![]() 30.09.2008 08:33:11 | |
---|---|
Esim. tuolta: http://www.jamtracks.ru/en/mpjam.html Jumankauta, eihän tässä kohta ehdi tehdä muuta kun tsekkailla näitä ... 8-) Onko näissä skaboissa ollut ns. itse tehtyjä taustoja koskaan? | |
![]() 30.09.2008 12:15:44 | |
Jumankauta, eihän tässä kohta ehdi tehdä muuta kun tsekkailla näitä ... 8-) Onko näissä skaboissa ollut ns. itse tehtyjä taustoja koskaan? Onhan niitäkin ollut, tosin kai vähemmän. Näistä viimeisistä taitaa olla ainakin tuo Wanhan Wetäjän tausta skabassa 41 itse tehty. Mulla on ollut näissä roots-skaboissa yksi (skaba 22) ja sooloskabojen puolella pari omaa taustaa. Niissäkin on rummut kasattu valmiista luupeista, mutta muut on soitettu itse. | |
![]() 02.10.2008 00:48:53 | |
No joo tuli eka kertaa osallistuttua rooots-skabaan ja taitaa olla koossa katastrofin ainekset. Ainakin huomasin nyt jälkeenpäin, että ableton- live jolla nauhoitin oli nopeuttanut taustaa. Ei pitäisi äänittää mitään kovin myöhäiseen ajankohtaan. Jos se nopeampi "versio" ei käy poistan sen kyllä.. ei muuta ku eteenpäin | |
![]() 02.10.2008 10:26:59 | |
Jaa niin, olisi ehkä ollut hyvien tapojen mukaista ilmoittautua täällä ensikertalaisena mukaan. Ilmoittaudun täten mukaan 8-) Mitä oon sivusta seurannut nyt pari viikkoa niin voitte olla todella ylpeitä tästä skabasta ja siitä fiiliksestä mikä täällä vallitsee. Perustaja-Papalle erityisesti kiitosta hyvästä meiningistä. Lupaan muuten kommentoida jokaisen vedon ainakin tässä kisassa. Toivottavasti tämä lupaus ei vähennä osallistujien määrää entisestään :-), ihmeen vähän on nyt vielä vetoja sisällä. | |
![]() 02.10.2008 12:55:10 | |
Mukavaa, että tulee uusia soittajia mukaan. Toivottavasti näin saadaan vähän vaihtelua noiden skabojen voittajiin. Mä oon yrittänyt keväästä asti tuoda vaihtelua kärkikaartiin huonolla menestyksellä. Syynä on mitä ilmeisimmin huono soittotaito. Eilistä ei ole, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues. | |
![]() 02.10.2008 12:58:06 | |
Mukavaa, että tulee uusia soittajia mukaan. Toivottavasti näin saadaan vähän vaihtelua noiden skabojen voittajiin. Mä oon yrittänyt keväästä asti tuoda vaihtelua kärkikaartiin huonolla menestyksellä. Syynä on mitä ilmeisimmin huono soittotaito. Mä en yritä, mä vaan soitan, ja ilmeisen huonosti... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven | |
![]() 02.10.2008 15:20:15 (muokattu 02.10.2008 15:21:24) | |
Mä en yritä, mä vaan soitan, ja ilmeisen huonosti... Et varmasti soita huonosti! Taso näissä skaboissa on todella korkealla muutamien "pallinaamojen" ansiosta. Itsestäni täytyy todeta, että tyytyväinen pitää olla, jos yhdenkin pisteen onnistuu tässä porukassa saamaan. ....painan H-D:llä pitkin suomee.....annan kitaran laulaa vaan......... | |
![]() 02.10.2008 18:25:12 | |
Mä en yritä, mä vaan soitan, ja ilmeisen huonosti... Hyvä neuvo mulle, lopetan yrittämisen tähän skabaan ja jatkan vain huonosti soittamista. Eilistä ei ole, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues. | |
![]() 02.10.2008 21:27:50 (muokattu 03.10.2008 08:07:43) | |
Skabaan saatiin pienellä viiveellä 15 osallistujaa. 8 pojoa siis jaossa. | |
