Aihe: Musiikkiteknologi, Salpaus
1 2 3
ploughman
28.02.2012 21:21:47
Orimattila/Salpaus -opiston käyneet, erityisesti vanhemmat ja jo vähän kokeneemmat alalla toimijat, ovat kehuneet vuolaasti.

Itsekin olen ymmärtänyt, että alalla jo jonkin aikaa toimiminen enne tuonne menoa ei välttämättä ole haitaksi, tai yleensä jonkuntyyppisen muun kokemuksen hankkiminen.

Se mikä olisi mukava tietää, on se että miksi pääasiassa on tuosta Orimattila/Salpauksen opetuksesta ja hyödystä kuulunut pääasiassa positiivista palautetta ja puolestaan Metropolian AMK Musiikkiteknologi-puolesta taas ei juurikaan ole ylisanoja tai jos mitään sanoja kuulunut, kun on näissä opinahjoissa käyneitä jututtanut.

Harvemmin edes on tullut vastaan ketään Metropolia/POPJAZZ -puolen musiikkiteknologeja.

Mistä tämä jakolinja johtuu? Vai onko sitä oikeasti olemassakaan.
EikkaKuikka
08.07.2013 13:26:31
Nostellaanpas hieman vanhaa aihetta. Itse tosiaan sain pari-kolme viikkoa sitten kirjeen jossa onniteltiin kyseiseen laitokseen sisäänpääsystä. Kuukauden verran vielä ennen koulun alkua, etsiskelen kämppää pääkaupunkiseudulta ja autokin puuttuu. Onkos tuonne joku muukin suuntaamassa täältä etelämpää? Siellä tällä hetkellä opiskelevalta kaverilta kuulin että paljonkin porukkaa kulkee autolla pidemmän matkan koululle, ja ajattelin että pitäisi itsekkin kimppakyytejä järjestellä jos Helsingin seudulla meinaa opintojen ajan asua.
yykaakoonee
Janus
08.07.2013 13:48:46 (muokattu 08.07.2013 13:49:35)
ploughman: Harvemmin edes on tullut vastaan ketään Metropolia/POPJAZZ -puolen musiikkiteknologeja.

Suuri osa opintolinjalla olleista (etenkin 2000-luvun alkupuolella) on siirtynyt työelämään kesken opintojen ja opinnot ovat muodollisesti keskeytyneet ajanpuutteen takia.

Tällä hetkellä linja on yhdistynyt entisen "musiikkituottaja"-linjan kanssa, joten painopistettä on viety entistä enemmän kokonaisvaltaisen luovan studiotyön piiriin (sis. mm. laulunkirjoitusta ja partituurinlukua). Koko Metropolia AMK:n musiikkipedagogiikan opetuksen tulevaisuus on tätä kirjoittaessa hieman hämärän peitossa, mutta painopiste tullee tulevina vuosina siirtymään entistä vahvemmin muusikkolinjaisten pääaineiden (tuottaja-teknologi, säveltäjä-sovittaja, instrumentalisti +mahd. sivuainekokonaisuudet) suuntaan.

EDIT: Nyt huomasin vasta itsekin, että lainaamani viesti oli päivätty v. 2012 eikä 2013. My bad. No, ehkä jollekulle on tuosta lyhyestä tilannepäivityksestä jotain iloa.
ganesha
24.02.2014 21:31:06
nostellaanpas tätä hieman. tänään alkoi haku tuonne Salpaukseen ja pistin sähköistä hakemusta vetämään. Olisko täällä ketään, joka haki viime vuonna ja osais vähän antaa osviittaa millaiset pääsykokeet oli?
Master Of Disaster
03.03.2014 12:19:13
Mie hain viime keväänä ja pääsin sisäänkin, tosin aloitan opinnot vasta tulevana syksynä palvelusvelvollisuuden takia.

Pääsykokeet oli ihan erilaiset kuin esim. Tampereen konservatorion vastaavalle linjalle. Siinä missä Tampereella oli soittonäytteet, teoriakokeet ja kuulon tarkistus, Salpauksessa oli vähämmän musikaalisuutta vaativat kokeet.

Ennakkotehtävän lisäksi oli haastattelu, jossa kyseltiin harrastuneisuutta ja musikaalista taustaa. Kuuntelukokeessa tenttaaja soitti pianosta sointuja, joista piti tunnistaa montako ääntä soi yhtäaikaa. Levyltä kuunneltiin biisejä, joista piti tunnistaa kokoonpano. Sitten käännettiin lyhyt äänittämistä käsittelevä englanninkielinen artikkeli ja siinä se.

