Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 559 60 61 62 63121 122 123 124 125
velsa
02.04.2010 02:21:43

krk: Jäsen WanhaWetäjä on asettanut yllä siteeratulla tavalla kyseenalaiseksi Roots-skaban 122 taustatallenteen bassolinjan harmonisen mielekkyyden.

Teoksen harmonisena perusrakenteena on käytetty yksinkertaista 12-tahtista sointukulkua, joka erilaisine variaatioineen on hyvinkin yleinen bluesmusiikissa ja siihen pohjautuvissa musiikkityyleissä, kuten rock'n'rollissa:

/ E / E / E / E / A7 / A7 / E / E / H7 / A7 / E / H7 /

Rytmikitara korvaa E-duurin terssin (gis) vaihtoiskuilla a-sävelellä, jolloin gis-a-gis-a... -vuorottelulla luodaan samalla yksinkertaista melodiaa rytmiseen säestyskuvioon. a-sävel on E-duurin jännitteiseksi mielletty sus4-aste, joka siis näin saadaan säännöllisesti purkautumaan E-duurin terssiin.

Neljännen asteen perussointuna E-duurin blueskierrossa on A. Aloitettua melodia-aihetta jatketaan samalla rytmillä korvaamalla nyt A-duurisoinnun a-säveltä septimillä (g). Näin jatkaen saadaan kitarasäestykseen sisällytettyä yksinkertainen melodia, jolle luonteenomaisen sävyn antaa juuri tuo neljännen asteen septimi, g-sävel.

Bassokitara korostaa tahdissa nro 10 kyseistä avainsäveltä, A-duurin septimiä (g). Kyseessä olevaan ääneen siirrytään kromaattisesti soittamalla tahdissa nro 9 H7-soinnun kvinttiä (fis). Harmonisesti molemmat bassolinjan kiistellyt äänet kuuluvat kyseisiin alla soiviin kitarasointuihin antaen niille perusäänistä poiketen rikkaampaa harmonista sävyä. Bassolinjan ideana on yhtyä rytmikitaran viitteelliseen melodia-aiheeseen sen avainkohdassa.

Humppa on mitä mainiointa hyötyliikuntaa.

++++++++++++++++++.......!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
JCM
02.04.2010 09:00:26 (muokattu 02.04.2010 09:01:37)

Piti oikein kuunnella tuo tausta.

Eihän tossa bassossa tosiaan oo mitään erikoista. Rummut tossa lähtee ovelan vittumaisesti kehiin, mutta sekin on vaan mukavaa vaihtelua. Elikkäs.

Kun olen vienyt kitarani joskus Muusikolle säädätettäväksi. Ei intonaatio olekkaan kohdallaan... mutta kitara soi tautisesti. Muistuttaisin jotta kielet tulee olla hamoniassa toisiinsa. Elikkä tärkeintä on jotta ne soivat oktaavissa toisiinsa nähden. Mutta tosin hyvä kaula soi mukavasti joka asemasta.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin...
Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. Mutta korkeampisoundi tietty..Tää tuuttiin tulee kun kulet kaikki kielet läpi ala eestä hoohon... Mutta tietty h-kieleltä 1 nauha enempi. Niin avoin sointuvirekkin pitää jos vapaa ja yksi kieliväliin ja seuraavan 3ääni menee oktaaviin, eli pärisee... Jne kaikki oktaavit toimmii...
WanhaWetäjä
02.04.2010 10:09:26

krk: Jäsen WanhaWetäjä on asettanut yllä siteeratulla tavalla kyseenalaiseksi Roots-skaban 122 taustatallenteen bassolinjan harmonisen mielekkyyden.
Tämä on makuasia, mä kuulen asian noin, toki jos lähdetään saivartelemaan, ja miksi emme lähtisi koska se on niin kivaa... niin musiikin teorian ja äänekuljetuksen lainalaisuuksia ajatellen puhutaan selkeistä virheistä tai ainakin huonoista nuottivalinnoista.
Veikkaan että jos tuo tausta annetaan oikeitten basistien käsittelyyn KUKAAN ei soita siihen tuollaisia harmonioita koska ne ovat erittäin epäloogisia ja eivät kuulosta hyvältä...jos ja kun puhutaan edelleen niistä kahdesta äänestä ja niiden mielekkyydestä, ei koko bassolinjasta.

