Aihe: Mistä pitää maksaa veroa?
1 2 3
oiva tumpeloinen
28.03.2007 17:31:18
En minä ketään veronkiertoon kannusta, mutta jos tuota mittakaavaa nyt vähän skaalaa, niin jos nyt pari naapurin tenavaa käy satunnaisesti tunnilla ja pistät ne kympit taskuun, niin väärinhän se on mut...
Jos nyt käy naapuruston vanhaisännälle vaikka tekemässä vähän halkoja, ja tuo lyö palkaksi kaljakorin tai jallupullon, niin kukas tuon nyt sitten ilmoittaa?
Tuo on käytännössä ihan sama asia. Teet duunia, ja saat rahanarvoista tavaraa vastikkeeksi. Oravannahkakauppaa, sanon minä.

Jos otetaan sitten esimerkiksi ihminen, joka ei kovinkaan usein levyjä osta. Kun se niin vähän sitä muutenkaan tekee, niin ihan samahan se on saman tien ladata vertaisverkosta? Tuo on yleensä semmoinen aihe, mikä saa täällä ihmiset varpailleen.
rintapek
28.03.2007 18:20:58

...aihe, mikä saa täällä ihmiset varpailleen...

Se on tuo rikollinen toiminta sellaista. Varsinkin jos joku ilmoittaa tienaavansa.
En näe syytä levittää keskustelua kaikkeen muuhun mahdolliseen rikolliseen toimintaan.

Käytiin vaimon kanssa leffassa. Oli naapurustosta likka lapsenvahtina pari tuntia. Taisi tienata kympin pimeänä, en muista nähneeni verokorttia.
En uskalla luvata, että joka kohdassa leffamatkalla pysyin nopeusrajoituksen puitteissa. En kyllä tietoisesti kaahannutkaan.
Siis vain viisi minuuttia siitä, kun kotiovi takana kolahti kiinni olen ehkä rikkonut jo kahta lakia.
Tätä vauhtia olen viikossa suurrikollinen. En pääse laillisesti edes leffaan.

Sitten ei enää keskustellakaan topicin kysymyksestä, vaan itse asiassa filosofiasta, moraalista ja etiikasta. Eli minkä verran lakia saa "hyväksytysti" rikkoa.
Ei ratkea tällä palstalla. Eikä liene syytä käsitellä.
One kind of music only - the good kind
oiva tumpeloinen
28.03.2007 18:27:22
Sitten ei enää keskustellakaan topicin kysymyksestä, vaan itse asiassa filosofiasta, moraalista ja etiikasta. Eli minkä verran lakia saa "hyväksytysti" rikkoa.
Ei ratkea tällä palstalla. Eikä liene syytä käsitellä.

Eli noista asioista saa filosofoida ja olla jotain mieltä, jos ei ole niin tarkkaa niiden maksamisesta? Laithan nyt löytyy suoraan verottajan sivuilta, ja ne on tullut täälläkin aika hyvin esiin. Tämä ketju alkaa siis varmaankin olemaan aika valmis?
Sinap
28.03.2007 18:55:12
Alv;n raja on suunnilleen tuon suuruinen, mutta veron joudut maksamaan pienemmästäkin yritystulosta yrityksen verotettavan tuloksen mukaisesti.

Tuon rajatulon suuruinen liikevaihto on tosiaan puuhastelua. Ei tuolla itseään elätä, vaikka se olis palkkatuloakin.

Pienen yritystulon kuittaa vähennykset esim. kilometrit, soittimet&tarvikkeet, jotka nollaisi tuloksen mikäli toiminta on pientä.

Eli siis...jos vuosiansiot näistä musahommista ylittää vuosittaiset menot(musiikkiin liittyvät), niin siinä vaiheessa pitäis laillistaa toiminta.
"Siinähän se tuubi on."
uruttaja
28.03.2007 20:06:11
Pienen yritystulon kuittaa vähennykset esim. kilometrit, soittimet&tarvikkeet, jotka nollaisi tuloksen mikäli toiminta on pientä.

Eli siis...jos vuosiansiot näistä musahommista ylittää vuosittaiset menot(musiikkiin liittyvät), niin siinä vaiheessa pitäis laillistaa toiminta.

On tuossa puolensakin, mutta jostain pitää saada fyffet elämiseenkin. Kädestä suuhun ei pidemmän päälle voi elää.
rintapek
28.03.2007 20:39:43

Tuo on sinun mielipiteesi ja mikä ettei minunkin, ainakin noin periaatteellisella tasolla.
Sen vain lisäisin, että se on verottaja, joka päättää sen, mitä vähennyksinä hyväksyy...

..sekä sen, että jos laitat mainoksia lehtiin, missä myyt palveluja... kitaratunteja annetaan...niin silloin itseasiassa myyt palvelua, haalit asiakkaita, mutta et kuitenkaan hoida velvoitteita...? ei oikein toimi.

