Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol II
1 2 3 4 5100 101 102 103 104122 123 124 125 126
SikaSilu
11.09.2009 18:41:14
Mua saa laittaa ihan 6-0. Sen verran mulla on itsekritiikkiä, että en koskaan tule esittelemään soittoani muualla kun täällä. Kukaan ei voi nauraa suoraan päin naamaa. Ja tietosesti en ainakaan kuulosta keneltäkään alan soittajalta, kun en edes bluussia, tai muuta vastaavaa kuuntele.
"Watch my back" sano kyttyräselkä...
latuska90
11.09.2009 19:22:24

Kyllä mullekin saa antaa mitä tahansa kritiikkiä mitä ikinä haluaa (oli sitten asiallista tai ei), ilman että siitä närkästyisin ja tulisin tähän topikkiin valittamaan. Mielummin uskon sitten niitä kommentoijia, jotka asiantuntevasti osaavat antaa kritiikkiä soitostani.

Vaikka olis millasta kettuilua vaan tyyliin: "Tää sun soolos on ihan saamarin pinnassa" yms. Mä otan sen vastaan vaan huumorilla... heh heh heh vaan. :D
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Väsykäsi
11.09.2009 19:36:49
Väsykäsi: Soolo aika pinnassa. Jännä hawaii-fiilis välillä.

HOHO

Ei voinu mitään mutta naurahdin tolle soolo pinnassa arviolle. Eiköhän ensin olis jees saada soitto kuntoon sitten vasta balanssit ja miksaukset. Kiitos kaikille tähän mennessä kommentoijille.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
MoreK
11.09.2009 22:01:01

WanhaWetäjä: Kuten sanoin, perusteltu kritiikki on aina ok, hyvien soittajien väheksyminen vailla ymmärräystä ja tietoa itse asiasta eli kitaransoitosta ei ole kovin ok, MUN mielestä....

WW, ymmärrän todennäköisesti pointtisi.

Mutta. Nyt tulee kyllä meille monille vähän epävarma olo. Riittääkö esim. minulla "ymmärrys" ja "tieto" siihen, että voin kertoa oman suoran mielipiteeni siitä, miltä minusta joku soolo tuntuu? Missä raja kulkee? Kuka on "hyvä" soittaja? Kenellä on tarpeeksi "ymmärrystä" kritisoimaan muita?

Tämä ei oikeasti ole v**uilua ja arvostan todella paljon kaikkia tähän mestaan osallistuvia, ja WW sun vedot on minun suosikkeja. Minusta vaan aina mennaan vaikealle alueelle kun lähdetään pohtimaan kenellä on oikeus arvostella.

Mielestäni yksinkertaisinta on antaa kaikkien puhua suunsa puhtaaksi, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Eli kärjistäen:

"Widdu sä olet surkee soittaja" -> Not OK (Kerrot "faktoja" toisesta osapuolesta, ei sun tontilla)
"Widdu sun soitto kuulostaa paskalta meitsin korvaan" -> OK (Kerrot omista tuntemuksista, sun tontilla)

Eli mielestäni: Pysykää omalla tontilla. Kertokaa miltä teistä tuntuu, mikä on fiilis. Mikä teidän mielestä vaatisi hiomista. Millä tavoin. Mikä oli hyvää ja miksi. Älkää heittäkö fakta-läppää onko soittaja hyvä vai huono (ettehän te sitä tiedä, eikä kukaan muukaan, te tiedätte vaan miltä teistä tuntuu).

Noh, tästä tuli tällanen romaani. Oikeesti toivon pelkästään sitä, että sekä noviisit että mestarit ja kaikki siltä väliltä voisivat edelleen sovussa osallistua näihin skaboihin.
latuska90
11.09.2009 22:17:58

Komppaan edellistä.
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
velsa
11.09.2009 22:43:01

Joo....tää on kumminkin vaan musaa...... ei mitään sen kummempaa ydinfysiikkaa...... ja siihen mun mielestä riittää vallan hyvin kuulijan korvat,oli ne sitten valveutuneemmat tai ei......kylmä totuushan on että jos me soiteltaisiin vaan muille soittajille niin jumalauta et kävis keikoilla vähän ryhmää ja levyjä ei ostais enää kukaan.......ja kaikki muu olis paskaa paitsi kusi.....!!

