Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 5108 109 110 111 112 113 114 115 116
MoreK
14.05.2024 09:50:56

Eikun no problem - pientä haastetta, niin voi tulla mielenkiintoisia vetoja.
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Juzpe
14.05.2024 15:57:13

Olipa vähä saatanan vaikia fraseerata järkevästi tossa tahtilajissa.
aalataur
14.05.2024 17:48:09 (muokattu 14.05.2024 18:49:10)

Juzpe: Olipa vähä saatanan vaikia fraseerata järkevästi tossa tahtilajissa.

Hienosti onnistuit kumminki, olipa kova alotus kisaan. Tummempaa mitä itse siihen kuulin, mut toimi loistavasti. Hienoja bendejä taas. Toisaalta ei pitäis kuunnella noita ennen kuin on vetänyt omansa, ettei tule kiusausta pölliä mitään tai vaikuta soittoon

Tempo tohon muuten on 125 bpm. Että jos haluaa jotain DAWissa kikkailla tms. pistää vaikka siihen sen 4/4 klikin tukemaan

Tuonkin selvittämiseen on nykyään AI: https://voice.ai/tools/bpm-finder
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Juzpe
14.05.2024 23:22:19 (muokattu 14.05.2024 23:28:59)

aalataur: Hienosti onnistuit kumminki, olipa kova alotus kisaan...

Kyllä mä varsinkin tohon alkuun kuulen selkeesti kaksoisharmonisen mollin. Ja kaikki tekosyyt vetää dominanttidimiä käytetään. Aina. Perkele.
Se 4/4 klikki ei oikein auttanu mätsäämään fraseerausta tohon 6+5 alajakoon. Vedin parit testiotot just sillä ajatuksella, mutta tuli rytmisesti semmosta kusista dädää että hylkäsin ajatuksen. Parempaa jälkeä tuli ku yritti vaan laskeutua mukaan. Mut haastettahan pittää olla.
Adny
18.05.2024 11:25:02 (muokattu 18.05.2024 11:25:45)

Aiemman keskustelun innoittamana tuli itekkin tuupattua videota uusimpaan skabaan. Heittäkää vinkkiä jos linkki ei toimi, ekaa kertaa pistin youtubeen tavaraa? Kuva ja ääni ei muuten ole ihan pikselintarkkuudella synkassa kun Movie maker ei anna zoomata aikajanaa lähemmäs tietyn pisteen jälkeen.

Aiemminkin on jotain IG-videota tullut otettua, mutta kyllähän tuo aina aika nöyräksi vetää kun useempi kymmenen yritystä alkaa olla taustalla ennen kuin saa edes sen kohtalaisen suorituksen purkkiin.

Nuo tapping-hommat on aina olleet itelle jotenkin hankalia, tätä pätkää treenatessa huomasin että suoritus paranee ihan vain kiinnittämällä soiton aikana katse oikeaan käteen vasurin sijaan. Vissiin visuaalinen inputti parantaa osumatarkkuutta, mutta vituiksihan se silti meni siihen nähden mitä lopputuloksen olis omissa visioissa pitänyt olla. Muutenkin taimi kusee aika ajoin ja kaikenlaista häröääntä on seassa, mutta ei se paska enää yhtään enempää konvehtimaiseksi tästä tän päivän aikana muutu joten tällä mennään.

Niin ja jälkieditointia tein DAWissa sen verran että muutamaan avainkohtaan pistin vähän reilummin delayta/kaikua, plus jonkunlainen pikahätämasterointi.
Adny
18.05.2024 21:07:49 (muokattu 18.05.2024 21:09:18)

Juzpe: Olipa vähä saatanan vaikia fraseerata järkevästi tossa tahtilajissa.

Nyt kun omatkin tuotokset on eetterissä niin otin muidenkin soolot kuunteluun. Aika helvetin hyvin sulla kyllä onnistui tuo kokonaisuus varsinkin sikäli että tuuppasit melkeinpä heti taustan julkistuksen jälkeen tuon rykäsyn julki.

aalataur: Toisaalta ei pitäis kuunnella noita ennen kuin on vetänyt omansa, ettei tule kiusausta pölliä mitään tai vaikuta soittoon

Tempo tohon muuten on 125 bpm. Että jos haluaa jotain DAWissa kikkailla tms. pistää vaikka siihen sen 4/4 klikin tukemaan

Tuonkin selvittämiseen on nykyään AI: https://voice.ai/tools/bpm-finder

Sama pelko itellänikin tuon pöllimisen ja/tai muun vaikuttamisen suhteen, sieltä jää kuitenkin jotain jonnekin alitajunnan nurkkaan pyörimään. Sain ainakin tällä kertaa onneksi vältettyä kiusausta.

Olis pitänyt arvata että temponkin ettimiseen on jo tekoälyt olemassa. Koetin muuten siihen teikäläisen edelliseen taustaan hakea Reaperissa oikeeta tempoa, mutta pakko oli luovuttaa kun oli jo parikin desimaalia käytössä, tais olla ns. fiiliksellä soitettu joskus se tausta ilman klikkiä.
aalataur
18.05.2024 23:18:42 (muokattu 19.05.2024 00:27:39)

Adny: Aiemman keskustelun innoittamana tuli itekkin tuupattua videota uusimpaan skabaan. Heittäkää vinkkiä jos linkki ei toimi, ekaa kertaa pistin youtubeen tavaraa? Kuva ja ääni ei muuten ole ihan pikselintarkkuudella synkassa kun Movie maker ei anna zoomata aikajanaa lähemmäs tietyn pisteen jälkeen.

Aiemminkin on jotain IG-videota tullut otettua, mutta kyllähän tuo aina aika nöyräksi vetää kun useempi kymmenen yritystä alkaa olla taustalla ennen kuin saa edes sen kohtalaisen suorituksen purkkiin.

Nuo tapping-hommat on aina olleet itelle jotenkin hankalia, tätä pätkää treenatessa huomasin että suoritus paranee ihan vain kiinnittämällä soiton aikana katse oikeaan käteen vasurin sijaan. Vissiin visuaalinen inputti parantaa osumatarkkuutta, mutta vituiksihan se silti meni siihen nähden mitä lopputuloksen olis omissa visioissa pitänyt olla. Muutenkin taimi kusee aika ajoin ja kaikenlaista häröääntä on seassa, mutta ei se paska enää yhtään enempää konvehtimaiseksi tästä tän päivän aikana muutu joten tällä mennään.

Niin ja jälkieditointia tein DAWissa sen verran että muutamaan avainkohtaan pistin vähän reilummin delayta/kaikua, plus jonkunlainen pikahätämasterointi.

Hyvä veto. Joo toi videon ottaminen on joskus hermoja raastavaa kun joku "tää pitäis olla iha iisi" -kohta alkaakin tökkimään. Usein jossain siellä soolon lopussa. Tietää että vertaiset (toiset kitarajönssit) tulee kattomaan sen, jokainen moka on ikään kuin suurennuslasin alla. Nytten mulla tuli taas kiire (myöhästyinkin minuutin pari) kun olin kattonu mitä vedän tohon joskus viikolla, mutta saunasta tullessa muistinkin että aivittuniin. Piti sitte kelata että mitäs mä kelasinkaan.. ei tullu niin puhdas otto kuin olisin toivonut ja oli siellä jotain ihan paniikki-improakin. Jouduin pöllii periaattessa Juzpen dimilopetuksen kun en kerennyt keksiä siihen mitään viisasta enää

Ja en tiedä mitä taustaa meinasit, se Racer X-juttu oli jostain netistä (siinähän tempo mielenkiintoisesti putoo 120 soolossa, vaikka kaikki muu on 130... ainakin siinä minkä Paul vetää videolla istuen ja siinä ko. taustassa mielestäni myös). Ja siinä minkä poistin heti alussa tästä kisasta oli kyllä klikki 120, en tiedä mikä siinä on ollut (?). Wavit lämpölaajentunu näin kesän tullen. En tiiä, en kyllä omia taustoja koskaan soittele ilman klikkiä kun rumpujen ohjelmointi voisi käydä hieman mielenkiintoiseksi

Kävi vähän mitä pelkäsinkin eli osallistujakato. Kaiketi taustan nykivyyden/epäbluesvaikutteisuuden vuoksi
aalataur
19.05.2024 00:26:35 (muokattu 19.05.2024 00:37:36)

Mulla on YouTubessa tollanen loopperi, Adnyn soolo jäi taustalle luuppaamaan, tuo 10 sek alkava kohta on jotenkin hyvän kuuloinen kyllä, siinä on ihan ns. "fiilistä" tai sellasta "draamaa" (jota tietty lähtökohtaisesti on mollin 6. ja 1. aste -vaihtelussa)... vaikka ihan molliskaalan ääniä taitaa kaikki olla, kuitenkin soolon huippukohta. Vähällä etten nostanut tätä voittosooloksi omalta osaltani. Loppuliksi tais kusahtaa? :D (Tyypilllistä mulle kun otan videoita)

Mikä kitara tuo on? Siisti peli

Ja joo siis mun mielestä täppingissä on hyvä automatisoida vasuri ja oikealla sitten sihtailee. Riippuen liksistä, joskus toisinkin päin jos kaikki täpättävät äänet on esim. samalla nauhavälillä. Vaikeimmat tappingit on sellaisia missä molemmat kädet on hyvin vaihtelevia, ei säännönmukaisuutta. Nuo mitä vetelin ite on mun perushuttua mitä oon hinkannut miljoona tuhatta kertaa, menee varmaan silmät kiinnikin, mut mun sanavarasto on aika kapea noissa "silmät kii" -täppingeissä. Ihan ookoosti nuo minusta toimi sulla
Adny
19.05.2024 11:36:47

aalataur: ...oli siellä jotain ihan paniikki-improakin.

Kirjottelinkin kommenttia äänestyksen yhteyteen, noista olis saanut kyllä enemmänkin irti mutta aikaahan se vaatii.

Ja en tiedä mitä taustaa meinasit, se Racer X-juttu oli jostain netistä

Tätä just, mulla oli mittarissa tempo jotain ~116,46 ja silti vaikka alku meni jiiriin niin puoliväli ja/tai loppupää heitti vituilleen. Ei se tietysti soitteluita estänyt, mutta tykkään ite ettiä näihin tempon että on tarkka tavoitetaso tiedossa jos/kun intoutuu metronomin kanssa treenailemaan.

Kävi vähän mitä pelkäsinkin eli osallistujakato. Kaiketi taustan nykivyyden/epäbluesvaikutteisuuden vuoksi

Joo sääli sinällään, tää oli mukavan haasteellinen soiteltava rytmisesti. Siinä määrin että en ehtinyt ihan loppuun keksiä mitään kovin järkevää ja se osuus jäi sitten vähän torsoksi, josta taisit mainitakin. Koetin kyllä miettiä siihen ihan taustaa reilusti hidastamalla että mikä tähän kävis, mutta en vaan ehtinyt riittävästi sisäistää sitä rytmiikkaa ja lopulta roiskin jotain paskaa vaan siihen.

...tuo 10 sek alkava kohta on jotenkin hyvän kuuloinen kyllä...

Tuo ajatus tuli aikalailla ensimmäisten kokeiluiden joukossa ja vähän jalostui viikon varrella, usein se eka intuitio taitaa olla paras etenemissuunta.

Mikä kitara tuo on? Siisti peli

Ite väkerretty. Nauhoista sen verran että heitin 26 kpl ihan vitsillä, mutta se on oikeestaan ollut jopa hyödyksikin kun on tartennut soitella normivireestä jotain, mulla on siis kitarat yleensä sävelaskeleen alavireessä.

Ja joo siis mun mielestä täppingissä on hyvä automatisoida vasuri ja oikealla sitten sihtailee.

Kiitti vinkeistä! Mulla ei jotenkin ole sellaista "luontaista" taipumusta täppäilyihin toisin kun teikäläisellä, mutta aina sillon tällön tulee tarve saada sitä täppäyssaundia sekaan ja se menee sitten treenihommiksi.
aalataur
19.05.2024 12:39:34

Adny:
Ite väkerretty. Nauhoista sen verran että heitin 26 kpl ihan vitsillä, mutta se on oikeestaan ollut jopa hyödyksikin kun on tartennut soitella normivireestä jotain, mulla on siis kitarat yleensä sävelaskeleen alavireessä.

No huh huh. Siinä on kyllä semmosta osaamista mitä kadehdin. Todella siisti skeba ainakin noin videolta nähtynä.
Adny
19.05.2024 21:30:47 (muokattu 20.05.2024 15:43:23)

Jaa sieltä voitto nyt sitten tuli, kiitokset äänistä!

Menee varmaan huomiselle että saan järkättyä uutta skabaa, en nyt varsinaisesti ollut valmistautunut täällä taustojen kanssa :)

EDIT: Nyt olis uutta taustaa tyrkyllä. Päädyin editoimaan alkuperäistä juutuubista kaiveltua taustaa vähän lyhyemmäksi ettei tule ihan överimittaista, toki tuossakin jo varmaan pituutta ihan riittämiin.
sirdickyj
21.05.2024 13:43:22 (muokattu 21.05.2024 13:43:38)
Oli hyvä mainita tuo laatikko D tossa uudessa skqbassa, se tai H pentamolli tuntui about natsaavan.

Hirveedti ei D sointu kuitenkaan esiinny taustassa.
MoreK
22.05.2024 17:18:55

Kiitos aivopesusta, kollegat, nyt olen keskisormi hellänä treenannut täppäystä ja kuulette uuden skabavedon loppupuolella, kuinka aloittelija sohlaa eka kertaa tosipaikassa menemään. Antakaa armoa. :D

Jouduin kyllä ottaa tilut omana ottonaan, ei vielä lähde lonkalta. Ei vähään aikaan.

No mut hei, hiton hauskaa uutta oppimista pitkästä aikaa kitaralla. Pentatonisen boksitkin tulee hinkattua ees taas ja niistähän on hyötyä melkein joka tilanteessa!
Adny
22.05.2024 17:20:35

sirdickyj: Oli hyvä mainita tuo laatikko D tossa uudessa skqbassa, se tai H pentamolli tuntui about natsaavan.

Hirveedti ei D sointu kuitenkaan esiinny taustassa.

Joo en oo kovin kummonen teoriahirmu mutta D-duurina tuo mulle myytiin siinä youtube-videolla josta tuon taustan nappasin. Toki sen verran itelläkin korva kertoi että D-loota tuntui käyvän, ja taitaa H-molli olla rinnakkaissävellaji tolle jos nyt oikeita termejä viljelen?
Adny
22.05.2024 17:24:58

MoreK: Kiitos aivopesusta, kollegat, nyt olen keskisormi hellänä treenannut täppäystä ja kuulette uuden skabavedon loppupuolella, kuinka aloittelija sohlaa eka kertaa tosipaikassa menemään. Antakaa armoa. :D

Jouduin kyllä ottaa tilut omana ottonaan, ei vielä lähde lonkalta. Ei vähään aikaan.

No mut hei, hiton hauskaa uutta oppimista pitkästä aikaa kitaralla. Pentatonisen boksitkin tulee hinkattua ees taas ja niistähän on hyötyä melkein joka tilanteessa!

Hahah, joo täppäilysormet on itelläkin ollut koetuksella kun oon koettanut vähän terästää sitä puolta omissa soitteluissa.

Itekkin oon treenailuvinkkelistä näitä skaboja nyt lähestynyt tässä, ja muutenkin aika harvaksi olis soittelut jääneet viime aikoina ilman näitä.
sirdickyj
22.05.2024 21:31:27
Adny: Joo en oo kovin kummonen teoriahirmu mutta D-duurina tuo mulle myytiin siinä youtube-videolla josta tuon taustan nappasin. Toki sen verran itelläkin korva kertoi että D-loota tuntui käyvän, ja taitaa H-molli olla rinnakkaissävellaji tolle jos nyt oikeita termejä viljelen?

Kyllä viljelet.
aalataur
22.05.2024 23:36:51

MoreK: nyt olen keskisormi hellänä treenannut täppäystä

Joo pystyn samaistumaan, olen koittanut oppia välillä kahden sormen täppäilyä (keskari+nimetön) kun näin miten makeita juttuja toi Tramaine vetää sillä

https://www.youtube.com/watch?v=Y1uqkAvMJPU&

Mutta tuntuu eihän sillä nimettömällä pysty tekemään mitään. Ei edes vaikka pitää sitä ainoana täppäyssormena ja vetää normijuttujansa. Kyl se oman aikansa vaatii että voima ja callus kehittyy siihen, se on periaattessa sama liike kuin hammer on/pull off. Eikä sitäkään aloittelija osaa otelaudalla tehdä. Siinä mielessä joutuu uudelleen aloittelijan asemaan. En tiedä jaksaako

Jotkuthan täppääkin etusormella ja pistää plekun pois (esim. Mr. tapping Michael Romeo), mä aloitin alusta asti keskarilla kun ajattelin että mitä järkee sitä plekua on pistää pois. Jos ajattelee otelautakättä, niin keskarihan on tosi keskeinen legatosormi. Et kyl sen oppii. Sun täppäyssormi on vieläpä siinä vahvemmassa kädessä (oikeakätiset)
MoreK
23.05.2024 07:26:51

aalataur: Jotkuthan täppääkin etusormella ja pistää plekun pois (esim. Mr. tapping Michael Romeo), mä aloitin alusta asti keskarilla kun ajattelin että mitä järkee sitä plekua on pistää pois. Jos ajattelee otelautakättä, niin keskarihan on tosi keskeinen legatosormi. Et kyl sen oppii. Sun täppäyssormi on vieläpä siinä vahvemmassa kädessä (oikeakätiset)

Mulla on selvää, että täppäyssormi on keskari ja pleku pysyy koko ajan mukana. Tästä videosta oli iso ilo ja kun noi pentatoniset skaalat on suurinpiirtein hallussa, niin pääsi heti itse täppäilyn tekniikkaa treenaamaan: https://www.youtube.com/watch?v=xiQRPi3Ltxw&t=16
Juzpe
23.05.2024 13:39:33

MoreK: Mulla on selvää, että täppäyssormi on keskari ja pleku pysyy koko ajan mukana. Tästä videosta oli iso ilo ja kun noi pentatoniset skaalat on suurinpiirtein hallussa, niin pääsi heti itse täppäilyn tekniikkaa treenaamaan: https://www.youtube.com/watch?v=xiQRPi3Ltxw&t=16

Pittääpä alakaa tuota kahen sormen tekniikka ottamaan osaksi omaa palettia. Taidan lähestyä asiaa EVH:n viitoittamalla "pleku suuhun"-taktiikkalla ja etusormi-nimetön kombolla.
aalataur
24.05.2024 16:52:53

Juzpe: etusormi-nimetön kombolla.

Joo tossahan sitten on etua siitä etusormesta. Ylettää laajemmin. Tramaine tosin näyttää pistävän paljon sweepin jatkoksi niitä

Tietty tap slidella saa ne samat äänet tavallaan, mut soundi/vaikutelma on hyvin erilainen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)