![]() 16.12.2006 13:13:56 | |
---|---|
Missäs tuollainen maahantuojan esittelypiste sijaitsee? Haluttaisi käydä vertailemassa malleja mutta ei ainakaan Suomen Rolandin sivuilla mainita mitään. Rolandilla on toimisto Vantaalla. A bank is a place that will lend you money if you can prove that you don't need it. -Bob Hope | |
![]() 16.12.2006 19:02:00 | |
Missäs tuollainen maahantuojan esittelypiste sijaitsee? Haluttaisi käydä vertailemassa malleja mutta ei ainakaan Suomen Rolandin sivuilla mainita mitään. elannontie vitosessa muistaakseni osoite. soita sinne ja varmista että on joku paikalla joka kerkiää näyttää, ja varmista että niillä on settejä siellä. usein setit pyörii reissussa ympäri suomen demoissa. | |
![]() 17.12.2006 19:48:18 | |
Itse hommaisin ennemmin TD12-aivolla varustetun kumilätkäsetin. Ne soundit on vaan yksinkertaisesti niin paljon paremmat. Itellä on TD-6KV ja ihan tyytyväinen olen ollut, mutta nyt reilun vuoden jälkeen alkaa se soundien "sähkörumpumaisuus" ottaa päähän. On käyny mielessä päivittää aivot TD12:sta mutta kun se maksaa yksinään saman verran ku toi setti niin... Ehkä jos keväällä saisi ylimääräistä niin voisi päivittää TD-12 settiin. | |
![]() 17.12.2006 20:51:16 (muokattu 17.12.2006 20:53:28) | |
Itse hommaisin ennemmin TD12-aivolla varustetun kumilätkäsetin. Ne soundit on vaan yksinkertaisesti niin paljon paremmat. Itellä on TD-6KV ja ihan tyytyväinen olen ollut, mutta nyt reilun vuoden jälkeen alkaa se soundien "sähkörumpumaisuus" ottaa päähän. On käyny mielessä päivittää aivot TD12:sta mutta kun se maksaa yksinään saman verran ku toi setti niin... Ehkä jos keväällä saisi ylimääräistä niin voisi päivittää TD-12 settiin. Olin itsekin juuri aikeissa kirjoittaa tästä aiheesta... Vertailin eilen kaupassa vähän tarkemmin 6 ja 12 settejä. Ok, edelleenkään ei ollut aikaa perehtyä 12:n muokkaus puoleen mutta aika selvää on että tulen ostamaan TD-12 setin. Nyt kun tuota Rolandin prosyyriä olen lueskellut niin valinta on entistä selvempi. Vaikka TD-6:eenkin saa nyt tonnia halvemmalla haikkaa ja kickiä lukuunottamatta "saman soittotuntuman" niin kyllä 12:n ominaisuudet aivopuolella on ihan oma lukunsa. Siinä on vain ihan eri tavalla Pro setin ominaisuuksia. Yllätyin muuten TD-6:n haitsusta että se tosiaan hukkaa lyönnin silloin tällöin, sitä se teki ainakin siinä DLX:n setissä mitä kokeilin. Onko vika vai ominaisuus en tiedä mutta Todella ärsyttävä juttu, tuollaista ei minun hermot pitkään kestäisi.. Nopeassa soitossa ainakin joka viides isku jäi kuulumatta! TD-12:n kick padin tuntuma vrt. 6:n kumilätkä oli myös mun mielestä ratkaisevan paljon parempi. Kaupassa sitä vaan selaa läpi niitä perus settejä mitä siellä on tehdas asetuksina. TD-12:n soundimaailma kuulosti niin hyvältä minusta että luulisin saavani sieltä ainakin melkein nekin Cozy Powellin soundit mistä olen haaveillut.. Ainakin esitteessä muokkausmahdollisuudet näyttää hyvältä. | |
![]() 17.12.2006 21:06:30 (muokattu 17.12.2006 21:08:15) | |
