan opiskeltu Treen Konsassa teoriapuolella mutta siitä on aikaa yli 40 vuotta ja sehän oli puhtaasti klasaripuolta se.
Kitaraa en ole noiden muutamien klasarivuosien jälkeen tosissani treenannut saati asteikkoja opetellut mikä tietty harmittaa nyt mutta kun ei noita ole huttumusassa juurikaan tarvinut niin on menty vähän niinkun riman ali helpoimman kautta ts miksi treenata kun korvalla pärjää, sama raha. Jos olisin aikoinaan ottanut opiskelut tosissani enkä olisi lähtenyt helpon rahan takia tanssikeikoille vuosikymmeniksi niin ties minkälainen tilupetteri tai jazzpeikko musta olisi tullut.

Pahimmat karikot on kuitenkin vältelty ja elämänhallinta on ollut ok vs moni jo manan majoilla oleva kollega.

No oikeestihan ne asteikot opetellaan sen takia, että on helpompi jälkikäteen selitellä mitä korvalla tuli vedettyä.
Oliko sulla Vainikan Sakke teoriaopena? Suuresti arvostan ko. äijän tapaa lähestyä asiaa. Itse en oo päässy ku lukemaan kirjasta ja kuuntelemaan juttuja siitä kuinka hienosti se on noi moodit osannu pureskella.
WanhaWetäjä
07.04.2021 11:24:13 (muokattu 07.04.2021 11:25:07)

Juzpe: No oikeestihan ne asteikot opetellaan sen takia, että on helpompi jälkikäteen selitellä mitä korvalla tuli vedettyä.
No joo, voihan sen noinkin purkaa, omassa soitossa kuulee lähinnä maneerit ja huonon timen, niitä ei tarvi selitellä, kai sieltä analysoimalla moodejakin löytyy.

Oliko sulla Vainikan Sakke teoriaopena? Suuresti arvostan ko. äijän tapaa lähestyä asiaa. Itse en oo päässy ku lukemaan kirjasta ja kuuntelemaan juttuja siitä kuinka hienosti se on noi moodit osannu pureskella.
Juu ei, mun aika Konsan puolella oli jotain 1975-81,erilaisissa teorioissa oli Bashmakov, Tuomi, Tanner, säveltapailussa ja muotoanalyysissaa itse Yrjö Oksala.
Talohan oli tuohon aikaan vielä aivan umpiklasaria, rehtori Nallinmaa vihasi kevyttä musaa.

Skaboihin ja treenaamiseen liittyen, ite pidän taustoista jotka on jotain muuta kuin I IV V tyyppiset, netista löytyy paljon hyviä treenipohjia, joku generaattorityyppinen ohjelma joka vaihtaisi laatikoita, miksei tyylejäkin randomisti olis kiva löytää, haastetta korvalle. Sointu, intervalli ja asteikkomasiinoita löytynee kyllä eli voi kuunnella ja arvuutella ja merkata mikä millonkin on kyseessä, lopuks voi tsekata monta meni oikeen.
Juzpe
07.04.2021 14:30:17 (muokattu 07.04.2021 14:32:49)

WanhaWetäjä:

Juu ei, mun aika Konsan puolella oli jotain 1975-81,erilaisissa teorioissa oli Bashmakov, Tuomi, Tanner, säveltapailussa ja muotoanalyysissaa itse Yrjö Oksala.
Talohan oli tuohon aikaan vielä aivan umpiklasaria, rehtori Nallinmaa vihasi kevyttä musaa.

Sakari on varmaanki alotellu yliopistolla ja konsalla joskus kasikytluvun puolivälissä. Klasariklarinetisti taustaltaan, mutta hyvin osas tarinoiden mukaan asiansa. Ehti vielä olemaan mun vaimolla ja muutamalla kaverilla ennen eläköitymistään.

Täytyy tunnustaa, että mä en ihan kauheen vakavissaan kelaa skaboissa mitä mä soittasin. Semmosta tajunnanvirtaa ja monesti huumoriakin tulee viljeltyä aika lailla. Mulle musa on kuitenkin se hiekkalaatikko missä voi lapsenomaisella vapaudella leikkiä ihan mitä mielikuvitusleikkejä sattuu milloinkin mieleen tulemaan.

