Mitäs mieltä tästä norjalaisesta säveltäjä-saksofonistista? Itse olen pohtinut, onko miehen tuotanto aina jatsiksi laskettavissakaan - olen kuullut oikeastaan vain 80-luvun puolivälin jälkeistä kamaa (All Those Born With Wings, jne). Läpisävelletympää se ainakin on kuin "keskimääräinen" jass, ja en oikein osaa sanoa, onko kyseessä edelläkävijä pohjoismaisen nu-jazzin/ambient-jazzin saralla vai vain joku satunnainen new age -haahuilija. Edellämainitun ATBWW:n lisäksi Twelve Moons on ainakin minulle jollain lailla toiminut, Legend Of The Seven Dreams sen sijaan oli hieman pettymys. Triptykonin ym. vanhempaa olisin viime kerralla lainannut, jos ei kirjaston lainaraja olisi jo ollut täynnä. Suositelkaa myös, mihin levyihin kannattaa tutustua, ja jos jotain samanlaista "ECM-kamaa" löytyisi? Näitä Molvaeria, Rinneradiota ym. elektronisia en nyt hae, vaan akustisempaa tavaraa, mutta samalla tunnelmalla. Méfiez-vous, demoiselles! |
No tuo "varhainen" Garbarek on ainakin itselleni sitä mikä kolisee parhaiten. Eli 70-luvun levytykset sekä Jan Garbarek-Bobo Stenson Quartetilla, että Keith Jarrettin "European Quartetin" kanssa. Nuo bändit ovat kyllä melkoisen legendaarisia ns. ECM-soundin pioneereja. Myöskin tsekkaamisen arvoinen on Garbarekin ensimmäinen oma soololevy Afric Pepperbird joka rupisella rouheudellaan asettaa siloisena vuonojatsarina tunnetun miehen kyllä uuteen valoon. Itse en taas ole koskaan täysin löytänyt noita Garbarekin myöhempien aikojen sinfonisia maailmanmusiikkifiilistelyjä. Jostakin syystä meillä kotona kuunteluun päätyvät tasaisin väliajoin nuo vanhemmat, aavistuksen rähjäisellä kauneudellaan valloittavat akustiset bändilevyt. Oonpa aika körny. |
Kannattaa ehkä kokeilla sellaisia levyjä, joilla Garbarek on ikään kuin vieraileva artisti. Esimerkiksi Hilliard Ensemblen kanssa nauhoitetut Officium ja Mnemosyne ovat todella kauniita levyjä. Myös Bobo Stensonin kanssa levytetty Witchi-Tai-To on erinomainen levy. Maailmanmusiikin ystävänä oma suosikki on kuitenkin Ustad Fateh Ali Khanin kanssa levytetty Ragas and Talas. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
Ah, Garbarek. Meikäläisen suosikkeja ovat ehdottomasti noi Jarrettin kanssa soitetut levyt, My Song, Belonging, Personal Mountains, Nude Ants... Kuulin muuten toissa kesänä bootlegiä, jossa Garbarek soitti nuorempana poikana beboppia. Svengasi kuin hirvi, mut ei ois mitenkään voinut tunnistaa. Tiedä sitten, onko koskaan levylle nauhoittanut moista? |