Aihe: MIDI-rummut
1
Objectif Lune
15.10.2008 00:07:35

Uuden bändin innoittamana ajattelin alkaa kokoamaan itselleni midi-rumpuja, koska pelkkien matkalaukkujen ja cd-levykoteloiden hakkaaminen luultavasti käy pidemmän päälle puuduttavaksi. Tarkoitus ei ole hankkia tavallista rumpusettiä simuloivaa settiä vaan lopullinen päämääräni on päästä itse rakentamaan soundeja alusta asti ja tehdä soittimesta nimenomaan täysiverinen midi-rumpu. Olen miettinyt, että kätevintä olisi ostaa muutama pädi, jotka yhdistän tietokoneeseeni (MacBook) jonkun boxin (Esim. Alesis Trigger I/O) kautta. Ensiksi kannattaa varmaankin satsata laadukkaiseen hardwareen ja softiin monien pädien sijasta? Niitä kun voi sitten ostella lisää, jos huvittaa.

Olen valitettavasti melko uusi sähköisen musiikin alalla, joten olisin iloinen saadessani vastauksia miltä kovasti askarruttaviin asioihin.

Suurin kysymys liittyy äänikorttiin. Esimerkiksi Alesis Trigger I/O sisältää USB-ulostulon midin rinnalla, joten laitteen voisi periaatteessa yhdistää koneeseen ilman erillistä äänikorttiakin. Olen kuitenkin miettinyt, että voisi olla fiksua ostaa ulkoinen äänikortti, jota voisi käyttää midin sisääntuloon ja vastaavasti sylkemään ääntä ulos. Tämä ratkaisu ilmeisesti mahdollistaisi joustavimmin ohjelmien käytön ja tarjoaisi pienemmän viiveen. Kannattaako hankinta ja jos kannattaa, mikä olisi hyvä äänikortti? (USB tai Firewire)

Toinen kysymys liittyy sitten vielä hämärämpään alueeseen eli softapuoleen. Yksinkertaisesti, mitä softia kannattaa ostaa, jos niitä käyttää vain soittamiseen (ei esim. nauhoittamiseen) eikä halua parhaita akustista matkivia soundeja vaan mahdollisimman laajat äänenmuokkausmahdollisuudet?

Mahollisesti tulevaisuudessa yhdistän härvelin vielä omistamaani Korgin Wavestationiin eli siis aion ohjata ws:nia midirummuilla ja mahdollisesti toisinpäin. Yksi mahdollisuus tietenkin olisi aloittaa suoraan tästä ja jättää softasyntetisaattorit vielä hetkeksi rauhaan, mutta suurin ongelma tietenkin on, että ws:nia ei ihan yhtä helposti roudata kuin macbookkia. :)

Tässä vielä yksi kaaviokuva siitä minkälaista settiä olen kaavaillut:http://muusikoiden.net/dyn/users/48480.jpg

Eli settiä on tarkoitus soittaa seisaaltaan ja se koostuisi aluksi ainoastaan kahdesta tavallisesta stereopädistä ja kickistä. Näinollen yhtä aikaa setissä olisi käytössä 5 soundia, mikä nyt on vähintäänkin tarpeeksi. (Pelliksi ajattelin hankkia jonkun ihan tavallisen akustisen crashin.)

Kiitoksia jo etukäteen!
Quru
16.10.2008 17:22:02
Ei välttämättä paha vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/alesis_performance_pad.htm
Itse olen harkinnut hommaavani tuon laitoksen huvipaukukseen, ja olisihan noita rumpuraitoja mukavampi nakutella tuolla koneelle kuin hiirellä tai koskettimilla. (Midinä siis)
It's fast, it's fucking metal fuck
Objectif Lune
17.10.2008 12:09:45

Ei välttämättä paha vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/alesis_performance_pad.htm
Itse olen harkinnut hommaavani tuon laitoksen huvipaukukseen, ja olisihan noita rumpuraitoja mukavampi nakutella tuolla koneelle kuin hiirellä tai koskettimilla. (Midinä siis)

Joo, olen miettinyt kanssa tuota. Oikeastaan tuon huonoin puoli on vain sen pieni laajennettavuus, mutta toisaalta se tulisi edullisemmaksi kuin pädit ja Trigger I/O ja alkuun ehkä tarjoaisi enemmän mahdollisuuksia. Ei hemmetti on muuten edullisempi kuin F-musiikissa, jossa kävin juttelemassa asiasta. Tuolla kyllä pääsisi suhteellisen hyvin alkuun.

Toisaalta myös pelkkä control pad: http://www.thomann.de/fi/alesis_control_pad.htm voisi olla todella hyvä vaihtoehto. Siinä on jopa kaksi trigger-sisääntuloa, joten pieni laajennuskin onnistuu. Toivottavasti tuo midi-in toimii myös midi-thru:na, koska se helpottaisi huomattavasti laajennettavuutta etenkin, jos käytän vain yhden midi-inin äänikorttia. (Toisaalta toinen midi-ohjaimeni sisältää sen, joten tilanne ei ole niin kriittinen).

Tuossa olisi kyllä se hyvä puoli, että budjetti riittäisi melkein heti alkuunsa ja soittelun pääsisi aloittamaan todella pian. Samalla voisi sitten tilata fw-äänikortin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)