Itse hommaisin ennemmin TD12-aivolla varustetun kumilätkäsetin. Ne soundit on vaan yksinkertaisesti niin paljon paremmat. Itellä on TD-6KV ja ihan tyytyväinen olen ollut, mutta nyt reilun vuoden jälkeen alkaa se soundien "sähkörumpumaisuus" ottaa päähän. Itelle lähtökohtana verkkokalvollinen (silmät ei kelpaa) setti. Tarkoituksena kun ei ole noilla äänittää, vaan treenata... En myöskään usko, että peruskumilätkien aivoille lähettämä tieto lyöntipaikasta, kovuudesta ym. tekee oikeutta TD-12:lle. Tosin, jos rahaa olis, niin valinta ois selvä... Sitten kysymys: Millainen on sähkörumpujen hintakehitys? Eli mitä TD-12 ja TD-6 seteistä uskoisitte voivan pyytää parin vuoden kuluttua? Ja mitä noista kannattaa maksaa käytettynä? Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa. | |
![]() 18.12.2006 10:39:45 | |
Yllätyin muuten TD-6:n haitsusta että se tosiaan hukkaa lyönnin silloin tällöin, sitä se teki ainakin siinä DLX:n setissä mitä kokeilin. Onko vika vai ominaisuus en tiedä mutta Todella ärsyttävä juttu, tuollaista ei minun hermot pitkään kestäisi.. Nopeassa soitossa ainakin joka viides isku jäi kuulumatta! Homma on asetuksista kiinni. Ei ominaisuus. A bank is a place that will lend you money if you can prove that you don't need it. -Bob Hope | |
![]() 18.12.2006 23:39:17 | |
Kuten Peicco tuossa kirjoittikin, kyse on nimenomaan asetuksista. Setissä on sellainen ominaisuus, jolla voidaan minimoida muiden padien vaikutusta toisiinsa. Käytännössä siis kun poljet esim. bassaria, niin resonointi voi aiheuttaa minkä tahansa muun padin soimisen. Tehdasasetuksena nimenomaan TD-6:ssa oli tämä "ominaisuus" joka vaan pitää kääntää hieman pienemmälle. TD-12:sta taas tätä en ole huomannut, en ainakaan ole joutunut sitä säätämään koskaan. Mitä tulee setin valintaan, niin juuri mietittiin kaverille yhteistä synttärilahjaa ja tultiin kaikki siihen tulokseen, että kun rahat ei riitä TD-12 settiin ja kompromissiä emme halua tehdä niin kerättiin mieluummin "soitinrahasta", jolla kaveri saa sitten itse ostaa mitä haluaa tai laittaa vaikka lisää rahaa itse saadakseen mainitun setin. Itselläni on ollut TD-6 ja nyt TD-12. Mesh kalvolliset pädit muuttivat jo paljon (tiedän, 6 mallissa nykyään samat kalvot) mutta kyllä suurin ero tulee aivojen ominaisuuksista ja nimenomaan soundien säätömahdollisuudesta sekä eri pädien tasojen säätömahdollisuudesta EQ:n kautta "pikana". Itse en ole säädellyt soundeja hirveästi kun soittelen kaikenlaisia muitakin instrumentteja ja rumpusetti on minulle "vain" osa kotistudio kokonaisuutta, jolla voin pitää hauskaa niin itse kuin kavereiden kanssa. Mutta pointtina vaan se, että mahdollisuuksia kyllä löytyy vaativallekin soittajalle. Kaveri totesi joku aika sitten, että vasta kun TD-12:sta oppii ottamaan oikeat soundit ulos säätämällä jokaisen yksityiskohdan kuntoon, voi alkaa arvostelemaan onko setti hyvä vai huono. Minulle tämä ei ole niin tärkeä asia, tosin niille jotka arvostelevat sähkörumpuja, niiden soundia tai eri valmistajien settejä keskenään, suosittelen ensin tutustumaan nykyaikaisiin vaihtoehtoihin ja niiden säätömahdollisuuksiin. Sitä ennen puhu on puhdasta mutua, piste! | |
![]() 19.12.2006 00:12:38 | |
Kommentoin vielä hieman hintakehitystä ihan omaan arviooni perustuen. Kuten niin moni muukin asia nykypäivänä, rumpusettien ominaisuudet perustuvat pitkälti kahteen asiaan, fyysiseen olemukseen (materiaalit, kalvolliset, kumipädit, feikatut haitsut, bassaripädit jne.) sekä ohjelmistoon. Jälkimmäinen näistä näyttelee rumpuseteissä toki merkittävää osaa, mutta ei yhtä suurta kuin esim. tällä hetkellä niin suosituissa GPS autonavigaatiolaitteissa tai vaikkapa miksereissä, joissa erilaiset ohjelmistoversiot on hinnoiteltu