Kevyen musan vihaaminen ei ilmeisesti oo Mansen konsalla ja AMKissa loppunu siihen, koska edelleenkään sitä pop/jazz opintosuuntaa ei ole. Itekki joutuu koulun penkille lähtemään muille kylille taas syksyllä.
WanhaWetäjä
07.04.2021 17:56:18

Juzpe: Sakari on varmaanki alotellu yliopistolla ja konsalla joskus kasikytluvun puolivälissä. Klasariklarinetisti taustaltaan, mutta hyvin osas tarinoiden mukaan asiansa. Ehti vielä olemaan mun vaimolla ja muutamalla kaverilla ennen eläköitymistään.
Lukasin hänen taustoistaan ja on kyllä monipuolinen kaveri, pappikin jossain vaiheessa, myöhemmin kaiketi kirjailijana paremmin tunnettu.

Täytyy tunnustaa, että mä en ihan kauheen vakavissaan kelaa skaboissa mitä mä soittasin. Semmosta tajunnanvirtaa ja monesti huumoriakin tulee viljeltyä aika lailla. Mulle musa on kuitenkin se hiekkalaatikko missä voi lapsenomaisella vapaudella leikkiä ihan mitä mielikuvitusleikkejä sattuu milloinkin mieleen tulemaan.
Joo, skabat menee mulle lähinnä hyvänä terapiana, soittokunnon ylläpitäjänä ja harrastuksena kun ei keikkoja ole eikä mitään bandikuvioita, kivaa on soitella ja usein aika vapaasti tulkiten, joskus saattaa saada taustasta jonkun idean ja tulee mietittyä enemmän esim soundeja tai millä kitaralla vetäis yms.

Kevyen musan vihaaminen ei ilmeisesti oo Mansen konsalla ja AMKissa loppunu siihen, koska edelleenkään sitä pop/jazz opintosuuntaa ei ole. Itekki joutuu koulun penkille lähtemään muille kylille taas syksyllä.
Oho, tämä oli kyllä yllätys, taitaa nuo alueet keskittyä pienempiin opinahjoihin ja yksityispuolelle. Poika kävi aikoinaan kitaratuneilla kevyen puolen pro opettajalla Pirkkalassa, olisko ollut Pirkan opiston juttuja se.
Juzpe
07.04.2021 17:59:04

WanhaWetäjä:
Oho, tämä oli kyllä yllätys, taitaa nuo alueet keskittyä pienempiin opinahjoihin ja yksityispuolelle. Poika kävi aikoinaan kitaratuneilla kevyen puolen pro opettajalla Pirkkalassa, olisko ollut Pirkan opiston juttuja se.

Taitaa SibA:n Jazziosasto, Metropolia AMK ja JKL:n AMK olla edelleen ainoat mestat mistä saa pop/jazz kitaran B-kortin ja SibA toki ainoa mistä saa diplomisoittajan eli A-miehen paperit, mutta A-kurssit ny tehdään kaikesta siballe.
Juzpe
12.04.2021 15:33:37

"pettingit paddingit" vai mitä lie hevikliseitä lienevätkin

No... EVH tietty lanseeras ton kahen käden legaton rokki & poppiympäristöön, mutta onhan sitä jo klasarihommissa vedetty ainakin 1800-luvulla. Sitä mä en tajuu miks jotku (tai siis aika monetkin) sanoo sitä tappingiksi, kun mä ymmärrän tapping-hommina ne oikeella kädellä tehtävät huiluäänet, joita esmes Morse ja Gatton harrastelee aika paljo. Ite käytän sitä niissä tilanteissa ku pitää soittaa joku juttu, johon ei yhellä kädellä pysty.
WanhaWetäjä
12.04.2021 17:20:47

Juzpe: No... EVH tietty lanseeras ton kahen käden legaton rokki & poppiympäristöön, mutta onhan sitä jo klasarihommissa vedetty ainakin 1800-luvulla. Sitä mä en tajuu miks jotku (tai siis aika monetkin) sanoo sitä tappingiksi, kun mä ymmärrän tapping-hommina ne oikeella kädellä tehtävät huiluäänet, joita esmes Morse ja Gatton harrastelee aika paljo. Ite käytän sitä niissä tilanteissa ku pitää soittaa joku juttu, johon ei yhellä kädellä pysty.