Mutta nämä ovat siis mielipiteitä, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä laki asiasta sanoo.
Sinap
29.03.2007 07:00:41 (muokattu 29.03.2007 07:04:37)
On tuossa puolensakin, mutta jostain pitää saada fyffet elämiseenkin. Kädestä suuhun ei pidemmän päälle voi elää.

Ei voi ei..esim opiskelija voisi rahoittaa harrastuksensa tällä tavalla. Jos on päiväduuni, niin silloin ilman muuta pitäis verottajaa informoida tuloista.

Mitä vähennyksiin tulee, yrittäjänä sinne kelpaa aika laajalti menoja. Freelancerkortilla vähennykset taitaa olla rajoitteisempia? Eikös siinä ole vielä omavastuu rajakin?

E: nää on siis kaikki mun mielipiteitä. Tunnen kaverin joka on tehnyt pientä musahommaa pimeesti ja toisen kaverin jolla oli toiminimi. Molempien toiminta oli niin pientä, että tulos oli sama: ei verotettavaa. Käytännössä tulot siirtyivät musalaitteiksi toiminimikaverilla. Jos leipänsä meinaa siten saada niin verot on maksettava.
"Siinähän se tuubi on."
uruttaja
29.03.2007 10:59:56
Yrityksessä menee esiintymisasut yms. tingeltangelit helpommin läpi verotuksessa, kuin palkansaajalla.
rintapek
29.03.2007 13:24:11 (muokattu 29.03.2007 13:42:22)

Yrityksessä menee esiintymisasut yms. tingeltangelit helpommin läpi verotuksessa, kuin palkansaajalla.

Helpommin vai perustellummin, mutta noin tuo on. Vaikkapa tuo työhuonevähennys. Jos annat muutaman kitaratunnin vaikkapa viikossa.... kuukaudessa, niin onko se työhuone, vai olohuone?
Sama juttu noissa nuottihankinnoissa. Samalla tuntimäärällä "työkaluvähennyksenä" toivelaulukirjasarja ja parisataa irtonuottia, sekä kolmen tonnin kitara poistoihin. Muutaman kympin tai satasen tienaamiseksi?

Ei noita pykäliä ole sorvattu tuommoiseen "puuhasteluun", mutta ne koskevat yhtä lailla sitäkin. Tulot maksimissaan mustikanpoiminnan luokkaa, mutta sillä erotuksella, että mustikanpoiminnan myyntitulot on erikseen säädetty verottomiksi.

Sitten vielä se, että nuo verotettavat tulot vaikuttavat vaikkapa opinto- tai asumis- yms tukiin. Jos menee lantilla rajan yli, niin takaisinperintään koron kera.
Sitten voi miettiä, että kannattiko antaa naapurin Nooralle ja Jannelle soittotunteja ja ottaa vastaan ja ilmoittaa ne kympit, mitä vanhemmat halusi maksaa.
Vai sanotko, että Noora ja Janne nyt menevät siihen samaan musiikkiopiston
jonoon kuin muutkin.

E: En siis edelleenkään sano, että siitä vaan veroja kiertämään. Mielestäni nämä palstat eivät ole sitä varten, että täällä sellaiseen kehotetaan, tai neuvotaan kuinka sitä tehdään. Nämä omat kirjoitukseni on vähän sillä hilkulla, että melkein painaisin itselleni varoitusta.
Ukko
29.03.2007 21:46:58

Verojen lisäksi pitäisi sitten maksaa myös omat työnantajamaksutkin. .

Jolloin ollaankin jo yrittäjänä ja sillä voi olla kusiset seuraukset jos täytyy jossain vaiheessa turvautua työttömyyspäivärahaan.
uruttaja
05.04.2007 13:55:45
Jolloin ollaankin jo yrittäjänä ja sillä voi olla kusiset seuraukset jos täytyy jossain vaiheessa turvautua työttömyyspäivärahaan.

Niinpä onkin, yrityksen alasajo on kohtuullisen työlästä puuhaa. Samaten yrittäjän työttömyyskassa ei toimi ihan samalla tavalla ku palkansaajan. Jäsenyysaika on muistaakseni aika paljonkin pidempi. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan yrittäjä voi saada, mutta silloin pitää sen yritystoiminnankin olla sitä luokkaa, että siitä jää jotain tulostakin ja ennen kaikkea ennakonpidätyksen alaista palkkatuloa.
susanna66
20.05.2007 22:28:19 (muokattu 20.05.2007 23:31:09)
Rönsyileepä tämäkin keskustelu ties minne suuntaan. Ajattelin minakin laittaa lusikkani soppaan, koska lukuisista vastauksista huolimatta perusasia ei oikein tullut selväksi.

