Aihe: Toiminimi ja itselleen "palkanmaksu"?? 1 2 | |
---|---|
![]() 17.04.2012 07:51:29 (muokattu 17.04.2012 08:00:33) | |
baron: Tossa on yksi oikeustapaus: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/1982/198204277 Tossa on verottajan yleisohjeet milloin osakeyhtiö voidaan sivuuttaa verotuksessa: https://arkisto.vero.fi/?article=97 … th=5,40,437&language=FIN#kymppi Ok. Kiitos mielenkiintoisista linkeistä. Selkeä asiahan tuo on. Eikä tuo kovin huolestuttavalta vaikuta, ongelmat näyttää alkavan siitä jos nostaa rahat firmasta pelkkinä osinkoina. Jos ja kun OY maksaa palkkaa niin en edelleenkään keksi mikä tossa voisi niin ongelmallista olla. Verottajakin saa rahansa asiaankuuluvasti. Tuon verosivun kohta 3.10.3 käsittelee mun nähdäkseni tällaista tilannetta. E: Mun järjenjuoksulla tarkasteltuna OY on toiminimeen verrattuna huomattavasti selkeämpi rakennelma ja riski esim siitä että omat ja firman rahat menevät sekaisin on aika pieni. Toki OY:nkin saa kuralle huolimattomalla toiminnalla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 17.04.2012 08:03:21 (muokattu 17.04.2012 08:06:46) | |
absqua: Ok. Kiitos mielenkiintoisista linkeistä. Selkeä asiahan tuo on. Eikä tuo kovin huolestuttavalta vaikuta, ongelmat näyttää alkavan siitä jos nostaa rahat firmasta pelkkinä osinkoina. Mun pojan bändillä oli Oy joka teki keikkaa ja myi paitoja ja sen verottaja hyväksyi. Lähinnä mä ajan takaa että jos osakeyhtiö vain keikkailee niin riski on olemassa. Onhan esitetty että osakeyhtiön sivuuttaminen kiellettäisiin mutta edelleen se on mahdollista. Noista linkeistä joita mä itsekin vasta nyt luin kävi ilmi että osakeyhtiön sivuuttaminen on tullut harvinaisemmaksi kuin ennen eli ehkä mun tiedot oli vähän vanhentuneita? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 17.04.2012 10:26:05 | |
baron: Mun pojan bändillä oli Oy joka teki keikkaa ja myi paitoja ja sen verottaja hyväksyi. Lähinnä mä ajan takaa että jos osakeyhtiö vain keikkailee niin riski on olemassa. Mä uskallan väittää että ei siinä mitään kovin suurta riskiä ole. Jos OY laskuttaa keikat sisään ja maksaa liksat pääosin palkkana osakkaalle, niin ei kai siinä mitään väärää/rangaistavaa voi olla? Onhan esitetty että osakeyhtiön sivuuttaminen kiellettäisiin mutta edelleen se on mahdollista. Noista linkeistä joita mä itsekin vasta nyt luin kävi ilmi että osakeyhtiön sivuuttaminen on tullut harvinaisemmaksi kuin ennen eli ehkä mun tiedot oli vähän vanhentuneita? Mä olen kyllä ihan pokkana suositellut osakeyhtiötä kaikille, jotka oman firman perustamista harkitsevat tai joille siitä selvää hyötyä olisi. Tää nyt on sivupolku, mutta ainakin mulle tärkeä momentti on sekin, että osakeyhtiössä ei ole samalla tavalla henk.koht omaisuus kiinni kuin esim toiminimessä. Tämä siis kuvitellen jotain suurempaa ongelmatilannetta tai mahdollisia vastuukysymyksiä tms jotka voisivat ajaa firman konkurssiin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 17.04.2012 11:54:08 (muokattu 17.04.2012 12:03:20) | |