ominaisuuksien mukaan hyvinkin laajalla haarukalla (samanlainen fyysinen mikseri - erilainen virtuaalinen ohjelmisto). Kun joku tuote perustuu tietynlaiseen fyysiseen laitteeseen kuten GPS on yksi ainoista vaihtoehdoista erilaistaa ja kehittää tuotetta kehittämällä sen ohjelmistollisia ominaisuuksia (GPS piirin voi kuka tahansa ostaa - mutta kuka hyödyntää sen ominaisuudet parhaiten). Sama pätee varmasti rumpuseteissä, mutta hieman hitaammassa syklissä. Aivojen ominaisuuksia kehitetään jotta mekaanisen kosketuksen tuottama palaute olisi mahdollisimman lähellä esikuvaansa eli akustisia rumpuja (tätä ei tietenkään aina haluta jäljitellä edes sähkörummuissa). Tämä kehitys tapahtuu tietenkin myös laitetasolla, mutta itse uskon että suurin kehitys tulee keskittymään ohjelmistoon eli siihen miten ääntä voidaan muokata simuloimaan esikuvaansa siitä hetkestä kun rumpukapula on osunut fyysiseen "pintaan". Laitavalmistajilla on varmasti jo nyt valmiina uusia ohjelmistoversioita (lue: aivoja), joita tulevat julkistamaan heti kun markkina- ja kilpailijapaine sitä vaatii. Fyysisellä puolella tuskin tulee tapahtumaan yhtä nopeaa kehitystä, mutta saatan olla hyvinkin väärässä. Eli Suomeksi: Laitteet tulevat tulevaisuudessa eroamaan toisistaan enemmän ohjelmistollisten kuin fyysisten laiteominaisuuksien muodossa. Uskoisin tämän johtavan siihen, että erityisesti jo nyt kehittyneiden settien jälleenmyyntiarvo tulee olemaan hyvä myös tulevaisuudessa, koska jatkossa aivoihin voidaan päivittää firmware ja softa tai kuten nykyään vaihtaa uusi aivolaatikko korvaamaan vanhan sen sijaan että joudutaan ostamaan uusia laitteita kuten mesh-kalvollisia pädejä jne... Olen jo pitkään itse ihmetellyt, milloin Roland tai joku kolmas osapuoli tuo markkinoille valmiita ääni- ja asetussettejä, joita voidaan ostaa tai imuroida ilmaiseksi netistä ja asentaa rumpuaivoihin aivan kuten kaikissa muissa tietokonepohjaisissa laitteissa. Tuleehan GPS navigaattoriinkin useita päivityksiä vuodessa parantaen sen ominaisuuksia. Ainakaan minä en toistaiseksi ole törmännyt TD-12 aivopäivitykseen, mutta kyllä lukuisiin erilaisiin "keinotekoisesti" tehtyihin fyysisiin setteihin, joiden tarkoituksena esim. Thomannilla on sekoittaa kuluttajan pää jo muutenkin vaikean ostopäätöksen suhteen ja hämärtää hintaa tarjoamalla "koko setti ilman runkotelinettä" tai "aito setti ilman haitsua" ja niin edelleen. | |
![]() 19.12.2006 00:28:06 | |
Olen jo pitkään itse ihmetellyt, milloin Roland tai joku kolmas osapuoli tuo markkinoille valmiita ääni- ja asetussettejä, joita voidaan ostaa tai imuroida ilmaiseksi netistä ja asentaa rumpuaivoihin aivan kuten kaikissa muissa tietokonepohjaisissa laitteissa. Tuleehan GPS navigaattoriinkin useita päivityksiä vuodessa parantaen sen ominaisuuksia. TD-8 aivoon aikanaan tuli joltain normijormalta softa jolla pystyi duunailemaan setin asetuksia koneen ruudulla. Tätä oon oottanu uudempiin setteihin, parametrejä vaan on niin kosolti ettei enää muu kuin Roland varmaan tuota voi tehdä. Omat setit saat talteen aivoista Midi Bulkdumbilla. Sen avulla ihmiset siirtelee omia ja kavereidensa saundipankkeja eestaas, pääsee testaamaan uutta. esim. www.vdrums.com taitaa pitää foorumillaan jopa tälläistä osiota jossa näitä voi vaihdella. Jonkin aikaa sitten Rolandin edustajan kanssa keskusteltiin, tuli puhetta tulevista malleista. Tuli