![]() 20.01.2011 16:23:25 | |
---|---|
sympxgtr: Nyt tuli roiskasu skabaan. Kiitokset Petruccille soolon kolmos- ja nelososista :) Elikkä (lähes) suoraan pöllitty herralta. Hyvinhän se constant motion upposi tuohon taustaan. Millä vehkeillä nää nauhottelet? "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 20.01.2011 16:52:15 | |
Snapo: Millä vehkeillä nää nauhottelet? Mua alko muuten tää kiinnostaa kanssa, et mistä lähtee toi sympx-miehen soundi. Kuitenkin tosi puhtoinen liidisoundi, ei oo semmosta ylimäärästä hurinapaskaa tai muovisäröääntä missään välissä :D | |
![]() 20.01.2011 18:18:25 | |
Snapo: Hyvinhän se constant motion upposi tuohon taustaan. Millä vehkeillä nää nauhottelet? Rite of Passagesta pikkusen muunneltuna oli nuo pari osaa ;) Vehkeistä kitarana on Ibanezin PGM301, joka menee Zoomin C5.1t pedaali-äänikortin läpi koneeseen ja soolosoundina ollu nykyään Guitar Rig 4:n "80s solo"-soundi, josta oon vaihtanu psychedelayn tilale YNGW-mallinuksen kaiut (twin delayn ja studio reverbin). Olisko vähän säröä kans vähemmän. Tonski: Mua alko muuten tää kiinnostaa kanssa, et mistä lähtee toi sympx-miehen soundi. Kuitenkin tosi puhtoinen liidisoundi, ei oo semmosta ylimäärästä hurinapaskaa tai muovisäröääntä missään välissä :D Tästä en oo ihan varma mitä tarkotat. Meinaakko hurinalla mikkien hurinaa vai jotaki muuta? Sama muovisäröstä. Kehtaakko tarkentaa ni osaan varmaanki sanoa paremmin :D | |
![]() 20.01.2011 18:32:18 | |
sympxgtr: Rite of Passagesta pikkusen muunneltuna oli nuo pari osaa ;) No hitto niinpä olikin. Eipä oo teatteriakaan tullu kuunneltua pitkilleen nii unhoittuu tollaset sivuseikat. Vehkeistä kitarana on Ibanezin PGM301, joka menee Zoomin C5.1t pedaali-äänikortin läpi koneeseen ja soolosoundina ollu nykyään Guitar Rig 4:n "80s solo"-soundi, josta oon vaihtanu psychedelayn tilale YNGW-mallinuksen kaiut (twin delayn ja studio reverbin). Olisko vähän säröä kans vähemmän. Ihan näppärät soundit tosiaan, ei käy syyttäminen. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 20.01.2011 22:32:59 (muokattu 21.01.2011 01:43:55) | |
Hohoo :D Wanha kunnon 80's solo... itekin käyttänyt tuota välillä. Tosin vaan eri kaiulla/dilsalla. Kyllä noista Rigeistä ja Farmeista irtoaa ihan ok soundeja, harva sitä niin mieltääkään miten paljon se loppupeleissä on kiinni vaan itse soittajasta ja soitosta. Vähän sama kun vaatteet näyttää paremmalta kauniiden ihmisten päällä jossain Peter Hanhin vaatekuvastoissa. Sitten kun joku tavallinen suomalainen ostaa sen ja pukee päälleen ja katsoo itseään peilistä, ihmettelee että mites ei näytäkään ollenkaan niin hyvältä... voiko olla sama vaatekaan. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 23.01.2011 18:53:38 | |
Haa! Oli niin kova tausta tällä kertaa, että oli pakko vetästä sooloskabadebyyttini. Ambitus, Petrucci ja Mike Romeo ovat kovaa valuuttaa näinä mystisinä aikoina... | |
![]() 23.01.2011 21:04:14 | |
www.mikseri.net/osqvalitut | |
![]() 23.01.2011 22:39:07 | |