absqua: Mä uskallan väittää että ei siinä mitään kovin suurta riskiä ole. Jos OY laskuttaa keikat sisään ja maksaa liksat pääosin palkkana osakkaalle, niin ei kai siinä mitään väärää/rangaistavaa voi olla? Eihän siinä mitään rikollista ole. Riski on se että verottaja voi sivuuttaa osakeyhtiön verotussubjektina ja jakaa osakeyhtiön tulot osakkaiden henkilökohtaisiksi tuloiksi ja sitten mahdollisesti joutuu jälkiveroina maksamaan enemmän kuin on kuvitellut. Jos kaiken osakeyhtiöstä on ottanut palkkana niin varmaan samoihin menee? Jos sen sijaan ei ota mitään tai ottaa osinkoina niin jälkiverot voi yllättää. Tää nyt on sivupolku, mutta ainakin mulle tärkeä momentti on sekin, että osakeyhtiössä ei ole samalla tavalla henk.koht omaisuus kiinni kuin esim toiminimessä. Tämä siis kuvitellen jotain suurempaa ongelmatilannetta tai mahdollisia vastuukysymyksiä tms jotka voisivat ajaa firman konkurssiin. Sehän se Oy:n idis juuri onkin mikä hyvin selviää sen saksan- tai englanninkielisestä nimestä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 17.04.2012 12:08:07 (muokattu 17.04.2012 21:55:39) | |
Väliheittona tähän mielenkiintoiseen keskusteluun. Itse aloitin toimintani siten, että minulla oli asiakas valmiina. Perustin OY:n laskuttamista varten. Minulle oli suuri helpotus noin vuoden kuluttua kun sain toisenkin asiakkaan; ei tarvinnut enää jännittää verottajan suhtautumista. Kirjoitin juuri laskun asiakasnumerolle 162, eli onhan noita sitten vuosien mittaan tullut muitakin. Ennen suurta veroremonttia (2005?) otin puolet tuloistani palkkana ja puolet osinkoina. Nykyisin otan osinkoja tuon 9%:n säännön mukaan. | |
![]() 17.04.2012 19:14:31 | |
baron: Jos sen sijaan ei ota mitään tai ottaa osinkoina niin jälkiverot voi yllättää. Tääkin ehkä lähinnä siinä tapauksessa että henk.koht ennakonpidätysprosentti on selvästi suurempi kuin pääomatulon veroprosentti (taitaa olla 30 tänä vuonna). Sehän se Oy:n idis juuri onkin mikä hyvin selviää sen saksan- tai englanninkielisestä nimestä. Näin o. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 21.04.2012 22:28:30 | |
absqua: Hämmennän vielä sen verran, että ensimmäisen vastaajan tapaan minäkin suosittelen osakeyhtiötä toiminimen sijaan. Ainakin allekirjoittaneen järjenjuoksulle Oy on huomattavasti helpompi ymmärtää ja hallita kuin toiminimi. Tämä siis nimimerkillä "5v yksityisyrittäjänä". OY:n perustaminen ei ole juurikaan hankalampaa. Olipa yritysmuotosi lopulta mikä hyvänsä, niin suosittelen ammattitaitoisen kirjanpitäjän palkkaamista. Se maksaa itsensä takaisin, uskallan väittää. jos liikevaihto on pientä, verottaja todennäköisesti purkaa osakeyhtiön ja verottaa sinua luonnollisena henkilönä eli todennäköisesti tulee mätkyjä. http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 22.04.2012 09:09:04 | |
ganesha: jos liikevaihto on pientä, verottaja todennäköisesti purkaa osakeyhtiön ja verottaa sinua luonnollisena henkilönä eli todennäköisesti tulee mätkyjä. Jos liikevaihto on pientä, niin todennäköisesti henkilökohtainen veroprosentti on pienempi kuin yrityksen. Osakeyhtiössä kannattaa tuloja ohjata yrityksen kehittämiseen ja maksaa omaa palkkaa sen mukaisesti. Miten tämä onnistuu toiminimessä jos sisään tuleva raha luetaan yrittäjän henkilökohtaiseksi tuloksi? | |
![]() 24.04.2012 05:45:17 | |
ganesha: jos liikevaihto on pientä, verottaja todennäköisesti purkaa osakeyhtiön ja verottaa sinua luonnollisena henkilönä eli todennäköisesti tulee mätkyjä. Mikä sinusta olisi verottajan peruste esittämällesi operaatiolle? Entä miksi verottaja ei pura kaikkia pöytälaatikossa lepääviä osakeyhtiöitä? Tai niitä jotka tekevät tappiota? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 24.04.2012 06:35:58 | |
absqua: Mikä sinusta olisi verottajan peruste esittämällesi operaatiolle? Entä miksi verottaja ei pura kaikkia pöytälaatikossa lepääviä osakeyhtiöitä? Tai niitä jotka tekevät tappiota? Verottajaa kiinnostaa lähinnä firmat, joiden kautta liikkuu verotettavaa tuloa. Verotettava rahaliikenne on myös ainut keino saada verohallinto reagoimaan firman toimintaan. Jatkuvasti tappiollinen firma saattaa tuottaa verotuloja, miksi verottaja siihen puuttuisi? Voin kuitenkin luvata, että kun veronmaksukyky loppuu, tulee verottaja kyllä reagoimaan tappiollisen firman toimintaan lähettämällä konkurssiuhkaisen maksuvaatimuksen / konkurssihakemuksen. | |
