Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 578 79 80 81 82121 122 123 124 125
Zeeboo
13.05.2010 22:02:48 (muokattu 13.05.2010 22:09:27)
krk: Mulla ei ainakaan ole herne nenässä. "Oikeasta" bluesmieheydestä en tiedä, mutta rootsharrastajaksi yritän kyllä itseni lukea, vaikka aika laajasti tykkään monenlaisesta muustakin hyvästä musiikista, myös jazzista bebop mukaan lukien. Ja Bachista.

Kyllä se näin on että rootsia pitää puolustaa aina kun tilaisuus tulee, ja vaikka ei tulisikaan... :)

Jepjep.

Ei mullakaan ole palkokasveja hengityselimissä. "Oikea" bluesmies kyllä olen, sillä tykkään soittaa bluesia. Tai oikeammin tykkään siitä tunteesta, jonka saan kun soitan oman näkemyksen ja kokemuksen mukaisia juttuja joko näiden rootstaustojen päälle tai sitten livenä. Jos ne mun "elämäntarinat" eivät ole sen kirjoittamattoman bluesohjesäännön mukaan kieliopiltaan ortodoksia kamaa, niin so? Minulle se on bluesia. Tekniikalta, timeltä ja fraseeraukselta ja äänivalinnoilta varmaan korkeintaan täältä sinnepäin, mutta kuitenkin...minun bluesia.

Jazzia tykkään minäkin kuunnella. Joskus saattaa joku bebop-likki vahingossa luikahtaa soiton sekaan bluestontilla touhutessa, enkä minä siitä osaa kummemmin pahoillani olla. Perseestähän se jazz on, mutta kun lipsuu niin lipsuu.

Muutamia ihan oikeita bluesin soittajia tunnen, ja ne on - enimmäkseen - välittömiä ja avarakatseisia tyyppejä. Ei ole ollut tarvettä hyökkäillä eikä puolustella näiden kanssa. Musiikistakaan puhuttaessa.

E:
Bachissa on bluesia. Ja Unto Monosessa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Teijo K.
13.05.2010 22:08:23 (muokattu 13.05.2010 22:11:19)

Kisassahan on tommonen sääntö - kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät ja kaikkien soitinten taitajat (eli saa vetää millä haluaa) saavat osallistua

Eli ei vaadita mitään syvällistä perehtymistä kaikkiin rootsin osa-alueisiin että saa osallistua. Riittää kun diggaa jotain rootsia. Eihän mullakaan olis muuten mitään asiaa näihin kinkereihin. Bluegrassia soitellut joskus. No bluesiakin parissa bändissä.

Toi soitinten taitajat alkoi kyllä nyt vähän epäilyttää omalla kohdalla. Enhän mä silleen mitään soittaa osaa, hoho.
krk
13.05.2010 22:09:34 (muokattu 13.05.2010 22:09:50)

Zeeboo: ...
E:
Bachissa on bluesia. Ja Unto Monosessa.

Totta puhut, esim. Monosen tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=PfmcjSakd2A

on sitä jotain, ihan sama millä sanalla sitä kutsuu.
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Illu
13.05.2010 22:14:20
Teijo K.: Toi soitinten taitajat alkoi kyllä nyt vähän epäilyttää omalla kohdalla. Enhän mä silleen mitään soittaa osaa, hoho.

Etenkin kaikkien soitinten taitajat. Taitaisi nyt edes yhtä vähän enemmän kuin välttävästi. Mutta toisaalta, mites minä nyt kitaraa osaisin soittaa, huono rumpali kun loppujen lopuksi olen....
Tuomo_
14.05.2010 09:01:01
Muutamia ihan oikeita bluesin soittajia tunnen, ja ne on - enimmäkseen - välittömiä ja avarakatseisia tyyppejä. Ei ole ollut tarvettä hyökkäillä eikä puolustella näiden kanssa. Musiikistakaan puhuttaessa.

Tälle plussaa...
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
14.05.2010 10:03:45 (muokattu 14.05.2010 13:50:45)

tahtah: Tälle plussaa...

Mie taas oon niin avarakatseinen, että annan kaikille täällä keskustelleille plussaa.

Itellä on samanlaisia kokemuksia.....miten se onkin sitten taas niin toisin joissain tapauksissa.

Musiikista puhuttaessa, en sitten tiedä onko tämä osoitus purismista vai mistä:

http://muusikoiden.net/levylista/selaa.php?list_id=5444

krk: Totta puhut, esim. Monosen tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=PfmcjSakd2A

on sitä jotain, ihan sama millä sanalla sitä kutsuu.

Slaavilaista kaihoa.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
padaa@dadaa!
15.05.2010 18:10:25

baron: Mä sain tunteen että:
1. Soittamalla päin persettä
2. Kritisoimalla säikeen tähtiä jotka eivät olleet siihen tottuneet
en ollut tervetullut tälle säikeelle.

Mutta ihan kiva on ollut säikeen musaa kuunnella ja pistää ne mielessäni johonkin järjestykseen, kun en kerro sitä julkisesti niin kukaan ei vittuile mulle.

http://youtube.com/watch?v=3ICkffZlZbU
BigPapa
15.05.2010 22:00:47

For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
krk
15.05.2010 22:11:59

BigPapa: ...
Slaavilaista kaihoa.

Niin mutta Afrikastahan me kaikki... :)
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Lennu
15.05.2010 22:24:10

krk: Niin mutta Afrikastahan me kaikki... :)

Tänään tuli just dokkari, että me ollaan kaikki oikeestaan alkulimassa rotoviruksen tartuttamista soluista kotoisin.
My life is like an Opel-highway.
padaa@dadaa!
16.05.2010 18:06:24

JaSo:
Niukasti pisteiden ulkopuolelle jäi SikaSilu, ilman tilutuksia olisi ollut pisteillä. (Mun mielestä ne ei oikein istu roots-musaan...) Räyhäkkäät rokkisoundit oli!

