![]() 03.10.2008 13:37:38 | |
---|---|
Alla myös jonkunverran kapea-alaista näkemystä...8) http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48 Tää on ihan klassikko :-) | |
![]() 03.10.2008 14:19:26 (muokattu 03.10.2008 14:23:38) | |
Tää on ihan klassikko :-) ...ja tämä saattaa olla piisi jota parodioidaan: http://www.youtube.com/watch?v=Apq1A7bnrKI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=lCorn6moJMY&feature=related | |
![]() 03.10.2008 14:42:03 (muokattu 03.10.2008 14:47:09) | |
onko jossain määritelty mikä saundi/soittotyyli on rootsia?Tai paremminkin missä kulkee se raja että soitto ei enää ole rootsia?Kuka sen pystyy sanoon? Hieno kysymyksenasettelu. Kun kerran tällainen roots-osasto on perustettu, olisihan se hienoa jos vallitsisi edes jossain määrin yhtenäinen näkemys siitä että millä osastolla sitä nyt muuten palloillaan! Nää tän Roots-osaston alla luetellut alagenrethän on blues, blues-rock, southern rock, country, country rock, bluegrass, gospel, cajun, zydeco. Blues on bluesia ja siitä kohta lisää mutta tuo muu eli country-pohjainen kama lienee aika lähellä sitä mitä nykyään kutsutaan nimellä Americana http://en.wikipedia.org/wiki/Americana_(music) (Linkki ei suostu menemään suoraan tohon music-sivulle joten se on valittava pääsivulta kohdasta Music) En todellakaan ole mikään roots-guru enkä halua yrittääkään minkään tyhjentävän määritelmän antamista, mutta minä ymmärrän tässä yhteydessä rootsilla vanhaa (afro)amerikkalaista perinnemusiikkia. Tästä on varmaan kirjoitettu hyviä kirjoja, jotka voisivat ehkä alkaa: "Alussa oli rytmi ja ihmisen ääni." Tai: "In the beginning, there was the rhythm and the blues." Tästähän voisi äkkinäinen harrastaja-amatööri johtaa kahden kriteerin määritelmän hyvälle roots-soitolle: 1. Hyvään roots-soittoon liittyy oleellisesti groove, on se sitten nopeampaa tai hitaampaa. Ihminen tarttuu grooveen, koska se on perimässä. Groove perustuu sekä siihen mitä soitetaan, että myös siihen, mitä ei soiteta. Groovesta voi käydä pois, mutta siihen palattava. Grooven voi saada aikaan jo yksinkin. Bändisoitossa groove on kokonaisvaltaista rytmiikkaa, johon vaikuttavat kaikki soittajat. (Oliskohan Robert Johnson muuten tykänny tästä, jos olis ollu joku mihin kytkeä http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1382 ) 2. Hyvä roots-soittaja soittaa niin kuin ihminen laulaa, puhuu, itkee ja nauraa. Sen takia se hyvä vibra tai slide väräyttää. Se on perimässä. Tämä ei nyt sitten tarkoita että kaikessa roots-soitossa ja kaikissa äänissä pitää olla bluesvibraa. Ja kyllä sitä groovea esiintyy toki muuallakin kuin roots-musassa! Juurilta on siis lähdetty ja jossain vaiheessa on voitu todeta että en taida muuten enää rootsia vetää. Lyhyesti sanottuna tämä muuntuminen muiksi genreiksi on tapahtunut äänenväriin liittyvien muutosten myötä (sähköiset soittimet, volyymi, muljuttimet), musiikin harmonisen kehityksen myötä (erityisesti jazz) tai musiikin käyttötarkoituksen myötä (roots lienee liittynyt alun perin joko työhön tai tanssimiseen, nykyäänhän saatetaan istua rock-konsertissakin pehmustetuilla tuoleilla ja vaan kuunnellaan.) Rootsiudessa ja rootsittomuudessa on asteita, jotka riippuvat