![]() 24.04.2012 07:44:18 | |
tarmo: Verottajaa kiinnostaa lähinnä firmat, joiden kautta liikkuu verotettavaa tuloa. Verotettava rahaliikenne on myös ainut keino saada verohallinto reagoimaan firman toimintaan. Niinpä, tämä on minunkin käsitykseni asiasta. Siksi en käsitä miksi verottaja olisi halukas purkamaan toimivia, hoidettuja osakeyhtiöitä. Väärinkäytökset yms on asia erikseen. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 24.04.2012 08:00:16 (muokattu 24.04.2012 08:11:06) | |
absqua: Niinpä, tämä on minunkin käsitykseni asiasta. Siksi en käsitä miksi verottaja olisi halukas purkamaan toimivia, hoidettuja osakeyhtiöitä. Väärinkäytökset yms on asia erikseen. Ei verottaja mitään pura, oikea termi on "osakeyhtiön sivuuttaminen verotuksessa". Alla ote lain perusteluista: "Osakeyhtiö on sivuutettu verotuksessa muun muassa silloin kun yhtiön ainoa toimeksiantaja on ollut entinen työnantaja tai toimeksiantajien lukumäärä on ollut muutoin alhainen, yhtiön toiminta on ollut sivutoimista, yhtiön liikevaihto on ollut pieni, yhtiö ei ole maksanut palkkoja, yhtiöllä ei ole ollut omia toimitiloja eikä osakkaan lisäksi muita työntekijöitä tai yhtiön käyttöomaisuuden määrä on ollut pieni. Tulon on tällöin katsottu syntyneen osakkaan henkilökohtaisesta työpanoksesta. Osakeyhtiön sivuuttamista koskevaa korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä on syntynyt runsaasti. Viimeaikaisissa ratkaisuissa sivuuttamista ei ole hyväksytty." Alla on se lainkohta johon sivuuttaminen perustuu (verotusmenettelylaki) "28_ Veron kiertäminen Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeaa muotoa" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 24.04.2012 08:24:08 (muokattu 24.04.2012 08:24:36) | |
baron: Ei verottaja mitään pura, oikea termi on "osakeyhtiön sivuuttaminen verotuksessa". Alla ote lain perusteluista: "Osakeyhtiö on sivuutettu verotuksessa muun muassa silloin kun yhtiön ainoa toimeksiantaja on ollut entinen työnantaja tai toimeksiantajien lukumäärä on ollut muutoin alhainen, yhtiön toiminta on ollut sivutoimista, yhtiön liikevaihto on ollut pieni, yhtiö ei ole maksanut palkkoja, yhtiöllä ei ole ollut omia toimitiloja eikä osakkaan lisäksi muita työntekijöitä tai yhtiön käyttöomaisuuden määrä on ollut pieni. Tulon on tällöin katsottu syntyneen osakkaan henkilökohtaisesta työpanoksesta. Osakeyhtiön sivuuttamista koskevaa korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä on syntynyt runsaasti. Viimeaikaisissa ratkaisuissa sivuuttamista ei ole hyväksytty." Tästähän me jo puhuttiinkin sun kanssasi. Tuo esittämäsi lainaus on minusta aivan järkiperäistä hommaa ja koen ymmärtäväni hyvin tän kuvion. Pikemminkin sieppaa vähän nämä palstan neuvojat, jotka ovat heti kättelyssä antamassa taikauskon sävyisiä yleispäteviä varoituksia aiheesta vailla mitään järkiperäisiä perusteluja. Verotukseen tuntuu monilla muutenkin liittyvän joku mystinen ulottuvuus, vaikka peli on hyvin selkeä. Alla on se lainkohta johon sivuuttaminen perustuu (verotusmenettelylaki) "28_ Veron kiertäminen Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeaa muotoa" Tämäkin on ilahduttavan selkeää asiaa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)