![]() 02.10.2008 21:35:17 | |
Aivot narikassa ja kiiruksessa väsätty veto, mutta saimpahan ainakin 2 pojoa ( Lisää jaettavaksi ) :) | |
![]() 02.10.2008 21:37:11 | |
skaban osanottajilla on kaikilla soitoissaan mukavan kirkas saundi ja roimasti dynamiikkaa. Itselleni tuottaa vaikeuksia saada äänitykseen kirkkautta ja selkeyttä. Myöskin dynamiikka ja nyanssit katoaa ja samalla katoaa soitosta tatsi (huom. soittotaito on kuitenkin se muuttumaton eli huono). Nooh! opiksihan tää kaikki on. Täytyy yrityksen ja erehdyksen kautta opetella äänityssoftan ja masteroinnin salat. Skabassa on kyllä upeaa kitarointia kauttaaltaaan ja hyvänlaista kertomaa välittyy jokaiselta kitaran kaulalta/sormista. ei muuta ku eteenpäin | |
![]() 02.10.2008 23:13:08 | |
Kiipparihan tämä on? Erhm...noup...kaksi kitaraa,sama saundi kummassakin ja kumpikin soitettu stereo phaserin läpi. =D Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more" | |
![]() 02.10.2008 23:16:32 | |
No ni, pisteet on annettu niin voin purkautua :-) ja kommentoida noita aikaisempia "mä soitan huonosti" ym. juttuja. weelie oli bongannut hyvän: Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' Tottahan kilpailua esiintyy kaikilla elämänalueilla, mutta rohkenen tulkita että Ronnie tarkoittaa tässä asennetta itse soittamiseen ja musiikin tekemiseen. Se on mun mielestä aika hyvä lähtökohta ja se kuuluu sen soitosta. Siitä huokuu semmoinen fiilis että se yrittää välittää sitä tunnetta mitä se sävellys pitää sisällään ja miltä siitä itsestä tuntuu - on se sitten surua, iloa tai riehakkuutta tai mitä vaan, eikä siitä välity sellainen että kattokaa mitä mä osaan. Niin kuin valitettavasti, anteeksi nyt vaan, jo ihan lähtökohtaisesti ikään kuin kuuluu asiaan joissakin genreissä. (Ei niinkään roots-puolella :-)). Mitä tulee huonosti vetämiseen näissä skaboissa niin kun pisteytys kerran on sellainen että niitä riittää vain osalle, ei se tarkoita että ne muut on vetäneet huonosti. Ja aina tulee uusi skaba... Nämä kärkivedot mitä olen kuullut ovat jo sillä tasolla että aletaan puhua musiikista. Eli ei ole kysymys enää siitä osaavatko nämä kaverit soittaa riittävän hyvin, täällä on monta kaveria joiden "tekniikka" on vähintään samalla tasolla kuin esim. mainitulla Ronnie Earlilla. Siitä se pro-taso mun mielestä alkaa eli kyse on "enää" siitä mitä se artisti niillä taidoillaan ilmaisee ja onko kohdeyleisö samalla aaltopituudella. Mulle tämän skabailun arvo on siinä että se antaa nykyaikaisen ja mielekkään mahdollisuuden harrastaa musaa mukavassa (virtuaali)seurassa, tavallaan jamitilaisuus siis. Saa nähdä ehtiikö sitä nähdä joskus vielä senkin kehitysvaiheen että näitä vedetään "oikeesti" livenä kunkin kotoa käsin. Toki oikeat jamit on ainoita oikeita, itse en ole kylläkään koskaan sellaisissa ollut soittamassa. Jos sitten eläkkeellä... On nykyään kuitenkin sen verran poltetta tohon soittamiseen että otan tällaisen tilaisuuden mahdollisuutena kehittää omaa soittoa. Edelliseen skabaan tein 8 ottoa mutta en ehtinyt saada mp3-linkkiä toimimaan kun innostuin niin myöhään. Tähän skabaan äänitin 12 ottoa. Niiden ottojen tekeminen oli sellaista harjoittelua jota ilman skabaa ei varmasti olisi tullut tehtyä. Totta kai siihen liittyy se että haluaa saada mahdollisimman hyvää jälkeä aikaiseksi, mutta samalla täytyy yrittää pitää takaraivossa että "älä elvistele, älä elvistele" :-) Ja mikä parasta, nyt voi kuunnella ihan eri pohjalta myös muiden vetoja ja myös oppia niistä. Kaikilta voi oppia jotain. Puhumattakaan että on mahdollisuus saada asiantuntevaa palautetta omasta soitosta. | |
