Aihe: Rolandin TD-20 vs. TD12
1
TJORMA
20.01.2009 21:37:18
Moro !

Kirjoittelen tässä aikani kuluksi, kun täältä on ainakin toistaiseksi löytynyt vastaukset lähes kaikkiin omiin kysymyksiini. Ylläolevasta otsikostakin voi kai päätellä, että kaipailisin tietoa ko. seteistä. Lähinnä vartailutieto kiinnostaa.

Setti tulisi käyttöön kotitreenaukseen ja mahdollisesti keikoille/pienimuotoisiin studiosessioihin. Sähkörummuista ei ole suurta kokemusta, soittajana en ole mikään suomenmestari jne. mutta harjoittelumahdollisuudet olisivat sähkörumpusetillä paremmat kuin akustisella (joka lähtee todennäk. treenikämpälle..).

Hinnat tiedänkin, eli kalliita ovat molemmat, mutta.. niistä ominaisuuksista. Miten eroavat esim. keikkäkäyttöön, studiokäyttöön ja harjoittelukäyttöön toisistaan ?
Käytettävyys (siis softa ja itse setti - dimensiot ovat erit ja lätyt eri kokoiset) ja soitettavuus ? Kiitos vastauksistanne. Niin ja jos jollakin on setti myytävänä, olen kiinnostunut.
LumPus
21.01.2009 17:20:15
TD-20 päivitettynä on parempi dynamiikaltaan ja varsinkin haitsu on parempi soittaa. Päivittämättömänä saundit on käytännössä samat, erona se että TD-20 voi muokata ääntä monipuolisemmin (enemmän efektejä, mikitysvaihtoehtoja jne)

Riippuu millaiseen käyttöön systeemi tulee. TD-12 on treenaukseen, pienimuotoiseen keikkailuun ja studiosessiointiin erittäin hyvä, TD-20 paras mitä rahalla saa (päivitetty malli siis)

TD-12 tuntuma on totuttelun jälkeen varsin hyvä, viritettävät pädit auttaa paljon. TD-20 isompine pädeineen on toki parempi tuntumaltaan.
Aika suosittu päivitys TD-12 settiin on isompi 12" virveli, ja siirtää sen 10" virvelin toiseksi lattiatomiksi.

Oma TD-12 settini on myynnissä *mainos* tsekkaa profoofiilista torilinkki.
Vertailen noita enemmän kun kerkeän.
kamelisko
22.01.2009 22:13:56
TD-12 on erittäin hyvä setti soittaa, soundit on niin hyvät kuin sähkörummuilta voi toivoa. Loistavat keikkakäytössä. Haitsu mainio soitettava, vaikka verrattuna td-20 siitä puuttuu tiukan puristuksen tunnistus.

Sainosin että optimaalisin ratkaisu on: TD-12 ja Drummer Superior. Siitä on jo olemassa kakkosversiokin.

No miksi?

TD-12 tuntuma ja soundit on varsin hyvät, harjoitteluun ja keikoille. Sen sijaan äänitykseen oman kokemuksen mukaan sähkörummut on liian "kliinit". Soundeissa ei ole tarpeeksi dynamiikkaa ja "virheitä", jotta se kuulostaisi luonnolliselta ja hyvältä. Tässä astuukin tuo Drummer Superior-softa, jolla saa erittäin hyvät äänitetyt rumpusoundit suhteellisen pienellä säätämisellä.
Kuvio menee siten, että äänitetään rummut MIDI:llä koneelle ja Superiorilla säädetään soundit kohdilleen ja avot! meillä on 10 rumpuraitaa ikään kuin olisi isossakin studiossa tehty. Tokihan esim. TD-20:n persuksessa on ulostuloja joka rummulle vs. TD-12:sta kaksi direct outtia. Silti MIDI:llä äänittämisessä on se hyvä puoli että voi siivota midin ennen kuin sen muuttaa audioksi. Sähkörummuilla kuitenkin saatta aina tulla virheellisiä triggauksia yms. häröä.

Eli sanoisin, että turha pistää rahoja TD-20:een ellei oikeasti ole rikas. Tai sitten voi ostaa kaksi TD12-settiä ja antaa toisen mulle. =)
TJORMA
23.01.2009 21:04:11
TD-12 on erittäin hyvä setti soittaa, soundit on niin hyvät kuin sähkörummuilta voi toivoa. Loistavat keikkakäytössä. Haitsu mainio soitettava, vaikka verrattuna td-20 siitä puuttuu tiukan puristuksen tunnistus.

Sainosin että optimaalisin ratkaisu on: TD-12 ja Drummer Superior. Siitä on jo olemassa kakkosversiokin.

No miksi?

TD-12 tuntuma ja soundit on varsin hyvät, harjoitteluun ja keikoille. Sen sijaan äänitykseen oman kokemuksen mukaan sähkörummut on liian "kliinit". Soundeissa ei ole tarpeeksi dynamiikkaa ja "virheitä", jotta se kuulostaisi luonnolliselta ja hyvältä. Tässä astuukin tuo Drummer Superior-softa, jolla saa erittäin hyvät äänitetyt rumpusoundit suhteellisen pienellä säätämisellä.
Kuvio menee siten, että äänitetään rummut MIDI:llä koneelle ja Superiorilla säädetään soundit kohdilleen ja avot! meillä on 10 rumpuraitaa ikään kuin olisi isossakin studiossa tehty. Tokihan esim. TD-20:n persuksessa on ulostuloja joka rummulle vs. TD-12:sta kaksi direct outtia. Silti MIDI:llä äänittämisessä on se hyvä puoli että voi siivota midin ennen kuin sen muuttaa audioksi. Sähkörummuilla kuitenkin saatta aina tulla virheellisiä triggauksia yms. häröä.

Eli sanoisin, että turha pistää rahoja TD-20:een ellei oikeasti ole rikas. Tai sitten voi ostaa kaksi TD12-settiä ja antaa toisen mulle. =)

Kiitos molemmista kommenteista. Luulisin, että en edes saa parasta ulos noista seteistä ennen kunnon tutustumista ja harjoittelua. Olen soitellut vain akustisilla ja varmaan ainakin pientä totuttelua vaatii tuo toisenlainen setti. Puhumattakaan tuosta softapuolesta ja sen tuntemusta.

Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, olen myös ollut kiinnostunut lähinnä soittotuntumasta sähkörummuilla ja nimenomaan tuossa "pienemmässä" TD-12 setissä nuo pädit ja setin dimensiot ovat selkeästi akustista settiä pienemmät. Tiedä sitten, onko esim. 2 tuuman kokoerolla pädeissä mitään eroa ? TD-9 setti noilla MESH-pädeillä oli ainakin melko "kompakti" ja tuntui, kuin rummut olisivat sylissä (vaikka olen itse pienikokoinen).

Pitänee laittaa tuo hankinta vielä ihan hetkeksi hautumaan. Tuo myynnissä oleva settikin vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta - asun Oulussa, mutta työkeikkaa pukkaa Espooseen vähän väliä. Palaillaan... (kommentoidakin saa, kaikki kommentit pohdintaani ovat tervetulleita)
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...! - Hyvä lääke se on pienikin lääke !
harzza1
23.01.2009 22:58:13 (muokattu 23.01.2009 22:59:59)
itse juuri hankin td12 - mutten suoranaisesti kuitenkaan samaa settiä. ostin yksityiseltä aivon ja pädit kun taas thomannilta tilasin pedalin, räkin sekä pari peltiä. eroa on siis orig td12-settiin:

+ td12:ssa on normaalisti VH11 hihat, mulla VH12, eli kaksiosainen. loistovehje.
+ td12:ssa on normaalisti CY12R ridenä, mut mulla CY-15R.

- td12:ssa normaalisti myös crasheina CY12R:ät, mut mulla CY8 jotka toimivat siltikin loistavasti.
- PD85 virvelinä JA PD-80 tomeina, eli kaikki 8". virppa+4 tomia. isompi virveli siis puuttuu. ovat siis vähän vanhempia meshejä, mutta toimivat täysin.
- basaripädi on KD-8, kun td12:ssa KD-85WT. kustomoitu kuitenkin ja toimii loistavasti.

ensituntuma setissä loistava. itse en ole td20:ä koskaan koittanut, mutta toisaalta en näe tarvetta sellaista hankkiakaan, koska tämän setin on tarkoitus olla puhtaasti harrastekäyttössä JA kakkossettinä myöhemmin. ylhäällä tulikin hyvin asiaa, että mihin td20:ä käytännössä voisi tarvita. tuo haikkajuttukin on vähän semmonen erikoinen. itse en tätä ikinä enää vaihtaisi pois, mutta pirun kallis laitoshan tuo on jos erikseen ostaa.

vähän offtopiccia, mutta tietääkö kukaan onko jossain saitilla valmiita kustomoituja erittäin yksityiskohtaisia settejä td12:a jossa esim 4 tomia? itselläni jostain syystä kusee tuo neljäs tomi. en vain tiedä mikä settari siellä on niin erilainen. en ole kuin reilun tunnin ehtinyt tuota ropeloida joten olen vähän uusi sen kanssa vielä. toinen mikä mietityttää on, että voiko crasheista edgen ja keskustan paikkaa ikäänkuin vaihtaa. haluaisin, että soundi lähtisi täysillä reunoista, ei keskeltä. ikäänkuin EQ olisi aivan erilainen reunassa, en vain osaa säätää sitä kohdilleen. entisessä TD6-setissä reunoilla käytin crasheja ja keskustassa vasemmalla esim splashia ja oikealla kiinaa. toimi loistavasti silloin, mitenkähän nyt? eli probleema, että reunat ovat heikot eikä niistä lähde volaa sinne päinkään mitä keskeltä.
See the reality, understand The Embrace That Smothers.
xtrainer80
23.01.2009 23:37:54 (muokattu 23.01.2009 23:39:32)
harzza1,

jos englanninkieli taipuu niin kannattaa tsekata foorumi:

http://www.vdrums.com./forum/.

Sieltä löytyy ohjeita ihan varmasti vaikkapa hakusanalla "TD12". Löytyy myös showcase- threadi jossa kuvia mm. TD12 ja TD20 seteistä, DIY- settejä jne.

Pahoittelut jos on jo tuttu foorumi :)

E: korjasin linkin eri muotoon
29
23.01.2009 23:58:57
vähän offtopiccia, mutta tietääkö kukaan onko jossain saitilla valmiita kustomoituja erittäin yksityiskohtaisia settejä td12:a jossa esim 4 tomia? itselläni jostain syystä kusee tuo neljäs tomi. en vain tiedä mikä settari siellä on niin erilainen. en ole kuin reilun tunnin ehtinyt tuota ropeloida joten olen vähän uusi sen kanssa vielä. toinen mikä mietityttää on, että voiko crasheista edgen ja keskustan paikkaa ikäänkuin vaihtaa. haluaisin, että soundi lähtisi täysillä reunoista, ei keskeltä. ikäänkuin EQ olisi aivan erilainen reunassa, en vain osaa säätää sitä kohdilleen. entisessä TD6-setissä reunoilla käytin crasheja ja keskustassa vasemmalla esim splashia ja oikealla kiinaa. toimi loistavasti silloin, mitenkähän nyt? eli probleema, että reunat ovat heikot eikä niistä lähde volaa sinne päinkään mitä keskeltä.

Itse hommasin nuo Vexpression setit TD20:lle (vaikka itsellä TD12). Niissä kaikissa seteissä on neljä tomia mallinnettu. Voin antaa arvoja, joita voit testata jos haluat.

TD12 voi säätää erikseen reunan ja keskustan arvoja lähes kaikissa valikoissa. Esimerkiksi siellä "mixer" -osiossa, jossa säädetään inputtien volumet, on oikeassa alakulmassa sellainen "H & E" nappi. Se vaan pois päältä ja voit säätää nuo erikseen. Sama homma EQ:n ja kompressorin Gainin kanssa. Noilla saat varmasti volumesuhteet haluamiksesi.
Niin ja myöskin luonnollisesti pystyt säätämään triggeriparametreista reunan gainia suhteessa keskustaan.
kamelisko
24.01.2009 00:36:42
Tuohon pädien kokoasiaan sen verran, että itsellä se on oikeastaan vain parantanut soittamisen tarkkuutta, kun tomit ja virppa on pieniä. Täytyy siis osua pienemmälle alueelle. Ei siitä mitään haittaa ole. Akustisilla huomaan nykyisin osaavani soittaa lähestulkoon siihen kohtaan kun haluan. Sitäpaitti onhan akustisissakin 8" rumpuja ja pieniä splässejä joihin täytyy osua, eikä tomiakaan normaalisti lyödä kuin 2" alueelle keskelle.
harzza1
24.01.2009 01:20:36 (muokattu 24.01.2009 03:21:22)
hieno homma. kiitos paljon linkistä ja vastauksista :)

