Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itsensä työllistävien asemaa tarkistettava
1
kivi
03.11.2009 15:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen tuli juuri postissa. Vaikka allekirjoittaneissa ei ole yhtään musiikkialan järjestöä, teksti koskee mitä enimmin mm. äänialan yrittäjiä, muusikoita ja roudareita.

Itsensä työllistävät unohdettiin

Matti Vanhasen hallitus sitoutui hallitusohjelmassaan sovittamaan lainsäädäntöä pienten yritysten tarpeisiin, kehittämään yrittäjien sosiaaliturvan kannustavuutta sekä rohkaisemaan itsensä työllistämistä yrittäjäksi ryhtymällä.

Yrittäjien sosiaaliturvan kehittämistä pohtinut ns. Pukkilan työryhmä sai juuri työnsä valmiiksi. Työryhmän anti on lähinnä pieniä uudistuksia. Isoja uusia linjauksia ei uskallettu tehdä, vaikka työmarkkinat ovat muuttuneet.

Itsensä työllistävien ja omaa työtään myyvien määrä suomalaisilla työmarkkinoilla kasvaa. Nykyään heidät tulkitaan kategorisesti yrittäjiksi, vaikka työ muistuttaa pitkälti palkansaajan työtä, ansiot jäävät usein alhaisemmiksi kuin alan palkansaajien ansiot ja lisäksi he saattavat olla toimeksiantajistaan taloudellisesti riippuvaisia. Jälkimmäinen ilmenee huonona mahdollisuutena neuvotella työnteon ehdoista, sopimuksista ja palkkioista.

Itsensä työllistävien asema poikkeaa monessa kohdin aidolla yrittäjän riskillä toimivan yrittäjän asemasta. Palveluksessa ei useimmiten ole muita työntekijöitä, toiminta ei välttämättä edellytä varastoja eikä yrittäjän riskin vastapainona ole mahdollisuutta yrittäjän voittoon.

Mielestämme palkansaajien ja itsensä työllistävien työttömyysturva poikkeaa perusteettomasti toisistaan. Järjestelmä ei kannusta itsensä työllistämiseen, sillä se rankaisee työttömyysturvan ja sosiaaliturvan menetyksillä jo parin päivän työskentelystä kuukaudessa.

Yrittäjille tarkoitettujen työttömyyskassojen jäsenmaksut ovat kalliita, ja edellytykset ansiosidonnaisen työttömyysturvan saamiseksi ovat tiukat. Lyhyemmissä työttömyyspätkissä turvaa ei käytännössä ole. Tästä syystä monet itsensä työllistävät ovat jättäytyneet yrittäjäkassojen ulkopuolelle.

Mielestämme työttömyysturvassa pitäisi nykyistä paremmin ottaa huomioon myös työmarkkina-aseman joustava vaihtaminen. Muodollisesti yrittäjästä, omassa työssään työllistyvästä palkansaajaksi siirtyminen voi tapahtua työviikon aikana peräkkäisinä päivinä tai jopa samana päivänä. Nykyinen järjestelmä toimii hyvin, kun henkilön status työmarkkinoilla on pysyvä. Kun yhä useamman ja yhä useammin status vaihtuu, syntyvät ongelmat eri järjestelmien yhteensovituksessa.

Esitämme selvitettäväksi, millä edellytyksillä eri ammattialojen palkansaajakassat voisivat vakuuttaa itsensä työllistäviä ammattiryhmiä.

Lisäksi esitämme selvitettäväksi yrittäjien työttömyyskassojen asemaa itsensä työllistävien vakuuttajana. Tässä yhteydessä pitäisi arvioida myös yrittäjäkassojen jäsenyysehtoja suhteessa palkansaajakassoihin.


Allekirjoittajina olevat järjestöt edustavat itsensä työllistäviä.