![]() 02.10.2008 23:18:09 | |
Erhm...noup...kaksi kitaraa,sama saundi kummassakin ja kumpikin soitettu stereo phaserin läpi. =D Kaksi kitaraa? Panokset kovenee... :-) Mutta toimii! | |
![]() 02.10.2008 23:30:05 | |
Tervetuloa krk, On piristävää saada tällainen kaveri tähän joukkoon. Kaikkihan me roots-läksymme olemme lukeneet ja kai osaamme arvostaa hyvää soitantaa, mutta tällainen sanankäyttö saa vanhankin ihan hyvälle mielelle. Sulla on siis sana hallussa (ja soitto tietysti) ja melkein kaikkien vetojen kohdalla totesin. että tämän minäkin olisin voinut sanoa, jos olisin voinut...;-) Veit ikään kuin sanat suustani. Kiitos että olet mukana, ja tietysti kiitos siitä, että mainitsit Otis Rushin soittoni yhteydessä, OR on suuria sankareitani. Ain't nothing the blues can't cure... | |
![]() 02.10.2008 23:40:09 (muokattu 03.10.2008 08:03:23) | |
Tervetuloa krk, ... Kiitos että olet mukana, ja tietysti kiitos siitä, että mainitsit Otis Rushin soittoni yhteydessä, OR on suuria sankareitani. Kiitos, you are welcome http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DM | |
![]() 03.10.2008 09:02:19 | |
krk - nik... nak.... nok....kovasti kuivakka saundi mun makuun, taitaa olla 60-luvun suomiosastoa, Nikke Nikamo?.. fraseerauspuoli on myös vähän hakusessa välillä, sellasta sujuvaa "draaman kaarta" ei synny, liikaa tyhjää, toisaalta taas liian töksähtelevää soittoa, tauot on kauniita musiikissa mutta kohtuus kaikessa, varmaan makuasia tämäkin Kiitoksia perustellusta arviosta. Tätä mä just haen myös että syntyy konkreettista keskustelua eri näkemysten välillä. En lähde kiistelemään makuasioista, mutta sen verran kuitenkin soundista että skaban otsikon mukaisesti rootsia tässä haetaan. Siitä rootsista on tietenkin jokaisella se oma näkemys, mutta täytyykin koittaa ruuvailla tota sun oikeesti mehukasta LC-soundia esiin itsekin jossain yhteydessä. Töksähtelevyys on tarkoituksellista rytmin korostamista. Komppi taas toimi niin hyvin että pitihän senkin antaa aina välillä kuulua - musiikissa ei siis ollut niissä kohdissa taukoja :-) | |
![]() 03.10.2008 11:03:39 | |
Kiitoksia perustellusta arviosta. Tätä mä just haen myös että syntyy konkreettista keskustelua eri näkemysten välillä. No joo, ei ollut tarkoitus olla tyly uutta tulokasta kohtaan, tosiaan näähän on täysin makuasioita, mun kohdalla roots-osaston arvostelun tekee hankalaksi se että mä olen täysi noviisi tällä alueella.Toisaalta koen sen olevan etu kun mä pysty suoraan sanoon että jonkun soitto muistuttaa jotakin SRV:ta tms, ja tuskin pystyn mainitsemaan nimeltä kymmentä blueskitaristia saati että oisin heitä joskus tosissani kuunnellut. Unohtamatta kuitenkaan sitä että oon soittanut ammatikseni 30 vuotta tanssimusaa, jotain näkemystä lienee sieltäkin tarttunut, kitaraa oon soitanut tosin tosin vain sillon tällön... juurikin nää m.netin sakabat sai mut innostumaan jopa treenaamaan kitaransoittoa uudelleen, 25 vuoden tauon jälkeen. En lähde kiistelemään makuasioista, mutta sen verran kuitenkin soundista että skaban otsikon mukaisesti rootsia tässä haetaan. Tätä mä just tarkotan...onko jossain määritelty mikä saundi/soittotyyli on rootsia?Tai paremminkin missä kulkee se raja että soitto ei enää ole rootsia?Kuka sen pystyy sanoon?Onko esim liian tarkka, jopa kliinisen puhdas soitto "epärootsia"? Pahimmillaan, jopa eräitten bluesikonien toimesta, MUN mielestä ja vähäisten kuuntelukokemustenkin perusteella roots/blues yms on epätarkkaa, rupista ja epämusikaalista, harmonisesti köyhää ja loppuunkaluttujen riffien toistoa, parhaimmillaan taas nautittavaa kuin mikä tahansa hyvä musa. Siitä rootsista on tietenkin jokaisella se oma näkemys Tämäkin on totta, tosiaankin stereotypiaksi muutettuna roots on "rumien miesten rupista räpellystä", ja tähän yleistävään ajatusmalliin olen joskus ennakkoluuloisesti ja tietämättömyyttäni itsekkin syyllistynyt.Toki olen itse aika susiruma, että roots- ainekset on olemassa siltä osin, HOHO! Se mitä mä iten soitan, on varmaan joku sekasotku kaikesta mitä oon vuosien varrella kuullut ja soittanut.Toisaalta kaikenlaisen musan soittaminen, nuotintaminen ja sovittaminen on antanut jonkilaista näkökulmaa asioihin, myöskin musiikillista laajakatseisuutta mikä saattaa joiltain yhden alueen erikoisosaajilta puuttua. mutta täytyykin koittaa ruuvailla tota sun oikeesti mehukasta LC-soundia esiin itsekin jossain yhteydessä. Joo, saundeja pitäs ruuvailla, mulla on vaan tuo Pod xt live, ei vaan jaksais säätää yhtään... Mä odotan että sai hommattua kanista takas rakkaan Yamahan SG-2000-kitaran, sais vähän vaihtelua tuohon strato-osastoon...Les Paul tyyppinen juttu vois toimia kans näissä osastoissa... Töksähtelevyys on tarkoituksellista rytmin korostamista. Komppi taas toimi niin hyvin että pitihän senkin antaa aina välillä kuulua - musiikissa ei siis ollut niissä kohdissa taukoja :-) Mä koin tuon vähän erilailla, temaattisesti liian "niukka"ja rytmisesti hiukan hajanainen soolo jätti taustan vähän alastomaksi, kuin myös tosiaankin sellasta jatkumoa ei päässyt kunnolla syntyyn ja näin ollen myös itse soolo jäi vähän irralliseksi. yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 03.10.2008 13:09:23 | |
Joo, saundeja pitäs ruuvailla, mulla on vaan tuo Pod xt live, ei vaan jaksais säätää yhtään... Mä odotan että sai hommattua kanista takas rakkaan Yamahan SG-2000-kitaran, sais vähän vaihtelua tuohon strato-osastoon...Les Paul tyyppinen juttu vois toimia kans näissä osastoissa.. Kun sä tuota LC:tä diggailet, niin joku ES 335 -tyylinen puoliakkari voisi olla asiallinen. | |
![]() 03.10.2008 13:18:47 | |
Siitä rootsista on tietenkin jokaisella se oma näkemys Alla myös jonkunverran kapea-alaista näkemystä...8) http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48 btw. Hyvää keskustelua yllä! http://www.youtube.com/watch?v=GGLmZCZ1sXY&feature=related | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)