Taisi olla ekan kerran jollain Genesiksen levyllä jo ennen Van Haaleen aikoja tuossa merkityksessä miten se nyt tunnetaan rock-musassa. Nykykitarismissa jo pitkään arkipäivää, välillä jopa rasittavuuteen asti. Itse en moiseen kykyne, en tiedä mikä siinä on niin vaikeeta olevinaan, toisaalta en ole sitä koskaan tosissani alkanut treenaan kuten en oikeen muutakaan sitten Konsan aikojen.
Eikä sitä taitoa huttuympyröissä ole kyllä tarvinnutkaan, hyvän kitaristin määre tavallisen topin mielestä on se että soittaa helppoja melodioita jotka korvaton perustopi pystyy tunnistamaan, soundit ja soitto mielellään rautalankatyyliin.
tjj2000
12.04.2021 19:18:41
WanhaWetäjä: korvaton perustopi pystyy tunnistamaan...

Are you talking about me....? ;)
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
12.04.2021 20:02:40

tjj2000: Are you talking about me....? ;)

No en todella vaan tanssiyleisön keskimääräisestä miespuolisesta edustajasta. Meinaan siis että ei siellä kannata alkaa elvistelmään kitaransoitolla tyyliin jalka monitorilla ja tilut tiskiin, tulee helposti sanomista.
Joku tunettu melodia rautalankaiskelmänä on se alue kitaransoitosta mitä suuri yleisö ymmärtää ja haluaa kuulla tanssipaikoilla.
Voisi kai sanoa jopa että valitettavasti näin. Laivoilla saa sitten soitella monipuolisemmin. Toki kitaralla voi soitella samboja ja tangojen eri osia, hyvinkin haastavia sellasia, myös tanssipaikoilla.

Nämä skabat on silleen kivoja että tulee soiteltua kaikenmoista mitä ei muuten tule soiteltua.
tjj2000
12.04.2021 20:41:53
WanhaWetäjä: No en todella vaan tanssiyleisön keskimääräisestä miespuolisesta edustajasta. Meinaan siis että ei siellä kannata alkaa elvistelmään kitaransoitolla tyyliin jalka monitorilla ja tilut tiskiin, tulee helposti sanomista.
Joku tunettu melodia rautalankaiskelmänä on se alue kitaransoitosta mitä suuri yleisö ymmärtää ja haluaa kuulla tanssipaikoilla.
Voisi kai sanoa jopa että valitettavasti näin. Laivoilla saa sitten soitella monipuolisemmin. Toki kitaralla voi soitella samboja ja tangojen eri osia, hyvinkin haastavia sellasia, myös tanssipaikoilla.

Nämä skabat on silleen kivoja että tulee soiteltua kaikenmoista mitä ei muuten tule soiteltua.

Tuo kuvaus yleisöstä oli varsin kuvaava; osin tiedostan olevani musiikillisesti minusta katsoen ammattilaisiin osin kuvaukseen "kallellaan".

Mutta en ajatellutkaan kuvauksen olevan jostain erikseen tunnetusta henkilöstä, se vaan on jotenkin muutamaan sanaan rutistettu kuvaus joistain ihmisistä, kuvaus oli vaan suorastaan huvittava.

Skabat on kivoja ja aina mennään "täysillä" kohti uusia saavutuksia. Soitan aina mielestäni parasta mahdollista. Pisteitä ei aina tule, mutta ne ovat vain mukavia bonuksia prosessissa kohti täydellistä suoritusta :)
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
13.04.2021 17:12:51 (muokattu 14.04.2021 00:55:30)

Kiitokset osallistumisesta kuin myös kannustuksesta, Juzpen työt.

WW 14
Juzpe 12
Safaweb 10
Vesa423 3
tjj2000 2
Karik 1
Garyenfield +

EDIT Hups, nyt pitäs olla nuo GaryE:n pinnatkin mukana, olin hiukka hätänen.
Juzpe
16.04.2021 15:42:53

WanhaWetäjä: Kiitokset osallistumisesta kuin myös kannustuksesta, Juzpen työt.

Ei paljo heru kiitoksia osallistumisesta enää kenellekkää jos ette perkele osallistu. Niih. Vesalle toki heruu.
Safaweb
16.04.2021 16:03:55
Tausta on sama kuin skabassa 427 :D https://maihinnousu.net/s/29068

Onneksi tässä on vielä pari päivää aikaa kehitellä uusi soolo.
Juzpe
16.04.2021 16:29:07 (muokattu 16.04.2021 16:33:02)

Safaweb: Tausta on sama kuin skabassa 427 :D https://maihinnousu.net/s/29068

Onneksi tässä on vielä pari päivää aikaa kehitellä uusi soolo.

Noi oisitta aikasemmin valittanu :D On siitä onneks jo jonku verran aikaa.
Gary Enfield
19.04.2021 18:08:54
Krhm, Juzpen linkki vaatii kirjautumista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)