Vladi: Tonski: Alun efektijuttu todella hyvänkuuloinen, mikä ihme toi on? Siinä oli ihan vaan sama soundi koko vedon ajan. Toi alun teeman tommonen soundi tuli siis siitä, että otin H(tai B-)-kieleltä taustaan nähden kieroja nuotteja ja soitin välillä e-kieltä vapaana, niin siitä soundista tulee tuommoinen, vissiin johtuu siitä et yhtaikaa soivat nuotit ovat sen verran lähellä toisiaan et se alkaa jotenkin häröilymään en osaa sanoa :D Äänestelemään -> | |
![]() 23.01.2011 22:41:33 | |
Tonski: Siinä oli ihan vaan sama soundi koko vedon ajan. Toi alun teeman tommonen soundi tuli siis siitä, että otin H(tai B-)-kieleltä taustaan nähden kieroja nuotteja ja soitin välillä e-kieltä vapaana, niin siitä soundista tulee tuommoinen, vissiin johtuu siitä et yhtaikaa soivat nuotit ovat sen verran lähellä toisiaan et se alkaa jotenkin häröilymään en osaa sanoa :D Joo tuo kuulosti siltä, ku olis joku delay+phaser+flanger-viritelmä jolla soittelet. Hassua että kyseessä onkin pelkkä soitannollinen kikka. Tyylikästä! :) | |
![]() 24.01.2011 21:14:48 (muokattu 24.01.2011 21:15:59) | |
nypdjaz: aalataur Heti alussa kova dimi (?) likki ja muutenki melkosia monsteritilutuksia välissä. Ihan alku oli whole toneja tappingilla. Sen jälkeen tosiaan diminished.. sormituksella e -12-13-15 h -12-14-15 g -12-13-15 d -12-14-15 Helppo muistaa kun joka toisella kielellä sama. (Eb-vire oli minulla, eli stankkuvireessä nauhan verran eri kohdassa) Joku sanoi ettei mulla ollut rakenteellisesti hyvä soolo ja se on totta, en ollut siihen sävellyksellisesti lainkaan tyytyväinen edes heti äänityksen jälkeen, enpä paljon säveltänyt vaan nyt mentiin aika aivot off-asennossa. Tuo mainitsemani dimi-idea oli ainoa asia, lähinnä tuon helpon sormituksen keksiminen oli itselleni pieni oivallus. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 27.01.2011 19:26:05 | |
sympxgtr: Hiemasen epävarman kuuloista menoa. Oliko melkein puhdasta improa? Parhaiten iski lopun makia harmonianosio. Juu ei ollut improa, kyllä mä yritin ainakin vähän miettiä. En oo oikein tuommoinen modernin metallin kitaristi enkä oo soitellu noita hommia pitkään aikaan kunnolla, tekniikka kusee. Treeni onneks käynnissä koko ajan! :) Pakko myös sanoa, että kyllä oma veto kuulostaa rämpytykseltä verrattuna skaban keskimääräiseen tasoon! | |
![]() 28.01.2011 11:48:08 (muokattu 28.01.2011 11:58:56) | |
Nyt oli kyllä kovatasoinen skaba noin teknisesti. Loistavaa, toivottavasti Juusoputti ja Nypdjaz tulevat näkymään useamminkin. Aalataurille sen verta palautetta että tilut kyllä lähtee komeasti, ja oon sinulta kuullukkin ihan sairasta settiä noissa omissa biiseissäs. Kannattaa kuitenkin painaa vähän jarrua ja keskittyä enemmän semmoiseen soolon "teemoitukseen", vähänniinkuin että se olisi biisi biisin sisällä. ...tai sitte mä oon vaan kateellinen ku ei iteltä irtoo tuommoset... Nääh, ihan oikeassa olet toki. On ollut paljon kiirettä, halusin silti nopeasti vetää jotain (heh heh) kun tausta oli niin hyvä. Pystyn kyllä parempaan rakenteellisesti kun vähän panostan. Teknistä diipadaapaa on helppo suoltaa minuutti täyteen, säveltäminen on aina hitaampaa. En jamitellut paljon yhtään tällä kertaa, aloin äänittämään melkein suoraan ja osa oli improvisoitua. Ja itseasiassa... en