Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 5112 113 114 115 116121 122 123 124 125
BigPapa
27.09.2010 12:17:40 (muokattu 27.09.2010 12:19:02)

JaSo: Elä nyt vedä hernettä nenään. Sanoin juuri että tuo on mun mielipide ja mun korva sanoo noin. Ei ole tarkoitus todellakaan dissata ketään eikä mitään itsehän juuri pyysit esimerkkiä! Eikä hyvä soitto mitään mokia tartte, pientä rosoa vaan. Ehkä tuo soittajan fiilis on vähän huono sana, jollekin vaan toisen soitto kolahtaa ja toisen ei. Ei se sen ihmeellisempää ole! Ja kuten sanoin Silvennoinen on erinomainen kitaristi, jopa kansainvälisestikin ajateltuna!

Nyt sit otettiin hernekortti käyttön, just just...

JaSo:Eikä hyvä soitto mitään mokia tartte, pientä rosoa vaan.

Määrittele roso.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JaSo
27.09.2010 12:27:00
BigPapa: Nyt sit otettiin hernekortti käyttön, just just...
Kuulosti vaan vähän siltä kun heti syytetään jostain dissaamisesta kun yrittää sanoa oman mielipiteensä. Pyydän anteeksi!

Määrittele roso.

Ehkä se olisi jotain pientä inhimillisyyttä esim. timen suhteen. Rumpalilla tuo olisi ehkä helpompi määritellä. Esim. konerummuista tehdään inhimillisemmän kuuloisia juuri lisäämällä hieman epätarkkuutta iskuihin. Vaikea tuo on kitarapuolella kyllä määritellä, se lienee jokaisen korvissa vähän eri asia. Ja toiset ei sitä kaipaa ja hyvä niin.
Less is more...
BigPapa
27.09.2010 12:36:41

JaSo: Ehkä se olisi jotain pientä inhimillisyyttä esim. timen suhteen. Rumpalilla tuo olisi ehkä helpompi määritellä. Esim. konerummuista tehdään inhimillisemmän kuuloisia juuri lisäämällä hieman epätarkkuutta iskuihin. Vaikea tuo on kitarapuolella kyllä määritellä, se lienee jokaisen korvissa vähän eri asia. Ja toiset ei sitä kaipaa ja hyvä niin.

Hyvä time ei kaiketi ole kuitenkaan tahatonta epätarkkuutta, vaan tietoista ja/tai kokemuksen kautta tullutta, rytmitajuunkin kytkeytyvää tekemistä. Kaikki eivät kaiketi kaipaa "rosoa", joka tulee väärinsoittamisen ja kokemattomuuden kautta.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Illu
27.09.2010 12:40:05
BigPapa
27.09.2010 12:45:23

Mjooh, on se niin väärin kun äijät vetää hyvin:

http://www.youtube.com/watch?v=SFsioJVBAEg

http://www.youtube.com/watch?v=O0SiAWKMMcY
Illu
27.09.2010 12:48:40
Täytyy sanoa, että viimeksi kun olen Silvennoisen livenä nähnyt, niin ei siitä kyllä puuttunut särmää eikä rosoa ja tunnettakin oli kiitettävästi.
dynosaur
27.09.2010 13:46:17

BigPapa on niin ärhäkkänä ettei täällä vissiin uskalla kohta kirjoittaa mitään.

Tarkoitin kyllä ettei aina pikku fibat oo pahasta tai pilaa kuuntelukokemusta. Tietysti on eri asia jos ei oikeesti osata tehdä muuta kuin pikku fiboja, eihän sitä sitten jaksa kuunnella muut kuin masokistit.

Ja kyllä se kuuntelijan housunpuntti kertoo milloin soittajalla kulkee. Fiilistä on tietysti vaikeeta määritellä, mutta väittäisin että sen erottaa milloin on "tosi kyseessä" ja milloin joku sessiokitaristi vetää suurinpiirtein nuoteista fiilistä purkkiin. Tarkkoja rajoja tässä tuskin kukaan haluaa määritellä tai hakea kun niitä ei ole.

