Aihe: Keskustelua roots-skabasta
1 2 3 4 5 6 7 8101 102 103 104 105
LamaAjanElvis
19.10.2007 13:39:24
Ai että on hieno....8)...

Jeh, en mä sillä osannut kuin vähän finlandia hymniä humalapäissäni, mut kyllä se jo pelkästään kämpän sisustuksena meni. Vielä joku päivä hommaan sen takaisin. Vaikka pikkusiskolle joku markan casio vaihtarina, jos ei muuta.
Sormet lähtee soundista. "Kippaan nakin patja keent kämiin" -Remu "Tuossa heviä ajalta jolloin naisetkin oli vielä naisia, ja miehet naisia" -ötzi
Manetti
19.10.2007 13:59:16 (muokattu 19.10.2007 14:45:31)
Thanks! Ihme että irtosi vielä jotain saundia. Paskanen ysisetti melko matalalla actionilla ei ole oikein parasta tohon rautikseen.

No ei varmaan, mutta hyvältä se kuulosti silti.

Mitäköhän kieliä noi rautalankasoittajat sillo aikanaan käytti? Mulla on semmonen mielikuva et 60 luvulla käytettiin hiottuja kieliä, eikä ees ollu mitään pure nickel settejä. Voin kyllä olla väärässäkin.

http://www.youtube.com/watch?v=61eN … SpgcX8&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=IgVh … BfKano&mode=related&search=
...Hämmentävää että puhut Albert Järvisestä noin kauniisti. Yleensähän suomalaiset kitaristit lähinnä kyräilevät toisiaan...
BigPapa
19.10.2007 14:15:04 (muokattu 19.10.2007 14:29:24)

No ei varmaan, mutta hyvältä se kuulosti silti .

Mitäköhän kieliä noi rautalankasoittajat sillo aikanaan käytti? Mulla on semmonen mielikuva et 60 luvulla käytettiin hiottuja kieliä, eikä ees ollu mitään pure nickel settejä. Voin kyllä olla väärässäkin.

http://www.youtube.com/watch?v=61eN … SpgcX8&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=IgVh … BfKano&mode=related&search=

Shadowsista tulikin mieleen että tää on aika kova..

http://www.youtube.com/watch?v=PkwTVbYvlng

Edit. Esiintymistä myören...koreografia...8)

Kyl mää tästä ameriikanrautalangastki

http://www.youtube.com/watch?v=rdblcuWtB9I
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
Manetti
19.10.2007 14:40:52 (muokattu 19.10.2007 14:47:09)
Shadowsista tulikin mieleen että tää on aika kova..
Edit. Esiintymistä myören...koreografia...8)

Toudella kova....8)
täs näkyy hieno Baldwin:
http://www.youtube.com/watch?v=jrKzULc4Sfg
...Hämmentävää että puhut Albert Järvisestä noin kauniisti. Yleensähän suomalaiset kitaristit lähinnä kyräilevät toisiaan...
weelie
19.10.2007 15:33:23 (muokattu 19.10.2007 15:40:57)

Kyllähän hiottuja käytettiin, siis niitä käyttivät Beatlesit, rautalankaheput, kantriheebo Bryant, rockbailly mies Gallup, jne. Mutta ei se kyllä käsittääkseni siitä johtunut että hiomattomia ei olisi ollut! Siis kyllähän hiomattomilla (akustisen!) kielillä vedettiini jo 20-luvulla... eikö? Käsittääkseni hiotut keksittiin vasta tuohon aikaan, ja 50-luvulla vedeltiin pääosin pure nickelillä.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Manetti
19.10.2007 16:47:15 (muokattu 19.10.2007 16:49:02)
ei se kyllä käsittääkseni siitä johtunut että hiomattomia ei olisi ollut! Siis kyllähän hiomattomilla (akustisen!) kielillä vedettiini jo 20-luvulla... eikö?

Noin se varmasti just on...toi mielikuva on tod.näk. syntynyt mulle siitä, et noissa pienemmissä soitinkaupoissa tuolla landella ei ollut vielä vuonna 1970, jolloin sain ekan sähkökitaran, kuin lähinnä hiottuja kieliä nimenomaan sähkökitaraan.

Semmosta settiä missä oli g kieli punomaton oli myös hankala saada. Mutta ehkä se oli enemmän sen ajan muotijuttu kuin sitä, ettei niitä olisi valmistettu.

Akustisen kielet olivat tosiaan suunnilleen samanlaisia kuin nykyäänkin.
LamaAjanElvis
19.10.2007 17:13:59 (muokattu 19.10.2007 17:29:40)
Rautalankaa soittelin joskus ihan samalla kuin muutakin, eli ihan perus 11-setillä, mut nyttemmin on tullut tutustuttua Stratolla noihin ohkaisempiinkin. Ei kai siinä kun olis toinenkin Strato, niin vois lyödä suoraan 12-setin toiseen, punotulla G-llä, niin olis autenttinen Pulliais-setti, mut itse Marvini vetää kyllä minun mielestä ohkasemmallakin. Muutaman kerran ollut 12-setti punomattomalla G-llä ihan perushommissa, mut kyllähän se rupeaa jo nauhoja syömään bendaillessa.
Tuleepa tuolla ysillä soitettua SRV henkistäkin, eikä se ole muusta kuin tatsista ja muovilootan asetuksista kiinni.

edit: ihan vain edittinä sanottakoon, etten puhu nyt 60luvusta omalla kohdallani, vaan ihan muutaman vuoden sisään.

edit2: Hyvä että tuli äänestettyä jo päivällä. Nyt rupeaa jo puskemaan melkoista humalaa päälle. Saa nähdä tuleeko uni jo kotiin vai vasta kaverin jenkin takapenkille.
Sormet lähtee soundista. "Kippaan nakin patja keent kämiin" -Remu "Tuossa heviä ajalta jolloin naisetkin oli vielä naisia, ja miehet naisia" -ötzi
MadMatt
19.10.2007 19:04:49

mut itse Marvini vetää kyllä minun mielestä ohkasemmallakin. Muutaman kerran ollut 12-setti punomattomalla G-llä ihan perushommissa, mut kyllähän se rupeaa jo nauhoja syömään bendaillessa.

Mainittakoon että Fenderit toimitettiin 60-luvun alussa tehtaalta lähtiessään 12' ja jotkut jopa 13 seteillä. Siihen aikaan käytettiin kauttalinjan paksumpia kieliä ja sen kyllä kuulee monelta aikalais-äänitteeltä. Bendaukset olivat huomattavasti maltillisempia. pro miehillä oli varmaankin omia ohuempia custom settejä jotka sitten myöhemmin yleistyivät.
Nothin' but the blues
velsa
19.10.2007 19:10:18

Velsa 1p. tuutko laulajaksi meijän päntiin?

Totta helevetissä......!!!!
Kauas on pitkä matka........
velsa
19.10.2007 20:10:12

Mut kyl Velsa vois kuitenkin tolla laulusaundilla osallistua Idols-skabaan, sen verran hyvin nuotin vierestä meni :) Tap tap alpoodit !

Täh.......mähän vedin ihan täydellisesti.....8)
Kauas on pitkä matka........
blaekie
19.10.2007 20:15:58

Jälleen kerran laadukkaat kommentoinnit Willie:ltä :) osaat värittää nuo kommentit sopivalla tavalla, että kaikille jää hyvä mieli :-), kuitenkin muistaen kritisoida itse suoritteesta mikäli aihetta on, suuntaan tai toiseen.
Harvemmin tulee ehkä luettua kaikkien kommentteja kaikkien sooloista, mutta yleensä Willien kommentit luetaan kaikki. :-)
Nii onkii ...
blaekie
19.10.2007 20:20:51

Mainittakoon että Fenderit toimitettiin 60-luvun alussa tehtaalta lähtiessään 12' ja jotkut jopa 13 seteillä. Siihen aikaan käytettiin kauttalinjan paksumpia kieliä ja sen kyllä kuulee monelta aikalais-äänitteeltä. Bendaukset olivat huomattavasti maltillisempia. pro miehillä oli varmaankin omia ohuempia custom settejä jotka sitten myöhemmin yleistyivät.

Eikös niitä ohuempia kieliä koottu jostain banjo-setistä ? tyyliin kuten Jimi teki
Nii onkii ...
MadMatt
19.10.2007 20:28:55 (muokattu 19.10.2007 20:30:33)

Täh.......mähän vedin ihan täydellisesti.....8)

Mulle tuli järkyttävästi mieleen Tom Waits....Suorastaan säikähdin :D

Kaikki mahdolliset Waits levyt löytyy hyllystä. Se mies on todellinen musikaalinen nero. Sillä oli omien sanojensa mukaan jossain vaiheessa sama kurkkulääkärikin kuin Frank Sinatralla :D
Nothin' but the blues
willie
19.10.2007 20:39:43 (muokattu 19.10.2007 20:42:10)
Jälleen kerran laadukkaat kommentoinnit Willie:ltä :) osaat värittää nuo kommentit sopivalla tavalla, että kaikille jää hyvä mieli :-), kuitenkin muistaen kritisoida itse suoritteesta mikäli aihetta on, suuntaan tai toiseen.
Harvemmin tulee ehkä luettua kaikkien kommentteja kaikkien sooloista, mutta yleensä Willien kommentit luetaan kaikki. :-)

Jaa.. laadusta en tiedä, mutta mäyriksen siivittämänä tekstiä kyllä tulee sujuvasti.. :)

Kiitos Bläkkis.
Bassoa vuodesta 1972.
Illu
19.10.2007 20:45:24
Illu
Kyllä tää toimii ihan hyvin, vaikka sävellajeista ja skaaloista ei ole hajuakaan, saati mistään muustakaan. Ihan selkeetä tatsia ja toimivia kuvioita löytyy. Soittotyyli on aika suora, sitä vois hiukan rikastuttaa snadeilla venytyksillä/taivutuksilla (bendauksilla) ja muutamalla nopeammalla kahdeksasosanuotilla. Hyvä veto näinkin, älä aliarvioi itseäsi.
Pääasia, että kuulostaa hyvältä !

Kiitos kommentista. Tällä kertaa lähdin siitä, että soolo soitetaan kahdella kielellä ja kahdesta välistä :)
Virhe! Tyhjänpäiväinen tai liian lyhyt kirjoitus!
willie
19.10.2007 20:51:08
Kiitos kommentista. Tällä kertaa lähdin siitä, että soolo soitetaan kahdella kielellä ja kahdesta välistä :)

No perkele.. Se on hyvä lähtökohta se ! Ei sitä tarvii niin hifisti soittaa.. fiiliksellä vedetty jurnutus on aina parempi kun kravatti kaulassa vedetty täsmäsoitto.. :)

Sen kunniaksi lisää kylmää juomaa..
Bassoa vuodesta 1972.
blaekie
19.10.2007 20:57:10

Jaa.. laadusta en tiedä, mutta mäyriksen siivittämänä tekstiä kyllä tulee sujuvasti.. :)

Kiitos Bläkkis.

elä turhaan liioin kainostele lain, vai miten se Irwin siinä laulussaan tapailee :-)
Nii onkii ...
Klezberg
19.10.2007 21:03:26

Ja lisää ylläreitä.. klarinetti(ko)?!

Joo. Moniko tiesi katsomatta mun omalta sivulta? On aina välillä käynyt mielessä että sillä pitäisi blueskin kulkea ja nyt oli sopiva tilaisuus kokeilla. Soundi vaan kaipasi vähän särmää, kun muuten on pitänyt hakea sellaista puhtaampaa, pyöreämpää soundia. Mikitin sitten dynaamisella suoraan kellon perästä ja se kuulosti tuolta. Olisin luullut että sieltä löytyisi matalia.

Tyylikäs kuva sulla tossa Omakuvassa : ykköset ja kipa päällä. Kielisoitinta en häpeäkseni osaa nimetä, mikähän tuo on ?

Buzuki se on. En mä sitä oikeasti osaa soittaa, tuossa sitä tarvittiin kun kaverit lauloivat kreikaksi jotain.
a'tini al-nay...
BigPapa
19.10.2007 21:06:41 (muokattu 19.10.2007 21:08:30)

Onkos tässä kitara ja kazoo, isä ja poika ?

Poika vaan kolmella kazoolla...8)

Toivottavasti tää kokeiluluontoinen Roots-skaba jatkuu.

No voittaja aloittaa seuraavan..jne...sittenhän se ei enää ole kokeiluluontoinen..8D
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
willie
19.10.2007 21:10:07 (muokattu 19.10.2007 21:11:23)
elä turhaan liioin kainostele lain, vai miten se Irwin siinä laulussaan tapailee :-)

Väärä aikamuoto. Oikea on tapaili.

Mutta joo, kommenttini on tarkoituksella suht lempeitä. Kritiikkiäkin tulee, mutta ei iskuja vyön alle. Ja pitää nyt kuitenkin muistaa, että en ole kitaristi. Basso on niin eri soitin kuin kitara.

EDIT : No buzukia olisin veikannut..
Bassoa vuodesta 1972.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)