SUOMEN JOURNALISTILIITTO
SUOMEN FREELANCER-JOURNALISTIT
SUOMEN ARVOSTELIJAIN LIITTO
SARJAKUVANTEKIJÄT
SUOMEN TIETOKIRJAILIJAT
SUOMEN LEHTIKUVAAJAT
KUVITTAJAT
SUOMEN TIEDETOIMITTAJAIN LIITTO
SUOMEN NÄYTELMÄKIRJAILIJALIITTO
GRAFIA
SUOMEN KIRJAILIJALIITTO
SUOMEN KÄÄNTÄJIEN JA TULKKIEN LIITTO
SUOMEN VALOKUVAJÄRJESTÖJEN KESKUSLIITTO, FINNFOTO
FINLANDS SVENSKA FÖRFATTAREFÖRENING
PALVELUALOJEN AMMATTILIITTO PAM
TEATTERI- JA MEDIATYÖNTEKIJÄT
YRITTÄJÄT STTK
SUOMEN TAITEILIJASEURA
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Heikki L.
03.11.2009 20:53:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksiköhän tuosta puuttuu esim. Muusikkojen liitto?
 
Aihe on kyllä tärkeä.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
kivi
11.11.2009 16:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Miksiköhän tuosta puuttuu esim. Muusikkojen liitto?
 
Aihe on kyllä tärkeä.

 
Tässä Muusikkojen liiton julkilausuma. Vaikuttaa siltä, että tilanne on pahempi kuin luultiinkaan.
 
OPM VALMISTELEE TEKIJÄNOIKEUKSIEN PAKKOLUNASTUSTA
 
Virkamiestyöryhmä julkisti keskiviikkona esityksensä, jossa
tekijänoikeuksien taloudellinen arvo siirrettäisiin suoraan lain
nojalla työntekijältä työnantajalle. Esitys vastaa sitä, mitä elinkeinoelämä
on vaatinut, mutta samalla se on täysin vastoin työsuhteisten tekijöiden
etuja.
 
Luovien alojen kannalta erittäin keskeistä ja strategisesti tärkeää
työelämäkysymystä on valmisteltu täysin pimennossa työntekijäpuolelta.
Hallitusohjelmassa taattu kolmikantaisuus on toistaiseksi täysin
sivuutettu.
 
Jos työnantaja saa suoraan lain nojalla taloudelliset käyttöoikeudet
tekijänoikeudella suojattuun aineistoon, ei työntekijän tai
työntekijäliiton neuvotteluasemasta ole paljoakaan jäljellä. Tämä on ollut
työnantajapuolen keskeinen tavoite, jota virkamiestyöryhmä on
esityksellään lähtenyt avoimesti ajamaan. Neuvotteluaseman menettäminen johtaa väistämättä suuriin tulonsiirtoihin työntekijöiltä työnantajille etenkin
tekijänoikeusintensiivisillä aloilla. Esityksellä puututaan myös
työsuhteisten tekijöiden perusoikeuksiin, kun he eivät enää pysty
hyödyntämään luovan työnsä tuloksia toimeentulonsa turvaamiseksi.
 
Tekijöiden pahimmat pelot näyttävän toteutuvan, jos virkamiestyöryhmän
esitys etenee laiksi asti. Esittävän säveltaiteen alalla
työsuhdeolettama aiheuttaisi monikansallisten media- ja levy-yhtiöiden
jo ennestään ylivoimaisen neuvotteluaseman vahvistumisen entisestään.
Tekijänoikeuden motivoiva vaikutus luovuuteen heikkenisi, vähentäen
Suomen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta mm. kilpailtaessa sen luovan joukon työpanoksesta, joka voi käytännössä valita maan, jossa asua ja tehdä luovaa työtään.
 
Lisätietoja:
 
Ahti Vänttinen
puheenjohtaja
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tarmo
11.11.2009 22:30:05 (muokattu 11.11.2009 22:37:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tässä Muusikkojen liiton julkilausuma. Vaikuttaa siltä, että tilanne on pahempi kuin luultiinkaan.
 
Mielenkiintoista. Luin uutisen aiheesta varmaan viikko pari sitten. Sinänsä työsuhteessa tehtyjen teosten taloudellisten tekijänoikeuksien siirtyminen työnantajalle ei ole uusi, mutta mihin kaikkialle tätä uudistusta on tarkoitus ulottaa? Eikö vastaavaan lopputulokseen ole tultu jo aiemminkin esim. sotilasmuusikoiden ja valtion tekemän sopimuksen perusteella yms.
 
