Aihe: Nettisivuista palautetta
1 2 3 4 513 14 15 16 1719 20 21 22 23
jran
10.01.2008 11:39:04
Hieman kyllä arveluttaa laittaa näytille omaa tuotosta, koska muilla näkyy olevan paljon hienompia kilkkeitä sivuillaan, kuin mitä osaan tehdä. No menköön...

www.rhythm-runkers.com

Sivut on tehty ihan perus html-hommalla, mikä tietenkin saattaa näyttää nykyään vähän kankealta. Jos jotain hyviä ideoita löytyy, niin mielelläni parannan antia. Omien taitojeni puitteissa tietty.

Kiitokset asiallisesta palautteesta.
omarklah
10.01.2008 11:52:22

Hieman kyllä arveluttaa laittaa näytille omaa tuotosta, koska muilla näkyy olevan paljon hienompia kilkkeitä sivuillaan, kuin mitä osaan tehdä. No menköön...

www.rhythm-runkers.com

Sivut on tehty ihan perus html-hommalla, mikä tietenkin saattaa näyttää nykyään vähän kankealta. Jos jotain hyviä ideoita löytyy, niin mielelläni parannan antia. Omien taitojeni puitteissa tietty.

Kiitokset asiallisesta palautteesta.

Selkeä layout ja perus-html toimii kaikissa selaimissa.
Päivitettävyys vaan on suhteellisen hankalaa - mutta se on tekijän ongelma - ei käyttäjän.
Ainoa asia mikä häiritsee minua on etusivun boxien sijoittelu - nyt koko sivusto on "kallellaan" vasemmalle kun se vasemman puolen boksi on isompi.
Laittaisin itse joko molemmat boksit samankokoisiksi, tai sitten siirtäisin sen oikean puolen boksin siihen vasemmalla olevan alapuolelle.
Mutta nää on makuasioita.
...entässitte?
shovi
10.01.2008 12:06:58

Ehkä joku bändin logo tai vastaava graafinen elementti toisi lisäpotkua, mut mun mielestä toi on varsin toimiva.
jran
10.01.2008 13:07:24 (muokattu 10.01.2008 13:08:10)
Ainoa asia mikä häiritsee minua on etusivun boxien sijoittelu - nyt koko sivusto on "kallellaan" vasemmalle kun se vasemman puolen boksi on isompi.
Laittaisin itse joko molemmat boksit samankokoisiksi...

Tämä on ihan tosi juttu. Ongelma johtuu osin käytetyistä resoluutioista, osin siitä että itselläni ei riitä osaaminen. Olen tehnyt noi käyttäen 1024x768 resoa, jolla näkyy ihan ok. Isommilla taas tulee se ongelma että sivut on hiukka liikaa vasemmalla, eikä layout ole ihan se mitä tarkoitin.

Koitin korjata tuota jo tehdessä noita, mutta päädyin sitten kompromissiin...
Fortune
10.01.2008 19:51:49 (muokattu 10.01.2008 19:54:03)
Tämä on ihan tosi juttu. Ongelma johtuu osin käytetyistä resoluutioista, osin siitä että itselläni ei riitä osaaminen. Olen tehnyt noi käyttäen 1024x768 resoa, jolla näkyy ihan ok. Isommilla taas tulee se ongelma että sivut on hiukka liikaa vasemmalla, eikä layout ole ihan se mitä tarkoitin.

Koitin korjata tuota jo tehdessä noita, mutta päädyin sitten kompromissiin...

Keskitä koko roska, niin toimii varmasti paremmin.

Sen verran kannattaisi vielä koodia katsoa, että fontithan kannattaa määrittää siellä css-tyylitiedostossa eikä siinä html-tiedostossa ja kannattaa käyttää fontteja, jotka ovat web-turvallisia ts. löytyvät kaikkien koneilta. Googlaa "web safe fonts". Impact ja 20th Century MT Condensed eivät ole sellaisia, joten ainakin kannattaa css-tiedostoon määrittää niille vaihtoehtoiset fontit, jotta sivut näyttävät järkeviltä myös niillä käyttäjillä, joilla ei noita fontteja koneillaan ole.

Varsinkin kun olet määrittänyt otsikot yms. ihan oikein html-tiedostossa, säästyt paljolta kirjoittamiselta jatkossa kun määrittelet fonttityylin css-tiedostossa.
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
jran
11.01.2008 10:03:28
Fontit on (ainakin osin) css tiedostossa. Jouduin fontit muuttamaan jo "orkesterin virallisesta" toiseksi, koska ei näkynyt kaikilla oikein. Olis tietty hyvä saadaa joku hiukka "siistimpi" fontti, samalla pitäen haluttu linja. Noi on silti tuntunut nyt kaikilla testaamillani koneilla näkyvän ok. Hankala homma ja mieltymyskysymys.

