Aihe: Keskustelua divaritason roots-skabasta
1 2 3 4 570 71 72 73 7498 99 100 101 102
Kunnallisjäte
06.06.2014 21:57:42

Onneksi nauhoitan ja postaan aina eka, sitten vasta kuuntelen muita. Nyt on sen verran kovaa settiä, etten olisi osallistunut jos olisin tiennyt. Mutta koska on jo myöhäistä, olen mukana...
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Tuomo_
07.06.2014 00:51:03
Onneksi nauhoitan ja postaan aina eka, sitten vasta kuuntelen muita. Nyt on sen verran kovaa settiä, etten olisi osallistunut jos olisin tiennyt. Mutta koska on jo myöhäistä, olen mukana...

Täytyy muistaa, ettei tämä ole mikään maailmanmestaruusottelu. Oppimassa täällä jokainen on. Otetaan rennosti ja hyödyksi. Antaa muiden tuskailla paremmuuksien kanssa. Jos mitataan, niin sitten sitä omaa edistymistä.
Armon Kerjäläinen jo vuodesta 1955.
Kunnallisjäte
07.06.2014 07:12:57

Bluestumppi: Täytyy muistaa, ettei tämä ole mikään maailmanmestaruusottelu. Oppimassa täällä jokainen on. Otetaan rennosti ja hyödyksi. Antaa muiden tuskailla paremmuuksien kanssa. Jos mitataan, niin sitten sitä omaa edistymistä.

Joo, tuo oli tuollainen vähän hölmö spontaanikommentti heti tuoreeltaan.

Todella mukava ja rento tunnelma näissä skabailuissa on ollut. Sitä vaan ehkä aina luulee itsestään liikoja, eikä tahdo pysyä mielessä että kehitys vie aikaa. Loppujen lopuksi tämä skaba-muoto on kuitenkin hyvä siinä, että kuulee mitä muutakin voi saada aikaiseksi.

Siitä olen kuitenkin pitänyt kiinni, etten kuuntele muita ennen omaa vetoa. On kivempi sitten nähdä miten monella tapaa taustaa voi lähestyä.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Tuomo_
07.06.2014 10:15:15
Kun tunnen itseni huonoksi soittajaksi (jota tunnen usein) minua helpottaa se, että suuri osa Suomen kansasta ei osaa soittaa senkään vertaa. Onhan se mukavaa, että saa kitarasta ulos joitain bluesääniä silloin tällöin. Se piristää ainakin omaa mieltä.
freakingenius
07.06.2014 12:49:12
Bluestumppi: Kun tunnen itseni huonoksi soittajaksi (jota tunnen usein) minua helpottaa se, että suuri osa Suomen kansasta ei osaa soittaa senkään vertaa. Onhan se mukavaa, että saa kitarasta ulos joitain bluesääniä silloin tällöin. Se piristää ainakin omaa mieltä.

Näin juuri itsekin ajattelen. Ja etenkin sitä että on saanut mahdollisuuden opetella soittamaan, mikä ei kaikille ihmisille ole ihan itsestäänselvyys.
Tuomo_
08.06.2014 20:23:02
Näin kaikki ovat äänestäneet ja pisteet alla.

8p Bluestumppi
7p Vesa423
3p Kunnallisjäte
6p Karik

Vesa vetää seuraavan skaban ja kiitokset taas kannustavasta skabasta.
Vesa423
08.06.2014 21:00:52
Kiitoksia kannatuksesta ja onnittelut voitosta Bluestumpille. Hommasin just viime viikolla tollasen Squierin halpis lyhytskaalaisen basson, soitinpotretissa toinen vasemmalta

https://dl.dropboxusercontent.com/u/42113638/DSCN5482.JPG

ja kokeilin pitkästä aikaa omatekoista pohjaa, tosin Midnight bluesia mukaellen ja rumpuraitakin on kaivettu internetistä. Toivottavasti inspiroi.
rheinone
10.06.2014 09:23:00 (muokattu 10.06.2014 09:25:56)
Vesa423: Hommasin just viime viikolla tollasen Squierin halpis lyhytskaalaisen basson, soitinpotretissa toinen vasemmalta

https://dl.dropboxusercontent.com/u/42113638/DSCN5482.JPG

Onks toi Vintage Modified -sarjaa? Skujun bassot ovat mainioita pelejä. Itekin vetelen tyttäreltä lainassa olevalla Skuju CV Presarilla.
Fuck that honky shit! Gimme some motown jams - dig it?
Vesa423
10.06.2014 17:31:42 (muokattu 10.06.2014 17:32:01)
rheinone: Onks toi Vintage Modified -sarjaa? Skujun bassot ovat mainioita pelejä. Itekin vetelen tyttäreltä lainassa olevalla Skuju CV Presarilla.
On joo, virallinen nimi Vintage Modified Jaguar Bass Special SS. Lapset viime aikoina kiinnostuneet sen verran noista mun soittopeleistä, että päädyin tuohon kevytsoittoiseen lyhytskaalaiseen. Ja onhan toi itsellekin mukava, lähes kitaramainen, tuntumaltaan kun en ole bassoa enempiä koskaan soittanut (+olen aina tykännyt Jaguarin muodosta).
Funkånaut
12.06.2014 16:39:06

Ompas siellä jo osallistujia. Ilmeisesti mainio tausta.

Itse olen taustasta samaa mieltä.
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
freakingenius
13.06.2014 02:08:40 (muokattu 13.06.2014 02:08:59)
Funkånaut: freakingenius: Hyvää, ei pääse mihinkään. Tykkään noista kampi(?)kohdista, toimii taustaan nähden mainiosti. Soundi voisi olla vähän erilainen, mutta kyllä tässä oli ainesta.

Joo kampi oli jäänyt skebaan niin päätin vähän sillä pelleillä :) Kiitos palautteesta. Soundi politiikka on mulla tällä hetkellä aika huonolla mallilla. Lähes kaikki vahvistin/efektikamppeet lähti eteenpäin kitaran rahoituksen takia (köyhä opiskelija kun olen), joten soittelen tällä hetkellä ensi vahvistimella eli potikkahäiriöisellä rohisevalla Rolandin stygellä ja Zoomin G2:lla (mikkinä joku shuren halpa).. Siitä syystä varmaan nämä sooloskabojen soundit on olleet mitä on tai sitten syy on minun outo soundi tottumus :)

EDIT: Kiitos hyvästä taustasta Vesalle!
Funkånaut
13.06.2014 02:24:23

freakingenius: Joo kampi oli jäänyt skebaan niin päätin vähän sillä pelleillä :) Kiitos palautteesta. Soundi politiikka on mulla tällä hetkellä aika huonolla mallilla. Lähes kaikki vahvistin/efektikamppeet lähti eteenpäin kitaran rahoituksen takia (köyhä opiskelija kun olen), joten soittelen tällä hetkellä ensi vahvistimella eli potikkahäiriöisellä rohisevalla Rolandin stygellä ja Zoomin G2:lla (mikkinä joku shuren halpa).. Siitä syystä varmaan nämä sooloskabojen soundit on olleet mitä on tai sitten syy on minun outo soundi tottumus :)

Nå, itse vedän suoraan interfaceen ja Reaperilla säädän soundit. :)

EDIT: Kiitos hyvästä taustasta Vesalle!

Tausta oli kyllä mainio, ei kahta sanaa.
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
freakingenius
13.06.2014 03:53:05
Funkånaut: Nå, itse vedän suoraan interfaceen ja Reaperilla säädän soundit. :)

Vedin joskus itekkin suoraan interfaceen ja käytin erilaisia plugineja cubasessa, mutta jos en jaa signaalia jollain purkilla äänikortin lisäksi vahvariin, cubasen monitoroinnista tulee mulla jostain syystä aikamoinen latenssi ja se taas syö fiilistä.. joten oon havainnut hermoja säästävämmäksi soittaa yksinkertaisilla viritelmillä :)
Urmas Potkuri
14.06.2014 20:22:32

Kunnallisjäte:
Olikohan stratolla vedetty.

rheinone:
Stratolta toi tosiaan kuulostaa.

Joo, kiits ja oikein tunnistitte. Stratohan se...

Mulla on ny uusi Tele! Tänään hommattu. Tässä ollaan ihan täpinöissään ja meen jatkamaan uutukaisen tervaamista ja rasvausta käyttökuntoon. :)
"Too Old To Rock 'n' Roll; Too Young To Die"
Tuomo_
14.06.2014 23:25:58
Tehdään niin, että minä polkasen kohta skabaa käyntiin, kun ensin fiksaan taustan ja Urmas hoitelee äänestyspuolen. Kiitti kannatuksesta.
Jerry_Jones
16.06.2014 22:51:54

Mainio tausta tämäkin (divari182 Texas-blues): Pakotti meikäläisen taas funtsimaan, että miten mennäänkään mollin ja duurin rajalla taiteillen. Ja eihän se vaan edelleenkään lähde spontaanisti vaan päälleliimatun oloisesti.

Molli-blues-skaala menis lähes itsestään, mutta kuulostaa tällaiseen taustaan tylsältä tai jotenkin "vajaalta" (enkä väitä että osaisin soittaa bluesia vaan, että boksit on joten kuten hallussa). Duuri-pentatoninen yksinänsä taas ei kuulosta rokilta (ainakaan mun soittamana). No, ulkoa opetellut, miljoona kertaa käytetyt likit peliin ja sillähän se miten kuten lähtee; kai ...
stratomaster
17.06.2014 12:05:50

Jerry_Jones: Mainio tausta tämäkin (divari182 Texas-blues): Pakotti meikäläisen taas funtsimaan, että miten mennäänkään mollin ja duurin rajalla taiteillen. Ja eihän se vaan edelleenkään lähde spontaanisti vaan päälleliimatun oloisesti.

Molli-blues-skaala menis lähes itsestään, mutta kuulostaa tällaiseen taustaan tylsältä tai jotenkin "vajaalta" (enkä väitä että osaisin soittaa bluesia vaan, että boksit on joten kuten hallussa). Duuri-pentatoninen yksinänsä taas ei kuulosta rokilta (ainakaan mun soittamana). No, ulkoa opetellut, miljoona kertaa käytetyt likit peliin ja sillähän se miten kuten lähtee; kai ...

Rakentava ehdotus: Yritäpä yhdistää nuo duuri- ja mollipentatoniset skaalat. Mm Järvisen soiton taika osaltaan perustui siihen. Vedät vaikka duuripentatonista tuohon perussointuun ja IV- sekä V-sointuun mollipentatonista. Tietenkään sen ei tarvitse olla noin orjallista, mutta tuossa voisi olla yksi peruskonsepti, josta lähteä liikkeelle.
Jerry_Jones
17.06.2014 13:11:51

stratomaster: Rakentava ehdotus: Yritäpä yhdistää nuo duuri- ja mollipentatoniset skaalat. Mm Järvisen soiton taika osaltaan perustui siihen. Vedät vaikka duuripentatonista tuohon perussointuun ja IV- sekä V-sointuun mollipentatonista...

Oon periaatteessa ("teoriatasolla") tuon molli/duuripentatonisen yhdistämisen tiennytkin ja Albertin olleen siinä mestari. Itelle se on ollut vaan tosi vaikea saada toimimaan eli löytää siihen spontaanisti sellaisia nuottiyhdistelmiä, jotka kuulostaisivat omaan korvaan hyvältä. Ja siksi tulee yleensä aina annettua periksi ja
käytettyä niitä noin kahta Chuck Berryltä ja Järviseltä (tai keiltä lienevätkään alunperin) lainattua likkiä, jotka tiedän. Mutta tuo duuri I-asteeseen ja molli muihin oli minulle uutta, kiitos siitä! Täytyypä ottaa työn alle.

No nyt on kisassa 182 veto tuohon suuntaan. IV-asteellakin taidan käydä duurin puolella, mutta haitanneeko tuo mitään? Sekin on tossa vedossa lainatavaraa.
http://maihinnousu.net/s/22547
stratomaster
17.06.2014 13:55:08

Jerry_Jones: Oon periaatteessa ("teoriatasolla") tuon molli/duuripentatonisen yhdistämisen tiennytkin ja Albertin olleen siinä mestari. Itelle se on ollut vaan tosi vaikea saada toimimaan eli löytää siihen spontaanisti sellaisia nuottiyhdistelmiä, jotka kuulostaisivat omaan korvaan hyvältä. Ja siksi tulee yleensä aina annettua periksi ja
käytettyä niitä noin kahta Chuck Berryltä ja Järviseltä (tai keiltä lienevätkään alunperin) lainattua likkiä, jotka tiedän. Mutta tuo duuri I-asteeseen ja molli muihin oli minulle uutta, kiitos siitä! Täytyypä ottaa työn alle.

No nyt on kisassa 182 veto tuohon suuntaan. IV-asteellakin taidan käydä duurin puolella, mutta haitanneeko tuo mitään? Sekin on tossa vedossa lainatavaraa.
http://maihinnousu.net/s/22547

Eihän tuo missään nimessä haittaa, noita mollia ja duuria voi toki viljellä miten huvittaa, kyse on ihan siitä, millaisia sävyjä mihinkin kohtaan biisiä itse haluaa. Esim. tuo I asteen pieni terssi kuulosta kuitenkin yleensä kivalta IV-soinnun päälle, koska on sen seiska. Itse yhdistelen noita koko ajan tuollaisessa duurihenkisessä kappaleessa ihan samastakin positiosta eli sen perus-mollipentatonisen lisäksi mulla on tavallaan siinä samassa skaalassa myös nämä sävelet: 2., suuri terssi ja 6. sekä tietenkin tuo bluesissa tärkeä tritonus. Niinpä meillä onkin yhtäkkiä käytössä miksolyydinen skaala täydennettynä pienellä terssillä ja tritonuksella. Näitä asioita voi hahmottaa mielessään monella tavalla, mä ajattelen näin.
Tawsky
17.06.2014 14:48:28
Saitte uuden osallistujan kun sitä kaipasitte. Tämmösen hevijonneilun jälkeen on varmaan seuraavassa skabassa ikäraja.
saatanan paska ade -Traditional
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)