Aihe: Akustiset rummut vs. sähkörummut
1 2 3
TJORMA
12.11.2008 21:49:15
Tervehdys !

Luulen, että ylläolevaa otsiokkoa vastaava keskustelu on käyty täällä sata kertaa, mutta en kerta kaikkiaan ehtinuyt alkaa sitä etsimään. Siksi kysynkin nyt seuraavaa:

- mitä mieltä olette olleet (mikäli olette soittaneet molemmilla) vaihdosta jompaan kumpaan suuntaan ? Akustisesta sähkörumpuihin tai toisin päin. Soittotuntuma?

- jos omistatte molemmat, vaatiiko "siirtyminen" toiseen haastetta - ovatko täysin erilaiset soittaa esim. bändin kanssa ?

- onko jompi kumpi setti jäänyt lopullisesti käyttämättä, kun olette hankkineet toisen ?

Itselläni on akustinen setti autotallissa, mutta treenikämpän löydyttyä vien sen muiden bändikamojen kanssa samaan osoitteeseen. Ongelmana on aika, jota tarvitsee itsekseen soitteluun. Olisi kiva soitella itsekseenkin ja tuo sähkösetti "kotikäyttöön" voisi olla hyvä ratkaisu, kun tilaa on. Mietin vaan sitä, jääkö erilaisen soittofiilarin/tuntuman vuoksi lopulta jompi kumpi setti käyttämättä ? Kun huomaa tuossa jo akustisellakin setillä, että bändin kanssa siilistellessä tulee paukutettua lujempaa kuin yksin. En ole mikään halonhakkaaja, mutta tuleeko sähkösetillä soittelusta lähinnä pikkunaputtelua, josta akustiseen settiin siirryttäessä menee koko homma uusiksi ?

Kiitos.
poopi
13.11.2008 11:11:20
Harjoittelu ei mene koskaan hukkaan. Tietysti tuntuma on erillainen mutta perusasiat ovat kuitenkin samat. Rytmiikkaan ja timeen liittyvät jutut siirtyvät suoraan setistä toiseen ja soittotekniikkaan liittyvät asiat mukautuvat myös hyvin nopeasti. Erillaisilla alustoilla harjoittelemista voisi pitää jopa etuna.
Hei vaan, jopas lähti!
rockid
14.11.2008 21:53:34
Harjoittelu ei mene koskaan hukkaan. Tietysti tuntuma on erillainen mutta perusasiat ovat kuitenkin samat. Rytmiikkaan ja timeen liittyvät jutut siirtyvät suoraan setistä toiseen ja soittotekniikkaan liittyvät asiat mukautuvat myös hyvin nopeasti. Erillaisilla alustoilla harjoittelemista voisi pitää jopa etuna.

Kerrankin! Löytyy ihmisiä jotka eivät lähde vertailemaan kahta täysin eri instrumenttia!
Itse soitin 16 vuotta akustisia rumpuja, vaihdellen merkistä toiseen. Sen jälkeen ostin sähkörumpujen aatelistoon kuuluvan Roland td20 sähkörumpusetin! Tämän ostoksen jälkeen ei ole paljon akustisia rumpuja soiteltu, mutta samanlaistahan ja yhtä mukavaa se soitto on! Soittoalusta on vain erillainen.

Kysymykseesi vastaten on syytä huolella harkita, mitkä sähkörummut ovat kyseessä!
Siirtyminen instrumentistä toiseen riippuu soittimien laadusta! Hyviä akustisia rumpuja ei voi korvata huonoilla sähkörummuilla! Sama pätee toisinkin päin! Musiikki on soitinurheilua, joten mieli ja kukkaro avoinna soitinkauppaan ostamaan hyvät akustiset tai sähkörummut! Riippuen omista tarpeista, MOLEMMAT ovat hyviä ratkaisuja!
Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:)
Vallu-Veke
14.11.2008 23:45:18
Samaa mieltä. Parasta on pitää niitä saman soittimen eri versioina.
markkuliini
15.11.2008 17:50:14

Yksi asia on sanottava, monelta kun tämä unohtuu. Paljon sähkö-rummuilla treenaavilla jää lähes kokonaan harjottelematta hyvän soundin aikaansaaminen rummusta. Tämä ilmiö on todella selvästi havaittavissa, kun osa oppilaistani soittaa kotonaan akustisilla ja osa sähköisillä. Sähköseteillä treenaavilla ei ole yleensäkään minkäänlaista "tatsia" soudiin, ja esim. haitsun eri sävyt tulevat heille ihan puun takaa. Koeta siinä opettaa vaikka virvelin soittoa hyvällä soundilla, kun kotona olevasta setistä oppilas ei voi niitä saada.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
south_of_heaven
15.11.2008 19:43:11
Koeta siinä opettaa vaikka virvelin soittoa hyvällä soundilla, kun kotona olevasta setistä oppilas ei voi niitä saada.

Tarkoitat kai ei muuta saakkaan kuin?
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Vallu-Veke
16.11.2008 16:54:58
Tuo markkuliinin juttu pitää paikkaansa. Lyönnin voimakkuudella ei taiota esiin niitä eri sävyjä.
Hihat on kait se törkein laite noissa sähkörummuissa. No jos pistää rahaa rutkasti, niin sekin kait hoituu joten kuten? Itse en tosin ole kokeillut koskaan sitä kalliimpaa mallia.
Itselläni on TD6 ja siinä on se peruspädi. Eipä ole häävi eikä raponen.
Jos on autotalli ja haluaa ne sähkörummut, niin ostaisin oikean hihattimen ainakin ja sen mukana tulevan hihatpädin laittaisin esim. splässiksi.
rockid
17.11.2008 13:39:38 (muokattu 17.11.2008 13:44:15)
"""Sähköseteillä treenaavilla ei ole yleensäkään minkäänlaista "tatsia" soudiin, ja esim. haitsun eri sävyt tulevat heille ihan puun takaa. Koeta siinä opettaa vaikka virvelin soittoa hyvällä soundilla, kun kotona olevasta setistä oppilas ei voi niitä saada"""

Luulenpa että kyseiset oppilaat soittavat kumilätkäsähkörumpuja!
Kunnon sähköhaikoilla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia saada samoja sävyjä kuin akustisista haikoista. Minunkin setissäni (roland td20) virvelin dynaamiset ominaisuudet ovat paremmat, kuin omissa akustisissa rummuissani. Eli riippuu sähkörummuista. Myönnettäköön että hi-hatin tietyissä ominaisuuksissa on parantamisen varaa, mutta hurjan pitkälle ollaan jo menty! Eli perusjutut toimii kyllä paremmissa sähköhaikoissa sen verran hyvin, ettei niitä "tatsi" ongelmia synny lainkaan ainakaan minulle
Bacchus
17.11.2008 14:56:37
Luulenpa että kyseiset oppilaat soittavat kumilätkäsähkörumpuja!
Kunnon sähköhaikoilla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia saada samoja sävyjä kuin akustisista haikoista...

Ddrumin sähkikset omistavana ja TD20:stä paljon soitelleena olen asiasta eri mieltä. Sähkörumpujen dynamiikka ei pääse lähellekään akustisia, eikä tule koskaan pääsemäänkään, niin erilaisista laitteista on kyse. Siitä asiasta olen samaa mieltä, että sähkörummut ovat tulleet todella paljon eteenpäin, ja kotitreenaukseen ne ovatkin erinomainen valinta. Loppujen lopuksi sähkikset eivät kuitenkaan korvaa akustisia.
I consider myself a road man for the lords of karma - Hunter
paice60
17.11.2008 23:43:43
Ddrumin sähkikset omistavana ja TD20:stä paljon soitelleena olen asiasta eri mieltä. Sähkörumpujen dynamiikka ei pääse lähellekään akustisia, eikä tule koskaan pääsemäänkään, niin erilaisista laitteista on kyse. Siitä asiasta olen samaa mieltä, että sähkörummut ovat tulleet todella paljon eteenpäin, ja kotitreenaukseen ne ovatkin erinomainen valinta. Loppujen lopuksi sähkikset eivät kuitenkaan korvaa akustisia.

Olen soittanut TD-10:llä yli kymmenen vuotta ammatikseni kapakoissa ja hyvin olen pärjännyt. Enimmäkseen on kiitelty hiljaista lavametakkaa ja kuitenkin hyviä soundeja. Aikoinaan aloitin soiton akustisilla ja niillä vedin reilu 10 vuotta ammatikseni. Tinnituksen alettua häiritsemään ryhdyin etsimään muita vaihtoehtoja ja Rolandit oli mun pelastukseni. Erittäin tyytyväinen olen niihin ja myös muut soittajat ovat tottuneet hyvin. Alussa varmaan on ehkä vaikeuksia mutta yllättävän äkkiä niihin tottuu. Laivoilla olen soittanut yhtiön omilla akustisilla rummuilla eikä mitään probleemaa , paitsi volumessa. Ensin soittaa hiljempaa kun ei ole tottunut siihen meteliin , mutta parin päivän kuluttua alkaa jo soittamaan normaalisti. Tatseissa on tietenkin eroja enkä osaa sanoa kumman hyväksi. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Sen voin sanoa että jos soittaa molempia niin aivan varmaan ei mene kumpikaan hukkaan. Saa hyviä ideoita joita voi yrittää toteuttaa kummallakin setillä.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
rockid
18.11.2008 11:39:51

Milipiteitä monenlaisia! MUTTA
Kuka korvaamisesta puhui?Ei akustisen kitarankaan ole tarkoitus korvata sähkökitaraa millään lailla. sama koskee myös rumpuja! Tässä vaan verrataan kahta eri instrumenttia ja niiden dynaamisia ominaisuuksia!
Bacchus
18.11.2008 14:19:08 (muokattu 18.11.2008 14:22:21)
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Sen voin sanoa että jos soittaa molempia niin aivan varmaan ei mene kumpikaan hukkaan. Saa hyviä ideoita joita voi yrittää toteuttaa kummallakin setillä.

Tottahan toki, molempi parempi. En kuitenkaan näe sitä tilannetta, että Tavastialla tai vielä isommilla areenoilla rokataan sähkörumpuja hivellen.

EDIT:

Milipiteitä monenlaisia! MUTTA
Kuka korvaamisesta puhui?Ei akustisen kitarankaan ole tarkoitus korvata sähkökitaraa millään lailla. sama koskee myös rumpuja! Tässä vaan verrataan kahta eri instrumenttia ja niiden dynaamisia ominaisuuksia!

Minä puhuin korvaamisesta. Pelkästään sähkörummuilla ei pärjää, mutta kyllä ne harjoittelua tukevat ihan kohtalaisesti. Akustisen kitaran vertaaminen sähköiseen, ja sitä kautta akustisiin rumpuihin ja sähkiksiin on yhtä relevanttia, kuin bongorumpujen vertaaminen huuliharppuun. Sähkörummuilla yritetään mallintaa akustisia mahdollisimman tarkasti, mutta sähköisellä kitaralla ei todellakaan pyritä korvaamaan akustista.
rintapek
18.11.2008 16:03:57

Tottahan toki, molempi parempi. En kuitenkaan näe sitä tilannetta, että Tavastialla tai vielä isommilla areenoilla rokataan sähkörumpuja hivellen.

Eipä tietenkään, ei o katu- uskottavan näköistä. Siellä vaan trigataan akustiset... ;-)
One kind of music only - the good kind
rockid
18.11.2008 16:20:33

EDIT:

Minä puhuin korvaamisesta. Pelkästään sähkörummuilla ei pärjää, mutta kyllä ne harjoittelua tukevat ihan kohtalaisesti. Akustisen kitaran vertaaminen sähköiseen, ja sitä kautta akustisiin rumpuihin ja sähkiksiin on yhtä relevanttia, kuin bongorumpujen vertaaminen huuliharppuun. Sähkörummuilla yritetään mallintaa akustisia mahdollisimman tarkasti, mutta sähköisellä kitaralla ei todellakaan pyritä korvaamaan akustista.

Pärjää siis missä?Puhut varmaan itsestäsi ja omasta soitostasi?Ei mul vaan mitään ongelmaa ole vaihtaa instumentteja ja soittaa yhtä hyvin/huonosti.

Sähkörummuilla ei pyritä yhtään sen enempää mallintamaan akustisia rumpuja kuin kaikkineen efektipedaaleineen varustettu sähkökitara pystyy mallintamaan akustistakitaraa/banjoa/ukulelea/steelkitaraa yms...! Kyse on sähköinstrumenteista, jossa akustisten soittimien mallinnus on mahdollista.

Mutta kyseinen mahdollisuus on vain yksi kymmenistä asioista jota sähkörummuissa arvostan! Ihminen joka haluaa soittimeltaan ainoastaan akustistenrumpujen ominaisuudet, niin tietenkin akustiset rummut ovat paras valinta! Minä henkilökohtaisesti en kuulu siihen ryhmään!
Bacchus
18.11.2008 17:14:17
Ei mul vaan mitään ongelmaa ole vaihtaa instumentteja ja soittaa yhtä hyvin/huonosti.

Tämä ei liity asiaan yhtään mitenkään. Kyse oli aluperin siitä, pystyykö sähkörummuilla mallintamaan samat dynamiikan ja tatsinvaihtelut kuin akustisilla, eikä niillä todellakaan pysty.

Sähkörummuilla ei pyritä yhtään sen enempää mallintamaan akustisia rumpuja kuin kaikkineen efektipedaaleineen varustettu sähkökitara pystyy mallintamaan akustistakitaraa/banjoa/ukulelea/steelkitaraa yms...! Kyse on sähköinstrumenteista, jossa akustisten soittimien mallinnus on mahdollista.

Argumenttisi ovat sekavia ja epäloogisia. Sähkörumpuja on koko ajan kehitetty entistä realistisempaan suuntaan tatsin ja dynamiikan osalta, tästä todisteina verkkokalvot ja kehittyneet symbaalipadit sekä entistä laadukkaammat ja monikerroksiset soundit (=dynamiikanvaihtelut). Sanoit jopa itse, seuraavaa:

"Kunnon sähköhaikoilla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia saada samoja sävyjä kuin akustisista haikoista"

Eli mielestäsi sähkörummut mallintavat akustisia erittäin mallikkaasti. Totesit lisäksi näin:

Eli perusjutut toimii kyllä paremmissa sähköhaikoissa sen verran hyvin, ettei niitä "tatsi" ongelmia synny lainkaan ainakaan minulle

Tatsiongelmia, eli ongelmia sähkörumpujen ja akustisten rumpujen välisessä tatsissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mielestäsi sähkörummut mallintavat akustisia erittäin mallikkaasti.

Kenties sinulla on jakaantunut persoonallisuus, jonka kaksi osapuolta väittelevät toistensa kanssa, mutta muussa tapauksessa olet itse jo myöntänyt sen, että sähkörumpujen on tarkoitus korvata akustiset mahdollimman ansioituneesti.

Ihminen joka haluaa soittimeltaan ainoastaan akustistenrumpujen ominaisuudet, niin tietenkin akustiset rummut ovat paras valinta! Minä henkilökohtaisesti en kuulu siihen ryhmään!

Oletko lukutaitoinen? Olen jo todennut sähkörumpujen hyvät puolet. Näyttää siltä, että väenvängällä luet kirjoituksiani kuin piru raamattua. Palvo vain sähkörumpuista epäjumalaasi, itse suhtaudun asiaan realistisesti.
rockid
18.11.2008 17:23:36 (muokattu 18.11.2008 17:23:59)
Tämä ei liity asiaan yhtään mitenkään. Kyse oli aluperin siitä, pystyykö sähkörummuilla mallintamaan samat dynamiikan ja tatsinvaihtelut kuin akustisilla, eikä niillä todellakaan pysty.

Eiköhän tää keskustelu kannata lopettaa. Mut katoppa ihan ekaa viestiä ni tiiät mistä oli alunperin kyse. Olen ainoastaan tuonut niitä asioita esille.
Bacchus
18.11.2008 17:31:02 (muokattu 18.11.2008 17:32:29)
Eiköhän tää keskustelu kannata lopettaa. Mut katoppa ihan ekaa viestiä ni tiiät mistä oli alunperin kyse. Olen ainoastaan tuonut niitä asioita esille.

Itse olen kommentoinut tätä kirjoitusta, ja sen vastineita:

"Yksi asia on sanottava, monelta kun tämä unohtuu. Paljon sähkö-rummuilla treenaavilla jää lähes kokonaan harjottelematta hyvän soundin aikaansaaminen rummusta. Tämä ilmiö on todella selvästi havaittavissa, kun osa oppilaistani soittaa kotonaan akustisilla ja osa sähköisillä. Sähköseteillä treenaavilla ei ole yleensäkään minkäänlaista "tatsia" soudiin, ja esim. haitsun eri sävyt tulevat heille ihan puun takaa. Koeta siinä opettaa vaikka virvelin soittoa hyvällä soundilla, kun kotona olevasta setistä oppilas ei voi niitä saada."

Kaikki nämä liittyvät alkuperäiseen aiheeseen.

"- mitä mieltä olette olleet (mikäli olette soittaneet molemmilla) vaihdosta jompaan kumpaan suuntaan ? Akustisesta sähkörumpuihin tai toisin päin. Soittotuntuma?"
rockid
18.11.2008 17:32:59

"Yksi asia on sanottava, monelta kun tämä unohtuu. Paljon sähkö-rummuilla treenaavilla jää lähes kokonaan harjottelematta hyvän soundin aikaansaaminen rummusta. Tämä ilmiö on todella selvästi havaittavissa, kun osa oppilaistani soittaa kotonaan akustisilla ja osa sähköisillä. Sähköseteillä treenaavilla ei ole yleensäkään minkäänlaista "tatsia" soudiin, ja esim. haitsun eri sävyt tulevat heille ihan puun takaa. Koeta siinä opettaa vaikka virvelin soittoa hyvällä soundilla, kun kotona olevasta setistä oppilas ei voi niitä saada."

eli molemmat ovat onnellisia! Kiitos mukavasta keskustelusta:)
Bacchus
18.11.2008 18:20:18
eli molemmat ovat onnellisia! Kiitos mukavasta keskustelusta:)

Olkaamme iloisia elämän monimuotoisuudesta.
paice60
18.11.2008 21:52:15

"- mitä mieltä olette olleet (mikäli olette soittaneet molemmilla) vaihdosta jompaan kumpaan suuntaan ? Akustisesta sähkörumpuihin tai toisin päin. Soittotuntuma?"

Ei se soundin hakeminen liity millään lailla siihen että millä soittaa vaan miten soittaa. Kyllä sähkiksilläkin pystyy hakemaan sen oman soundin joka tarkoittaa lähinnä tyyliä soittaa. Soitan tasan samalla lailla sekä sähkö- että akustisilla rummuilla. Yhtä huonosti.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)