Eikös bluegrassissa tilutellakaan niin että perse repeää?
JaSo
16.05.2010 21:29:09
LeoFender: Eikös bluegrassissa tilutellakaan niin että perse repeää?

Kyllähän siinäkin varsin nokkelasormisia soittajia on mutta tekniikka on kaiketi toisenlainen. Ainakin itse käsitän tilutuksen ja pikkauksen aivan eri tavalla. Bluegrassissa käytetään näppäilyssä enemmän (useampia) sormia kun taas tilutuksessa kai päästellään plekulla ja mahdollisimman ohuilla kielillä. Kumpaakaan musatyyliä en osaa soittaa (vaikka bluegrass kyllä kiinnostaisi) joten joku asiantuntevampi korjatkoon.
Less is more...
t-tyrjä
16.05.2010 21:40:53
ei nyt ehtiny äänestämään, kun piti olla todellisisssa roots hommissa eli
ajella traktorilla . pisteeni eivät olisi vaikuttaneet järjestykseen.
Teijo K.
16.05.2010 21:44:18

JaSo: Kyllähän siinäkin varsin nokkelasormisia soittajia on mutta tekniikka on kaiketi toisenlainen. Ainakin itse käsitän tilutuksen ja pikkauksen aivan eri tavalla. Bluegrassissa käytetään näppäilyssä enemmän (useampia) sormia kun taas tilutuksessa kai päästellään plekulla ja mahdollisimman ohuilla kielillä. Kumpaakaan musatyyliä en osaa soittaa (vaikka bluegrass kyllä kiinnostaisi) joten joku asiantuntevampi korjatkoon.

Akustinen kitara, paksut kielet ja kova tatsi. Jos siis kitarasta ja perinnetietoisesta grassista puhutaan. Ei saa olla edes pietsoa tms, vaan maksimissaan mikki kitaran eteen. Oikein tr00 niin se on se yksi mikki koko bändin eteen. Toki nopeasti soittaminen kuuluu genreen myös, mutta ehkä enemmän banjolla ja maniskalla ja viululla kuin kitaralla, jolla toki silläkin voi hyvin pikkailla nopsempaankin tiettyihin biiseihin.

Pahoittelut että jäi äänestämättä, mutta taas koko viikonloppu reissussa. Juuri tulin vasta himaan. Monta hiton hyvää vetoa oli, ja kiitos taas vinkeistä millä saisin omaa soittoa paremmaksi .
BigPapa
16.05.2010 22:01:25

JaSo
16.05.2010 22:39:17 (muokattu 16.05.2010 22:44:59)
Latuska90 tokaisi:
Tämä heppu taitaa olla kantrimiehiä. Hyvää soittoa toden totta. ++

Kiitos! Kantrimiehiä kyllä, kaikki muukin rootsin alle sopiva musa uppoaa. Kantria innostuin soittelemaan vasta vajaa vuosi sitten, kuunnellut olen sitä toki jo ties kuinka kauan.
t-tyrjä sanoi:
ei nyt ehtiny äänestämään, kun piti olla todellisisssa roots hommissa eli
ajella traktorilla

Kuten myös, huomenaamulla maatöihin kukonlaulun aikaan...

Edit: Onnittelut vielä apenaattorille voitosta ja hienosta vedosta! Toivottavasti hän ehtii ottamaan seuraavat työt innokkaana vastaan.
Less is more...
padaa@dadaa!
16.05.2010 22:43:27

Teijo K.: Akustinen kitara, paksut kielet ja kova tatsi. Jos siis kitarasta ja perinnetietoisesta grassista puhutaan. Ei saa olla edes pietsoa tms, vaan maksimissaan mikki kitaran eteen. Oikein tr00 niin se on se yksi mikki koko bändin eteen. Toki nopeasti soittaminen kuuluu genreen myös, mutta ehkä enemmän banjolla ja maniskalla ja viululla kuin kitaralla, jolla toki silläkin voi hyvin pikkailla nopsempaankin tiettyihin biiseihin.

Clarence White on omalta osaltaan 60-luvulta alkaen popularisoinut kitaristien asemaa solistina. Tähän mun bluegrass -tietämys päättyy.

http://youtube.com/watch?v=CMQuuZNvwLU
padaa@dadaa!
16.05.2010 22:47:28

LeoFender: Clarence White on omalta osaltaan 60-luvulta alkaen popularisoinut kitaristien asemaa solistina. Tähän mun bluegrass -tietämys päättyy.

http://youtube.com/watch?v=CMQuuZNvwLU

Mutta tosta tiluttelusta. Itekin käsitän tilutuksen soittona joka sisältää erittäin paljon legatoa.
Illu
17.05.2010 00:29:50
Pahoittelut kun en ehtinyt äänestämään. Menikin koko päivä työmaalla, just tulin kotio.
Ideat oli juu aika vähissä, mutta mitäpä tuosta, ainoa idea oli etelän malliin jankata samaa niin kauan että menee perille sille viimesellekin isopäiselle heinähattu banjonsoittajalle...
Illu
17.05.2010 00:31:35
LeoFender: Eikös bluegrassissa tilutellakaan niin että perse repeää?

Yks kaveri sanoi Ruotsinpyhtään bluegrass festareista, että muuten mukavat bileet, mutta sama biisi soi kaksi päivää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)