Teknologia-alalla työsuhdekeksintöjen käytäntöä on perusteltu sillä, että työntekijä käyttää aikaansaannostensa luomiseen työnantajan resursseja ja saa tietty myös palkkaa työstään. Käytännössä tämä onkin kannattanut tulkita niin, että jättää työsuhteeseen liittymättömät innovaatioiden kehittelyt omalle vapaa-ajalleen.
 
Mutta takaisin aiheeseen. Miten tämä vaikuttaa itsensä työllistävien säveltäjien tilanteeseen? Äkkiseltään ei uskoisi sääntelyn ulottuvan esimerkiksi yksittäisiin artisteihin, joilla on taiteilijasopimus levy-yhtiön kanssa. Mikä muusikkojen liitolla on tässä ajatuksena? Onko esillä ollut jotkut tietyt ammattiryhmät, työsuhteet tms.? Ihan mielenkiinnosta.
 
Luulisi ainakin, että työsuhteen määritteleminen saisi asiassa olennaista merkitystä.
 
Ihan sama.
kivi
12.11.2009 01:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo:Käytännössä tämä onkin kannattanut tulkita niin, että jättää työsuhteeseen liittymättömät innovaatioiden kehittelyt omalle vapaa-ajalleen.
---
Luulisi ainakin, että työsuhteen määritteleminen saisi asiassa olennaista merkitystä.

 
En tiedä, mutta veikkaan että noissa kahdessa virkkeessä on ainakin osa arvoituksen avainta. Miten määritellään työsuhde, ja onko työsuhteen aikana olemassakaan sellaista vapaa-aikaa jolloin saisi keksiä omiaan.
 
Vähän menee pirujen maalamiseksi seinälle, mutta oma kokemus on, että mulla kun on free-lancena useita kymmeniä työnantajia vuodessa, niin jokaisen ns. palkkatyön kohdalla joudutaan pitkät pätkät yleensä niin tavallisia soppareita kirjoittamaan mua varten uusiksi, koska ne muuten rajaisivat jollain lailla mun vapaata työskentelyäni kaikkien mahdollisten toimijoiden palveluksessa samanaikaisesti. Palkasta ja palkkioista puhumattakaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tarmo
12.11.2009 12:20:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: En tiedä, mutta veikkaan että noissa kahdessa virkkeessä on ainakin osa arvoituksen avainta. Miten määritellään työsuhde, ja onko työsuhteen aikana olemassakaan sellaista vapaa-aikaa jolloin saisi keksiä omiaan.
 
Vähän menee pirujen maalamiseksi seinälle, mutta oma kokemus on, että mulla kun on free-lancena useita kymmeniä työnantajia vuodessa, niin jokaisen ns. palkkatyön kohdalla joudutaan pitkät pätkät yleensä niin tavallisia soppareita kirjoittamaan mua varten uusiksi, koska ne muuten rajaisivat jollain lailla mun vapaata työskentelyäni kaikkien mahdollisten toimijoiden palveluksessa samanaikaisesti. Palkasta ja palkkioista puhumattakaan.

 
kivi: En tiedä, mutta veikkaan että noissa kahdessa virkkeessä on ainakin osa arvoituksen avainta. Miten määritellään työsuhde, ja onko työsuhteen aikana olemassakaan sellaista vapaa-aikaa jolloin saisi keksiä omiaan.
 
Vähän menee pirujen maalamiseksi seinälle, mutta oma kokemus on, että mulla kun on free-lancena useita kymmeniä työnantajia vuodessa, niin jokaisen ns. palkkatyön kohdalla joudutaan pitkät pätkät yleensä niin tavallisia soppareita kirjoittamaan mua varten uusiksi, koska ne muuten rajaisivat jollain lailla mun vapaata työskentelyäni kaikkien mahdollisten toimijoiden palveluksessa samanaikaisesti. Palkasta ja palkkioista puhumattakaan.

 
Olisi kiva tietää enemmänkin, millaisia erilaiset taiteilijasopimukset ovat muodoiltaan. Työsuhteessa luotujen teosten tekijänoikeuden siirtyminen työnantajalle ei ihan perus freelancer -toiminnassa ei pitäisi olle edes varteen otettava kysymys. Todistustaakka siitä, että työtä tehdään nimenomaan jollekin työnantajalle, ja että juuri sillä työnantajalla on joku (merkittävä) vaikutus/mahdollistava tekijä teoksen syntymiselle, lienee työnantajalla. Jos työnantajia on kymmeniä, siinä vaaditaan jo melko painavia perusteita, että oikeus taloudellisiin oikeuksiin siirtyisi jollekin näistä työnantajista.
 
Pitääpä paneutua aiheeseen tarkemmin, kun vain ehtii.
 
Itsellänikin on vuositasolla n. 15 eri työnantajaa, mutta on tietysti eri asia, jos joku työsuhde olisi nimenomaisesti teosten luomista. Perus freelancer-muusikon myyminen ei vielä muodosta mun ja työnantajan välillä sellaista sidettä, jossa mä olisin töissä missään muussa tilanteessa, kuin keikan tehdessäni. Mutta kuten sanottu, tuottajien, säveltäjien yms. levy-yhtiöiden / medioiden kanssa tekemät sopimukset sitten erikseen.
 
Oletko itse mukana liiton toiminnassa? Jotain tarkempaa kannanottoa tähän aiheeseen ja siihen liittyviin ennakoitaviin ongelmiin?
 
Ihan sama.
kivi
12.11.2009 15:10:38 (muokattu 12.11.2009 15:15:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Olisi kiva tietää enemmänkin, millaisia erilaiset taiteilijasopimukset ovat muodoiltaan. Työsuhteessa luotujen teosten tekijänoikeuden siirtyminen työnantajalle ei ihan perus freelancer -toiminnassa ei pitäisi olle edes varteen otettava kysymys. Todistustaakka siitä, että työtä tehdään nimenomaan jollekin työnantajalle, ja että juuri sillä työnantajalla on joku (merkittävä) vaikutus/mahdollistava tekijä teoksen syntymiselle, lienee työnantajalla. Jos työnantajia on kymmeniä, siinä vaaditaan jo melko painavia perusteita, että oikeus taloudellisiin oikeuksiin siirtyisi jollekin näistä työnantajista.
 
Siinäpä se, usein nämä kysymykset on ennalta määritelty jo työsuhteen alussa, ja ilmeisesti automaattisesti työnantajan eduksi ellei toisin nimenomaan sovita. Eli "normaali" työsopimus saattaa hyvin viedä työntekijältä esim:
-Oikeuden kaikkiin työsuhteen aikana tehtyihin innovaatioihin (vaikka ne olisi tehty kesälomalla tai iltaisin)
-Kilpailukielto on tavallinen sopparipykälä joka estää kaiken työskentelyn saman alan toimijoiden kanssa jopa 6 kuukautta työsuhteen jälkeenkin
-Käytettävyyspykälä (sopimus olla työnantajan käytettävissä) voi käytännössä estää sivu- ja rinnakkaistyön
-Syndikointisopimus saattaa tehdä työstä käytännössä työnantajan omaisuutta, se pitäisikin aina korvata etuosto-oikeudella tai vielä mieluummin ensimmäisen tarjouksen oikeudella
-Rajoittamaton käyttöoikeus pitäisi aina tehdä enintään määräaikaiseksi (jonka jälkeen oikeudet palautuvat ellei niitä erikseen osteta uusiksi), sitä parempi vaihtoehto on...
-Rinnakkainen käyttöoikeus, jossa täytyy aina muistaa rajata mitä se koskee
-Muokkaus- ja uudelleenkäsittelyoikeus sekä...
-Oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä, sekä...
-Vastuu teoksen mahdollisesti aiheuttamista jälkiseurauksista ovat vakavia kysymyksiä jotka pitää tarkoin harkita. Ensisijaisesti vastuun pitää olla teoksen tilaajalla, jonka harkinnan varassa on teoksen käyttöyhteyden sopivuus
-Esimerkiksi käännöstöissä sen määrittely, mikä osa teoksesta on uutta tekijänoikeudellisesti rajattua materiaalia
-Oikeus omiin hahmoihin, poislukien selkeästi logoiksi luokiteltavat karaktäärit, sekä oikeus vaikuttaa siihen millä tavalla niitä jatkossa käsitellään
 
Yleensä mikäli puhutaan toimituksellisesta työstä tai printtimedian sisällöntuotannosta puhutaan kertajulkaisuoikeudesta jossain määritetyssä mediassa ja sen identtisissä rinnakkaismedioissa, kertajulkaisuoikeudella poislukien identtiset uudet painokset, faksimilet ja näköisteokset, ajallisesti sopimuksen kestoon rajaten. Mikäli kertajulkaisusopimus halutaan uusia, siitä maksetaan yleensä 50% alkuperäisestä hinnasta, seuraavalla uusintakierroksella 25%.
 