siinä mahdollisista uudistuksista puheenollen mieleen että samoin kuin useissa syntikoissa, voisi rumpumoduleissa olla samantyyppisiä korttipaikkoja kuin synissa, eli käytännössä jos tarvitsee parempia saundeja sekvensseriin, voisi ostaa kortin josta ne tulevat, tarvittaessa parempia vintagesaundeja rumpuihin, voisi hommata ne jne. TD-20 aivossahan on laajennuskorttipaikka kuten kympissäkin aikoinaan, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo sen kanssa. Kymppihän päivittyi aikalailla silloin joskus. | |
![]() 19.12.2006 10:48:36 (muokattu 19.12.2006 10:50:05) | |
Kiitokset Digidrummer ja LumPus kommenteista. Aika pitkälle samoja ajatuksia on omassakin päässäni liikkunut nyt olen yrittänyt :) perustella itselleni miksi TD-12 on se ainoa vaihtoehto. Käyttätarkoituskin on mulla sama, systeemi tulee huoneeseen kaikkien muiden soittimien lisäksi. Kun TD-12:n jälkeen kun istahdin TD-6:n taakse niin ensimmäinen ajaus oli että sitä saa mistä maksaa.. Kyllä niiden ero on aikamoinen. Tietenkin hintaerokin on sellainen että sen joko haluaa/pystyy maksamaan tai sitten ei. Tosiaankin se 12:n aivon muokkauspuoli on mulle vielä arvoitus. Perussoundeista päätellen potentiaalia soundeissa näyttäisi kyllä riittävän. En tiedä Rolandin hinnoittelusta tai tulevaisuuden visioista mutta tulisi äkkiseltään mieleen että USB liitäntää, aivon kuva -käyttöliittymä pc:lle olisi myös kova juttu. Sitä ei kai tässä ole? Itse haluaisin ehkä hallita/konffata/päivittää sitä aivoa, ladata soundeja/settejä netistä pc:llä Ehkä seuraaja mallissa on isommat padit samaan hintaan? Kovien hintojen pääsyy löytyy varmaan siitä että Rolandilla ei ole kunnon kilpailijoita nimenomaan tässä mesh pad sarjassa. Hyvä että missään ei ole vielä tullut eteen mahdollisuutta TD-20:n testaamiseen :) | |
![]() 19.12.2006 13:06:50 | |
Kovien hintojen pääsyy löytyy varmaan siitä että Rolandilla ei ole kunnon kilpailijoita nimenomaan tässä mesh pad sarjassa. Hyvä että missään ei ole vielä tullut eteen mahdollisuutta TD-20:n testaamiseen :) Onhan niitä. Tunnetuin lienee Hartdynamics. Ei vaan hinnoissa tule nuo Hartin tuotteet todellakaan halvemmaksi. Paramman näkösiä pannuja ne kyllä tekee... Mutta mutta, ainoa euroopan diileri on saksassa. Ei niitä pääse siis täällä pohjolassa edes mihkään testaamaan. http://www.hartdynamics.com/product … artprofessional/index.html#prosnare A bank is a place that will lend you money if you can prove that you don't need it. -Bob Hope | |
![]() 20.12.2006 12:27:43 (muokattu 20.12.2006 13:55:36) | |
Onhan niitä. Tunnetuin lienee Hartdynamics. Ei vaan hinnoissa tule nuo Hartin tuotteet todellakaan halvemmaksi. Paramman näkösiä pannuja ne kyllä tekee... Mutta mutta, ainoa euroopan diileri on saksassa. Ei niitä pääse siis täällä pohjolassa edes mihkään testaamaan. http://www.hartdynamics.com/product … artprofessional/index.html#prosnare Hienon näköisiä ovat http://www.drum-tec.de/?lang=ENG nuo mallit. Hinnat taitavat olla ilman aivoja. Hart Dynamicsin sivuilla on hyvälaatuisia soundi sampleja, minusta ne TD-12:lla tehdyt kuulosti ihan hyviltä. Mutta eihän tuon hintaluokan kannuja tosiaan ilman testaamista voi mennä tilaamaan eikä nyt justiin ole tuollapäin käytiäkään.. Isommat pädit kiinnostaisi kyllä, mutta sanovat että noihin pieniinkin tottuu.. Mulla ainakin on noita Rolandeja testatessa vähän