täysin kontekstista. Onko Mayallin ja Claptonin 1960-luvun blues rootsia? Tiedämme että joidenkin bluesfanaatikoiden mielestä se ei ole edes bluesia, mutta yleisessä genrekeskustelussa sitä voi toki pitää rootsina kun vertaa sitä vaikkapa Baccara-yhtyeen esitykseen Yes sir, I can boogie. En hauku Baccaraa huonommaksi, mutta se ei ole rootsia. Robert Johnsonin taas kaikki tunnustanevat rootsiksi - en ole vielä kuullut muuten kenenkään edes pelkästään soittavan niitä juttuja niin hyvin kuin tämä rumien miesten kantaräpeltäjä, saati sitten että vielä laulaisi samaan aikaan sillai :-) Tämän päivän bluesartisteista esim. Keb' Mo'ta pidetään joissakin piireissä ns. viihde-blues-miehenä, mutta laajakatseisena persoonana luen kyllä hänet roots-genreen. Eikä se ole ihonväristä tai kansallisuudesta kiinni, esim. Jo' Buddya syvempää roots-miestä saa tällä hetkellä hakea aika kaukaa. Ja esim. Hendrixin Red House tai etenkin Hear My Train-a-Comin lienevät rootsia lähes missä katsannossa tahansa, vaikka hänen tuotantonsa ei noin muuten tule ensimmäisenä mieleen kun roots-musasta puhutaan. Näin ymmärrettynä varsinaista rootsia ei olisi esim. 50-luvun jälkeinen rock (joka sitten kehittyi valtavan moniin erilaisiin suuntiin progeineen, punkkeineen jne.), pop, heavy (jonka synnyssä tosin blues-rockilla oli keskeinen rooli), myöhemmät jazz-tyylit, metalli, iskelmä, lavatanssimusiikki (vaikka totta kai vaikutteita otetaan ja saadaan puolin ja toisin: esim. Fogerty ja Anita Hirvonen vetävät molemmat tätä Toot Toot -piisiä!) Erityisesti tuo rajankäynti blues / varhainen heavy- tai hardrock (mm. Zeppelin) on tietenkin häilyvä. Kysehän on perimmiltään siitä että kaverit alkoivat soittaa bluesia aina vaan vähän lujempaa. Täälläkin on puhuttu ZZ Topin asemasta rootsin kentässä. Minusta 70-luvun alun ZZ Top jos mikä on rootsia ja bändi jatkoi silloin upealla tavalla bluesin pitkää perinnettä. Onko esim liian tarkka, jopa kliinisen puhdas soitto "epärootsia"? Tarkka, mitä se on? Tarkka voi olla ns. taimissa millisekunnilleen mutta siinä ei ole groovea (juuri siksi). Ilmeinen esimerkki tästä lienee New Orleansin second-line. Puhdas, mitä se on? Jokainen tietää että esim. bluesissa saatetaan ottaa bendauksilla ääniä jotka eivät osu meidän normaalin kromaattisen asteikon sävelille. Mutta silti tarkka, jopa kliinisen puhdas soitto voi olla mitä syvintä rootsia. Jokainenhan kokee musiikin joka tapauksessa subjektiivisesti ja sehän on vanha totuus että genreistä riippumatta (subjektiivinen) hyvä on aina hyvää. Tässä me nyt yritetään kertoa toisillemme miksi se on mun ja sun mielestä mitäkin. Loputtomiinhan tätä keskustelua ei kannata käydä vaan todeta jossain vaiheessa että me tykätään perustellusti eri jutuista. Ettei tule väärinkäsitystä niin totean tässä että arvostan kaikkia musiikilla leipäänsä tienaavia ihan samalla tavalla riippumatta siitä mikä se genre tai soitin on. Olen itse soittanut torvisoittokunnassa nuorena niin marsseilla kuin tansseilla, ja lavojakin on tullut jonkun verran kierrettyä sekä humppa- että rockbasistina niin että tiedän jotain siitä mitä se on. Aihehan on lievästi sanoen laaja, mutta tässä nyt oli pari kevyehköä pointtia. Näähän on sellaisia juttuja että niistä pitäisi keskustella oikeesti esim. iltaa istuen. | |