Kannattaa varmaan panostaa ennakkotehtävään, se oli ainut osa pääsykoetta, jossa oikeasti pääsi näyttämään kyntensä.
Lahjattomatkin laulaa.
Master Of Disaster
04.03.2014 09:22:12
Tässä yön aikana tuli mieleen, että taisi siinä olla kadenssikuuntelukin. Eli peräkkäin soitetuista soinnuista piti tunnistaa asteet suhteessa sävellajin perussävelelle rakentuvaan sointuun.
Lahjattomatkin laulaa.
EikkaKuikka
09.03.2014 19:43:04
Master Of Disaster ehtikin jo varsin kattavasti kertoa pääsykokeen sisällön. Paino on käytännöllisyydellä eikä teoriaosaamista testata suoraan ollenkaan. Ennakkotehtävään voi ja kannattaakin panostaa, vaikka siinäkään ei mitään ihmeitä tarvitse osata. Jos ei Zoom H1:llä tehtyjä treenisäänityksiä lasketa mukaan, itse tein ensimmäisen minkäänlaisen äänitteeni tuota tehtävää varten.

Ja muistaakseni yksi opettaja sanoi viime syksynä että haastattelulle annetaan melko suuri painoarvo suhteessa muihin pääsykokeen osiin.

Itse opiskelu on kokonaisuudessaan varsin käytäntöpainotteista, vaikka ensimmäisenä syksynä lähdetäänkin melko hitaasti liikkeelle. En voi kuin suositella jos ala kiinnostaa, joten onnea kokeisiin.
yykaakoonee
ganesha
10.03.2014 18:42:16
Tattis!

mä huomasinkin tuolta koulutuskeskuksen omilta sivuilta, että painotus menee seuraavasti: ennakkotehtävät 3 pinnaa, pääsykoe 3 pinnaa ja haastattelu 4 pinnaa. Ei tietenkään haittaa jos kaikki menis putkeen :)
washburn
13.03.2014 09:51:58 (muokattu 13.03.2014 09:52:12)

ganesha: Tattis!

mä huomasinkin tuolta koulutuskeskuksen omilta sivuilta, että painotus menee seuraavasti: ennakkotehtävät 3 pinnaa, pääsykoe 3 pinnaa ja haastattelu 4 pinnaa. Ei tietenkään haittaa jos kaikki menis putkeen :)

Jep, hakijoita on vuosittain niin paljon, että sisään pääsee tuskin alle 9,5 pääsykoepisteen.
Live long and Prosper
vesguR
13.03.2014 21:25:24
Nuo pääsykoe/haastatttelu vinkit tuli kyllä tarpeeseen, kiitoksia! Itsekin tuonne tosiaan nyt yhteishaussa hain, yo-pohjalta.
maelstorm
15.04.2014 14:48:08
Mites meinasitte tän ennakkohomman hoitaa. On kaikenlaista musaa itsellä, mitä kehtaa kyllä laittaa soimaan ts. itse sävel-sovit-soit-laula-miksannut kaiken, mutta mites nyt sitten tässä tämä kun pitäisi muka joku mainos olla. Mieluiten vain laittaisin vaikka 13 sekunnin klipit kahdesta biisistä feidaten sisään ja ulos sille tekstihommalle sitten jotain sössötystä että miten tehty, mut onko sellainen sitten paska ratkaisu kun pitäisi olla mainos.

'ttu mä vihaan mainoksia.
ganesha
15.04.2014 18:34:15
mua kans jotenkin etoo ajatus mainoksen vääntämisestä, jos sen pitäisi olla ihan radiomainos-tyyppinen jutska. tuo 30 sek. on kyl lyhyt aika esitellä kaikki kikat mitä on tullut väänneltyä, joten pitänee kaivella arkistoista joku miss olis jotain essentiaalia näkemystä esillä, ehkä sit pieni voice over...en tiiä.
Vessajono
15.04.2014 21:28:04
maelstorm: 'ttu mä vihaan mainoksia.

Kukapa ei mutta jos noihin hommiin aikoo suunnata ja haluaa tulevaisuudessa syödä muutakin kuin kynsiään niin parempi niitä on opetella tekemään.
Funkånaut: enemmän NYT LÄHTEE SAATANAA!
Henri Henri Olavi
15.04.2014 23:38:49
Vessajono: Kukapa ei mutta jos noihin hommiin aikoo suunnata ja haluaa tulevaisuudessa syödä muutakin kuin kynsiään niin parempi niitä on opetella tekemään.

Paskanmarjat.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
maelstorm
16.04.2014 12:33:14
Vessajono: Kukapa ei mutta jos noihin hommiin aikoo suunnata ja haluaa tulevaisuudessa syödä muutakin kuin kynsiään niin parempi niitä on opetella tekemään.

kyllä mä itse kuvittelisin, että musiikkiteknologin ammatti voi olla muutakin, kuin mainosjinglen tekemistä. ja alkuperäinen postaukseni oli osin sitäkin luotu vähän pohtimaan tässä, että onko nyt tärkeää esitellä omaa musiikkiteknologista osaamista, vaiko onko tärkeintä tekeleen 'mainosmaisuus', koska tämä ei mielestäni aivan selvä keissi nyt ole kuitenkaan.
Janus
16.04.2014 12:54:37
maelstorm: kyllä mä itse kuvittelisin, että musiikkiteknologin ammatti voi olla muutakin, kuin mainosjinglen tekemistä

Mainosjinglejen tekeminen on niin kilpailtu ala, että tuskin siihen tulee lopulta työllistymään (edes osapäiväisesti) kuin murto-osa Suomessa valmistuneista ääniteknikoista.

Musiikkiteknologian opiskelussa (kuten ammattiopinnoissa yleensäkin) taas tullaan olemaan niin useaan otteeseen oman mukavuusalueen ulkopuolella, että on ihan hyväkin erottaa jyvät akanoista jo ennakkotehtävävaiheessa. Mainosjingle testaa osaamista niin monella tasolla (luovuus, teknologiset taidot, tehtävänannon ymmärtäminen/aika- ym. raameissa pysyminen), että hakijat on helppo pisteyttää ja laittaa järjestykseen jo melko aikaisessa kohdassa hakuprosessia.
sammakko54
16.04.2014 13:09:57
Henri Henri Olavi: Paskanmarjat.

Käyvät syötäväksi nekin, mutta kyllähän tuolla studiopuolella pitää mainoksetkin ym. taustamusat ja jinglet lähteä, kun ei sitä levy-yhtiön bändiä budjetteineen joka päivä kulje ovesta sisään. Omakustannebändejä toki on paljon, mutta nämä valitsevat yleensä sen tutun kotiduunariäänimiehen halvemmalla. Livepuolella on sitten onneksi paremmin keikkahommia tarjolla, johtuen Suomen lukuisista kesäriennoista ja yritysten corporate event/gaala ym. hässäköistä. Ja tuntuuko vain minusta vai muistakin, että nykyään tv:n puolella on niin maan perkeleesti kaikkea musavisailua ja laulukilpailua ym. ohjelmaa? Ennen oli yksi idols kahden vuoden välein. Nykyään 5kpl samanlaista ohjelmaa, ja joka vuonna uudestaan!? Onhan näissäkin porukkaa töissä sitten moninkertaisesti enemmän.
Hippien kaveri.
Vessajono
16.04.2014 13:28:47
En tokikaan tarkoittanut, että kukaan myöskään pelkkiä mainoksia tekemällä ostelisi kivitaloja vaan tosiaankin juuri sitä, että ei kannata välttämättä kuvitella pääsevänsä tekemään pelkästään just sitä mistä tykkää. Monipuolisuus on hyve.
Funkånaut: enemmän NYT LÄHTEE SAATANAA!
Henri Henri Olavi
16.04.2014 14:18:52 (muokattu 16.04.2014 14:19:45)
Vessajono: En tokikaan tarkoittanut, että kukaan myöskään pelkkiä mainoksia tekemällä ostelisi kivitaloja vaan tosiaankin juuri sitä, että ei kannata välttämättä kuvitella pääsevänsä tekemään pelkästään just sitä mistä tykkää. Monipuolisuus on hyve.

Samaa mieltä monipuolisuudesta, mutta mainoksia en suostu tekemään. Itse olen pysynyt vähäisen musateknologi-/äänisuunnittelu-urani aikana ihan kivasti leivän syrjässä kiinni tekemällä sellaisia projekteja, joiden takana voin itse seistä 100% eettisesti, moraalisesti, musiikillisesti. Tähän kuvioon ei pahan ruumiillistunut mainosmaailma istu.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
maelstorm
16.04.2014 16:12:13
Janus: Mainosjinglejen tekeminen on niin kilpailtu ala, että tuskin siihen tulee lopulta työllistymään (edes osapäiväisesti) kuin murto-osa Suomessa valmistuneista ääniteknikoista.

Musiikkiteknologian opiskelussa (kuten ammattiopinnoissa yleensäkin) taas tullaan olemaan niin useaan otteeseen oman mukavuusalueen ulkopuolella, että on ihan hyväkin erottaa jyvät akanoista jo ennakkotehtävävaiheessa. Mainosjingle testaa osaamista niin monella tasolla (luovuus, teknologiset taidot, tehtävänannon ymmärtäminen/aika- ym. raameissa pysyminen), että hakijat on helppo pisteyttää ja laittaa järjestykseen jo melko aikaisessa kohdassa hakuprosessia.

... mutta kun tehtävänanto ei kuitenkaan ole:"Tee mainosjingle, pituus 30 sekuntia", sillä jos olisi, niin ei olisi tarvinnut mitään alkaa täällä kyselemäänkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)