kapulat kolisseet toisiinsa. Kerran löin jopa TD-12:n aivoa :) Digidrummer: Ainakaan minä en toistaiseksi ole törmännyt TD-12 aivopäivitykseen, mutta kyllä lukuisiin erilaisiin "keinotekoisesti" tehtyihin fyysisiin setteihin, joiden tarkoituksena esim. Thomannilla on sekoittaa kuluttajan pää jo muutenkin vaikean ostopäätöksen suhteen ja hämärtää hintaa tarjoamalla "koko setti ilman runkotelinettä" tai "aito setti ilman haitsua" ja niin edelleen. ? Minä en näe tuossa Thomannin tyylissä mitään muuta kuin positiivista. Siellähän on laitettu erilaisia kokoonpanoja tyrkylle vaikka kuinka paljon, pitää vaan (osata)lukea mitä missäkin setissä sisältyy hintaan. Tuota on vielä selkeytetty laittamalla kuvaan harmaalla se mikä ei kuulu hintaan. Noin se pitää tehdäkin eikä pakkomyydä setin mukana sellaisia komponentteja joita ostaja ei välttämättä halua ostaa. Hinnoissa Thomann ei välttämättä enää pärjääkään.. Suomalaiset jälleenmyyjät saisivat ottaa mallia ja rakentaa ja hinnoitella setit myös pala palalta-kokoonpanoina mutta se tekisi ne varmaan paljon kalliimmiksi eikä siitä sitten olisikaan hyötyä? | |
![]() 20.12.2006 18:35:34 | |
Mun silmään nuo Hartdynamicsin-setit on huomattavasti paremman näköisiä ku Rollen omat setit. Hinta aivoineen on aika lailla samaa luokkaa. Saisi joku pulju suomessakin tuoda maahan noita. | |
![]() 20.12.2006 21:48:10 | |
Pari kysymystä tuli tuossa.. sorry, saattaa olla hyvinkin faq.. Tuosta PM-3 http://www.roland.fi/New%20Pages/news/FF2K/PM-3.htm monitorisetistä. Onko kokemuksia äänenlaadusta? Mitä setti mahtaa maksaa? Kun TD:12n aivon laittaa tuollaiseen tai vastaavaan kiinni niin onko jokainen padi panoroitavissa aivosta vapaasti äänikuvaan oikean ja vasemman kanavan väliin? | |
![]() 21.12.2006 00:54:14 | |
Minä en näe tuossa Thomannin tyylissä mitään muuta kuin positiivista. Siellähän on laitettu erilaisia kokoonpanoja tyrkylle vaikka kuinka paljon, pitää vaan (osata)lukea mitä missäkin setissä sisältyy hintaan. Tuota on vielä selkeytetty laittamalla kuvaan harmaalla se mikä ei kuulu hintaan. Noin se pitää tehdäkin eikä pakkomyydä setin mukana sellaisia komponentteja joita ostaja ei välttämättä halua ostaa. Hinnoissa Thomann ei välttämättä enää pärjääkään.. Suomalaiset jälleenmyyjät saisivat ottaa mallia ja rakentaa ja hinnoitella setit myös pala palalta-kokoonpanoina mutta se tekisi ne varmaan paljon kalliimmiksi eikä siitä sitten olisikaan hyötyä? Lähinnä ärsyttää se, että sellaisille henkilöille joilla ei ole mitään kokemusta setin ostamisesta annetaan kuva, että "kaikki on tässä". Suomessakin kun menet kauppaan ostamaan digirumpuja niin ainakin reilu vuosi sitten pakettitarjoukset (mikä oli harhaanjohtavaa mainontaa) oli hinnaltaan vedetty ihan minimiin (TD-3 esim) ja kun sitten otit setin kuvainnollisesti kainaloon kävelläksesi kassalla , niin myyjä totesi jos tajusi todeta, että "tarviit sit 149 euron telineen jotta saat noi kiinni soitettavaan muotoon". Ei siinä hirveästi hymy helähdä kun kainalossa on 895 euron setti, johon pitää laittaa vielä toistasataa kiinni että se mainittu "pakettitarjous" oikeasti toimii. Vaihtoehdot ovat ihan hyviä, mutta ei esim. Thomanninkaan kuvat joihin viittasit todellakaan ole kaikki mainitsemassasi muodossa, päinvastoin. Siellä saattaa olla koko setistä kuva ja todella mielenkiintoinen hinta, kunnes menet tarkempaan