Eli jos joku kuulostaa paskalta omiin korviin ni se riittää aivan hyvin perusteluksi!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
blaekie
11.09.2009 22:52:10

Nuolen edellistä, mutten kirjaimellisesti ;-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
WanhaWetäjä
11.09.2009 23:56:36

MoreK: WW, ymmärrän todennäköisesti pointtisi.

Jaa?

Mutta. Nyt tulee kyllä meille monille vähän epävarma olo. Riittääkö esim. minulla "ymmärrys" ja "tieto" siihen, että voin kertoa oman suoran mielipiteeni siitä, miltä minusta joku soolo tuntuu? Missä raja kulkee? Kuka on "hyvä" soittaja? Kenellä on tarpeeksi "ymmärrystä" kritisoimaan muita?

En mä nyt sitä noin meinannut, kyse oli vaan tosta yhestä skabasta, ehkä mä tajusin Baronin jutut väärin, tai ylireagoin niihin, mutta mun mielestä joissain arvioissa oli jotain kettuilun makua, ei kai se ole näiden skabojen tarkoitus?Ymmärryksellä taas tarkoitin sitä että Baron ei ehkä ole kauheasti perillä kitaransoitosta saati tästä genresta, ainakin mulla tuli sellanen vaikutelma noista kommenteista. No joo, ehkä mä myös provosoiduin noista Baronin aiemmista varsin kitaravastaisista kirjoitteluista muilla palstoilla.

Tämä ei oikeasti ole v**uilua ja arvostan todella paljon kaikkia tähän mestaan osallistuvia, ja WW sun vedot on minun suosikkeja. Minusta vaan aina mennaan vaikealle alueelle kun lähdetään pohtimaan kenellä on oikeus arvostella.

En kai mä noin ole sanonut että joku ei sais arvostella?Tässä oli todellakin kyse tosta yhestä skabasta ja "oudoista" kommenteista.
Toki kaikki arvostelee siten kun asiat kuulee ja kokee, eiköhän tässä nyt koeteta tehdä kärpäsestä härkästä?

Mielestäni yksinkertaisinta on antaa kaikkien puhua suunsa puhtaaksi, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Eli kärjistäen:

"Widdu sä olet surkee soittaja" -> Not OK (Kerrot "faktoja" toisesta osapuolesta, ei sun tontilla)
"Widdu sun soitto kuulostaa paskalta meitsin korvaan" -> OK (Kerrot omista tuntemuksista, sun tontilla)

No en mä lähtis ihan tolle "haukkumislinjalle", eihän tossa ole mitään perustelua esim MIKSI se soitto kuulostaa paskalle?Varsin huono fiilis tuosta jää varmasti!

Eli mielestäni: Pysykää omalla tontilla. Kertokaa miltä teistä tuntuu, mikä on fiilis. Mikä teidän mielestä vaatisi hiomista. Millä tavoin. Mikä oli hyvää ja miksi. Älkää heittäkö fakta-läppää onko soittaja hyvä vai huono (ettehän te sitä tiedä, eikä kukaan muukaan, te tiedätte vaan miltä teistä tuntuu).

No tuo kuulostaa paremmalta, ja tuohon ainakin mä olen pyrkinyt, oli soittaja sitten vaikka kuka pallinaama niin jos on sanomista niin se sanotaan.Voishan nää skabat mennä ilman kommenttejakin, mä olen kuitenkin ymmärtänyt niin että monelle "noviisille" asiallinen palaute on tärkeempää kuin pisteet. Soittoansa on helpompi kohentaa jos tietää mihin osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomioo.Mulla se on ilman muuta tuo että soolot tuppaa meneen "sillisalaatiksi", tavaraa on usein liikaa.

Noh, tästä tuli tällanen romaani. Oikeesti toivon pelkästään sitä, että sekä noviisit että mestarit ja kaikki siltä väliltä voisivat edelleen sovussa osallistua näihin skaboihin.

Mä toivon osaltani että kokeneemmat ja ns pallinaamat vois rakentavasti kommentoida myös vähemmän soittaneiden sooloja.Tätähän ei useinkaan tapahdu jos kommentit antaa vaan pistevedoille. Eikä mulla ole todellakaan mitään sitä vastaan jos joku "noviisi" arvioi mun soittoani tai ei pidä siitä, näähän on makuasioita ja jokainen kuulee asiat omalla tavallaan.Mutta jos ei ole mitään muuta sanomista kuin "hyvä veto" tai "ei toimi" niin eikö ole parempi olla kommentoimatta ?
baron
12.09.2009 01:26:24 (muokattu 12.09.2009 02:22:04)

blues guitar: Ei sillä ole väliä kuka soittaa vaan ainosataan sillä miltä kuulostaa.
Joskus olis kiva vetää ihan anonyymisti. Vaatis vaan skaban järjestäjältä enempi duunia.

Ymmärrettiinkö mut väärin? Ei mulla ole nimimerkeissä suosikkeja, en tunne ketään, tarkoitin kilpailuvetoja.

Edit: Tuli ihan tyhmä ajatus mieleen: Eikö kukaan teistä keikkaile? Jos keikkailee, onko siellä yleisönä toisia huippuroots-muusikoita vai ihan tavallisia tallikoita? Jos on, eikö niiden mielipide soitosta kiinnosta yhtään?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
blues guitar
12.09.2009 07:14:29

baron: Ymmärrettiinkö mut väärin? Ei mulla ole nimimerkeissä suosikkeja, en tunne ketään, tarkoitin kilpailuvetoja.

Joo...Taisin ymmärtää väärin.

Tuli ihan tyhmä ajatus mieleen: Eikö kukaan teistä keikkaile? Jos keikkailee, onko siellä yleisönä toisia huippuroots-muusikoita vai ihan tavallisia tallikoita? Jos on, eikö niiden mielipide soitosta kiinnosta yhtään?

Kun puheeksi otit niin viikonpäästä olis kolmas keikka noin. 1/4 vuosisadan jälkeen :)
Ohjelmistossa vain pari bluusbiisiä, muuten mennään suomirock osastolla ja siitä tuntuu yleisö pitävän.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
kiippariippa
12.09.2009 08:52:29
Väsykäsi95: HOHO

Ei voinu mitään mutta naurahdin tolle soolo pinnassa arviolle. Eiköhän ensin olis jees saada soitto kuntoon sitten vasta balanssit ja miksaukset. Kiitos kaikille tähän mennessä kommentoijille.

No hyvä että tuli iloiset fiilikset :)
Tuomo_
12.09.2009 10:27:02 (muokattu 12.09.2009 13:20:36)
Edit: Tuli ihan tyhmä ajatus mieleen: Eikö kukaan teistä keikkaile? Jos keikkailee, onko siellä yleisönä toisia huippuroots-muusikoita vai ihan tavallisia tallikoita? Jos on, eikö niiden mielipide soitosta kiinnosta yhtään?

Mä olen niin amatööri kitaristiksi, että on pakko käydä keikkailemassa tyyliin Nokiasta taustat, mylvintää mikkiin ja tahmaisia fraseerauksia sekä kauheita bendejä kitarasta. Sillä saan kohotetuksi hieman omaa mieltäni, kun jengi ei osaa soittajan näkökulmasta arvostella soittoa, vaan antaa rauhassa ilmaisuvapauden. Joskus jopa kiittelee siten, että hatussa on keikan jälkeen ihan oikeita euroja, dollareita ja ruplia... Täällä ammattilaisten porukassa tunnen hieman alamittaisuutta. Luen kommentteja siten, että pyrin ottamaan järkevistä arvioinneista oppia.