mä edes mieltänyt että tuossa olisi ollut paljon tilua, onkohan jotenkin vääristynyt ajatusmaailma :D Olihan siinä hitaitakin kohtia :P Mä ehkä kuvittelin jotenkin hyödyntäväni tuota nykivää rytmiikkaa siinä soittohetkellä, muttei se kuulostanut oikein sitten miltään enää seuraavana päivänä kunneltuna. sympxgtr: aalataur: Kaasua kyllä löytyy! Vähän falskin kuuloinen välillä, en tiiä oliko sitten tarkoituksella haettu itämaista sitaria matkivaa tyyliä :) Päälimmäisenä tunteena on, ettei soolosta jää oikeen mieleen muuta kuin että siinä on helevetisti nuotteja. Paras osa meikän korvaan alkoi harmillisesti vasta soolon jo feidatessa, hieno kuvio siinä ihan lopussa Falskilla tarkotat epävireisyyttä? Taisipa olla joo hieman pielessä (hieno?)vire, nyt kun kuuntelee. Kertoo miten paljon tuli analysoitua omaa tuotosta, kun nyt vasta tajuaa... http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 28.01.2011 13:19:21 | |
Tässä kisassa oli hyvin edustettuna sekä aivoton tiluttaminen että sitten sellainen soitto, jossa on kontrollia ja homma pysyy hanskassa. | |
![]() 28.01.2011 13:56:49 | |
aalataur: Falskilla tarkotat epävireisyyttä? Taisipa olla joo hieman pielessä (hieno?)vire, nyt kun kuuntelee. Kertoo miten paljon tuli analysoitua omaa tuotosta, kun nyt vasta tajuaa... Joo pienoista epävireyttä tarkoitin. Yritän pistellä skaban käyntiin tässä tänään tai viimeistään huomenna. Tietysti, jos jollain sattuisi olemaan tausta valmiina, niin saa ainakin minun puolestani käynnistää myös skaban. | |
![]() 28.01.2011 14:02:29 (muokattu 28.01.2011 14:07:11) | |
Krice: Tässä kisassa oli hyvin edustettuna sekä aivoton tiluttaminen että sitten sellainen soitto, jossa on kontrollia ja homma pysyy hanskassa. Joo vastasin kyllä tästä aivottomasta puolesta aika tehokkaasti. Oikeastaan ei pitäisi ikinä edes laittaa tuollaisia sooloja kisaan muiden reisaksi. Mä oon vaan joskus pelännyt että tämä hieno kisa kuivuu kasaan osallistujapulan takia, jonka vuoksi olen joskus kokenut velvollisuudeksi nostella ketjua laittamalla jotain puolivillaista mukaan. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 29.01.2011 18:48:01 | |
Nyt kyllä sympxgtr on pistäny senverran maukkaan taustan että pakkokai se on jonkinlaista epävireistä tilua yrittää vääntää päälle. Kontrolli on nyt täysin merkityksetön sana, niinkuin myös hyvä maku ja asioitten etukäteen miettiminen. "Naiseltakin kannattaa ekaksi kysyä "annatko pesää", eikä vain hyökkää kiimaisena hormonipäissään tissiin kiinni ja alkaa nylkyttää torttua. Näin välttyy monilta ongelmilta." - tender.insanity http://muusikoiden.net/extra/chat/ | |
![]() 30.01.2011 11:13:20 (muokattu 30.01.2011 11:21:25) | |
Ite oon mieltäny että tää ois enemmänki leikkimielinen improtilutus skaba eikä mikään sävellyskilpailu. Oikeestaan etukäteen juttujen miettiminen tuntuu melkeenpä huijaukselta. Jonkun pitää perustaa erikseen bluesskaba missä venytellään kokonuotteja pentatonisesta boxista oikeen tunteella :D ja muistakaa konsultoida insinöörejä että saatte soolon rakenteet varmasti kondikseen | |
![]() 30.01.2011 11:43:48 | |