kuvaukseen ja huomaat että kuvassa oleva täyssetti onkin kutistunut vaikkapa yhdistelmään 2 x tomit + 1 x virveli. Useammassa kuvassa on ainakin aikaisemmin ollut myös mm. bassopedali ja haitsu, mutta kun tarkempaa kuvausta tarkastelee oikein suurennuslasilla, niin kuvauksessa on maininta "ei sisällä em. osia". Eli ei tämä nyt ihan niin itsestään selvää ole kuin voisi olettaa. Siksi kaipaan selkeitä paketteja (valmistajan määrittelemiä mieluummin) joiden hintoja voi verrata eri myyjien kesken toisiinsa tasavertaisesti ilman kikkailua. Ehkä tässä oli myös syy miksi en itse kallistunut ostamaan postimyynnin kautta kumpaakaan settiä. Toinen suuri syy oli se, ettei kaksi vuotta sitten settejä ollut senkään vertaa esillä mitä nyt on eli juoksin Helsingissä useampana iltapäivänä tsekkaamassa jälleenmyyjiä, joiden piti olla nimenomaan Roland myyjiä mutta osoittautuivat "katalogikauppiaiksi". Saanenkin antaa avoimesti pisteen Espoon Musiikille ja Juusolle, joka kärsivällisesti jaksoi katsoa meikäläistä ja sai lopulta myytyä tyytyväiselle asiakkaalle ensin TD6 ja tasan vuotta myöhemmin TD12. Enkä ole päivääkään katunut. Kaveri nuo jälkimmäiset yritti jo ostaa, mutta miksi luopua tuotteesta joka sopii tarkoituksiini erinomaisesti. TD-20 ei ole minulle vaihtoehto ja tuskin tulee koskaan olemaan. Niitä muuten voi kokeilla Espoon Musiikissa, ainakin vielä pari kuukautta sitten oli setti esillä. | |
![]() 21.12.2006 01:09:45 | |
Pari kysymystä tuli tuossa.. sorry, saattaa olla hyvinkin faq.. Tuosta PM-3 http://www.roland.fi/New%20Pages/news/FF2K/PM-3.htm monitorisetistä. Onko kokemuksia äänenlaadusta? Mitä setti mahtaa maksaa? Itselläni on PM-1 jonka olen sijoittanut kitaravahvistimen viereen arkkutyylisen sängyn alle. Kyseisessä mallissa ei ole monitorikaiuttimia, mutta se toimii kyllä tässä tarkoituksessa hyvin (pieni n. 8m2 huone). Harkitsin myös PM-3:n hankintaa ostaessani em. mutta silloin hinta oli melkein kaksinkertainen ja totesin, että ehkä jonkinlaiset aktiivikaiuttimet hintaluokassa 300e/pari olisivat toimineet paremmin. Kävin kuuntelemassakin, mutta totesin silloin, että PM-1 oli mulle paras vaihtoehto hinnaltaan. PM-1 maksoi vuosi sitten n. 500 euroa ja PM-3 900 euroa. Nyt näyttää jenkkisivuilla olevan PM-3:sta mainintoja jopa 600 dollarin tietämillä eli hinnat ovat tulleet puoleen vuoden takaisesta. Ehkä joku uusi malli korvaa ne, ehkä ne eivät myyneet en tiedä. Lisäkuriositeettina sellaista, että vaikka tiedän ettei tämä nyt ole mikään ideaalinen ratkaisu, niin käytän samaista vahvistinta mikserin kautta myös laulu- ja syntikka vahvistimena. Toimii mielestäni ihan kivasti kotikäytössä. Kitaralle pitääkin sitten olla jo ihan omat styrkkarit, jotta saa sitä voimaa ja soundia..... ;-) | |
![]() 21.12.2006 09:09:57 | |
Lähinnä ärsyttää se, että sellaisille henkilöille joilla ei ole mitään kokemusta setin ostamisesta annetaan kuva, että "kaikki on tässä". Suomessakin kun menet kauppaan ostamaan digirumpuja niin ainakin reilu vuosi sitten pakettitarjoukset (mikä oli harhaanjohtavaa mainontaa) oli hinnaltaan vedetty ihan minimiin (TD-3 esim) ja kun sitten otit setin kuvainnollisesti kainaloon kävelläksesi kassalla , niin myyjä totesi jos tajusi todeta, että "tarviit sit 149 euron telineen jotta saat noi kiinni soitettavaan muotoon". Ei siinä hirveästi hymy helähdä kun kainalossa on 895 euron