Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol III
1 2 3 4 57 8 9 10 1127 28 29 30 31
nipatzki
19.10.2009 18:29:10

Tosi kiva että piditte soitosta! Kiitos kehuista!
Ride On Mules.
BigPapa
19.10.2009 18:42:02 (muokattu 19.10.2009 18:53:16)

Kuuntelussa tällähetkellä juuri tämä levy:

Shuggie Otis, veteli 14-15 vuotiaana näin:

http://www.youtube.com/watch?v=dGli1Jrmxx0

http://www.youtube.com/watch?v=l6xRD-9hseI
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
latuska90
19.10.2009 19:45:24

Kylläpäs maailma on pieni. Vai oot siekin Papa myös Pulliaisen henk. koht. tavannut? Tää "Stick'n Stones", jossa soitan, on tän bändin rumpali tuntenut Esan jo pidemmän aikaa. :)
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
WanhaWetäjä
19.10.2009 21:43:43

BigPapa: Henkilöpalvontaa se, notta soitan omalla tyylillä? Mun soitossa on Järvistä, Claptonia, Peter Greeniä, Mick Tayloria, Freddie Kingiä, BB Kingiä, Albert Kingiä, Richie Blackmorea, Jimmy Pagea..jne...ton viimeks mainitun mulle sano Esa Pulliainen kun kokeilin sen SG:tä Hitsvillessä Pitäjänmäessä.

Ehkä mä olen ymmärtänyt jotain väärin, noi "järvis"osastot vaan ovat olleet aika tavalla esillä tällä palstalla viime aikoina.Sen ymmärrän täysin että nuorilla miehillä on idoleita, oon mäkin ollu nuori, wanhojen pierujen soitossa nyt on varmasti kaikkea sitä mitä ovat elämänsä aikana soittaneet ja kuunnelleet.
Se että sä olet kuunnellut enimmäkseen aika samantyyppisiä soittajia ei voi olla kuulumatta soitostasi.Mulla on vähän laajempi kirjo myös soitto-osastoissa eli klasarista hevin kautta humppaan, eikä selkeitä idoleita ole ollut koskaan, ja täysin erilainen tausta muutenkin, 30 vuotta huttua ei voi olla kuulumatta soitosta.Mutta rootsiahan se humppakin on;-)

On se sit ihmeellistä, että jotain voi ottaa pannuun se, että jollekin on kehittynyt oma staili, joka saattaa sivuta paikoitellen Järvisen tyyliä.

Miten se nyt mua vois pannuun ottaa?Oikeestaan ei vois vähempää kiinnostaa ketä sun tai jonkun muun soitto muistuttaa tai ei muistuta, jos se kuulostaa mun korvaan hyvältä niin se riittää mulle, siksi mm sä sait multa 2 pojoa edellisessä skabassa.

Olen myös pahoillani siitä, että nämä nuoremmat kaverit Latuska ja Nipatzki joutuu tälläisten hyökkäysten kohteeksi.

Hyökkäyksen?Mua lähinnä huvitti nuo latuskan heittämät jutut nipatzkin soolosta, mä kun en ajattele soittamista ollenkaan noin, mun mielestä enemmän positiivista on se jos jollain on selkeesti oma tyyli ja siitä ei etsimälläkään löydä esikuvia kuin se että siitä voi heti löytää ne albertit tai muut.
Omaperäisyys noin ylipäätään taitaa olla aika mahoton yhtälö kun kyse on roots/blues-osastoista.Tai mistä mä tiedän, kun en aluetta tunne sen paremmin.

Mikä siinä on niin huvittavaa jos diggailee hyviä kitaristeja ja omaksuu näiltä jotain juttuja. Näinhän se yleensä aina kuitenkin menee. Henkilöpalvonta on ihan eri asia kuin soiton diggaaminen.

No ei siinä ole mitään huvittavaa, mutta jos se menee överiksi niin sillon se on lähinnä säälittävää, kritiikitöntä henkilöpalvontaa tyyliin "Elvis on kuningas"...sitäpaitsi Alpun tai kenen vaan diggaaminen on ihan jokaisen oma asia, mä kuuntelen ja diggailen mieluusti lähes kaikenlaista musaa ja erilaisia soittajia soittimesta riippumatta, Alppu nyt vaan ei ole koskaan kuulunut siihen joukkoon, eikä EP.

Ei jumaleissön.....taidettiin keskustella Ganes leffasta, vai miten se nyt oli....hohhohhoijaa...

Toi nyt oli vaan sellanen oletuksellinen heitto että jos mä soittaisin enemmän Alppumaisesti niin ehkä myös nuoriherra latuska ymmärtäisi mun soittoa paremmin, tässä oli myös pilkahdus huumoria, ehkä hieman wanhan miehen kyynisyyttäkin ;-)

MIKSI sä otat kaiken niin helvetin tosissasi?
Manetti
19.10.2009 21:50:51 (muokattu 19.10.2009 21:51:32)
WanhaWetäjä:
Omaperäisyys noin ylipäätään taitaa olla aika mahoton yhtälö kun kyse on roots/blues-osastoista.

Höpö höpö! ...8)
http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw
Tuomo_
19.10.2009 21:54:03
Kyllä se pojat on niin, että tahtah siirtyy nyt takavasemmalle ja jää odottelemaan aikaa parempaa näiden skabojen osalta. Valitettavan huonoksi henki on mennyt roots-keskustelupalstalla ja samalla mielenkiinto soitella täällä. On sitä parempaakin tekemistä elämässä, kuin kuunnella eräiltä ainaista valitusta kun ei osaa antaa kommentteja ja soittaa (bendata, fraseerata yms...)

Mielestäni suurin osa teistä on ollut mukavaa porukkaa ja on ollut kiva saada palautetta sekä joskus pisteitäkin. Soittoakin on tullut harrastetuksi enemmän viime aikoina.

Parasta mitä olen täältä saanut, oli Willien nasevat ja hauskat kommentit. Silloin oli fiilistä ja odottelin aina innolla seuraavaa skabaa.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
19.10.2009 21:55:00

MIKSI sä otat kaiken niin helvetin tosissasi?

Se miksi otan musiikin tosissani, johtuu siitä, että oon kulkenut pitkän tien sen parissa eri vaiheineen ja mikäli kaiken - että miksi - tähän kirjaisin, niin siitä tulis turhan pitkä juttu.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
BigPapa
19.10.2009 22:03:56

tahtah: Kyllä se pojat on niin, että tahtah siirtyy nyt takavasemmalle ja jää odottelemaan aikaa parempaa näiden skabojen osalta. Valitettavan huonoksi henki on mennyt roots-keskustelupalstalla ja samalla mielenkiinto soitella täällä. On sitä parempaakin tekemistä elämässä, kuin kuunnella eräiltä ainaista valitusta kun ei osaa antaa kommentteja ja soittaa (bendata, fraseerata yms...)

Mielestäni suurin osa teistä on ollut mukavaa porukkaa ja on ollut kiva saada palautetta sekä joskus pisteitäkin. Soittoakin on tullut harrastetuksi enemmän viime aikoina.

Parasta mitä olen täältä saanut, oli Willien nasevat ja hauskat kommentit. Silloin oli fiilistä ja odottelin aina innolla seuraavaa skabaa.

Kyllähän se toleranssi arvostelun arvostelun kestämisessäkin vois kai olla vähän suurempi, mikäli sitä vaaditaan soiton arvioinnin suhteen. Taitaa olla totista porukkaa enemmänkin liikkeellä.
Tuomo_
19.10.2009 22:07:59
Kyllähän se toleranssi arvostelun arvostelun kestämisessäkin vois kai olla vähän suurempi, mikäli sitä vaaditaan soiton arvioinnin suhteen. Taitaa olla totista porukkaa enemmänkin liikkeellä.

Tässä vaiheessa suosittelen peiliin katsomista.
BigPapa
19.10.2009 22:14:32

tahtah: Tässä vaiheessa suosittelen peiliin katsomista.

Nyt meni vähän ohi.
Tuomo_
19.10.2009 22:25:00
Nyt meni vähän ohi.

Unohda koko juttu. Tämä oli mun osalta tässä.
Manetti
19.10.2009 22:25:30 (muokattu 19.10.2009 22:25:56)
tahtah: Parasta mitä olen täältä saanut, oli Willien nasevat ja hauskat kommentit. Silloin oli fiilistä ja odottelin aina innolla seuraavaa skabaa.

Willie: Viim. aktiivinen:_27.11.2008 21:25 (325vrk, 23h ja 59min sitten)

Onko kellään tietoa miehestä?
http://www.youtube.com/watch?v=DEEfRqt95dw
Väsykäsi
19.10.2009 23:06:10 (muokattu 19.10.2009 23:08:30)
Vasta äskön vaivauduin lueskelemaan noita mun kommentteja kiitos kaikille kommenteista. Muuten Nipa käykkö jossain tunneilla tjs. kun en voi ymmärtää olet soittanut saman verran kun minä mutta olet huomattavasti mua edellä soitossa? Ite en ole koskaan käynyt tunneilla huomenna on ensimmäinen kerta. Oli vähän ska fiilis tänään musantunnin jälkeen, meillä oli sijaisena joku ammattikitaristi (Siben käynyt, soitonopettaja yms.) nimeä en pysty muistamaan. Käytin tietenkin tilaisuutta hyväkseni ja tunnin jälkeen jammailtiin vähän bluesia, pyysin häneltä rehellistä mielipidettä soitostani. No hän sanoi rehellisesti että mun tatsi on aika surkea saisi olla enemmän dynamiikkaa ja tarkkuutta, fraseerauksesta tuumasi että vielä on paljon tekemistä soitin kuulemma viiden minuutin soolon aikana vain muutaman hyvän kuuloisen fraasin. Ja jotain vielä että mulla on aika huono plektratekniikka, time jms. Karua kuunneltavaa tuntuikin sen jälkeen että kaikki se aika kitaran kanssa on mennyt hukkaan. =( Tuli mieleen että jos myis kaikki kamat halvalla niille jotka niitä oikeasti osaavat soittaa. Ja itselle jättäisin vain pikkuFenkun ja Tokain. Sainpa avauduttua...

Edit: En muuten tiedä olenko hyvä, huono vai keskinkertainen soittaja. Kavereille olen suunniilleen jumala, tuntemilleni vanhemmille ja kokeneemmille kitaristeille keskinkertainen joillekin huono.
Wallesmanni lähti lukulomalle ja palaa kun on opetellut käytöstapoja. Laiskuus ei oikein käy perusteluksi tulla uhoamaan muille. Mod Huom
arc
19.10.2009 23:12:26
Edit: En muuten tiedä olenko hyvä, huono vai keskinkertainen soittaja. Kavereille olen suunniilleen jumala, tuntemilleni vanhemmille ja kokeneemmille kitaristeille keskinkertainen joillekin huono.

Älä mieti mitä sä olet. Keskity siihen miksi sä haluat :)
Väsykäsi
19.10.2009 23:21:08
arc: Älä mieti mitä sä olet. Keskity siihen miksi sä haluat :)

Hyvä vinkki! Tiedän kyllä miksi haluan mutta toteutus uupuu. Olisi pitänyt jo silloin kun aloitin soittamisen hankkia opettajan avulla kunnon pohjat soitolle. Miten se meni...Hyvä baariehtoo aloitetaan hyvillä pohjilla ;)
Wallesmanni lähti lukulomalle ja palaa kun on opetellut käytöstapoja. Laiskuus ei oikein käy perusteluksi tulla uhoamaan muille. Mod Huom
Illu
19.10.2009 23:53:10
Väsykäsi95: Hyvä vinkki! Tiedän kyllä miksi haluan mutta toteutus uupuu. Olisi pitänyt jo silloin kun aloitin soittamisen hankkia opettajan avulla kunnon pohjat soitolle. Miten se meni...Hyvä baariehtoo aloitetaan hyvillä pohjilla ;)

Aloita mahdollisesta ja siirry pikkuhiljaa kohti mahdotonta, on joku kovempi nimi kai joskus sanonut. Minä en ole ikinä kitaratunneilla käynyt ja tuskinpa ikinä saan aikaiseksikaan ja sen kyllä huomaa. "Five long years" ja rapiat on vierähtänyt siitä kun kaivoin kitaran naftaliinista ja aloin soitella, ja eihän tämä kovin hyvin mene. Kivaa on kyllä soitella ja hoilata, mutta mutta... paljon olisi vielä hommia tehtävä.
Ei muuta kun menet sinne soittotunneille, ei se mitään ota, jos kohta voi antaa paljonkin. Toivottavasti saat hyvän ja pätevän opettajan, joka antaa sulle avaimet siihen, että voit toteuttaa itseäsi musiikin keinoin.
Siinä missä minä apua tarvin, siinä on ihmisapu turhaa.
Illu
20.10.2009 00:00:18
tahtah: Parasta mitä olen täältä saanut, oli Willien nasevat ja hauskat kommentit. Silloin oli fiilistä ja odottelin aina innolla seuraavaa skabaa.

Willien kommentit oli kyllä kiva lisä skabassa, sanokoon jotkut mitä sanovat.

Willie: Viim. aktiivinen:_27.11.2008 21:25 (325vrk, 23h ja 59min sitten)

Manetti: Onko kellään tietoa miehestä?

Tossa joku aika takaperinhan tästä oli juttua, mutta kukaan ei tuntunut tietävän miehestä mitään. Liekö saanut tästä kitaraprimadonnien meiningistä tarpeekseen.
Siinä missä minä apua tarvin, siinä on ihmisapu turhaa.
latuska90
20.10.2009 00:20:32 (muokattu 20.10.2009 00:45:26)

Huh huh, olipa hemmetin haastava tausta pitkään aikaan. Ei meinannut tulla mitään... mutta jotain huttua tuli sentään väännettyä. Sen oon kyllä selkeesti huomannu, että molliluussi ei oo ihan mun juttu. Vähän kun duuria saa, niin johan ne sormet alkaa vipeltää otelaudalla... 8)

Edit: BigPapa: http://www.youtube.com/watch?v=dGli1Jrmxx0

Välillä tota pätkää kuunnellessa tuli mieleen oma soitto. Tais löytyä sielunveli, vaikka itse sanonkin. 8D

Edit2: Muutamia Shuggie Otisin biisejä kuunnellessani en voi muuta kuin todeta, että kaveri on todellinen superlahjakkuus. Ja vielä multi-instrumentalisti. :o
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Funkyshiva
20.10.2009 01:06:19
arc: Älä mieti mitä sä olet. Keskity siihen miksi sä haluat :)

Hyvä vinkki! Tiedän kyllä miksi haluan mutta toteutus uupuu. Olisi pitänyt jo silloin kun aloitin soittamisen hankkia opettajan avulla kunnon pohjat soitolle. Miten se meni...Hyvä baariehtoo aloitetaan hyvillä pohjilla ;)

Valitse semmoinen opettaja, jonka soittotyylistä itse tykkäät, ja joka opettaa sulle niitä asioita, mitä haluat oppia. ;)

Aikoinaan, kun kypsässä 26-vuoden iässä, aloittelin kitaransoittoa, otin 6 x 30 min "tuntia" Ilkka Rantamäeltä, jotta opin pluusskaalan ja virittämään kitaran avoimeen A:han ja E:hen. Sen jälkeen reenailin ja jamittelin ittekseni yli 10 vuotta.
Kun rupes tuntumaan siltä ettei homma edisty, päätin ottaa taas ohjattua opetusta. Kävi tuuri kun satuin saamaan opettajaksi Davide Florenon, joka on mainio slide-kitaristi ja opettaa mukavan rennolla otteella...ja juuri niitä asioita, mitä pyysin. Soittaminen rupesi kummasti taas maistumaan kun oppi uutta ja ihan varmasti otan ohjattua opetusta lisää, kun taas rupeaa soitto junnamaan paikoillaan (toivottavasti Davella olisi silloinkin aikaa).

Tulipa jaariteltua...varsinkin kun toi eka lause oli tän jutun pointti. ;)
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
nipatzki
20.10.2009 11:35:11

Väsykäsi95: Vasta äskön vaivauduin lueskelemaan noita mun kommentteja kiitos kaikille kommenteista. Muuten Nipa käykkö jossain tunneilla tjs. kun en voi ymmärtää olet soittanut saman verran kun minä mutta olet huomattavasti mua edellä soitossa? Ite en ole koskaan käynyt tunneilla huomenna on ensimmäinen kerta.

Ikinä en oo ottanut kitaratunteja tai edes soittanut missään orkesterissa. kaikki jutut oon oppinu juutubest, kyselemällä Bigpapalta vinkkejä ja kuuntelemalla ja soittamalla paljon bluesia.
Ride On Mules.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)