nypdjaz: Ite oon mieltäny että tää ois enemmänki leikkimielinen improtilutus skaba eikä mikään sävellyskilpailu. Oikeestaan etukäteen juttujen miettiminen tuntuu melkeenpä huijaukselta. Jonkun pitää perustaa erikseen bluesskaba missä venytellään kokonuotteja pentatonisesta boxista oikeen tunteella :D ja muistakaa konsultoida insinöörejä että saatte soolon rakenteet varmasti kondikseen Noo, mun mielestä jotain siltä väliltä :D Välillä on kuultu oikeinkin hienoja sooloja, mitkä kelpaisi kyllä melkein mihin tahansa kaupalliseen hard rock / metallijulkaisuun (kun ei sellaisissakaan ne soolot välttämättä mitenkään häikäise, vaikka itse biisi olisikin hyvä). Mä kun oon saanut jotain hyviä melodiaideoita näissä skaboissa, olen miettinyt, että voin käyttää ko. melodiaa / lickiä jossain myöhemmin, esim. omassa biisissä tai muussa kontekstissa. Mutta kieltämättä en ihan niin älyttömän tosissaan aina jaksa ottaa. Kyllä silti mietin soittamiani juttuja etukäteen, en osaa improta 100% sooloa, kokeiltua tulee melkein joka päivä ja lopputulos on niin hirveätä paskaa että ette ole multa edes kuullut. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 30.01.2011 13:06:58 | |
nypdjaz: Ite oon mieltäny että tää ois enemmänki leikkimielinen improtilutus skaba eikä mikään sävellyskilpailu. Oikeestaan etukäteen juttujen miettiminen tuntuu melkeenpä huijaukselta. Jonkun pitää perustaa erikseen bluesskaba missä venytellään kokonuotteja pentatonisesta boxista oikeen tunteella :D ja muistakaa konsultoida insinöörejä että saatte soolon rakenteet varmasti kondikseen En ole vielä osallistunut, mutta minä näkisin kisan idean niin, että tehdään mahdollisimman hyvä soolo. Se miten miten siihen pääsee niin sillä ei ole väliä. Olisi erittäin tyhmää soittaa huono soolo vain sen takia, että se voisi sanoa sen olleen improttu. Ja mikäli aikoo kehittyä niin näiden juttujen kelailu on lähes välttämätöntä. Taustojen analysointi ja niihin tutustuminen ovat erinomaista treeniä korvalle. Liian tosissaan ei tietenkään täydy ottaa, mutta kannattaahan sitä aina pyrkiä parhaimpaansa! Hyvä ajatusmalli on: "Ostaisinko minä tämän levyllä/haluaisinko kuulla tämän soolon levyllä?" Kuulkaa päässänne se soolo, jonka haluaisitte kuulla levyllä ja soittakaa se! | |
![]() 30.01.2011 14:15:39 (muokattu 30.01.2011 14:23:21) | |
dyydfromhell: Kuulkaa päässänne se soolo, jonka haluaisitte kuulla levyllä ja soittakaa se! Jep! Paitsi mä ehkä ajattelen enemmän, että parhaimmillaan sooloskabavetoni ovat olleet puolivalmiita sooloja, joista varmaan ajan mittaan pystyisi korvaamaan heikompia osioita paremmilla. Joitain parhaita skabavetojani soitellut myöhemminkin tekniikkatreeninä, ja keksinyt niihin parannuksia. Onhan improvisointi arvostettavaa mutta... Kuitenkin monet kuuluisien bändien kitaristit toistavat fanien rakastamia sooloja keikoilla suht uskollisesti levyversiolle. Yleisöhän suuttuisi, jos sieltä tulisikin jotain ihme hatusta vedettyä dadaa tilalle. Improvisointi kuuluu ensisijassa ehkä jonnekin muualle kun raskaaseen musaan...? Genrenä... tokihan sitäkin voi tehdä jos osaa. Itse en.. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)