setti, johon pitää laittaa vielä toistasataa kiinni että se mainittu "pakettitarjous" oikeasti toimii. Sen verran pitää nähdä omaa vaivaa, että selvittää mitä setit sisältää ja mitä komponentteja siihen haluaa muualta. Monelle ei todellakaan käy valmiit "paketit". Peruskama saattaa setissä olla hyvää, mutta siihen on saatettu ympätä liikkeen toimesta jotain ihan kuraa sekaan. Eihän noissa missään seteissä ole kuulokkeita tai monitoreita mukana. Toivottavasti tämä ei tule kenellekään yllätyksenä kun settiä alkaa kotona kasailemaan... ;) A bank is a place that will lend you money if you can prove that you don't need it. -Bob Hope | |
![]() 21.12.2006 12:49:16 | |
Vaihtoehdot ovat ihan hyviä, mutta ei esim. Thomanninkaan kuvat joihin viittasit todellakaan ole kaikki mainitsemassasi muodossa, päinvastoin. Siellä saattaa olla koko setistä kuva ja todella mielenkiintoinen hinta, kunnes menet tarkempaan kuvaukseen ja huomaat että kuvassa oleva täyssetti onkin kutistunut vaikkapa yhdistelmään 2 x tomit + 1 x virveli. Useammassa kuvassa on ainakin aikaisemmin ollut myös mm. bassopedali ja haitsu, mutta kun tarkempaa kuvausta tarkastelee oikein suurennuslasilla, niin kuvauksessa on maininta "ei sisällä em. osia". Ok, en ehkä ole niin tarkkaan kotsonut kaikkia noita Thomannin tarjoamia paketteja ja "pienellä painettuja" alla. Onneksi Suomen hintataso kuulostaisi olevan näissä suht. kohdallaan niin ei ehkä tarvitse tuolta edes mennä tilaamaan. Hyvä niin. Sehän on kyllä ihan p:stä ja suorastaan petoksen yritys jos kuvassa on setti räkkeineen ja vasta tiskillä käy ilmi että se ei kuulukaan hintaan.. Tuossa monitorihommassa ajattelin (ei ole kokemuksia omista sähkörummuista) että pitäisi saada sellainen systeemi että ääni kuulostaisi tulevan itse pöntöistä ja laatu olisi suht.hyvä. Mielessäni mietin että silloin pitäisi olla pari aktiivikajareita jossain räkin alaosissa - ehkä etutomien alla, vähän ylöspäin suunnattuna. Padit saisi niihin siten että esim. haitsu tulisi vähän enemmän vasemmasta, lattiatomi enemmän oikeasta, basari, virveli ja etutomit keskeltä jne. Sitten potkua kick päähän siitä (sub)wooferista mikä siinä PM-3:ssakin näyttää olevan. Voisin kuvitella että kovin pitkään ei jaksa takoa noita kuulokkeet päässä kun ne hiostaa ja äänikin tulee "oman pään sisältä".. TD-12 settikin on niin kallis että ei sen soundeja välttämättä haluaisi pilata huonoilla monitoreilla. Saa nyt nähdä, ehtisi edes aluksi perehtyä tarjouksien pyytämiseen niistä. | |
![]() 21.12.2006 13:27:37 | |
Voisin kuvitella että kovin pitkään ei jaksa takoa noita kuulokkeet päässä kun ne hiostaa ja äänikin tulee "oman pään sisältä".. Miksi muuten sähkörummut? Jos sulla on jatkuvasti mahdollisuus soittaa ämyreiden kautta, miksi et hanki samalla rahalla akustisia? A bank is a place that will lend you money if you can prove that you don't need it. -Bob Hope | |
![]() 21.12.2006 13:32:51 (muokattu 21.12.2006 13:33:25) | |
Miksi muuten sähkörummut? Jos sulla on jatkuvasti mahdollisuus soittaa ämyreiden kautta, miksi et hanki samalla rahalla akustisia? Paritalokämppä.. Soittohuone ei ole naapurin seinää vasten ja on melko äänitiivis, eli möykkää voi pitää jonkin verran mutta akustisista lähtevä meteli on tunnetusti sitä luokkaa että.. Niin ja kun yölläkin pitäisi pystyä soittamaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)