Eräs esimerkki yksinkertaisesta ja helkkarin toimivasta roots-soitosta tulee tässä

http://www.youtube.com/watch?v=VavKdmGFXkk&feature=fvsr
Ei keksi mitään, mutta kaksi kyllä.
BigPapa
27.09.2010 13:54:05

dynosaur: BigPapa on niin ärhäkkänä ettei täällä vissiin uskalla kohta kirjoittaa mitään.

Tarkoitin kyllä ettei aina pikku fibat oo pahasta tai pilaa kuuntelukokemusta. Tietysti on eri asia jos ei oikeesti osata tehdä muuta kuin pikku fiboja, eihän sitä sitten jaksa kuunnella muut kuin masokistit.

Ja kyllä se kuuntelijan housunpuntti kertoo milloin soittajalla kulkee. Fiilistä on tietysti vaikeeta määritellä, mutta väittäisin että sen erottaa milloin on "tosi kyseessä" ja milloin joku sessiokitaristi vetää suurinpiirtein nuoteista fiilistä purkkiin. Tarkkoja rajoja tässä tuskin kukaan haluaa määritellä tai hakea kun niitä ei ole.

Eräs esimerkki yksinkertaisesta ja helkkarin toimivasta roots-soitosta tulee tässä

http://www.youtube.com/watch?v=VavKdmGFXkk&feature=fvsr

Sori mut tota mä en jaksa.

Täs on must on sit jos haetaan niinku "rososta" meininkiä:

http://www.youtube.com/watch?v=XkmoALuBdWY
dynosaur
27.09.2010 13:58:22

Töissä eikä voi katsoa linkkiä nyt, mut jälleen tullaan tähän et nää on makuasioita. Ziigaan linkin myöhemmin.
BigPapa
27.09.2010 13:58:56 (muokattu 27.09.2010 14:18:34)

latuska90
27.09.2010 17:18:34 (muokattu 27.09.2010 17:19:22)

Claptonin Crossroads- kokoelmalta on jäänyt ainakin mulle erityisesti mieleen ja muodostunut jonkinlaiseksi suosikiksi tämä Derek and the Dominosin "Snake Lake Blues":

http://www.youtube.com/watch?v=C7QGz_CEfa4

Pikku mokia Cläbän soitossa (aina ei voi olla 100% fiilis, että antoisat soittopäivänsä kullakin), mutta mitäs niistä kun biisi toimii kuin junan vessa.
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
dynosaur
27.09.2010 22:00:28

BigPapan linkit on loistavia, hienoa meininkiä indeed! I dig...
apenaattori
27.09.2010 22:12:34
Jotain pientä taimikämmäilyä on välillä tossa taustassa, sanokaa jos haittaa liikaa.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
sickboy
27.09.2010 23:36:18

Sotken lusikkani soppaan.

On erinomaisia kitaristeja, huonoja kitaristeja ja kaikkea siltä väliltä. Sooloissa voi olla hyvää imua, swengiä, fiilistä ja "rootsia", vaikka soittotausta olisi minkälainen. Se, että on opiskellut alaa, antaa monille ennakkoasenteita tunteella soittamiseen liittyen. "Ei opistomuusikko voi soittaa fiiliksellä, se on varmasti oppinut noi kaikki lickit koulussa"

"Opistomuusikolla" voi olla kaiken sen koulunkäynninkin jälkeen kliininen ja nuoteistasoitetun kuuloinen meininki. Toisaalta voi olla myös ihan vitullisen kova meno, mikä tod. näk. olisi ilman sitä konsa/AMK-taustaakin. Kyllähän se opiskeleminen aina kannattaa, ei kukaan synnynnäisesti osaa soittaa kitaraa. Opiskelua se on itseopiskelukin.

Tää on jotenkin turhanpäiväistä ainaista kinaamista. Sovitaanko vaikka, että toisilla soittajilla sitä jotakin on, ja toisilla sitä ei ehkä ole ihan niin paljon, tai se jokin puuttuu kokonaan. Tämä kaikki riippumatta siitä onko virallisesti opiskellut soittoa, vai ei.