Teoksen harmonisena perusrakenteena on käytetty yksinkertaista 12-tahtista sointukulkua, joka erilaisine variaatioineen on hyvinkin yleinen bluesmusiikissa ja siihen pohjautuvissa musiikkityyleissä, kuten rock'n'rollissa:

/ E / E / E / E / A7 / A7 / E / E / H7 / A7 / E / H7 /

Teoksen?Wikipedia?"Musiikin teoriaa esikoululaisille"?

Rytmikitara korvaa E-duurin terssin (gis) vaihtoiskuilla a-sävelellä, jolloin gis-a-gis-a... -vuorottelulla luodaan samalla yksinkertaista melodiaa rytmiseen säestyskuvioon. a-sävel on E-duurin jännitteiseksi mielletty sus4-aste, joka siis näin saadaan säännöllisesti purkautumaan E-duurin terssiin.
Jeesus sovitti syntimme mutta kuka ne sävelsi????....hyvää pääsiäistä;-)

Neljännen asteen perussointuna E-duurin blueskierrossa on A.
Halleluja!

Aloitettua melodia-aihetta jatketaan samalla rytmillä korvaamalla nyt A-duurisoinnun a-säveltä septimillä (g). Näin jatkaen saadaan kitarasäestykseen sisällytettyä yksinkertainen melodia, jolle luonteenomaisen sävyn antaa juuri tuo neljännen asteen septimi, g-sävel.
Semmottis....hienoa analyysia heität, teoria on selkeesti hallussa. Sä olet varmaan itse tehnyt tämän taustan ja myös nuotintanut sen?

Bassokitara korostaa tahdissa nro 10 kyseistä avainsäveltä, A-duurin septimiä (g). Kyseessä olevaan ääneen siirrytään kromaattisesti soittamalla tahdissa nro 9 H7-soinnun kvinttiä (fis).
Tässä tapahtuu äänenkuljetuksellisesti selkeitä mokia jotka myös kuulostavat MUN korvaan huonoilta ratkaisuilta, pahin "moka" on tuo septimiäänen kaksintaminen ja väärä purkaminen bassopuolella ;-)
Mutta ei se mua haittaa, tämähän on rokkenrollia!

Harmonisesti molemmat bassolinjan kiistellyt äänet kuuluvat kyseisiin alla soiviin kitarasointuihin antaen niille perusäänistä poiketen rikkaampaa harmonista sävyä. Bassolinjan ideana on yhtyä rytmikitaran viitteelliseen melodia-aiheeseen sen avainkohdassa.
Jos haluaa perushuttuun jotain "erikoista" niin sen voisi tehdä toisella tapaa, kertauksen vuoksi ja vahvasti saivarrellen ; septimiäänen kaksintaminen ja väärä purkaminen varsinkin bassopuolella ei vaan yksinkertaisesti kuulosta hyvältä, ei edes tehokeinona, on sitten kyse mistä musasta tahansa, vaikka humpasta. Kuten sanottua, makuasia tämäkin, jos unohdetaan nuo lainalaisuudet.
Ei kaikkea pidä ottaa tosissaan varsinkaan roots-osastoissa, mutta asioista on kiva vääntää ja vänkätä kun tietää olevansa oikeassa, ainakin teoriassa ;-)

Humppa on mitä mainiointa hyötyliikuntaa.
Hyi stana!Huvinsa kullakin ;-)
blues guitar
02.04.2010 10:29:32

Jotenkin mulle tulee mieleen WW:n vuodatuksista "väärin sammutettu tulipalo".
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BigPapa
02.04.2010 10:44:31 (muokattu 02.04.2010 10:55:39)

WanhaWetäjä: Tämä on makuasia, mä kuulen asian noin, toki jos lähdetään saivartelemaan, ja miksi emme lähtisi koska se on niin kivaa... niin musiikin teorian ja äänekuljetuksen lainalaisuuksia ajatellen puhutaan selkeistä virheistä tai ainakin huonoista nuottivalinnoista.
Veikkaan että jos tuo tausta annetaan oikeitten basistien käsittelyyn KUKAAN ei soita siihen tuollaisia harmonioita koska ne ovat erittäin epäloogisia ja eivät kuulosta hyvältä...jos ja kun puhutaan edelleen niistä kahdesta äänestä ja niiden mielekkyydestä, ei koko bassolinjasta.

Tässä tapahtuu äänenkuljetuksellisesti selkeitä mokia jotka myös kuulostavat MUN korvaan huonoilta ratkaisuilta, pahin "moka" on tuo septimiäänen kaksintaminen ja väärä purkaminen bassopuolella ;-)
Mutta ei se mua haittaa, tämähän on rokkenrollia!

Jos haluaa perushuttuun jotain "erikoista" niin sen voisi tehdä toisella tapaa, kertauksen vuoksi ja vahvasti saivarrellen ; septimiäänen kaksintaminen ja väärä purkaminen varsinkin bassopuolella ei vaan yksinkertaisesti kuulosta hyvältä, ei edes tehokeinona, on sitten kyse mistä musasta tahansa, vaikka humpasta. Kuten sanottua, makuasia tämäkin, jos unohdetaan nuo lainalaisuudet.
Ei kaikkea pidä ottaa tosissaan varsinkaan roots-osastoissa, mutta asioista on kiva vääntää ja vänkätä kun tietää olevansa oikeassa, ainakin teoriassa ;-)

Mikäpä onkaan antoisampaa kuin ns. "paremman ja erikoisemman musiikin" disharmoniat ja muut hämärät nuottivalinnat. Ehkäpä vuosien varrella saadut kokemukset musiikin saralla, suht hyvä korva ja VR-taustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläisen roots musiikin vallankin rentouttavana ja musiikkina, joka ei vaadi sen kummoisempia analyysejä, eikä päänvaivaa. Senkusta vetelee ja vieläpä siihen taustaan mikä on annettu, valittamatta.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Tuomo_
02.04.2010 11:20:15 (muokattu 02.04.2010 11:21:37)
Senkusta vetelee ja vieläpä siihen taustaan mikä on annettu, valittamatta. Plussa kolahti.

Tuossa on hyvin kiteytetty skabailun tarkoitus. Lauseen innoittamana huolimatta rahojen loppumisesta uskaltauduin vetelemään taustaan kitaralla ääniä yhtään valittamatta.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
WanhaWetäjä
02.04.2010 11:20:38

BigPapa: Mikäpä onkaan antoisampaa kuin ns. "paremman ja erikoisemman musiikin" disharmoniat ja muut hämärät nuottivalinnat. Ehkäpä vuosien varrella saadut kokemukset musiikin saralla, suht hyvä korva ja VR-taustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläisen roots musiikin vallankin rentouttavana ja musiikkina, joka ei vaadi sen kummoisempia analyysejä, eikä päänvaivaa. Senkusta vetelee ja vieläpä siihen taustaan mikä on annettu, valittamatta.

Se on katos BP niin että notta jos ei kuule eikä välitä niin ihan mihin vaan voi vetää sen kusta ja pashaa, näin pääsiäisena varsinkin ;-)

Ei pidä ottaa kaikkea niin kovasti kirjaimellisesti ja tosissaan, en mä tuosta taustasta ole valittanut vaan esittänyt siitä "vakavasti" otettavia argumentteja huttupasistin näkökulmasta.

Lainus aikaisemmasta kirjoituksestani : "Ettei tää taas käsitetä v..tuiluksi niin sanottakoon että oikeen mukavasti rullaava tausta, täytyy koettaa jotain vääntää, pitää kulostella soinnut vähän tarkemmin ja unohtaa bassolinja."
BigPapa
02.04.2010 11:42:51 (muokattu 02.04.2010 17:57:03)

Se on katos BP niin että notta jos ei kuule eikä välitä niin ihan mihin vaan voi vetää

Tietääkseni et mun päänsisäistä- saati sielunmaisemaa tunne sillä tavoin, että ois rotia
heittää tälläistä, pitäisköhän tausta väsätä aina erikseen jokaiselle skabailijalle, tämän omista lähtökohdista, vai pysytelläänkö yhdessä yhteisessä taustassa. Tähän joku kumma hymiö.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Lennu
02.04.2010 16:13:46

Onko joku syy, miksi uuden taustan stereokuva on väärinpäin? ;)
My life is like an Opel-highway.
krk
02.04.2010 16:31:08

Lennu: Onko joku syy, miksi uuden taustan stereokuva on väärinpäin? ;)

Vasenkätinen rumpali... :)
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Zeeboo
02.04.2010 17:02:55 (muokattu 02.04.2010 17:03:59)

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
BigPapa
02.04.2010 17:58:15 (muokattu 02.04.2010 18:03:26)

Tässähän olis oikein viimosen päälle sitten, jos halutaan kitaransoittoa kehittää ja hallita pidemmälle meneviä tekniikoita ja teorioita:

http://www.youtube.com/watch?v=M2WSeZZV6iQ
blaekie
02.04.2010 18:02:40 (muokattu 02.04.2010 18:03:03)

BigPapa: Tässähän olis oikein viimosen päälle sitten, jos halutaan kitaransoittoa kehittää ja hallita pidemmälle meneviä tekniikoita ja teorioita:

http://www.youtube.com/watch?v=M2WSeZZV6iQ

Hoho, Radovan Karadzic on vaihtanut aktiviteetit uusille toiminta-alueille 8D
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
padaa@dadaa!
02.04.2010 18:06:13

Zeeboo:

Ensimmäinen järkevä kommentti pitkästä aikaa.
Grugi
02.04.2010 18:36:38
Tää tausta on niin kyllä että jumalauta prkl vaikee että menee hermot, tai sitte pitäs opetella vaan soittamaan että kykenis edes jotain fiksua tähän vetämään. Mä otan nyt vaan kaliaa.
SDMF
Zeeboo
02.04.2010 19:03:18
LeoFender: Ensimmäinen järkevä kommentti pitkästä aikaa.

Minulta, vai ihan yleensä ottaen?

Joo, kovasti kypsällä ja asiallisella tasolla liikkuu keskustelu. Ihan niinkuin aikuisten, viidenkymppisen ohittaneiden tai sitä lähestyvien osallistujien kesken liki elämän kestäneen harrastuksen tiimoilta käytävän ajatusten vaihdon voi odottaakin liikkuvan.

Palataan asiaan. Kai joskus.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
WanhaWetäjä
02.04.2010 20:50:18

BigPapa: Tietääkseni et mun päänsisäistä- saati sielunmaisemaa tunne sillä tavoin, että ois rotia
heittää tälläistä, pitäisköhän tausta väsätä aina erikseen jokaiselle skabailijalle, tämän omista lähtökohdista, vai pysytelläänkö yhdessä yhteisessä taustassa. Tähän joku kumma hymiö.

Juu ei, ihan yleisellä tasolla mennään eli sehän on vaan hyvä jos joku pystyy vetään mitä vaan mihin vaan poimimalla taustasta ne olennaiset jutut ja jättämällä epäolennaiset huomioimatta;-)

Sitä tarkoitin tuolla "ei kuule eikä välitä"-kommentilla. Mun vika on se että mä en tuohon läheskään aina pysty jos taustassa on jotain mikä ei heti mahdu mun tajuntaan tai jonka itse olisin tehnyt toisin. Jos ei ite väsää taustoja saati harrasta arraamiista/biisien kopsaamista ja säveltämistä niin ei kai noihin asioihin kiinnitä edes huomioo.

Sen kusta ja pashaahan itse kukin vetelee välillä, kuka mistäkin syystä.
BigPapa
02.04.2010 20:56:08 (muokattu 02.04.2010 21:22:06)

WanhaWetäjä: Jos ei ite väsää taustoja saati harrasta arraamiista/biisien kopsaamista ja säveltämistä niin ei kai noihin asioihin kiinnitä edes huomioo.

Sen kusta ja pashaahan itse kukin vetelee välillä, kuka mistäkin syystä.

http://www.aanitearkisto.fi/firs2/fi/nimi.php?Id=Coupe+De+Ville

http://www.fono.fi/Dokumentti.aspx? … 093cf66-7cc9-4a7d-87e1-b3b02d72923e
krk
02.04.2010 21:18:18

Väsykäsi

Anteeksi että olen myöhässä, mutta huolitteko silti mukaan? =)

Päätin sitten pitkästä aikaa tarjota pallinaamoille raikoisia nauruja räpellyksilläni. Soitettu kaavalla: kuuntelu, kerta kokeilua, äänitys. Ja siltä kuulostaakin.

http://www.mikseri.net/artists/?id=124535

Otetaan joo mukaan, mutta ota toi tekstisi pois äänestysketjusta, ja lisää äänestyksesi siihen tilalle. Saat olla ensimmäinen äänestäjä.
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Väsykäsi
02.04.2010 21:21:44
krk: Otetaan joo mukaan, mutta ota toi tekstisi pois äänestysketjusta, ja lisää äänestyksesi siihen tilalle. Saat olla ensimmäinen äänestäjä.

Juu teen näin. Mutta ensin käyn saunassa. =)
Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)