![]() 04.01.2013 20:15:52 | |
---|---|
Kefiiri: Vastaus otsikon kysymykseen: inhoan. Ehkä olen kokeillut vaan liian halpoja malleja, tai rumpujen omistajat eivät ole osanneet säätää niitä triggerijutskien tasoja tai mitä niissä säädetään. Tuntuu että settibalanssia ei millään saa kohdalleen. Symbaalit soivat aina liian hiljaa tai liian lujaa suhteessa lyöntivoimakkuuteen, ja välillä kumpaakin vuoron perään. Virvelilyönnin äänenvoimakkuus ei reagoi lyöntivoiman muutoksiin luonnollisesti. Välillä ärsyttää kun kitaroihin perehtymättömät haukkuvat kelvottomiksi soittimia, joissa ei ole muuta vikaa kuin huonosti tehdyt tai tekemättä jätetyt säädöt. Ehkä oma suhtautumiseni sähkörumpuihin johtuu samanlaisesta asiantuntemattomuudesta. Tämä. Kovasti komppia tälle. (Varoitus! Luvassa piiitkä kirjoitus.) Just eilen kävin turaamassa mulle ihan oudossa bändissä ja siel reeniksellä oli sähkärit. (tohon tilaan oikeestaan ainoo vaihtoehto) Äänentoistolaitteena oli behkun akustiselle skitalle tehty trubacombo. Saundit ja kuuluvuus parani noin 500%, kun mä ekan biisin jälkeen kysyin, et eikö kumminkin vedettäis sähkäriällistä piuha mikseriin ja laulukaappeihin. Ja koska kyseessä lainakamat ja mulle outo älli, niin mitn pysyviä muutoksia en tehny, mut just bassaria kovemmalle ja peltejä hiljaisemmalle niin kuulosti jo kovasti käyttökelpoisemmalta. Ittellä oli (ja on tietty vieläkin) mesh- kalvotettu akustinen setti ddrumpro triguilla ja Alesiksen Surge- pelleillä. Siit ei ulkonäkö paljasta et kyseessä on sähkösetti. Milloin keikkaa noilla olen vetäny, ni edes runpalit yleisössä ei o hoksannu et kyseessä olis sähkärit. Edes turaava ammattistudiota pyörittävä kitarisa ei edes keikalla hoksannut soittavansa sähkörunpalin kans, ennenko asian hänelle kerroin. ( Vedin mikseristä liuút alas ja sanoin, et akustisestihan nää kuulostaa tämmöiseltä= tups töps) Mut ei noi mesh- kalvot ja Surget o mun juttu. Meshien tatsi on ihan erilainen ja noi Surgetkin muistuttaa oikeeta peltiä lähinnä ulkomuodoltaan. Täs jokusen vuoden mulla on sähkärikäytössä ollu vanha jammun dtxtreme. Siin kannut on ihan "oikeet" ja oikeilla kalvoilla, joten sen lähemmäs tatsissa oikeeta runpua ei pääse. Noi kumiset peltipädit taas triggaa niipal paremmin, et näöstään huolimati Surget on jääny keräämään pölyä. Sähköpannuilla oleellista on se, et ne tarttee säätää käytettävissä olevien äänentoistokamojen (ja oman soittotatsin) mukaan. Jos tahtoo "kovaa" ääntä, niin äänentoistokamat saa olla "kovalla". Mut jos sen lisäksi tahtoo hiljaisempia ääniä, niin sit sähkäreitäkin täytyy osata soittaa hiljaa. Toi dynamiikka rakennetaan tavallaan toisinpäin kuin akustisilla. Ja nois säädöissä tosiaan saa käyttää aikaa, vaivaa ja tupakkia. Ja niit äänentoistokamoja. Luureilla ei tos tee mitn, ellei sit yleisökin kuuntele keikkaa luureilla. Jokseenkin jokaisesta testaamastani sähköällistä mä olen melko mitättömällä vaivalla löytäny ihan kelvolliset kannusaundit. Pellit sit on eri asia, mut hei, niin se on akustisissakin. Tahtomani akustinen peltikattaus maksaa niin maltaita, et ei pidä kuvitella et siihen pääsis millään, tai ainakaan kovin halvalla sähköversiolla. Eiks kukaan o koskaan kuullu paskavireessä olevaa akustista settiä korvaansattuvilla symbaalintapaisilla ei-niin-osaavan runpalin istuessa jakkaralla? Sähkäreillä ny kumminkin on mahdollista potikoita ruuvaamalla saada sekä vola, että balanssi kondikseen. Biitlössin aikaan rummut mikitettiin ja thats it. Mut joka tän vuosituhannen levyjä kuuntelee, ni semmoista fakiiria ei olekaan joka osais sanoa, et runmut on sämplätty. One kind of music only - the good kind | |
![]() 25.01.2013 20:01:08 | |
En ole varma asiasta, mutta olen kokeillut semmoista pyykkilaudan kokoista vekotinta, jossa naputellaan pieniin kiekkoihin. Ei se vakuuttanut. Semmoisissa oikeissa sähörummuissa varmaankin tavallinen motoriikka pääsee oikeuksiinsa, mutta epäilen vahvsti. Pitäsi varmaan kokeilla jotain "kunnollista" settiä... Mutta se on varmaa, että sähörumpujen säätämiseen saa hukattua aikaa. Nytkin on niin, että väinö ja mässi saavat kitaroihinsa kelvolliset äänet vasta viiden minuutin väännön ja polkumaratonin jälkeen. Menee kolmen minuutin piisiin valmisteluineen bruttona vähintään 8 minuuttia. Sitten jos vielä ruvettaisiin ruuvaamaan rumpusatsin saundeja.... Eieiei! En tykkää sähörummuista. | |
![]() 26.01.2013 23:42:42 | |
kamricamry: En ole varma asiasta, mutta olen kokeillut semmoista pyykkilaudan kokoista vekotinta, jossa naputellaan pieniin kiekkoihin. Ei se vakuuttanut. Semmoisissa oikeissa sähörummuissa varmaankin tavallinen motoriikka pääsee oikeuksiinsa, mutta epäilen vahvsti. Pitäsi varmaan kokeilla jotain "kunnollista" settiä... Mutta se on varmaa, että sähörumpujen säätämiseen saa hukattua aikaa. Nytkin on niin, että väinö ja mässi saavat kitaroihinsa kelvolliset äänet vasta viiden minuutin väännön ja polkumaratonin jälkeen. Menee kolmen minuutin piisiin valmisteluineen bruttona vähintään 8 minuuttia. Sitten jos vielä ruvettaisiin ruuvaamaan rumpusatsin saundeja.... Eieiei! En tykkää sähörummuista. Jos laittaa niihin tarpeeksi rahaa (3000-5000 euroa) niin aivan varmaan saa setin jolla pystyy soittamaan jo koneen omilla seteillä. Toimivat takuuvarmasti ja nyt puhun siis Rolandin laittteista. Sitten jos haluaa niitä omia settejä lähteä ruuvaamaan niin saahan siihen hukattua aikaa, mutta melko varmaan saa joka laitteeseen jolla soitetaan, aika harva kuitenkin soittaa suoraan tehtaan säädöillä. Suhteellisen nopeasti saa ne säädöt tehtyä kun ensin perehtyy laitteeseen kunnolla, mikä varmaan pätee edelleen joka laitteeseen. Eli joka vehkeeseen saa hukattua aikaa tai voi soittaa tehtaan säädöillä. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. | |
![]() 20.02.2013 15:29:12 (muokattu 20.02.2013 15:43:33) | |
Niin pitkään olen rumpuja soittanut, että koko sähkörumpujen elinkaari on tullut nähtyä. Isoin ongelma niissä on, että ne vanhenevat ja menettävät arvonsa. Niistä tulee ongelmajätettä. Jos laitat tuhansia kiinni niihin, saat hyvät. Kahden vuoden päästä ne ovat jo vanhat... Toinen iso ongelma on se, että niillä yritetään päästä mahdollisimman lähelle oikean rummun soundia ja soittotuntumaa siinä onnistumatta. Olisi ollut parempi kehittää soitinta enemmän omaan suuntaansa erilaisien soundien ja mahdollisuuksien soittimena. Kolmas iso ongelma on se, että näissä sähkiksissä ei ole mitään fiilistä kauniina katseluobjektina. Toisin on akustinen setti, jonka tuhannet variaatiot saavat setin juurikin sellaiseksi, kuin itse haluat. Yhtään hyvän näköistä sähkösettiä en ole nähnyt. Teininä huoneeni oli tapetoitu rumpujen kuvilla. Hienojen rumpujen... Neljäs on soittotuntuma ja fiilis. Kun soitan omaa akustista settiäni, kaikki soi ja humisee ympärillä luoden hyvän fiiliksen. Pelleissä on välitön palaute soundin kaikkina variaatioina, joita niistä lähtee. Montako soundia sähkörumpujen virvelistä saa pelkkää kapulakontaktia ja lyöntipaikkaa vaihtaen? Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 20.02.2013 17:58:30 (muokattu 20.02.2013 18:03:01) | |
Tämä lienee kieli jonkiverran poskessa avattu ketju, mutta ihan mielenkiintoisiakin juttuja on esitetty ja nämä hollmi-5:n kommentit ovat sellaisia, joihin olen useastikin törmännyt sähkörumpujen yhteydessä. Valideja pointteja, mutta haluan itsekin ilmaista pari mielipidettä omista kokemuksistani. hollmi-5: Niin pitkään olen rumpuja soittanut, että koko sähkörumpujen elinkaari on tullut nähtyä. Isoin ongelma niissä on, että ne vanhenevat ja menettävät arvonsa. Niistä tulee ongelmajätettä. Jos laitat tuhansia kiinni niihin, saat hyvät. Kahden vuoden päästä ne ovat jo vanhat... Näinhän sitä tuppaa kaiken kulutuselektroniikkasälän kanssa menemään nykyisin. Sähkörummuissa on tapahtunut melkolailla kehitystä oman seuraamisjaksoni (n. 8 vuotta) ainkana. Uudet innovaatiot laskevat aina vanhemman teknologian arvoa. Akustisella puolella ei kai enää tällaista isompaa kehitystä ole tapahtunut aikoihin, eikä taida olla näköpiirissäkään. Eipä kyllä liene mitään tarvettakaan. Mielestäni sähkörummut voisivat kehittyä silti vielä nykyistä nopeamminkin, koska teknologiaa (esim. FSR) voisi hyödyntää nykyistä paremmin. Myöskin rumpumoduulit ovat jotenkin tätä aikaa jäljessä, sillä kyllä tuon kokoiseen pakettiin nykyisin saisi jo melko tehokkaan tietokoneen sisälle. Ilmeisesti markkinat eivät ole vielä riittävän suuret, että homma pyörisi lähelläkään täydellä teholla. Toinen iso ongelma on se, että niillä yritetään päästä mahdollisimman lähelle oikean rummun soundia ja soittotuntumaa siinä onnistumatta. Olisi ollut parempi kehittää soitinta enemmän omaan suuntaansa erilaisien soundien ja mahdollisuuksien soittimena. Tästä haluan esittää oman mielipiteeni. Omista rummun soitoistani olen soittanut varmaan 99,9% sähkörummuilla. Akustisiin en ole koskenut vuosikausiin. Näin ollen minulle se "oikea" soittotuntuma on sähkörumpujen tuntuma. Soundipuoli on minusta kyllä vähintään hyvällä tasolla kun käyttää noita vst rumposoftien soundeja. Minusta on lisäksi erittäin hyvä asia, että voin soitella rivitaloasunnossa luurit päässä mielestäni hyvillä akustisten rumpujen soundeilla häiritsemättä. Ainakaan neljään vuoteen ei vielä kukaan ole tullut valittamaan... Kolmas iso ongelma on se, että näissä sähkiksissä ei ole mitään fiilistä kauniina katseluobjektina. Toisin on akustinen setti, jonka tuhannet variaatiot saavat setin juurikin sellaiseksi, kuin itse haluat. Yhtään hyvän näköistä sähkösettiä en ole nähnyt. Teininä huoneeni oli tapetoitu rumpujen kuvilla. Hienojen rumpujen... Tähän pitäisi ehkä määritellä, mikä luokitellaan sähkörummuksi. Onko se akustinen rumpu triggeröitynä? On valmistajia, jotka tekevät sähkörumpuja akustisen setin runkoihin. Esim: http://www.diamondelectronicdrums.com/?page_id=7 Jopa akustiset pellit saa triggeröityä jos niin haluaa. Neljäs on soittotuntuma ja fiilis. Kun soitan omaa akustista settiäni, kaikki soi ja humisee ympärillä luoden hyvän fiiliksen. Pelleissä on välitön palaute soundin kaikkina variaatioina, joita niistä lähtee. Montako soundia sähkörumpujen virvelistä saa pelkkää kapulakontaktia ja lyöntipaikkaa vaihtaen? Tämä on mielestäni se suurin ero tänä päivänä. Vaikka sähkörummut tulevat varmasti kehittymään tästä pisteestä ties minne, ei täydellistä akustisten verrokkia saada varmasti koskaan. Kysymykseesi: markkinoiden monipuolisimmalla virvelipadi+moduuli -kombinaatiolla tuo lukumäärä lienee noin 6-7. EDIT. Niin, ja ketjun perimmäiseen kysymykseen: En, ku rakastan! :) | |
![]() 27.02.2013 22:54:41 | |
Soundipuoli on minusta kyllä vähintään hyvällä tasolla kun käyttää noita vst rumposoftien soundeja. Tuo on mielestäni se avainjuttu. Minun korvaan esim superior drummerin soundit pesee kalliimpienkin aivojen omat soundit mennen tullen. | |
![]() 28.02.2013 08:17:02 | |
Tämähän tässä onkin että sähkörumpuja ei pitäisi verrata akustisiin, koska kyseessä on 2 eri soitinta. Ihan sama kun joku sanoo ettei sähkökitarasta saa kunnon akustisen soundia ja toisinpäin. Mitä holmi tuossa sanoi ettei ole hyvännäköisiä sähkörumpuja, tavallaan totta. Ei niistä ole "oikeiden" rumpujen tasolle näyttävyyden suhteen, mutta hajonta näyttävyyden suhteen akustisten rumpujen kesken on aika suuri. Esim holmi diggailee yli kaiken vanhoja ludareita ja sonoreita, joitakin (esim minua) ne ei liikuta ulkonäöllisesti sitten yhtään. Toinen on se setup, on tuplasettiä useammalla tomilla ja taas toiset tykkää less is more-ajattelusta, kuten tämä tunnettu Mänttäläinen wc-paperi valmistajakin sloganissaan toteaa. Mulla vastaus on, en inhoa sähkörumpuja, tykkään soittaa niillä, mutta rakastan soittaa akustisilla rummuilla. Lähettäjä: "rumpujoppari R***i"
Lähetetty: 18.10.2010 02:40
Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro
Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin. | |
![]() 28.02.2013 10:30:06 | |
JanneO: ...Esim holmi diggailee yli kaiken vanhoja ludareita ja sonoreita, joitakin (esim minua) ne ei liikuta ulkonäöllisesti sitten yhtään. Jos Amber Vistalite ei ole hienon näköinen, niin mikä sitten on ;) https://picasaweb.google.com/103618 … 6Q_QE#slideshow/5366487361527718834 Tai esim tämä? https://picasaweb.google.com/103618 … uLrwE#slideshow/5831515177824010354 Rolandin paremman pään rumpuja olen naapurin studiolla soittanut ja soundeja ruuvaillut paljonkin. Vaikka on soundipakkia ja laajennuspalikkaa, ei käyttökelpoisia soundeja ole montaakaan. Voit valita rungon materiaalin, läpimitan ja syvyyden ja säätää monia eri juttuja, mutta kaikessa yritetään simuloida akustista rumpua. Todellakin toivon, että sähkörumpua lähestyttäisiin eri kulmasta. Ei sähkökitaraakaan yritetä saada lähemmäs akustista, vaan se on aivan oma soittimensa. Soitettavuus on sähkiksillä melkein naurettavuuksiin asti liian helppoa rummuilla. Peltiosasto taas niin huono, että fiilis kärsii. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 28.02.2013 10:54:12 | |
hollmi-5: Jos Amber Vistalite ei ole hienon näköinen, niin mikä sitten on ;) https://picasaweb.google.com/103618 … 6Q_QE#slideshow/5366487361527718834 No tottahan toki Vistalitet on oma juttunsa, tosin en niistä kaikista diggaa. Esim ne tequila-jutut tai miksi niitä sanotaan missä on monta eri väriä... esim tämä http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ludwig_vistalite.jpg Vaikkakin olisi harvinainen, niin tuo ei iske. Ihan perus clear noista on mun mieleen eniten, sitten ehkä tuo bonzon tutuksi tuoma oranssi. Tai esim tämä? https://picasaweb.google.com/103618 … uLrwE#slideshow/5831515177824010354 valitettavasti ei ole mun heiniä, jotenkin nuo sparklet sekä fade-värityksellä ei ole ollut nekään lähellä sydäntä :) maailma on täynnä hienoja rumpuja, jokaiselle varmasti löytyy jotakin. Ja tietysti, esim meikäläisen tapauksessa kun karkkia on monenmoista, niin mielikin muuttuu ajan saatossa :) Lähettäjä: "rumpujoppari R***i"
Lähetetty: 18.10.2010 02:40
Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro
Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin. | |
![]() 28.02.2013 10:59:25 | |
JanneO: No tottahan toki Vistalitet on oma juttunsa, tosin en niistä kaikista diggaa. Esim ne tequila-jutut tai miksi niitä sanotaan missä on monta eri väriä... esim tämä http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ludwig_vistalite.jpg Vaikkakin olisi harvinainen, niin tuo ei iske. Ihan perus clear noista on mun mieleen eniten, sitten ehkä tuo bonzon tutuksi tuoma oranssi. Voisin vaihtaa omat clearini tuohon linkin väritykseen ;) Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 28.02.2013 17:09:48 | |
Tuosta superior drummerista vielä esimerkkinä jonkun heebon vertailu TD-12 aivon soundeihin http://www.youtube.com/watch?v=SiNhJABnfHc | |
![]() 28.02.2013 18:03:26 | |
Hössö: Tuosta superior drummerista vielä esimerkkinä jonkun heebon vertailu TD-12 aivon soundeihin http://www.youtube.com/watch?v=SiNhJABnfHc Kovasti kehutaan samplatun oikeista rummuista. Ihan hyviä soundeja yksittäin (TD-!2 oli aika huono), mutta settinä se ei soi ja humise, kuten oikea setti. Tässä Bonhamin vetäisemänä näyte, joka on jo yli 30-vuotta vanha, kompressoitu, ruvella ja pakattu, mutta tästä varmaan käy hyvin selville koko setin soiminen: http://www.saladrecords.com/BonhamFile09.mp3 Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 28.02.2013 18:48:53 (muokattu 28.02.2013 18:58:24) | |
hollmi-5: Kovasti kehutaan samplatun oikeista rummuista. Ihan hyviä soundeja yksittäin (TD-!2 oli aika huono), mutta settinä se ei soi ja humise, kuten oikea setti. Tässä Bonhamin vetäisemänä näyte, joka on jo yli 30-vuotta vanha, kompressoitu, ruvella ja pakattu, mutta tästä varmaan käy hyvin selville koko setin soiminen: http://www.saladrecords.com/BonhamFile09.mp3 Tuossa Superiorissa saa säädettyä jokaisen mikin volumea ja määriteltyä halutessaan vuodon määrän, kaikille tieteski erikseen. Kyllä niillä saa aikalailla myöskin tuollaista huminaa mukaan, jos niin haluaa. Kaikenkaikkiaan aika himpskatin monipuolinen softa, vaikka en oo vielä kerennyt kuin vähän pintaa raapaista. E: Miulla on tosin 2.3.1 versio, en oo ihan varma että mitä eroa on 2.0:n... Veikkaisin erojen olevan kuitenkin ajurien hyödyntämisessä. Ainakin Updeittauksen jälkeen toimiii pienemmällä sampleratella ja latenssilla, pätkimättä. PS.Bonhami on aika äijä! Tänäänkin minulla on kaksi vasenta jalkaa. | |
![]() 03.03.2013 10:18:09 | |
hollmi-5: Kovasti kehutaan samplatun oikeista rummuista. Juutompesta löytyy pätkiä superior drummerin äänityshommista, eli takuulla ovat oikeista rummuista samplattuja:) | |
![]() 03.03.2013 10:35:14 (muokattu 03.03.2013 10:39:33) | |
Hössö: Juutompesta löytyy pätkiä superior drummerin äänityshommista, eli takuulla ovat oikeista rummuista samplattuja:) Tuossapa linkki valmistajan sivuille ja käytettyihin välineisiin! http://www.toontrack.com/products.asp?item=30 E: Tuosta kun klikkaa Details välilehden! EE: Ja tuohan on siis N.Y Avatar soundipankki. Tänäänkin minulla on kaksi vasenta jalkaa. | |
![]() 03.03.2013 13:42:47 | |
hollmi-5: Kovasti kehutaan samplatun oikeista rummuista. Ihan hyviä soundeja yksittäin (TD-!2 oli aika huono), mutta settinä se ei soi ja humise, kuten oikea setti. Sähkökannujen persperiaate on olla mahdollisimman äänettömät akustisesti, joten eivät ne voikaan soida ja humista. Kaikkeen eivät sovi, mut perushuttua niillä vetää ihan kivasti. One kind of music only - the good kind | |
![]() 09.03.2013 20:48:09 | |
Soitin äsken sähköurkuja ja pidän niistä vaikkei ne ole ollenkaan kuin akustiset urut! Pidän sähkörummuista erityisesti siksi koska niiden voimakkuuteen voi vaikuttaa samoin kuin sähköurkujenkin. | |
![]() 10.03.2013 08:51:26 | |
musamies: Soitin äsken sähköurkuja ja pidän niistä vaikkei ne ole ollenkaan kuin akustiset urut! Pidän sähkörummuista erityisesti siksi koska niiden voimakkuuteen voi vaikuttaa samoin kuin sähköurkujenkin. Akustisia voi soittaa hiljaa. Joka muuta väittää, ei osaa... Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 10.03.2013 10:57:52 | |
hollmi-5: Akustisia voi soittaa hiljaa. Joka muuta väittää, ei osaa... Voi toki, mikseristä vaan puuttuu siihen tarkoitukseen oma liukunsa ;-) | |
![]() 15.03.2013 06:42:15 | |
Osittain tähän pätee ihan sama juttu kuin muihinkin soittimiin. Jos osaa kunnolla soittaa niin myös hieman heikommistakin soundeista osaa ammentaa hyvältä kuulostavaa soittoa. Enkä usko että tämän päivän kaikki sähkörummut kuulostaa mitenkään automaattisesti huonolta. Huonoja soittajia on rumpaleissa ja muissakin soittajissa,valitettavasti mitkään laitteet eivät paranna heidän soittoaan. Ehkä sillä lailla kyllä jos joku soitin saa treenaamaan enemmän niin siinä tapauksessa. Sekin kuuluu sitten vasta ajan päästä onko mitään tosiaan opittu. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)