![]() 03.10.2008 15:09:43 | |
Aihehan on lievästi sanoen laaja, mutta tässä nyt oli pari kevyehköä pointtia. Näähän on sellaisia juttuja että niistä pitäisi keskustella oikeesti esim. iltaa istuen. Kyllä, ja useampi iltahan tuossa menisi. Lyhyesti kiteyttäen voisi olla, että: Roots on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa Hyvää juttua sulla tuossa kaiken kaikkiaan. | |
![]() 03.10.2008 15:51:00 | |
Kyllä, ja useampi iltahan tuossa menisi. Lyhyesti kiteyttäen voisi olla, että: Roots on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa Hyvää juttua sulla tuossa kaiken kaikkiaan. Oliskohan roots-seminaarille kysyntää :-) Kiteytys myös hyvä. | |
![]() 03.10.2008 16:02:12 | |
Oliskohan roots-seminaarille kysyntää :-) Kiteytys myös hyvä. Minusta keskustelu Bluesista (tai mistä tahansa musiikinlajista) on ok, ja aika ajoin jopa hyväksi, kuten täältä Mnet keskustelupalstoilta voimme havaita, mutta paljon mielekkäämmäksi koen Bluesin soittamisen kuitenkin. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 03.10.2008 19:38:51 | |
Oliskohan roots-seminaarille kysyntää :-) Jos opettelis eka soitamaan sitä, mietitään sitten niitä seminaareja :) krk lla tosiaankin tuntuu olevan sana hallussa ja hyviä pointtejakin nakkelee. Mutta turha kinastelu pois ja antaa soiton soida. Itsekkin mielestäni pystyn huomattavasti parempaan mitä tuo "täytepala" nyt antaa ymmärtää. Mielestäni roots musassa pitää kuulua se tarina soitossa, mitä sitten ikinä soittaja hakeekaan. Hyvää, pahaa, iloista tai ah niin surullista josta monet hyvät rootsit on tehty Saundeja on ja tulee, jokaisella omat mieltymyksensä ja jopa mieliala kuunteluhetkellä vaikuttaa kokemukseen pitääkö vai ei. Pisteet ja kommentit saapi tulla mielellään sen mukaan rehellisesti mitä kuuntelijalle mieleeen sillloin tulee. Toisen mielestä huono veto voikin puhutella taas toista kovastikkin. Noh empä ala enempää höpötämään kun en minäkään oikeasti tästä rootsista mitään tajua ( vielä ) Pitkätukka hevarina nuorena kitarointi alotettiin ja nyt näyttäs sitten että vanhalla iällä alkaakin tämä juurimusa puhutella enempi. Tunnit vaan loppuu vuorokaudessa kesken että sais sen vielä soitonki kautta haltuun :) PS. Tuli sitten uus lelu tänään kotiin, rahat ei riittäny ihan stratoon mutta kevyen testailun jälkeen tuntus että kyllä sitä tuostakin jotain irtoaa :) | |
![]() 03.10.2008 19:55:51 (muokattu 03.10.2008 20:26:33) | |
Joo, saundeja pitäs ruuvailla, mulla on vaan tuo Pod xt live, ei vaan jaksais säätää yhtään... Mä odotan että sai hommattua kanista takas rakkaan Yamahan SG-2000-kitaran, sais vähän vaihtelua tuohon strato-osastoon...Les Paul tyyppinen juttu vois toimia kans näissä osastoissa.. Kun sä tuota LC:tä diggailet, niin joku ES 335 -tyylinen puoliakkari voisi olla asiallinen. Kuten tässä vedossa ;D) (biisinä Room 335) http://www.youtube.com/watch?v=VwGHaKbnoL8 EDIT: Hehee, Keskustellaas nyt sitten kuitenkin, kun mullakin on sellasia hämäriä muistikuvia noista tauoista arvosteluissa aiemmissa vedoissa , ettei etene jne. ja turhia taukoja , elikkäs viittaan am kommentteihin: kRk: Töksähtelevyys on tarkoituksellista rytmin korostamista. Komppi taas toimi niin hyvin että pitihän senkin antaa aina välillä kuulua - musiikissa ei siis ollut niissä kohdissa taukoja :-) WW: Mä koin tuon vähän erilailla, temaattisesti liian "niukka"ja rytmisesti hiukan hajanainen soolo jätti taustan vähän alastomaksi, kuin myös tosiaankin sellasta jatkumoa ei päässyt kunnolla syntyyn ja näin ollen myös itse soolo jäi vähän irralliseksi. Mielestäni tuo taukohomma toimii, kunhan se on toteutettu asiallisesti. Näin oli tuossa krk:n vedossa, (IMO, kuten nuoret sanoo) , omista vedoistani en puhu mittään 8) Tuossa on hyvää esimerkkiä miten mesut käyttää hommelia http://www.youtube.com/watch?v=jBS7BEPb1Jk Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 03.10.2008 20:24:35 | |
Kuten tässä vedossa ;D) (biisinä Room 335) http://www.youtube.com/watch?v=VwGHaKbnoL8 Eikun tässä: http://www.youtube.com/watch?v=JfchN7G-oQk&feature=related On parempi meisninki muutenkin. | |
![]() 03.10.2008 20:28:55 (muokattu 03.10.2008 20:56:56) | |
Eikun tässä: http://www.youtube.com/watch?v=JfchN7G-oQk&feature=related On parempi meisninki muutenkin. Olet oikeassa 8) , joukki joukki EDIT: Niin ja jos joku ei ymmärtänyt vitsiä. biisi nimeltä Room 335 soitettuna stratolla :-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 03.10.2008 20:41:08 | |
Eikun tässä: http://www.youtube.com/watch?v=JfchN7G-oQk&feature=related On parempi meisninki muutenkin. Eihän nuo osaa edes soittaa.. :) | |
![]() 03.10.2008 20:55:26 | |
Eikun tässä: http://www.youtube.com/watch?v=JfchN7G-oQk&feature=related On parempi meisninki muutenkin. Joo..tää on yks mun suosikkipätkä tuubista... Kyllä Larry vetää hienosti, miksei Rittikin... Tää on sellasta hissimusaa mikä ainakin mun korvaan svengaa ja groovaa, vaikka itse biisi on aika mitäänsanomaton renkutus sinänsä, nimenomaan toi Carltonin soitto on esimerkki tyylikkäästä fraseerauksesta, ei voi syyttää tasapaksuksi tilutukseksi mitenkään.Ja toi saundi ja tatsi... Mun kitaransoiton opiskelu muuten loppui aikanaan just tähän biisiin, alko vakavampi keikkailu ja kiertely, treenit jäi kesken, eli treenaamatta jäi mm tuon biisin studioversion soolo...pitäs varmaan nyt ottaa työn alle kun on aikaa. Kyllä toi LC:n soittotyyli/fraseeraus ainakin mun korvaan sisältää aineksia ihan perusosastoista, eli hyvä sekotus monesta lajista, voisko toi olla sitten vähän "rootsahtavaa" soittoa, jopa...? yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 03.10.2008 21:35:16 (muokattu 03.10.2008 21:38:19) | |
Kyllä toi LC:n soittotyyli/fraseeraus ainakin mun korvaan sisältää aineksia ihan perusosastoista, eli hyvä sekotus monesta lajista, voisko toi olla sitten vähän "rootsahtavaa" soittoa, jopa...? Totta kai LC:nkin fraseeraus sisältää aineksia rootsista, sieltähän se homma on lähtenyt. Tää on vaan musana edennyt rootsista aika kauas. Ihan kivaa musaa tosiaan esim. tavaratalossa, mutta mun korvaan aika pinnallisen kuuloista. LC on kiistatta erittäin taitava soittaja. Niitä taitaviia soittajia löytyy vaan ihan niin paljon kuin ehtii elämänsä aikana kuuntelemaan vaikkei muuta tekiskään. Mun mielestä pointti on siinä että löytää jonkun joka koskettaa, niin kuin esim. tämä http://www.youtube.com/watch?v=tEdVnyHr5p4 (äänitys on aika digitaaliruvella mutta idea selvinnee) - ja tästä löytyy niitä taukojakin ... :-) | |
![]() 03.10.2008 22:10:15 (muokattu 03.10.2008 22:10:46) | |
Totta kai LC:nkin fraseeraus sisältää aineksia rootsista, sieltähän se homma on lähtenyt. Tää on vaan musana edennyt rootsista aika kauas. Ihan kivaa musaa tosiaan esim. tavaratalossa, mutta mun korvaan aika pinnallisen kuuloista. Sepä se...se on pinnallista jos vedetään hyvin ja hymyillään, jos vedetään huonosti ja rupisesti niin se on jotain hienoa, ei ymmärrä...? LC on kiistatta erittäin taitava soittaja. Niitä taitaviia soittajia löytyy vaan ihan niin paljon kuin ehtii elämänsä aikana kuuntelemaan vaikkei muuta tekiskään. Mun mielestä pointti on siinä että löytää jonkun joka koskettaa, niin kuin esim. tämä http://www.youtube.com/watch?v=tEdVnyHr5p4 (äänitys on aika digitaaliruvella mutta idea selvinnee) - ja tästä löytyy niitä taukojakin ... :-) Hassu juttu...mua ei kosketa tuo mitenkään, kerrot varmaan mulle mikä tässä on se koskettava idea? Se on just sitä "rumien miesten rujoa soittoa", ei vaan putoo mitenkään... Onko nyt niin (mitä mä kuvittelen) että ollakseen uskottava roots-soittaja pitääkin vetää vähän huolimattomasti ja sinneppäin?Ja se että on myös ruma, köyhä ja kaikki on päin persettä auttaa myös asiaan? Eli onko OIKEA roots vastine suomalaiselle iskelmäosaston "itsemurhamusalle", on niin vitun kauheeta ja kaikki mättää? Mä meen kuitenkin mieluummin ilon kautta ja hawajipaita päällä sinne tavaratalon hissiin kuunteleen LC:ta...elämä on muutenkin niin masentavaa välillä! HOHO! yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 03.10.2008 22:26:53 (muokattu 03.10.2008 22:28:51) | |
Eli onko OIKEA roots vastine suomalaiselle iskelmäosaston "itsemurhamusalle", on niin vitun kauheeta ja kaikki mättää? Ei todellakaan. Roots on iloisinta ja elämänmyönteisimpää musaa mitä maa päällään kantaa. Esim. suru kuuluu tietty myös roots musaan mutta mihinkä se ei kuuluis. Muodossa tai toisessa näkyy aina kuitenkin valoa tunnelin päässä. Blues on tie, matka ja totuus (vai miten se sanatarkasti meni) Nothin' but the blues | |
![]() 03.10.2008 22:28:29 | |
Sepä se...se on pinnallista jos vedetään hyvin ja hymyillään, jos vedetään huonosti ja rupisesti niin se on jotain hienoa, ei ymmärrä...? Hassu juttu...mua ei kosketa tuo mitenkään, kerrot varmaan mulle mikä tässä on se koskettava idea? Se on just sitä "rumien miesten rujoa soittoa", ei vaan putoo mitenkään... Onko nyt niin (mitä mä kuvittelen) että ollakseen uskottava roots-soittaja pitääkin vetää vähän huolimattomasti ja sinneppäin?Ja se että on myös ruma, köyhä ja kaikki on päin persettä auttaa myös asiaan? ! Tota, joopa joo :-) Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin vaan musiikissa. Jos tää ei kosketa sua niin se on ihan ok. Mua se koskettaa, ihan kuunneltunakin :-) Ei oo varmaan hedelmällistä ruveta tätä ammattimiehelle sen enempää perustelemaan ja avaamaan, ei se koskettavuus varmaan siitä miksikään muutu. Have a nice evening! P.S. On paljon hienoa ja koskettavaa musiikkia, joka ei ole rootsia. Toi roots-juttu on korostunut tässä tietenkin sen vuoksi että ollaan nyt sen nimisellä osastolla. | |
![]() 03.10.2008 23:45:31 (muokattu 04.10.2008 00:03:10) | |
Mielenkiintoista on keskustelu roots-musiikista ja sen muodoista. Minun korvaani roots-musiikkia on folk, blues, jazz, gospel, country, rockabilly ja bluegrass. Paljolti pohjilla jokaisessa sama "juuri" eli soinnillinen teoria. ja edellä mainitut soittotyylit polveutuvat menneessä historiassa toisistaan. olikohan riittävän sekavasti ilmaistu! mitä sitten itse esim bluesin soitantaan tulee, niin kyllä mielestäni soitossa on tärkeää vaihtelevuus: yhtäjaksoinen nopea/hidas juoksuttelu sekä tauot ja nyanssit. Soitonhan tulee olla moniilmeistä jo esim. kuulijakunnan takia tai soittajan itsensä diggaamana. Itselläni ainakin tämä ensimmäinen skaba meni monin syin penkin alle. Into ja malttamattomuus kostautui. Eipä ehtinyt kuunnella taustan sanomaa ja parilla otolla soitto sisään. Joo eipä tuossa fraseerausta ollunna. Olen kyllä muutoinkin huono soitossani tarinaa luomaan. Tämä kaikki tuo mukavasti oppia ja kisaaminen tuo hyvästi painetta kehittymiseen. Seuraavaa skabaa innolla odotellen. Vaikeaa oli pisteiden anto osallistujille, kaikki osallistujat kun soitti mielestäni hyvin. ei muuta ku eteenpäin | |
![]() 03.10.2008 23:51:43 | |
Voihan vttu suoraan sanoen. Kuuntelin ja kommentoin joka vedon enkä tajunnut ottaa copy pastea ennenku tyrkkäsin lähetä nappia. Tämä sitten ilmottaa että viestin lisääminen vaatii kirjautumisen. Olin logannut itteni sisälle jo aikasemmin ja siihen viesti ruutuun kommenttini heitin. Ei auttanut mikään män.. tuonne bitti taivaaseen kaikki, ja nyt on hyvä olla? Tulee sitten pisteet vaan sry | |
![]() 04.10.2008 03:37:31 | |
Tota, joopa joo :-) Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin vaan musiikissa. Jos tää ei kosketa sua niin se on ihan ok. Mua se koskettaa, ihan kuunneltunakin :-) Joo, ei mitään, mä olen vähän mustavalkonen tyyppi välillä, karrikoin asioita, tosiaankin musiikin jokainen kokee kohdallaan hyvinkin erilailla.Mua vaan kiinnosti se mikä sun mielestäsi tekee ko näytteestä koskettavan? Ei oo varmaan hedelmällistä ruveta tätä ammattimiehelle sen enempää perustelemaan ja avaamaan, ei se koskettavuus varmaan siitä miksikään muutu. Have a nice evening! Niin no...makuasioitahan nämä ovat. P.S. On paljon hienoa ja koskettavaa musiikkia, joka ei ole rootsia. Toi roots-juttu on korostunut tässä tietenkin sen vuoksi että ollaan nyt sen nimisellä osastolla. Toki näin...mä pyrin soittaan kuitenkin aina taustan mukaan, joskus onnistuu, joskus ei.Eikä ne taustatkaan aina niin rootsia ole ;-) yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 04.10.2008 10:15:55 (muokattu 04.10.2008 10:44:21) | |
Roots on iloisinta ja elämänmyönteisimpää musaa mitä maa päällään kantaa. Esim. suru kuuluu tietty myös roots musaan mutta mihinkä se ei kuuluis. Muodossa tai toisessa näkyy aina kuitenkin valoa tunnelin päässä. Blues on tie, matka ja totuus (vai miten se sanatarkasti meni) Kyl...ja uskoisin että tämän on oivaltanut myös mr Carlton http://www.youtube.com/watch?v=f64XZRRs0jA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=lCorn6moJMY&feature=related | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)