Itse hommasin nuo Vexpression setit TD20:lle (vaikka itsellä TD12). Niissä kaikissa seteissä on neljä tomia mallinnettu. Voin antaa arvoja, joita voit testata jos haluat.

pistä ihmeessä jos vain siis kehtaat!
See the reality, understand The Embrace That Smothers.
funk74
25.03.2009 11:11:05
onko td-12 setteja suomessa liikkunut kaytettyna minka verran ja mihin hintaan? mulla oli jo melkein rahat tiskissa treenikayttoon uudenkarheasta td6k v-tour setista hintaan 1300 ilman monitoreja, ajatuksena et settia paivitetaan asteittain niin etta siita sais keikkakelpoisen, kunnes totesin et paivittamalla tulee kalliimmaksi ja kun viela tuli vastaan erittain hyvakuntoinen td-12 setti:
moduuli: TD-12
snare: PD-105BK x 1.
tomit: PD-85BK x 3.
Hi-Hat: VH-11 x 1.
CY-12R/C x 2.
basari: KD-85BK x 1.
teline: MDS-12BK x 1
ja mukana Pearlin tuplat ja haikkateline, kuulokkeet, Yamahan jakkara, samsonin resolv monitorisysteemi ym salaa, joista pedaalit ja jakkara ainakin joutaa pois koska itsella on jo paremmat.
koko setin hinta 2190 ei tunnu minusta ollenkaan pahalta. mita olen kaytettyja katsellut ympari eurooppaa niin kalliimpia ovat olleet ilman monitoreja ja jakkaroita ja pedaaleja, suht samoissa hinnoissa ilman mitaan ekstroja ja silla pienella kumibasaripadilla. onko palstan asiantuntijat mita mielta tuosta hinnasta? tekee mieli sopia kaupat heti, kunhan vaan hakiessani testaan etta kaikki toimii kuten pitaa.
Premier "Custom Xture Black" fusion set, Tako 13" snare, Tama Iron Cobra, Sabian AAX, etc
xtrainer80
25.03.2009 11:41:42
funk74: onko td-12 setteja suomessa liikkunut kaytettyna minka verran ja mihin hintaan? mulla oli jo melkein rahat tiskissa treenikayttoon uudenkarheasta td6k v-tour setista hintaan 1300 ilman monitoreja, ajatuksena et settia paivitetaan asteittain niin etta siita sais keikkakelpoisen, kunnes totesin et paivittamalla tulee kalliimmaksi ja kun viela tuli vastaan erittain hyvakuntoinen td-12 setti:
moduuli: TD-12
snare: PD-105BK x 1.
tomit: PD-85BK x 3.
Hi-Hat: VH-11 x 1.
CY-12R/C x 2.
basari: KD-85BK x 1.
teline: MDS-12BK x 1
ja mukana Pearlin tuplat ja haikkateline, kuulokkeet, Yamahan jakkara, samsonin resolv monitorisysteemi ym salaa, joista pedaalit ja jakkara ainakin joutaa pois koska itsella on jo paremmat.
koko setin hinta 2190 ei tunnu minusta ollenkaan pahalta. mita olen kaytettyja katsellut ympari eurooppaa niin kalliimpia ovat olleet ilman monitoreja ja jakkaroita ja pedaaleja, suht samoissa hinnoissa ilman mitaan ekstroja ja silla pienella kumibasaripadilla. onko palstan asiantuntijat mita mielta tuosta hinnasta? tekee mieli sopia kaupat heti, kunhan vaan hakiessani testaan etta kaikki toimii kuten pitaa.

Mikään asiantuntija en ole, mutta vastaavassa tilanteessa jos olisin niin ostaisin kyllä samantien. VH-11 hihat toimii täydellä skaalalla TD12 kanssa vrt. TD6 ja onhan se muutenkin ihan eri tason vehje. Ainoa mitä tuosta muuttaisin on snarepädi isompaan malliin, makuasia tietenkin, kyllä 10" pärjää. Ja sehän on helppo päivittää jälkeenpäin.

Osta pois ja laita fiilistelyjä tänne sitten. :)
funk74
25.03.2009 14:15:41
xtrainer80: Mikään asiantuntija en ole, mutta vastaavassa tilanteessa jos olisin niin ostaisin kyllä samantien. VH-11 hihat toimii täydellä skaalalla TD12 kanssa vrt. TD6 ja onhan se muutenkin ihan eri tason vehje. Ainoa mitä tuosta muuttaisin on snarepädi isompaan malliin, makuasia tietenkin, kyllä 10" pärjää. Ja sehän on helppo päivittää jälkeenpäin.

Osta pois ja laita fiilistelyjä tänne sitten. :)

no nyt voin sanoa etta tuttaa ja aika raskaasti. olin laittanut tyypille mailin etta ostan sen setin, mutta ostoklikkausta ennen halusin vaan varmistaa pari juttua lahinna setin kayttohistoriasta. sitten oli heti putkeen pari tuntia tyopalavereita joiden alussa paatin etta kayn kuitenkin heti niiden jalkeen varmistamassa kaupat klikkaamalla sita maagista "osta heti" nappulaa. ja kas: settihan olikin silla valin myyty jo. no ei auta kun lohduttautua silla etta uusia tulee aina myyntiin, jos nyt ei ihan kaikilla noilla varusteilla ja tohon hintaan niin tulee silti. seuraavalla kerralla vaan se klikkaus heti eika muutaman tunnin paasta.
ei tullutkaan kun kaksi viikkoa oltua netissa 8 tuntia paivassa ja venytettya kaikkien euroopan paakielien taidot n tuhatkertaiseen potenssiin kun naita on etsitty.. pitka syva huokaus ja the show must go on..
Premier "Custom Xture Black" fusion set, Tako 13" snare, Tama Iron Cobra, Sabian AAX, etc
xtrainer80
25.03.2009 14:39:02
funk74: no nyt voin sanoa etta tuttaa ja aika raskaasti. olin laittanut tyypille mailin etta ostan sen setin, mutta ostoklikkausta ennen halusin vaan varmistaa pari juttua lahinna setin kayttohistoriasta. sitten oli heti putkeen pari tuntia tyopalavereita joiden alussa paatin etta kayn kuitenkin heti niiden jalkeen varmistamassa kaupat klikkaamalla sita maagista "osta heti" nappulaa. ja kas: settihan olikin silla valin myyty jo. no ei auta kun lohduttautua silla etta uusia tulee aina myyntiin, jos nyt ei ihan kaikilla noilla varusteilla ja tohon hintaan niin tulee silti. seuraavalla kerralla vaan se klikkaus heti eika muutaman tunnin paasta.
ei tullutkaan kun kaksi viikkoa oltua netissa 8 tuntia paivassa ja venytettya kaikkien euroopan paakielien taidot n tuhatkertaiseen potenssiin kun naita on etsitty.. pitka syva huokaus ja the show must go on..

Harmin paikka. :( Itellekin käynyt noin joidenkin tuotteiden kanssa. Usein käy kuitenkin niin että kohta tarjolle tulee vielä halvempi/muuten parempi, toivotaan että niin käy tässä sinunkin tapauksessa. :) Ja nythän sulla on jo tietoa hintatasosta jne. joten ostopäätöksenkin pystyy tekemään nopeemmin.
hanipai
25.03.2009 15:10:57 (muokattu 25.03.2009 15:15:33)
xtrainer80: Harmin paikka. :( Itellekin käynyt noin joidenkin tuotteiden kanssa. Usein käy kuitenkin niin että kohta tarjolle tulee vielä halvempi/muuten parempi, toivotaan että niin käy tässä sinunkin tapauksessa. :) Ja nythän sulla on jo tietoa hintatasosta jne. joten ostopäätöksenkin pystyy tekemään nopeemmin.

Mulle kävi silleen, että ebayssä oli kohta osta heti ja tarjoa paras tarjous. No aattelin, että pistän tarjouksen sinne, painoin nappulaa ja ruudussa luki tarjous hyväksytty ja huuto päätty siihen. Aattelin, että se paras tarjous katotaan huudon päättyessä, jos huutoja ei ole :)

Kokonaan toinen tapaus oli se, kun kyttäsin muutaman viikon TD-8 aivoa ebaystä. Kolmannella kerralla tärppäs. Seuraavasta TD-8:sta joka päättyi tunnin myöhemmin huudettiin 70€ enemmän :) Sitä en olisi kyllä suostunut maksamaan. Kolme TD-8 huutoa päätty samana päivänä eikä sen jälkeen niitä oo näkynytkään inhimilliseen hintaan.
funk74
25.03.2009 15:11:23
xtrainer80: Harmin paikka. :( Itellekin käynyt noin joidenkin tuotteiden kanssa. Usein käy kuitenkin niin että kohta tarjolle tulee vielä halvempi/muuten parempi, toivotaan että niin käy tässä sinunkin tapauksessa. :) Ja nythän sulla on jo tietoa hintatasosta jne. joten ostopäätöksenkin pystyy tekemään nopeemmin.

totta. ei auta jaada murehtimaan. ehka tossa eniten harmitti et oli kohtuullisen ajomatkan paassa, oli mahdollista tsekata tuote ennen maksamista. jostain ebaysta kun ostat toisesta maasta et lopulta voi olla koskaan varma huijataanko sua ennenkun tuote on saapunut.

toki jotkut osaa ostaa sutta nakienkin: kaveri osti vuosia sitten lontoossa "ammattilaistason jarjestelmakameran" jostain ihme katuputiikista jossa huiputuotetta myytiin jarjettoman halvalla, ihmiset lahti pois uutta hifia kainalossa todella tyytyvaisina (maksettuaan muutaman kympin jostain kalliista tuotteesta). kaveri meni halpaan ja osti 250 punnalla (siihen aikaan iso raha, sen ajan kurssin mukaan melkein 3000mk) hiplaamatta laitetta kunnolla, paalla oli ns paniikki ja tavara vietiin muka kasista. rahat tiskiin ja jonnekin kahvilaan ihailemaan uutta kameraa.. jarkytys oli melkoinen, kun laukusta loytyi aarimmaisen huonolaatuinen halpa muovinen lelukamera joka muodoiltaan muistutti jarjestelmakameraa mutta esim linssi oli samea rosoinen muovin pala. niin huonolaatuinen tavara etta en olis lapselle kehdannut antaa lahjaksi. mutta alumiinilaukku oli hieno. tuskin sentaan 3 tonnin arvoinen.. kaveri oli aika rikki. silla meni jarkytyksesta toipumiseen sen verran etta kun tokeni, ja palasi myyntipaikalle seuraavana paivana, paikka oli tyhja.. :)

kun ebayssa tulee vastaan joku mieleton "uuden veroinen" td-20 setti jossa huutoaikaa muutama tunti ja hinta 1500, eika ole hintavarausta ja myyjalla 0 palautetta, niin mulla ei ole kylla kanttia lahtea huutamaan. nyt tuli vastaan mm yks epamaarainen nettimyyja, jolla satoja uusia tuotteita ripoteltuna erilaisissa ilmaisissa ilmoituksissa, eri euroopan maissa, myy uutta td-12 settia 1000 euroa. ei katuosoitetta, ei puh numeroa, ei nimea, ei nettisivua. enpa lahtis tollaseltakaan ostamaan. tuote muka varastossa uusissa, avaamattomissa paketeissa jne. haiskahtaa aika pahalta
funk74
25.03.2009 15:19:25
hanipai: Mulle kävi silleen, että ebayssä oli kohta osta heti ja tarjoa paras tarjous. No aattelin, että pistän tarjouksen sinne, painoin nappulaa ja ruudussa luki tarjous hyväksytty ja huuto päätty siihen. Aattelin, että se paras tarjous katotaan huudon päättyessä, jos huutoja ei ole :)

Kokonaan toinen tapaus oli se, kun kyttäsin muutaman viikon TD-8 aivoa ebaystä. Kolmannella kerralla tärppäs. Seuraavasta TD-8:sta joka päättyi tunnin myöhemmin huudettiin 70€ enemmän :) Sitä en olisi kyllä suostunut maksamaan. Kolme TD-8 huutoa päätty samana päivänä eikä sen jälkeen niitä oo näkynytkään inhimilliseen hintaan.

joo aika paljon hinnat joskus heittelee, tuntuu et joskus jengi huutaa jotain tuotetta ja niilla on siina prosessin aikana tullu pakkomielle saada se juttu, ja joskus nakee etta kaytetyn hinta kipuaa niin lahelle uuden hintaa et kannattais ostaa saman tien uusi jossa on takuut ja kaikki. itse yritan etukateen paattaa mika on max minka olen valmis maksamaan. toisaalta sit tulee naita et jahkailee ja menee hyva juttu ohi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)