Ps. Osataan täälläkin sitä hienostunutta vinoilua harrastaa, itsekin olen siihen jonnin verran aiemmin sortunut. Nyt kyllä olen päättänyt löytää arvioinneissani jokaisen soitosta jotain hyvää, sillä tää rootsgenre on enemmän kuin soittoa. Siinä pitää olla elämän maku. Joissain muissa tyyleissä pitää vetää nuotilleen. Jos löydät oman linjasi, pidä siitä kiinni. Tietysti tyyliään kannattaa aina hioa. Jossain vaiheessa se kantaa hedelmää. Onhan M-A Nummisellakin oma tyylinsä. En kyllä ole koskaan sitä tajunnut, mutta keikkaa hänellä on riittänyt ja mainetta.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
velsa
12.09.2009 18:57:50 (muokattu 12.09.2009 19:05:32)

sillä tää rootsgenre on enemmän kuin soittoa. Siinä pitää olla elämän maku.....

Nyt tultiinkin mun lempiaiheeseen......osaako joku oikeasti pitää pienen esitelmän aiheesta.....

muistan nimittäin itse poikavuosina liputtaneeni saman asian puolesta lähes pakkomielisyyteen saakka.....

ja sillon kaikki sen ajan "kovat" soittajat luokiteltiin sessiopelleiksi

a)jolla ei ollut soitossa fiilistä (eli vehkeet oli vireessä)

b) jonka soundi oli liian steriili (siis hyvä....8D)

c) hahmo oli liian homahtava tai muuten vaan "epäuskottava" (siis urheilullinen tai muuten vaan sen näkönen et se sai aina kaikki gimmat...8D)

d) sillä oli paremmat kamat ku itellä (ei ihme silä omat hillot meni aina hölmöilyyn ja brenkkuun.....)

e) se oli kotoisin Kauniaisista tai Kulosaaresta.....

Sitten tässä iän karttuessa ja kohta 2000 keikkaa vetäneenä...

(niistä vain vajaa puolet selvinpäin....ensimmäinen reilu tuhat meni enempi tai vähempi jurrissa ja sillon oli kyllä se "elämän maku" varsin vahvasti mukana....8D)

ilmeisesti korva on pikkasen kehittyny matkanvarrella ja se kyseenalainen fiilis ja steriiliys onkin hiipinyt mukaan omaan soittoon varsin vahvasti.....

ja suurin osa poikavuosien sankareista ei nyt niin kauheen kummoselta enää kuulostakkaan
ilman nostalgia vaihdetta.....

ja nykysankarit luokitellaan ainoastaan musa mittapuuna.....

enää ei stetsoni tai krokotiilin nahkaset buutsit tai albino luukki tai paskana olevat farkut ja spaddu suussa lautasen kokoset aurinkolasit päässä merkitse tuon taivaallista......

eli mistä se elämän maku syntyy.....

mun ooltaim feivöritti tolla "elämän maku" osastolla on SRV koska sillä oli vehkeet vireessä,se soitti täysin uskomattomassa taimissa,täysin uskomattomalla tatsilla ja vidun hyvin......

mutta valitettavasti kaikista vanhoista sankareista ei nykyään kuunneltuna voikkaan sanoa samaa....

Mutta sen sijaan onkin ilmestyny uusia tuttavuuksia joiden soitossa on niin paljon "finessejä" että ei voi kun suu auki kuunnella....

ja ei mulla oo pätkääkään semmonen fiilis et tää on liian steriiliä tai että tässä ei oo fiilistä........

Eli oma johtopäätökseni tässä "elämän maku" asiassa on se että...
musa koetaan elämän makuiseksi silloin....

kun se edustaa kuulijan/soittajan omia mieltymyksiä tai on lähellä omaa osaamista soittajana....!

mene ja tiedä...
go and know....8D
latuska90
12.09.2009 19:38:45 (muokattu 12.09.2009 19:47:30)

velsaa lainaten, ilman pitkää velsan tekstiä.

Hynnisen Jarmon soittoa kun tossa kuuntelin, niin johan perkele meni kylmät väreet pitkin selkäpiitä ja meinas ihan itku tulla, ku oli niin saakelin tyylikästä soittoa:

http://www.youtube.com/watch?v=lj9aB2Jf7UI&feature=channel_page

Edellä oleva soitto on sitten niin taiturimaisen täydellistä, kaikin puolin. Varsinkin tuon biisin loppupuolella Les Paulilla vedetty bluesimpi osuus on niin mahtavaa kuultavaa että...

Edit:

http://www.youtube.com/watch?v=31DZzPIE9jw&feature=channel_page

Töttöröö mitä meininkiä. Huh huh.
Tuomo_
12.09.2009 21:05:41
Kiitokset Velsalle hyvästä kirjoituksesta ja osuvasta analyysistä ammattimuusikon näkökulmasta.

Mulle toi elämänmakuinen musa kiteytyy esim. seuraavassa: http://www.youtube.com/watch?v=7GOCAC8FCqE
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
12.09.2009 21:40:56 (muokattu 12.09.2009 22:20:00)

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!
velsa
13.09.2009 03:13:54 (muokattu 13.09.2009 04:03:19)

tässä on mun mieleen olevaa elämän makua...

http://www.youtube.com/watch?v=3_FcAg4ObRQ&feature=related

ja tässä...

http://www.youtube.com/watch?v=AhR04kmcSXU&feature=related

eikä se oo paskempaa tääkään..... vaikka nää on ihan junnuja .....aivan mahtavaa että Suomessakin osataan nykyään jotain muutakin kun vaan puhua osaamisesta!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=mdFvWsnlX44

ja sit taas elämän maku osastolle....

http://www.youtube.com/watch?v=xH0LEQcIu6E

ja tätä jamppaa on helppo vihata.....sil on kaikki hallussa....8D

http://www.youtube.com/watch?v=ZvrtuAmHHnI

http://www.youtube.com/watch?v=WEgUUTkqRRQ

ja tän esityksen jälkeen mä tajusin että tällä jäbällä on vain taivas rajana!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=XeSlqPVlSdA

ja sit vikaks kaikkien aikojen kovin rockblues heebo....vähän normaalia paremman kompin kanssa....8D

http://www.youtube.com/watch?v=g7CUuWgZdh4
arc
13.09.2009 03:24:40 (muokattu 13.09.2009 03:48:59)
tässtä löytyy elämän makua, sopivan nuhanen äänityskin.

This is a song we all ought to sing sometime.

http://www.youtube.com/watch?v=YBiUFhYMu2s

E: Velsa, Meikä diggaa sikana kanssa tosta Sariolan meiningistä. Eikä tuo laulajapianistikaan ole hassumpi.

Ja on muuten törkeen kova slidevääntäjä tuo Mayerin bändissä soittava vanhempi ukkeli - Robbie Mcintosh. Mayerilla on muutenkin bändit aika kohillaan, kun Triossakin on semmoset roovekoneet ku Pino Palladino ja Steve Jordan.. Kovasti oottelen äijältä uutta levyä.
velsa
13.09.2009 03:56:01

arc: tässtä löytyy elämän makua, sopivan nuhanen äänityskin.

This is a song we all ought to sing sometime.

http://www.youtube.com/watch?v=YBiUFhYMu2s

E: Velsa, Meikä diggaa sikana kanssa tosta Sariolan meiningistä. Eikä tuo laulajapianistikaan ole hassumpi.

Ja on muuten törkeen kova slidevääntäjä tuo Mayerin bändissä soittava vanhempi ukkeli - Robbie Mcintosh. Mayerilla on muutenkin bändit aika kohillaan, kun Triossakin on semmoset roovekoneet ku Pino Palladino ja Steve Jordan.. Kovasti oottelen äijältä uutta levyä.

joo toi Mcintosh veteli pitkään McCartneyn bändissä......eli ei siinäkään mielessä ihan turha jamppa.....!!!
Illu
13.09.2009 09:51:31 (muokattu 13.09.2009 09:53:24)
velsa: tässä on mun mieleen olevaa elämän makua...

http://www.youtube.com/watch?v=3_FcAg4ObRQ&feature=related

Taitaa olla jotain teikäläisen parempiakin kavereita, kun oot sille stratoasi lainannu...

Edit: Vai onks Blaekien?
Siinä missä minä apua tarvin, siinä on ihmisapu turhaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)