Se keskityshomma olisi hyvä idea, jos tietäisin kuinka moinen tapahtuu. Kun koitin keskittää oman koneeni resoluutiolla, niin ei näkynyt oikein toisilla resoilla. Eli tuohon on ilmeisesti joku koodi, kuinka sisällön saa sovitettua näytön keskelle?
Fortune
11.01.2008 11:36:48 (muokattu 11.01.2008 15:36:58)
Fontit on (ainakin osin) css tiedostossa. Jouduin fontit muuttamaan jo "orkesterin virallisesta" toiseksi, koska ei näkynyt kaikilla oikein. Olis tietty hyvä saadaa joku hiukka "siistimpi" fontti, samalla pitäen haluttu linja. Noi on silti tuntunut nyt kaikilla testaamillani koneilla näkyvän ok. Hankala homma ja mieltymyskysymys.

Tsekkasin sen css-tiedoston, siellä oli määritetty body-osiossa kyllä fontti ja h1-otsikolle se Impact, mutta sen lisäksi jostakin syystä itse html-tiedostostakin löytyy font face -määritys h1-tason otsikolle. Lienee turha?

Kyllähän Impact aika monelta koneelta löytyy varmasti, mutta kannattanee määrittää sille vielä jokin vaihtoehtoinen fontti tai fonttityyppi (vaikka ihan sans-serif tai jotain) siellä css-tiedostossa, pilkulla voi erottaa useamman fontin. Eli voisit määritellä tyyliin font-family: Impact, sans-serif; 

Tällöin Impact näkyy, jos se löytyy käyttäjän koneelta, muutoin perus sans-serif.

Se keskityshomma olisi hyvä idea, jos tietäisin kuinka moinen tapahtuu. Kun koitin keskittää oman koneeni resoluutiolla, niin ei näkynyt oikein toisilla resoilla. Eli tuohon on ilmeisesti joku koodi, kuinka sisällön saa sovitettua näytön keskelle?

Juu, koko sisältö laitetaan yhden div-elementin sisään, eli ihan kaikki muut divit yhden ison sisään. Sitten css-tiedostossa määritetään body-kohdassa text-align: center; ja sisällön pitäisi keskittyä.

Tai noin itse ainakin olen menestyksekkäästi toiminut.
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
jran
11.01.2008 14:02:20
Ok, kiitokset tuosta. Pikku opastus on aina paikallaan. Pitää koittaa kuinka onnistuu, kunhan vaan joudan.
Juntunen
12.01.2008 11:13:07

Käänsin grafiikat negatiiviksi:

http://www.dianband.net

Kivaa talvista vaihtelua.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
jran
12.01.2008 18:33:25
nyt koko sivusto on "kallellaan" vasemmalle kun se vasemman puolen boksi on isompi.

Koitin tuossa hiukka korjailla, mutta ei tainnut mennä se div-juttu ihan jakeluun. Tai en ainakana saanut mitään näkyvää muutosta omalla koneella katsottuna. No, pitää koittaa vaikkapa töistä kun ehtii.

Noiden boksien suhteen kyseessä taitaa olla pieni värien aiheuttama optinen harha, koska ne on saman kokoiset. Tai ainakin pitäis olla...
Muovinen
17.01.2008 09:53:00

Tässäpä tällaiset yksinkertaiset, helppoon käytettävyyteen perustuvat sivut:

www.kozaksofmetallishtan.com

En ole itse sivua koodannut tai kasannut, mutta ollut kuitenkin suunnittelemassa sisältöä ja tyyliä. Bändin estetiikka oli jo hyvin pitkälle selvä ennen näiden sivujen tekemistä. Vastaan itse bändin fotoista ja muusta promomatskusta.

Nykyään bändin basisti päivittelee uutis- ja keikkaosastoa, eikä siellä ole kaikki ihan linjassa keskenään, mutta kyllä sieltä infon saa irti.
tbw
21.01.2008 03:08:25 (muokattu 21.01.2008 03:15:04)
Tässäpä tällaiset yksinkertaiset, helppoon käytettävyyteen perustuvat sivut:

Loistavaa muzakkia tuo. Useamman kerran jo pitänyt käydä fiilistelemässä kun maispeissin kaverikutsun jälkeen tuon orkesterin löysin. Kiitoksia siitä ;)

Ja sivut onpi aika buenot. Teemassa pysytään ja hyvä niin. Eniten meikäläisen silmää häiritsee nuo fonttien kiljoona eri väriä, mutta muuten en nyt keksi pahaa sanottavaa. Hjuva hjuva.

Ja mitä sivuihin yleensä tulee, niin päivittelinpä iltapuhteina wanhat ja niin kovin rumat sivumme (http://www.closured.net). Eli väriä pintaan ja rakennetta uusiksi. Vielä mennään raakileversiossa, kun ei tässä aamuyöstä enää jaksa koodia vääntää, mutta yleiskuvana tuo varmaan on ihan ok. Miksikään veppineroksi en minäkään voi tunnustautua, joten ihan perus hooteeämällällä mennään. Palautetta arvostetaan, kun ei sitä bändikavereilta tämmösissä asioissa pahemmin saa.
"Polttohautaus ei sytytä suomalaisia."
aBsuRdi
21.01.2008 10:26:40
http://www.alterablecorners.com/

Juuri avatut sivut. Vähän tekstiä, mutta sekin korjaantuu piakkoin. Uutta rumpalia odotellessa olisi kiva saada vähän palautetta.
jran
21.01.2008 12:36:43
http://www.alterablecorners.com

Minusta ihan asiallisen näköiset ja selkeät. Kuvia oli tosin melko niukasti, mutta nämä on niitä makuasioita. Itse tykkään että kuvia on kiva katsella. Oli muuten melko mystinen lause tuolla, mutta se taisi olla tarkoituskin...