Oletko itse mukana liiton toiminnassa? Jotain tarkempaa kannanottoa tähän aiheeseen ja siihen liittyviin ennakoitaviin ongelmiin?
 
Olen oman ammattiliittoni perustajajäsen ja sen lisäksi Kopioston, Teoston ja Kuvaston asiakas.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tarmo
12.11.2009 17:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Siinäpä se, usein nämä kysymykset on ennalta määritelty jo työsuhteen alussa, ja ilmeisesti automaattisesti työnantajan eduksi ellei toisin nimenomaan sovita. Eli "normaali" työsopimus saattaa hyvin viedä työntekijältä esim:
-Oikeuden kaikkiin työsuhteen aikana tehtyihin innovaatioihin (vaikka ne olisi tehty kesälomalla tai iltaisin)
 
-Kilpailukielto on tavallinen sopparipykälä joka estää kaiken työskentelyn saman alan toimijoiden kanssa jopa 6 kuukautta työsuhteen jälkeenkin
 
-Oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä, sekä...
 
Olen oman ammattiliittoni perustajajäsen ja sen lisäksi Kopioston, Teoston ja Kuvaston asiakas.

 
Työsopimuskin kannattaa lukea tarkkaan, etenkin jos kyse ei ole ns. margariinitehdashommasta, jolloin kannattaa lähinnä lukea ne yleiset palkka, edut, lomat ja työajat...
 
Itse asiasta. Eikö oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä (isyysoikeus) ole etenkin taiteellissa työssä täysin luovutuskelvoton. Ainoat poikkeukset lienevät juuri työsuhdekeksinnöt, joissa luova työ toteutetaan usean eri yksikön avulla ja lopputulos syntyy vasta siinä vaiheessa, kun osat liitetään yhteen. Tällöin työnantaja määrää ennalta siitä, millainen työn lopputulos tulee olemaan, eikä yksittäisellä työpanoksella ole varsinaisesti luovaa työpanosta lopputulokseen.
 
En näkisi tätä uhkana MUSIIKKIalalla, koska musiikkitaiteen teosten luomisprosessi on lähtökohtaisesti aina jonkun tai joidenkin oman henkisen luomistyön tuloksia.
 
Kilpailukielto sellaisenaan voidaan määrätä, vain mikäli on riski siitä, että yrityksen sisäinen kehittelytyö, knowhow tms. voidaan työntekijän avulla siirtää kilpailevan yrityksen käyttöön. Näillä on yritykselle rahallista arvoa, joka on syntynyt yritysten tekemien investointien ja yritysjohdollisten ratkaisujen seurauksena. Toisena tekijänä voisi mainita yrityksen avainhenkilöiden siirtymisen kilpailevaan yritykseen. Taas on hankala nähdä vastaavaa ongelmaa muodostuvan freelancertyöstä, koska yrityksestä yritykseen liikkuva työvoima käytännössä voi päästä käsiksi yrityksen strategioihin yms. ainoastaan yritysvakoilun kautta, joka on erikseen sanktioitu rikoslaissa. Kilpailukiellon käyttäminen tulee käytännössä oikeutetuksi siitä maksettavan korvauksen tai korotetun palkan muodossa.
 
Tarkoitus ei ole kiistää miltään osin, etteikö asia kuuluisi myös muusikoiden huolenaiheisiin. Itse olisinkin kiinnostunut, mikäli edelleen joku on perehtynyt asiaan nimenomaisesti muusikoiden näkökulmasta.
 
Ihan sama.
kivi
12.11.2009 17:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Itse asiasta. Eikö oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä (isyysoikeus) ole etenkin taiteellissa työssä täysin luovutuskelvoton. Ainoat poikkeukset lienevät juuri työsuhdekeksinnöt, joissa luova työ toteutetaan usean eri yksikön avulla ja lopputulos syntyy vasta siinä vaiheessa, kun osat liitetään yhteen.
---
Tarkoitus ei ole kiistää miltään osin, etteikö asia kuuluisi myös muusikoiden huolenaiheisiin. Itse olisinkin kiinnostunut, mikäli edelleen joku on perehtynyt asiaan nimenomaisesti muusikoiden näkökulmasta.

 
Jep, listasin noita asioita mitä nyt on viimeksi tullut vastaan, kun monen alan ammattilaisena töitä teen, ja musapuolella nuo vaikuttavat esimerkiksi työsopimuksiini musiikkitekniikan ja -teknologian toimittajana, levynkansien tekijänä ja musiikin tekijänä (muttei muusikkona). Musiikkialalla on niin monta muutakin työtä kuin rivimuusikon homma.
 
Muusikon työsopimusongelmat ovat isolta osin toiset, mutta kyllä nää asiat vaikuttaa sielläkin. Näyttää itse asiassa, että myös musiikinopettajan työnkuva on muuttumassa tämän kautta, mikäli koulut todellakin ovat omimassa opettajien tuntikansiot.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Dr Dominant
12.11.2009 17:52:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sellainen hieman harvinaisempi tilanne, että työllistän itseni täysin kirjoittamalla musiikkia. Säveltämällä ja sovittamalla. En ole vakituisessa työsuhteessa kuten esim. housewriterit joita suomessakin taitaa jokunen olla, vaan elän keikasta toiseen. Laskutan hommat oman firmani kautta.
 
Ainakin mun tapauksessa teostotuloilla on koko ajan merkittävämpi osuus tilipussin sisällöstä, kun teosluettelo kasvaa ja toivottavasti esityksiä biiseistä tulee edelleen ...
 
Pohdiskelin tuossa just, että pystyiskö omaa asemaa kohentamaan siten että hoitaa tän työsuhde-tekijänoikeuden itsen ja oman firman välille. Myy sitten palveluina omat juttunsa firman kautta ulkopuolelle. Silloin pysyis omien biisien taloudelliset oikeudet omassa firmassa ja vois ehkä olla paremmat neuvotteluasemat - tai sitten ei, en ole kyllä loppuun saakka miettinyt tätä.
 
Silti, voisko tää olla tulevaisuudessa tie siihen, että kun tähän saakka suomessa ei ole voinut tulouttaa teostotulojaan kuin osaksi omalle firmalleen, nyt tässä uudessa tilanteessa voisi? Jos tää onnistuis, niin se olis itse asiassa parannus nykyiseen tilanteeseen, ainakin tekijänoikeustulojen verotuksen näkökulmasta.
 
En ole tosin tutustunut vielä tarpeeksi hyvin lakiuudistukseen joten voin puhua läpiä päähäni isosti ... opastakaa viisaammat.
 
Mielenkiintoinen ja tärkeä topic!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
rintapek
14.11.2009 00:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tos on Tarmolla semmoisia pointteja, et villisti veikkaan miehen olevan leipätyöltään jotain vallan muuta ko humpansoittaja. Eikä tää o moite, vaan kehu.
 
Itte valitettavasti en ole ehtiny asiaan edes tutustumaan, joten josko joku valistuneempi vois kertoa, et mikä itse asiassa on ton lakimuutosesityksen perusteluissa mainittu tavoite? ts. mikä on se asia/puute mikä lakimuutoksella pyritään korjaamaan?
 
Voin toki olla väärässä, mut olen itteni antanu ymmärtää, että lait meikäläisessä oikeusjärjestelmässä yleensä säädetään heikomman suojaksi. Semmoista asetelmaa mis "pieni anoo ja iso sanoo" ny yleensä ei lailla erikseen tartte vahvistaa. Ainakaan minun mielestä.
 
Siis jos tekijänoikeuksista (tai monista muista oikeuksista) on kyse, ni semmoinen lähtökohta, mis työsuhteessa työnantaja olis se heikompi osapuoli, jonka oikeudet tulee erikseen lailla turvata on minust noin ajatuksen tasolla vähintään kyseenalainen.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti