WanhaWetäjä 01.04.2010 11:34:14 | |
---|
AiGee: Hitto, Onpas hauska kuunnella tän kertaista taustaa ja jengin vetoja, Että niin...voihan ton kuulla ja ajatella noinkin, siistiä..! Miten voikin saada noin monta tulkintaa yhestä taustasta:) Wanhana humppapasistina mun harmoniataju sotii taustassa olevaa bassolinjaa vastaan, siksi outo MUN korvaan tuo linja on aina säkeen lopussa, mitä lie basisti tai säveltäjä/sovittaja hakenut tuollaisella ratkaisulla? Ei sillä etteikö tuohon voi soittaa mutta... Miksauksessa basso on aikamoista epäselvää muminaa ja rummut tulee ihan v...n kovaa, equttamalla ja taustan stereokuvaa muuttamalla tuota saa kyllä korjattua. Ettei tää taas käsitetä v..tuiluksi niin sanottakoon että oikeen mukavasti rullaava tausta, täytyy koettaa jotain vääntää, pitää kulostella soinnut vähän tarkemmin ja unohtaa bassolinja. |
krk 01.04.2010 13:03:06 (muokattu 01.04.2010 13:03:24) | |
---|
WanhaWetäjä: Wanhana humppapasistina mun harmoniataju sotii taustassa olevaa bassolinjaa vastaan, siksi outo MUN korvaan tuo linja on aina säkeen lopussa, mitä lie basisti tai säveltäjä/sovittaja hakenut tuollaisella ratkaisulla? Ei sillä etteikö tuohon voi soittaa mutta... Miksauksessa basso on aikamoista epäselvää muminaa ja rummut tulee ihan v...n kovaa, equttamalla ja taustan stereokuvaa muuttamalla tuota saa kyllä korjattua. Ettei tää taas käsitetä v..tuiluksi niin sanottakoon että oikeen mukavasti rullaava tausta, täytyy koettaa jotain vääntää, pitää kulostella soinnut vähän tarkemmin ja unohtaa bassolinja. Mitäs harmoniatajuja tässä nyt tarvitaan, vedät vaan "omasta elämästä"... :) "Son, can you play me a memory?
I'm not really sure how it goes,
But it's sad and it's sweet and I knew it complete,
When I wore a younger man's clothes"
- Billy Joel |
Illu 01.04.2010 13:42:59 | |
---|
blaekie: Jännää miten eri kuulokkeilla ja eri ympäristössä tulee aivan toisenlainen kuuntelu vaikutelma. Joo, mulla on tota vaivaa usein, luureilla kun saa tasot suht kohdilleen, niin kaiuttimien läpi kuulostaakin taas ihan erilaiselle. Ja sitten kun tietäisi, että kumpi on parempi... Perse edellä puuhun menemisessä on se huono puoli, että pudotessaan tippuu pää edellä maahan. |
Illu 01.04.2010 13:46:45 (muokattu 01.04.2010 13:46:59) | |
---|
krk: Mitäs harmoniatajuja tässä nyt tarvitaan, vedät vaan "omasta elämästä"... :) Miä jouduin turvautumaan tohon omaan elämään, kun en oikein saa kiinni tosta taustasta. Perse edellä puuhun menemisessä on se huono puoli, että pudotessaan tippuu pää edellä maahan. |
WanhaWetäjä 01.04.2010 14:35:44 | |
---|
krk: Mitäs harmoniatajuja tässä nyt tarvitaan, vedät vaan "omasta elämästä"... :) Toki niin aina vedetäänkin, enhän mä edes tiedä kuka on Danny Gatton vo oliko se Jerry Cotton...en ole myöskään ajatellut ottaa asiasta selvää ;-) Sanotaanko nyt näin että tietyt ristiriidat/epäloogisuudet basson ja kitaran välillä ko taustassa saavat aikaan tuon ilmiön että basso ikäänkuin vetelisi välillä ns aivan eri biisia ;-) Ehkäpä nuoruudessa saadut opit musiikin saralla, suht hyvä korva ja basistitaustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläiset epämääräiset harmoniajutut etenkin basso-osastoissa jokseenkin häiritsevinä, mutta jos nää kuuluu tähän genreen niin ok, näillä mennään. Maassa maan tavalla. Kyä mä toki sen tierän että musiikin teoriaa ja lainalaisuuksia ei pidä sotkea blues/roots/pop/rock-kuvioihin ollenkaan ;-) |
BigPapa 01.04.2010 15:18:15 | |
---|
krk: Mitäs harmoniatajuja tässä nyt tarvitaan, vedät vaan "omasta elämästä"... :) Harmonikantajua...eh...8) For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Illu 01.04.2010 15:33:35 | |
---|
BigPapa: Harmonikantajua...eh...8) Tai harmoonin... Perse edellä puuhun menemisessä on se huono puoli, että pudotessaan tippuu pää edellä maahan. |
BigPapa 01.04.2010 15:42:17 (muokattu 01.04.2010 15:42:40) | |
---|
WanhaWetäjä: Toki niin aina vedetäänkin, enhän mä edes tiedä kuka on Danny Gatton vo oliko se Jerry Cotton...en ole myöskään ajatellut ottaa asiasta selvää ;-) Sanotaanko nyt näin että tietyt ristiriidat/epäloogisuudet basson ja kitaran välillä ko taustassa saavat aikaan tuon ilmiön että basso ikäänkuin vetelisi välillä ns aivan eri biisia ;-) Ehkäpä nuoruudessa saadut opit musiikin saralla, suht hyvä korva ja basistitaustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläiset epämääräiset harmoniajutut etenkin basso-osastoissa jokseenkin häiritsevinä, mutta jos nää kuuluu tähän genreen niin ok, näillä mennään. Maassa maan tavalla. Kyä mä toki sen tierän että musiikin teoriaa ja lainalaisuuksia ei pidä sotkea blues/roots/pop/rock-kuvioihin ollenkaan ;-) Mikäpä onkaan antoisampaa kuin ns. "paremman musiikin" disharmoniat ja muut kummallisuudet. Ehkäpä vuosien varrella saadut kokemukset musiikin saralla, suht hyvä korva ja VR-taustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläisen roots musiikin vallankin rentouttavana ja musiikkina, joka ei vaadi sen kummoisempia analyysejä, eikä päänvaivaa. Senkusta vetelee. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
blues guitar 01.04.2010 15:47:16 (muokattu 01.04.2010 15:53:35) | |
---|
Illu: Joo, mulla on tota vaivaa usein, luureilla kun saa tasot suht kohdilleen, niin kaiuttimien läpi kuulostaakin taas ihan erilaiselle. Ja sitten kun tietäisi, että kumpi on parempi... Kannattaa hommata äänityskäyttöön sellaset studio kuulokkeet. Ne ei vääristä ääniä niin paljoa kun tavalliset ns. kotikäyttöön tarkoitetut hifi- kuulokkeet. Itselläni käytössä AKG 271 Mk II :set ja ne toistaa aikalailla neutraalisti. Kotistereot korostaa yleensä bassoa aika reippaasti. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Illu 01.04.2010 16:09:36 | |
---|
blues guitar: Kannattaa hommata äänityskäyttöön sellaset studio kuulokkeet. Ne ei vääristä ääniä niin paljoa kun tavalliset ns. kotikäyttöön tarkoitetut hifi- kuulokkeet. Itselläni käytössä AKG 271 Mk II :set ja ne toistaa aikalailla neutraalisti. Kotistereot korostaa yleensä bassoa aika reippaasti. Sellasethan ne olla pitäisi, mutta näillä lahjoilla ja taidoilla ei taida toimittaa investoida. Ja kun nämä muutkin vehkeet on mitä on, ihmetellä välillä täytyy, että jotain saa edes siedettävästi ääniteltyä. Perse edellä puuhun menemisessä on se huono puoli, että pudotessaan tippuu pää edellä maahan. |
blues guitar 01.04.2010 16:23:46 (muokattu 01.04.2010 16:26:54) | |
---|
Illu: Sellasethan ne olla pitäisi, mutta näillä lahjoilla ja taidoilla ei taida toimittaa investoida. Ja kun nämä muutkin vehkeet on mitä on, ihmetellä välillä täytyy, että jotain saa edes siedettävästi ääniteltyä. Kyllä hyvään harrastukseen kannattaa mun mielestä sijoittaa. Jotain 150 eur tollaset hyvät kuulokkeet maksaa. Mulla ainakin on kalusto ylimitoitettua soittotaitoon nähden, mutta eipähän tarvi ainakaan vehkeistä vikaa etsiä jos ei soitto kulje : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Illu 01.04.2010 16:38:40 | |
---|
blues guitar: Kyllä hyvään harrastukseen kannattaa mun mielestä sijoittaa. Jotain 150 eur tollaset hyvät kuulokkeet maksaa. Mulla ainakin on kalusto ylimitoitettua soittotaitoon nähden, mutta eipähän tarvi ainakaan vehkeistä vikaa etsiä jos ei soitto kulje : ) Kyllä ;) Pitäs vaan hoitaa putkivahvarikuume pois vaikka Fenkun Deluxe Reverbillä ja Stratokuumekin vaivaa. Ja sitten vielä noi äänitysvehkeet, voi hemmetti tätä harrastamista :D Perse edellä puuhun menemisessä on se huono puoli, että pudotessaan tippuu pää edellä maahan. |
Tuomo_ 01.04.2010 17:50:16 | |
---|
Kyllä ;) Pitäs vaan hoitaa putkivahvarikuume pois vaikka Fenkun Deluxe Reverbillä ja Stratokuumekin vaivaa. Ja sitten vielä noi äänitysvehkeet, voi hemmetti tätä harrastamista :D Kaik' rahat on mennyt, eikä saa tohon taustaan mitään vedetyksi :( Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues. |
krk 01.04.2010 17:56:14 | |
---|
tahtah: Kaik' rahat on mennyt, eikä saa tohon taustaan mitään vedetyksi :( Siinähän on jo uskottavan bluesin alkua... :) "Son, can you play me a memory?
- Billy Joel |
Kuha 01.04.2010 18:22:07 | |
---|
krk: Siinähän on jo uskottavan bluesin alkua... :) Kyl kyl, tuon värssyn kun laittaa kaksi kertaa, niin se on valmis, sano. |
MoreK 01.04.2010 18:37:08 | |
---|
Keskustelua Roots-skabasta Vol IV sivu 60 -blues lyrics: MNet Roots Skabailijat ----------------------------------------------- Voii hemmetti tätä harrastamista Kaik' rahat on mennyt, eikä saa tohon taustaan mitään vedetyksi Ei soitto kulje Ihmetellä välillä täytyy, että jotain saa edes siedettävästi ääniteltyä Basso ikäänkuin vetelisi välillä ns aivan eri biisia Senkusta vetelee En oikein saa kiinni tosta taustasta Outo mun korvaan tuo linja on Basso on aikamoista epäselvää muminaa Ja rummut tulee ihan v...n kovaa Kotistereot korostaa yleensä bassoa aika reippaasti Ei soitto kulje Ei soitto kulje Voi hemmetti tätä harrastamista |
Kuha 01.04.2010 19:11:36 | |
---|
MoreK: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV sivu 60 -blues lyrics: MNet Roots Skabailijat ----------------------------------------------- Voii hemmetti tätä harrastamista Hoho! Täytyy laittaa kotistereo basso täysille harmoonin kautta ja tempaista joku epäselvä muminasoolo! |
blues guitar 01.04.2010 19:12:45 | |
---|
Siinä sanat. Kuka kerkee ensimmäisenä äänittämään? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
krk 01.04.2010 20:04:23 (muokattu 01.04.2010 20:11:53) | |
---|
WanhaWetäjä: Wanhana humppapasistina mun harmoniataju sotii taustassa olevaa bassolinjaa vastaan, siksi outo MUN korvaan tuo linja on aina säkeen lopussa, mitä lie basisti tai säveltäjä/sovittaja hakenut tuollaisella ratkaisulla? ... Ehkäpä nuoruudessa saadut opit musiikin saralla, suht hyvä korva ja basistitaustani saavat aikaan sen että saatan kokea tälläiset epämääräiset harmoniajutut etenkin basso-osastoissa jokseenkin häiritsevinä, mutta jos nää kuuluu tähän genreen niin ok, näillä mennään. Jäsen WanhaWetäjä on asettanut yllä siteeratulla tavalla kyseenalaiseksi Roots-skaban 122 taustatallenteen bassolinjan harmonisen mielekkyyden. Teoksen harmonisena perusrakenteena on käytetty yksinkertaista 12-tahtista sointukulkua, joka erilaisine variaatioineen on hyvinkin yleinen bluesmusiikissa ja siihen pohjautuvissa musiikkityyleissä, kuten rock'n'rollissa: / E / E / E / E / A7 / A7 / E / E / H7 / A7 / E / H7 / Rytmikitara korvaa E-duurin terssin (gis) vaihtoiskuilla a-sävelellä, jolloin gis-a-gis-a... -vuorottelulla luodaan samalla yksinkertaista melodiaa rytmiseen säestyskuvioon. a-sävel on E-duurin jännitteiseksi mielletty sus4-aste, joka siis näin saadaan säännöllisesti purkautumaan E-duurin terssiin. Neljännen asteen perussointuna E-duurin blueskierrossa on A. Aloitettua melodia-aihetta jatketaan samalla rytmillä korvaamalla nyt A-duurisoinnun a-säveltä septimillä (g). Näin jatkaen saadaan kitarasäestykseen sisällytettyä yksinkertainen melodia, jolle luonteenomaisen sävyn antaa juuri tuo neljännen asteen septimi, g-sävel. Bassokitara korostaa tahdissa nro 10 kyseistä avainsäveltä, A-duurin septimiä (g). Kyseessä olevaan ääneen siirrytään kromaattisesti soittamalla tahdissa nro 9 H7-soinnun kvinttiä (fis). Harmonisesti molemmat bassolinjan kiistellyt äänet kuuluvat kyseisiin alla soiviin kitarasointuihin antaen niille perusäänistä poiketen rikkaampaa harmonista sävyä. Bassolinjan ideana on yhtyä rytmikitaran viitteelliseen melodia-aiheeseen sen avainkohdassa. Wanha Wetäjä: Kyä mä toki sen tierän että musiikin teoriaa ja lainalaisuuksia ei pidä sotkea blues/roots/pop/rock-kuvioihin ollenkaan ;-) Humppa on mitä mainiointa hyötyliikuntaa. "Son, can you play me a memory?
- Billy Joel |
blaekie 01.04.2010 22:08:31 | |
---|
krk: ... Humppa on mitä mainiointa hyötyliikuntaa. Juu, ei muuta kuin retonkiin nojaamaan ja hiki pintaan 8D Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |