Aihe: Kiinnostuin peruskomppauksesta kerrostalossa..
1
Mare552
11.03.2008 06:48:25
Tässä kun joskus soitellaan kaverin kanssa jota harvoin tapaan kun on 250 kilsaa väliä.

Nyt taas soiteltiin, yleensä minä kitaralla komppia ja laulan, kaveri bassoa tai sooloa ja laulaa, tai kaveri sooloa ja minä bassoa. Tai miten milloinkin..

Siellä on kaverin pojalla rummut, viimeksi niitä kokeilin ja innostuin..

Joskus viistoista vuotta sitten kerran ihan kylmiltään rummutin peruskomppia yhelle kaverille kun se kitaralla soitteli. Kehui että rytmi mulla pysyy tasaisena ja vetäsinpä takapotkunkin ihan luonnostaan.

Nyt vaan pari vuotta päälle viiskymppisenä tuntui, että jalat oli ihan lerpat pedaaleilla, eikä tahtonut saada rytmiä kasaan.

Innostuin kuitenkin, meinaan hankkia vaimon iloksi vielä sähkörummutkin kerrostaloon ja opetella jotain tangoa, valssia, rockia ym. perusjuttuja..

Kai tuollaisen peruskuvion oppii aika helposti, kun malttaa järki kädessä opetella, ehkä parilla tunnillakin käydä.

Olen vain sitä mieltä, että musiikin kannalta on hyvä kun edes hiukan hallitsee eri instrumentteja, esim. basso tuntui heti helpolta kitaran jälkeen, vaikka ei sillä ihme kuvioita osaa toki vetää, kun kitaraakin on vasta kolme vuotta aktiivisemmin soittanut vanhoilla päivillä.

Mutta kitaran soiton rytmiikkaan luulisi rumpujen soiton antavan jotain lisää, sekä rummuttaminen on kivaa..

Mutta paljonko sähkörummut vie lattiatilaa, kun lakkaa soiton ja työntää vähän kasaan?

Miten tuo sähkörumpujen naputus kuuluu yöllä naapuriin? Entä vaimon hermoon?

Miten kauan kestää että osaa vaikka tangon tai rockin peruskuvion silleen soittaa että sitä voi alkaa paremmin takoa päähän ytimiin kiinni?

Menee kamapuolelle, mutta onko Thomanin 322 euroa (Millenium MPS-100 Drum starter set) maksava sähkösetti jo aloittelijalle kelvollinen?

Toki tuntuis että akustisethan ne oikeat ois soittaa mutta pitäis olla paikka missä niiät mättää..
Ai tähänks riville?
Perro Stupido
11.03.2008 07:35:13
http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=56

Tuolta löytyy vastauksia ja hyviä juttuja. :)
010011000100111101001100
poopi
11.03.2008 09:46:31

Menee kamapuolelle, mutta onko Thomanin 322 euroa (Millenium MPS-100 Drum starter set) maksava sähkösetti jo aloittelijalle kelvollinen?

Toki tuntuis että akustisethan ne oikeat ois soittaa mutta pitäis olla paikka missä niiät mättää..

Mps-100 setti ei sovellu kerrostalokomppaukseen. Ensin vetelee vaimo korville ja sen jälkeen naapurit. Mps-300 setistä saat pienellä väkästelyllä myös naapurisovun säilyttävän, ihan toimivan vehkeen.
Mare552
11.03.2008 09:53:03
http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=56

Tuolta löytyy vastauksia ja hyviä juttuja. :)

Aiemmin jo selailin, menis vaan muutama kuukausi kun kaikki ne hyvät jutut lukisi.

Ja kun taas soittamisesta kysyis, voisivat pistää tämän linkin.....

Onko tämä siis vain pelkästään akustisen rumpujen palsta, johon ei sähkörumpumiehillä ole asiaa?

Tai rumpuamatöörillä?
Ai tähänks riville?
Mare552
11.03.2008 10:57:00
Mps-100 setti ei sovellu kerrostalokomppaukseen. Ensin vetelee vaimo korville ja sen jälkeen naapurit. Mps-300 setistä saat pienellä väkästelyllä myös naapurisovun säilyttävän, ihan toimivan vehkeen.

No miksi tuo 100:nen niin äänekäs. Tuo kolmesatasen hinta 555 Euroa tarkoittaa jo muutamaa tiskirätillistä sekin. Molempiin korviin.
Mutta ehkä vain kertaluontoisena maksuna...

Mutta entä se pieni väkästys, ei kai elektroniikkaa? Vai onko vain esim. basarin vaimentaminen jollain pehmikkeellä?

Entä tuo perussoiton oppiminen? Tällä ikää on jo hiukan kangistunut mutta intoa piisaa kuin pikkulapsella. Aina joskus....
Ai tähänks riville?
poopi
11.03.2008 12:09:59
No miksi tuo 100:nen niin äänekäs. T

Mutta entä se pieni väkästys, ei kai elektroniikkaa? Vai onko vain esim. basarin vaimentaminen jollain pehmikkeellä?
..

No siksi... Mps-100:n pädien rakenne on perin vammainen, voit testata ääntä esim laittamalla palan pahvia metallilevyn päälle ja hakata sitä kapuloilla. Esimerkki ei ole mitenkään kärjistetty, meteli on helvetillinen! Basari pitää vielä kovempaa ääntä mutta sen voi helposti modata. Basari on rakenteeltaan samanlainen kuin mps-300:n pädit joiden hiljentämiseen löytyy ohjeet esim seuraavasta linkistä http://kammio.fi/millenium/content/ tarvitset siis lisäksi vain 5 kpl verkkokalvoja. Tuohon hintaluokkaan menee myös Mps-200 ja mps-400. Näiden settien äänekkyydestä minulla tosin ei ole tietoa.
Bacchus
11.03.2008 21:46:06
Moderaattori voi siirtää tämän sähkörumpualueelle, nyt kun sellainen kerta löytyy.
Mare552
12.03.2008 06:27:39
Saapihan tämän toki siirtää minun puolestani, kun kerran lipsahti tuohon kamapuolelle enemmän kuin soittamiseen, vaikka siihenkin kyllä olisin vastauksia toivonut.
Ai tähänks riville?
welho
12.03.2008 10:54:11

Siellä on kaverin pojalla rummut, viimeksi niitä kokeilin ja innostuin..

Innostuin kuitenkin, meinaan hankkia vaimon iloksi vielä sähkörummutkin kerrostaloon ja opetella jotain tangoa, valssia, rockia ym. perusjuttuja..

Kai tuollaisen peruskuvion oppii aika helposti, kun malttaa järki kädessä opetella, ehkä parilla tunnillakin käydä.

Juu. Ota pari tuntia heti kättelyssä niin pääset oikeille raiteille. Oon kans välillä käynyt opettamassa "myöhäisherränneitä" ja sehän on leppoosta hommaa:) Malttavat yleensä treenata mitä sovitaan eikä mene persus edellä puuhun. Toisaalta nuoremat kossit kyllä omaksuu juttuja aika nopeesti! On vielä päässä tilaa:)

Olen vain sitä mieltä, että musiikin kannalta on hyvä kun edes hiukan hallitsee eri instrumentteja, esim. basso tuntui heti helpolta kitaran jälkeen, vaikka ei sillä ihme kuvioita osaa toki vetää, kun kitaraakin on vasta kolme vuotta aktiivisemmin soittanut vanhoilla päivillä

Onhan siitä apua, mutta rumpujen soitto on lopuksi aika oma taiteelajinsa! Neljän raajan hallinta on melkoista hommaa. Muiden soittimien hallinta/ymmärrys astuu vahvasti esiin siinä kohtaa kun soitetaan bändin kassa ja tehdään musaa!

Mutta kitaran soiton rytmiikkaan luulisi rumpujen soiton antavan jotain lisää, sekä rummuttaminen on kivaa..

Kyllä, kyllä!

Miten tuo sähkörumpujen naputus kuuluu yöllä naapuriin? Entä vaimon hermoon?

Yöllä kuuluu kyllä vallan mainiosti.

Miten kauan kestää että osaa vaikka tangon tai rockin peruskuvion silleen soittaa että sitä voi alkaa paremmin takoa päähän ytimiin kiinni?

No sehän riippuu kaverista, ja treenaamiseen käytetystä ajasta. Mahdoton sanoa. Mä oon koputellut about 19vuotta ja tuntuu siltä että jotkut perusasiat on hallussa, mutta taas jonkun tyylin perusasiat on ihan hukassa.. kesällä on taas enemmän aikaa treenata ja tutustua uusiin juttuihin.. Kyllä tää tästä!

Aloittelijalle kelpaa mun mielestä mikä vaan! Jos on oikeesti intoa ja paloa niin ei niillä kamoilla oo paskankaan väliä!

Etsi treenis jostain! Viiskymppiselle se on huomattavasti helpompaa mitä 15v räkänokalle joka haluu soittaa rokkia. vuokran antaja katsoo eri silmin vaikka asia on sama:)
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
karipv
12.03.2008 17:01:37
No kun taas ollaan sähkörumpuasiassa, niin suosittelen oman kokemukseni perusteella Roland HD1- settiä. Siinä on pirun hiljaiset pedaalit jo valmiiksi integroituina. Onhan vehkeenssä huonojakin puolia mutta on kyllä mielestäni hyvä laitos perussoiton opetteluun.
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
Mare552
12.03.2008 19:37:02
No kun taas ollaan sähkörumpuasiassa, niin suosittelen oman kokemukseni perusteella Roland HD1- settiä. Siinä on pirun hiljaiset pedaalit jo valmiiksi integroituina. Onhan vehkeenssä huonojakin puolia mutta on kyllä mielestäni hyvä laitos perussoiton opetteluun.

Aika hintava, taitavat ollakin yleensä, se on ainakin huono puoli.

Mutta eli on siis hiljainen soitella noin kaikenkaikiaankin?

Mitä niitä huonoja puolia sitten on? Ja kuinka huonoja?
Ai tähänks riville?
Lennu
14.03.2008 15:42:48

Mulla on joku millenium-setti semmosilla valkosilla pädeillä. Ei se nyt mikään häiritsevän kovaääninen ole akustisesti, joskaan yöllä ei kyllä voi mäiskiä. Siinä Alesiksen DM5 modulissa ei kyllä ole mitkään kovin mairittelevat soundit ja haitsu on suorastaan kauhea. Saako tommoseen ostettua jonkun paremman haitsusysteemin? Nythän se on vaan on/off ja alaspainallus. Esim. jos paukuttelee koneelta BFD-settejä. Rupee jo vituttaa se haitsu sääh.

Mäiskiessä hiljasempi ku Yamahan DD55 ainakin.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
grind
14.03.2008 16:56:52
Mulla on joku millenium-setti semmosilla valkosilla pädeillä. Ei se nyt mikään häiritsevän kovaääninen ole akustisesti, joskaan yöllä ei kyllä voi mäiskiä. Siinä Alesiksen DM5 modulissa ei kyllä ole mitkään kovin mairittelevat soundit ja haitsu on suorastaan kauhea. Saako tommoseen ostettua jonkun paremman haitsusysteemin? Nythän se on vaan on/off ja alaspainallus. Esim. jos paukuttelee koneelta BFD-settejä. Rupee jo vituttaa se haitsu sääh.

Mäiskiessä hiljasempi ku Yamahan DD55 ainakin.

DM-5:sa itsessään on haitsu tyyppiä on/off, eli sun pitäs päivittää moduli.

Alesis trigger I/O vois olla vaihtoehto, jos tosiaan BFD:tä aiot käskyttää. Varsinaisia soundeja kampe ei sisällä, vaan toimii trigger -> midi konvertterina.
Progressor
14.03.2008 17:07:30
Aika hintava, taitavat ollakin yleensä, se on ainakin huono puoli.

Mutta eli on siis hiljainen soitella noin kaikenkaikiaankin?

Mitä niitä huonoja puolia sitten on? Ja kuinka huonoja?

Huonoin puoli on varmaan se, että setti on suljettu kokonaisuus, jota ei pysty laajentamaan tai muokkaamaan käytännössä mitenkään. Aivoa ei voi vaihtaa, sen soundeja ei voi käsitellä eikä siinä ole liitäntöjä lisäpädeille. Mutta aloittelijalle se ei varmaan ole mikään ongelma.

Pedaalit ovat kyllä todella hiljaiset, mitä nyt kerran kokeilin soitinliikkeessä pikaisesti. Luulisin, että se jo tekee tuosta setistä harkitsemisen arvoisen kerrostaloon. Olen ymmärtänyt, että nimenomaan basaripädin naputuksesta tulee muissa seteissä se suurin meluhaitta. Itse en ole saanut vielä valituksia, mutta toisaalta asunkin opiskelijakämpässä...

Kyllähän nuo tahtovat olla aika kalliita. Itse päädyin Rolandin TD-6KX:ään, joka on tuplasti tuon HD-1:n hintainen. On siinä kyllä paljon enemmän ominaisuuksia ja säätövaraakin. Minulla ei ole noista Milleniumin sähkövehkeistä kokemusta, joten en osaa verrata, mutta halpa hinta epäilyttää aina, varsinkin tuon merkin maineen tietäen.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Lennu
14.03.2008 17:49:50

Alesis trigger I/O vois olla vaihtoehto, jos tosiaan BFD:tä aiot käskyttää. Varsinaisia soundeja kampe ei sisällä, vaan toimii trigger -> midi konvertterina.

Tosiaan, kun se haitsupedaali on vaan footswitch, käytännössä. Toisessa karvassa menee se alaspolkaisu ja toisessa kytkimen kaks asentoa.

Miten Rolandin VH12 toimii? Niinku teknisesti.

Nyyppä kyselee, hehhee.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)