"Alterable Corners löysi nykyisen muotonsa kuitenkin vasta keväällä 2008, kun helsinkiläinen rytmivirtuoosi x liittyi mukaan rytmi-iloitteluun"
aBsuRdi
21.01.2008 12:53:23
njoo... kuten sanottu, rumpalia odotellessa. =)
Muovinen
22.01.2008 08:34:16

Loistavaa muzakkia tuo. Useamman kerran jo pitänyt käydä fiilistelemässä kun maispeissin kaverikutsun jälkeen tuon orkesterin löysin. Kiitoksia siitä ;)

Kiitoksia vaan!

Eniten meikäläisen silmää häiritsee nuo fonttien kiljoona eri väriä

Mua kans häiritsi se fonttien kirjavuus ja siitä sivuja nykyään päivittävälle basistillemme mainitsin. Otettiin sentään ne vihreet ja violetit pois, jotka ei ollenkaan sopineet sivun muuhun sävymaailmaan. Meistä ei kumpikaan varsinaisesti osaa tuota hommaa (minä en ollenkaan), joten tuo päivittely on hieman yritystä ja erehdystä...

Ja mitä sivuihin yleensä tulee, niin päivittelinpä iltapuhteina wanhat ja niin kovin rumat sivumme (http://www.closured.net).

Etusivu on ainakin ihan selkeä ja tyylikäs. Valkoinen on mukavaa vaihtelua ainaiseen mustaan. Päänavigointi ei ainakaan Firefoxilla vielä toimi, jäikö homma illalla kesken? ;)
tbw
22.01.2008 17:31:46
Olkaapa hyvät!

Mua kans häiritsi se fonttien kirjavuus ja siitä sivuja nykyään päivittävälle basistillemme mainitsin. Otettiin sentään ne vihreet ja violetit pois, jotka ei ollenkaan sopineet sivun muuhun sävymaailmaan. Meistä ei kumpikaan varsinaisesti osaa tuota hommaa (minä en ollenkaan), joten tuo päivittely on hieman yritystä ja erehdystä...

Jooh, arpomiseksihan tuo menee jollei mitään haisua asiasta ole. Voihan sitä toisaalta homman antaa jollekin muulle enemmän motivoituneelle/osaavalle, jos ei homma muuten tunnu luonnistuvan. Tarjouksia otetaan vastaan ;)

Etusivu on ainakin ihan selkeä ja tyylikäs. Valkoinen on mukavaa vaihtelua ainaiseen mustaan. Päänavigointi ei ainakaan Firefoxilla vielä toimi, jäikö homma illalla kesken? ;)

Kiitos palautteesta. Ajattelin tosiaan vähän pirteämmällä yleisilmeellä lähteä yrittämään. Sivusto päivittyy ajanpuutteen vuoksi aika satunnaisesti ja pääulkoasu on periaatteessa vieläkin hakusassa, mutta kunhan muut bändiläiset asiasta enemmän tai vähemmän kiinnostuneina kommentoivat niin voipi tuo muuttua. Saas nähdä.

Ja navigointi ei tosiaan Tuliketullakaan vielä toimi, koska ilta toi mukanaan väsyn ja homma siis jäi kesken. Jos sitä tässä kohta...
"Polttohautaus ei sytytä suomalaisia."
veneficus
31.01.2008 12:33:10

Lätkäistäänpä tämäkin tänne tuomittavaksi:

http://www.koalitio.org/

Koodi(virheet) sekä leiska ovat omaa käsialaani. Korjauslistalta löytyy muutamia kohtia jotka olisi tarkoitus siloitella "lähitulevaisuudessa", mutta kyllä tuo ainakin tähän hätään tuntuisi asiansa ajavan.
"I'm sorry if any of you are catholic. I'm not sorry if you're offended, I'm actually just sorry by the fact that you're catholic." - Bill Hicks
shovi
01.02.2008 07:41:01

http://www.koalitio.org/

Koodi(virheet) sekä leiska ovat omaa käsialaani. Korjauslistalta löytyy muutamia kohtia jotka olisi tarkoitus siloitella "lähitulevaisuudessa", mutta kyllä tuo ainakin tähän hätään tuntuisi asiansa ajavan.

Typografiaan ja rakenteeseen kannattais kiinnittää huomiota.
jran
01.02.2008 09:20:39

http://www.koalitio.org

Minusta ihan selkeät ja asialliset sivut. Jos nyt oikein jostain haluaa sanoa, niin noi ruskeat tekstit ei ehkä erotu taustasta kovin hyvin, mutta enpä asiaa ongelmaksi näkisi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)