Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 59 10 11 12 13121 122 123 124 125
padaa@dadaa!
03.12.2009 18:25:14

WanhaWetäjä: Voi vee että sä olet yksoikoisen tosikko tyyppi, mähän en valita taustasta lainkaan, mä sanoin vaan mielestäni PERUSTELLEN että mun korvilla siihen on vaikea vetää mitään, koska mun korvaan siinä on jotain pientä epävirettä, jos sä et sitä kuule, tai joku muu, niin se ei tarkoita sitä ettenkö mä vois sitä kuulla, eihän?

Se on myös itsekritiikkikysymys, miksi vetää jotain johon ei kykene?Vetäkää te jotka pystytte, Kuhahan sen näytti (taas) että ei taustassa mitään vikaa ole, vika on varmaan mun korvien välissä ;-)

Tai kitaran intonaatiossa, tai jossain muualla...

Jos on oikein taidemuusikko niin silloinhan ei edes ole mitään epävirettä. On vain kymmeniä pieniä mikrointervalleja. :D
WanhaWetäjä
04.12.2009 01:24:29

BigPapa: Selvä, se että sanot taustassa olevan epävirettä, ei ole valittamista taustasta.

Juu ei, se ei ole valittamista, se on omin korvin kuultu juttu, valittamista olis esmes "voi vittu kun on paska tausta"
Mä totesin että jostain syystä mun kuuntelulla ja taidoilla ei tuohon taustaan voi soittaa mua itseäni tyydyttävällä tavalla, joten anti olla!Soittakoon he, jotka siihen kykenevät!

Ja minä olen yksioikoisen tosikko tyyppi.

Tosikko tai ei, jokainenhan kuulee ja kokee musiikin erilailla, mulle on kenties nuo virejutut tärkeämpiä kuin joillekkin muille, ei niistä sen enempää.

Sitä en tule ikinä ymmärtään että roots/blues musassa epävireisyys olisi jotenkin hyväksyttävä "luontaisetu" tai peräti kuuluisi siihen ihan oletuksena, koska epävireinen soitto vaan yksinkertaisesti kuulostaa paskalta mun korvaan, oli musalaji sitten mikä tahansa ;-)
BigPapa
04.12.2009 11:33:00

WanhaWetäjä: Juu ei, se ei ole valittamista, se on omin korvin kuultu juttu, valittamista olis esmes "voi vittu kun on paska tausta"
Mä totesin että jostain syystä mun kuuntelulla ja taidoilla ei tuohon taustaan voi soittaa mua itseäni tyydyttävällä tavalla, joten anti olla!Soittakoon he, jotka siihen kykenevät!

Tosikko tai ei, jokainenhan kuulee ja kokee musiikin erilailla, mulle on kenties nuo virejutut tärkeämpiä kuin joillekkin muille, ei niistä sen enempää.

Sitä en tule ikinä ymmärtään että roots/blues musassa epävireisyys olisi jotenkin hyväksyttävä "luontaisetu" tai peräti kuuluisi siihen ihan oletuksena, koska epävireinen soitto vaan yksinkertaisesti kuulostaa paskalta mun korvaan, oli musalaji sitten mikä tahansa ;-)

Mua ei ihan oikeesti ihan hirveesti kiinnosta.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Juzpe
04.12.2009 11:59:50

Mua ei ihan oikeesti ihan hirveesti kiinnosta.

Vireessä soitto vai WW:n jutut?
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
krk
04.12.2009 12:43:16

WanhaWetäjä:

Eiköhän se blueskitara lähtökohtaisesti yritetä virittää ihan yhtä tarkkaan vireeseen kuin vaikkapa Larry Carlton tekee. (Toinen asia on että vain tälläisen http://www.truetemperament.com/site/index.php kitaran voi saada todellisuudessa edes lähelle tarkkaa virettä koko otelaudan alueella.)

Tässä mielessä bluesissa ei varmasti tarkoituksella haeta mitään systemaattista epävireisyyttä. Toinen asia on että kaikki vanhat bluesukot eivät välttämättä ole viitsineet olla instrumenttiensa intonaatioista tai vireistä niin kovin tarkkoja, mutta epävireinen kitara ei siis ole mikään edellytys autenttiselle roots-tatsille.

Mutta: kyllähän bluesissa ilman muuta ihan tarkoituksella käytetään, soitetaan ja lauletaan myös sellaisia ääniä, jotka eivät osu millekään näistä länsimaisen 12-järjestelmän äänistä. Nämä "epävireisyydet" eivät tietenkään ole mitä tahansa mielivaltaisia mikrointervalleja, vaan sellaisia jotka kuulostavat hyviltä. Tyypillinen esimerkki on pienen ja suuren terssin välimaasto, josta löytyy herkullisia blue noteja.

Jos blue noteja pidetään genreen kuuluvana epävireisyytenä, niin siitä vaan. Sitä ei tarvitse kenenkään ymmärtää tai hyväksyä, mutta se on bluesia.
BigPapa
04.12.2009 13:03:33 (muokattu 04.12.2009 13:10:26)

Juzpe: Vireessä soitto vai WW:n jutut?

No aattelepa ite. Mulla on yhessä stratossa jopa tämä:

http://2.bp.blogspot.com/_xWjoeLNcm … xI/s320/earvana_strat_retro_nut.jpg
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Juzpe
04.12.2009 18:01:45

No aattelepa ite.

Aattelin vaan varmistaa... koskaan ei pidä aliarvioida bluesöljyn vaikutusta vireeseen... :D
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
krk
04.12.2009 21:11:23

Huh huh, thanks Papa että sallit pienen ylityksen. Soittelin eilen tsikako mielessäin ja tuntui että eihän tätä viitsi laittaa. Tänään normaalien ruokajuomien jälkeen kun sitä miksaili niin kontrolli oli näköjään pettänyt sen verran että sisään vaan. Semmosta se on, mutta kannatuksen vuoksi, ja saatiinhan nyt 15 vetoa mukaan.
BigPapa
04.12.2009 21:14:51

krk: Huh huh, thanks Papa että sallit pienen ylityksen. Soittelin eilen tsikako mielessäin ja tuntui että eihän tätä viitsi laittaa. Tänään normaalien ruokajuomien jälkeen kun sitä miksaili niin kontrolli oli näköjään pettänyt sen verran että sisään vaan. Semmosta se on, mutta kannatuksen vuoksi, ja saatiinhan nyt 15 vetoa mukaan.

Ei tää o niin tiukkapiposta hommaa, etteikö vois vähän joustellakin, vaikka yksioikoisen tosikko olenkin.
krk
04.12.2009 21:22:07

BigPapa: Ei tää o niin tiukkapiposta hommaa, etteikö vois vähän joustellakin, vaikka yksioikoisen tosikko olenkin.

Jousto on jees, samoin taustan vire.
MaQ
04.12.2009 22:15:31
krk: Soittelin eilen tsikako mielessäin ja tuntui että eihän tätä viitsi laittaa. Tänään normaalien ruokajuomien jälkeen kun sitä miksaili niin kontrolli oli näköjään pettänyt sen verran että sisään vaan. Semmosta se on, mutta kannatuksen vuoksi, ja saatiinhan nyt 15 vetoa mukaan.

Komeen vetasit!

Veikkaan yli 15 pojoa ja kuha vapisee vaikka gauhee veto oli silläkin :)
liljam
04.12.2009 22:19:44
Ai...tana tuli epähuomiossa äänitettyä 48 khz:llä ja maihinnousussa kuuntelussa tietysti mongertaa, no jos sen lataa ja kuuntelee toisella playerillä niin skulaa kyl!!

Nih!!!!
ei muuta ku eteenpäin
krk
04.12.2009 22:23:45

MaQ: Komeen vetasit!

Veikkaan yli 15 pojoa ja kuha vapisee vaikka gauhee veto oli silläkin :)

No no... ei nyt lähdetä ennakoimaan pojoja mutta kiitos kannustuksesta :-)
Kuhalla on parhaita mitä oon hältä kuullu mutta on siellä muitakin todella kovia, mm. skaban vetäjällä.
Gary Enfield
04.12.2009 22:26:32
liljam: Ai...tana tuli epähuomiossa äänitettyä 48 khz:llä ja maihinnousussa kuuntelussa tietysti mongertaa, no jos sen lataa ja kuuntelee toisella playerillä niin skulaa kyl!!

Nih!!!!

siitäkö se johtuu? Sama ohje sitten munkin suhteen.
krk
04.12.2009 22:33:50

liljamin ja garyn vedot toimii mulla (IE 8.0) ihan normaalisti.
Illu
04.12.2009 22:36:50
krk: liljamin ja garyn vedot toimii mulla (IE 8.0) ihan normaalisti.

Joku tarkkakorva joskus sanoi 48khz vetojen soivan hieman alavireessä tai jotain. Kuunnelkaa joku jolle on nuottikorvaa suotu.
Oikias viashan miä siin olin ja niin se sano se tivolmieskin.
Gary Enfield
04.12.2009 22:43:53
Illu: Joku tarkkakorva joskus sanoi 48khz vetojen soivan hieman alavireessä tai jotain. Kuunnelkaa joku jolle on nuottikorvaa suotu.

Noi 48khz laskee vireessä jos ne muuttaa suoraan waviksi, täytyy eka muuntaa 41ksi ennenkuin konvertoi.
Kun koekuuntelin tuon mun yritelmän tuolta maihinnousulta se pyki jonkun verran, saattoi olla sattumaakin, en tiä enkä ala just nyt tutkiin.
krk
04.12.2009 22:45:42 (muokattu 04.12.2009 22:46:40)

gary field: Noi 48khz laskee vireessä jos ne muuttaa suoraan waviksi, täytyy eka muuntaa 41ksi ennenkuin konvertoi.
Kun koekuuntelin tuon mun yritelmän tuolta maihinnousulta se pyki jonkun verran, saattoi olla sattumaakin, en tiä enkä ala just nyt tutkiin.

Minen huomaa Maihinnousun soittimella mitään ihmeellistä, enkä myöskään tunnusta mitään :-)
Gary Enfield
04.12.2009 22:50:47
krk: Minen huomaa Maihinnousun soittimella mitään ihmeellistä, enkä myöskään tunnusta mitään :-)

Älä hyvä mies tunnustakkaan jos ei oo todisteita pöydässä.
krk
04.12.2009 22:54:57

gary field: Älä hyvä mies tunnustakkaan jos ei oo todisteita pöydässä.

No tossa pöydällä on kyllä tyhjä Foster's-tölkki... :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)