Kiitos.
dynosaur
27.09.2010 23:50:46

Näinhän se on, samaa mieltä, turha tästä on kinata tän enempää. Tekniikan taitaminen ja tieto ei haittaa ketään eikä sinällään pelasta ketään. Ajatus ja sen siirtäminen sormenpäihin, miten se onnistuu, siinä haastetta kaikille. Ainakin mulle.
Grugi
28.09.2010 09:23:22
Hassu toi uus tausta, jotenki toi rytmi hämää tai sitte se on tää räkä jota on päässä varmaan 15 litraa.
SDMF
Grugi
28.09.2010 09:27:37
Latuska90 Hyvä tausta ja sopivan kinkkinen... hankalaa silti.

http://maihinnousu.net/s/9100

Tää kuuostaa jotenki kakofoniselta mikä tosiaan johtuu tosta taustasta tai sitte mun päässä on vikaa :D Ei siis mitenkään huono veto mut aika hassu fiilis tuli kun kuuntelin.
SDMF
BigPapa
28.09.2010 11:04:55 (muokattu 28.09.2010 11:59:03)

sickboy: Sotken lusikkani soppaan.

On erinomaisia kitaristeja, huonoja kitaristeja ja kaikkea siltä väliltä. Sooloissa voi olla hyvää imua, swengiä, fiilistä ja "rootsia", vaikka soittotausta olisi minkälainen. Se, että on opiskellut alaa, antaa monille ennakkoasenteita tunteella soittamiseen liittyen. "Ei opistomuusikko voi soittaa fiiliksellä, se on varmasti oppinut noi kaikki lickit koulussa"

"Opistomuusikolla" voi olla kaiken sen koulunkäynninkin jälkeen kliininen ja nuoteistasoitetun kuuloinen meininki. Toisaalta voi olla myös ihan vitullisen kova meno, mikä tod. näk. olisi ilman sitä konsa/AMK-taustaakin. Kyllähän se opiskeleminen aina kannattaa, ei kukaan synnynnäisesti osaa soittaa kitaraa. Opiskelua se on itseopiskelukin.

Tää on jotenkin turhanpäiväistä ainaista kinaamista. Sovitaanko vaikka, että toisilla soittajilla sitä jotakin on, ja toisilla sitä ei ehkä ole ihan niin paljon, tai se jokin puuttuu kokonaan. Tämä kaikki riippumatta siitä onko virallisesti opiskellut soittoa, vai ei.

Kiitos.

Täs ei ollu oikeestaan niinku tästä ees kyse. Enemmänkin siitä, että jos mokailee soitossa niin sillon on hyvä fiilis ja päinvastoin eli jos soittaa hyvin niin sillon ei oo fiilistä ollenkaan, tai jotenkin näin. Eli ns. "roso" soitossa on kova juttu ja se on kaiketi sitä, että jotenkin soittomokat kuuluu rootsiin oleellisena osana ja mikäli näitä ei ole musa on jotenkin pystyyn kuollutta. Minä taas en oikein kaikilta osin ole tällä kannalla, tosin jos on hyvä meininki ja silleen niin mikä ettei muutama hassi meniskin läpi, mut ei se, että joku soittaa virheittä, tee myöskään musasta fiiliksetöntä. Kyllä ne hyvätkin soittajat joskus soittaa väärin, mut se on vähän eri juttu. Toisaalta joskus törmää sellaiseenkin, että luullaan, että hyvän soittajan soitossa on moka, vaikka se olisikin tietoisesti vedetty juttu. Mitä tohon opistojuttuun tulee niin itse olen käynyt vain katukonservatorion, eli opetellut itse keskenäni kitaran soittoa. Opiskelu must kyllä kuullosta tässä kohtaa liian juhlavalta, sanotaan vaikka että oon soitellut omaehtoisesti vuodesta 1972.
dynosaur
28.09.2010 14:06:34

BigPapa: Täs ei ollu oikeestaan niinku tästä ees kyse. Enemmänkin siitä, että jos mokailee soitossa niin sillon on hyvä fiilis ja päinvastoin eli jos soittaa hyvin niin sillon ei oo fiilistä ollenkaan, tai jotenkin näin. Eli ns. "roso" soitossa on kova juttu ja se on kaiketi sitä, että jotenkin soittomokat kuuluu rootsiin oleellisena osana ja mikäli näitä ei ole musa on jotenkin pystyyn kuollutta. Minä taas en oikein kaikilta osin ole tällä kannalla, tosin jos on hyvä meininki ja silleen niin mikä ettei muutama hassi meniskin läpi, mut ei se, että joku soittaa virheittä, tee myöskään musasta fiiliksetöntä. Kyllä ne hyvätkin soittajat joskus soittaa väärin, mut se on vähän eri juttu. Toisaalta joskus törmää sellaiseenkin, että luullaan, että hyvän soittajan soitossa on moka, vaikka se olisikin tietoisesti vedetty juttu. Mitä tohon opistojuttuun tulee niin itse olen käynyt vain katukonservatorion, eli opetellut itse keskenäni kitaran soittoa. Opiskelu must kyllä kuullosta tässä kohtaa liian juhlavalta, sanotaan vaikka että oon soitellut omaehtoisesti vuodesta 1972.

BigPapa oikoo nyt vähän liikaa.

Mä oon soitellu omaehtoisesti vuodesta 1974 itsetekemälläni akustisella aloittaen, innosta kertoo se että olin niin kiireissäni että laitoin kielet kitaraan kesken tallan kuivumisen kotiin päästyä. Aamulla oli talla kuivunu hiukan eri asentoon kuin oli tarkotus, mutta mitä pienistä.

Mun näkemys edelleen on, että pieniä virheitä saa tulla eikä maailma siihen kaadu. Itse oon jättäny toisinaan virheitä sisältäviä vetoja valmiisiin tuotoksiin, koska (niiden ollessa siedettäviä) ne toimivat mielestäni silleen että kuunteluelämys pysyy tuoreempana pidempään kun ei oo ihan yllätyksetöntä (steriiliä) se tuotettu materiaali.

Ja kuka voi sanoa, mikä on virhe? Aina voi vedota siihen, että se on tehty tarkotuksella eikä kukaan voi väittää muutakaan kun oot itse oman versiosi biisistä tehny ja esittäny tai räpeltäny koko biisin "iha ite"... Livenä tulee virheitä kun koittaa laajentaa soittoaan kokeilemalla skaalojen ja lickien ulkopuolelta, varsinkin kun ei etukäteen oo miettiny että voiko noin soittaa?

Hyvää, fiiliksellä vedettyä soittoa voivat olla molemmat, sekä eiku-pitoinen tyyli että siisti, "oikein" soitettu, kunhan virheitä ei ala ropisemalla tulemaan.

Osasinkohan mä nytkään sanoa mitä tarkotan?
BigPapa
28.09.2010 14:50:31 (muokattu 28.09.2010 15:41:07)

dynosaur: Ja kuka voi sanoa, mikä on virhe? Aina voi vedota siihen, että se on tehty tarkotuksella eikä kukaan voi väittää muutakaan kun oot itse oman versiosi biisistä tehny ja esittäny tai räpeltäny koko biisin "iha ite"...

Kyllä sitä nyt ainakin pystyy sanomaan, että onko hyvä vai ei ja se ei oo edes makuasia, mun mielestä. Tässä mielessä vaan pohdiskelin tota mun viimeskaban vetoa, kun se monen mielestä oli hyvä ja sitten oli muutama, joiden mielestä se ei ollut minkäänlainen noin kun kommenttiakaan siitä ei tullut ja asiaa piti tarkastella pisteiden valossa. Pistäppä kommentit ja analyysi mun vedosta niin ehkä ymmärrän paremmin ja ehkäpä Lemmukin voisi kommentoida. Sanottakoon, että sun vedossa oli hyvää ainakin hiukan Velsamainen vibra vaikka veto itsessään oli varovainen.

Tono:Nada personala. Kadehdittavan hyvinhän sä vedit, korvaa vaan miellytti vähän enemmän rauhallisempi ote.

Tästä mietin, että missä mielessä Apen ja JaSon vedot oli rauhallisempia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)