Jos siis annat tunteja ja keikkailet yms, hankkiudu ennakkoperintärekisteriin. Siis mitään toiminimeä yms ei tarvitse perustaa. Arvioit etukäteen, kuinka paljon aioit tienata. Tämän perusteella maksat ennakkoveroa (laput tulevat verottajalta postissa).Jos olet maksanut liikaa veroa saat normaalisti sitten vuoden lopussa palautusta (tai sitten mätkyjä, jos olet maksanut liian vähän veroja). Alvien ja eläkemaksujen raja on sen verta korkea, että tuskin tulosi näitä ylittävät.

Kun olet opiskelija, tietenkin tämä tulo vaikuttaa opintorahoihisi. Joten tulojen ennakkoarviointi täytyy tehdä huolella.

Sen sijaan jos henkilö on työtön, homma on kinkkinen. Ennakkoperintärekisterissä olo rinnastetaan yrittäjänä toimimiseen, joten työttömyysrahoja ei heru. Ennakkoperintärekisterissä olo pitää katkaista, jos aikoo saada työttömyyskorvausta. Tämä nyt sinäänsä vaatii vain käynnin verotoimistossa ja uuden kaavakkeen täytön.
Olga
21.05.2007 22:02:40
Vaikkapa tuo työhuonevähennys. Jos annat muutaman kitaratunnin vaikkapa viikossa.... kuukaudessa, niin onko se työhuone, vai olohuone?

Verottaja on määritellyt ohjeissaan summat mitä voi vähentää mistäkin käytöstä. Satunnainen käyttä sivutulojen hankkimiseksi 170€
Ei muuten edes vaadi sitä, että opettaa kotona. Jos osaa hyvin perustella esim. tuntien valmistelun tapahtuvan kotona, se riittää vähennyksen tekemiseen.

Sitten vielä se, että nuo verotettavat tulot vaikuttavat vaikkapa opinto- tai asumis- yms tukiin. Jos menee lantilla rajan yli, niin takaisinperintään koron kera.

Tai sitten palauttaa maaliskuun loppuun mennessä ilman korkoja.
rintapek
21.05.2007 23:56:28

. Satunnainen käyttä sivutulojen hankkimiseksi 170€
Niin siis vähennys, vai omavastuu?

Tai sitten palauttaa maaliskuun loppuun mennessä ilman korkoja.
Opinto- tai asumistuet tms eivät kuulu verottajalle.
uruttaja
22.05.2007 07:39:54
Jos siis annat tunteja ja keikkailet yms, hankkiudu ennakkoperintärekisteriin. Siis mitään toiminimeä yms ei tarvitse perustaa. Arvioit etukäteen, kuinka paljon aioit tienata. Tämän perusteella maksat ennakkoveroa (laput tulevat verottajalta postissa).Jos olet maksanut liikaa veroa saat normaalisti sitten vuoden lopussa palautusta (tai sitten mätkyjä, jos olet maksanut liian vähän veroja). Alvien ja eläkemaksujen raja on sen verta korkea, että tuskin tulosi näitä ylittävät.

Kun olet opiskelija, tietenkin tämä tulo vaikuttaa opintorahoihisi. Joten tulojen ennakkoarviointi täytyy tehdä huolella.

Sen sijaan jos henkilö on työtön, homma on kinkkinen. Ennakkoperintärekisterissä olo rinnastetaan yrittäjänä toimimiseen, joten työttömyysrahoja ei heru. Ennakkoperintärekisterissä olo pitää katkaista, jos aikoo saada työttömyyskorvausta. Tämä nyt sinäänsä vaatii vain käynnin verotoimistossa ja uuden kaavakkeen täytön.

Kun hakeudut ennakoperintärekisteriin, saat Y-tunnuksen,(se oli aikaisemmin LY-eli liike-ja yhteisötunnus) siis yritystunnuksen. eli saat samalla yrittäjästatuksen ja sinulle maksetusta "korvauksesta" toimeksiantajan ei tarvitse maksaa työantajamaksuja eikä eläkemaksuja vaan hoidat ne siitä saamastasi summasta ihan itse. Se ei siis ole palkkatuloa.

Työvoimaviranomaiset noudattavat tuota ihan samaa logiikkaa, olet yrittäjä, kun olet ennakonperintärekisterissä.

Mikä tuossa on niin ihmeellistä?
varakeef
22.05.2007 15:08:07
Satunnainen käyttä sivutulojen hankkimiseksi 170€.
Niin siis vähennys, vai omavastuu

Vähennys. "Omavastuu", oikeammin tulonhankkimisvähennys, on 620 €. Tämä tarkoittaa, että pelkästä työhuonevähennyksestä ei ole iloa, ellei ole muitakin tulonhankkimiskuluja niin paljon että tulonhankkimisvähennyksen määrä ylittyy.

Tuo 170 euroa päätee, ellei muuta selvitystä esitä. Tosin jos käytät nimenomaan asuntosi jotain huonetta työhuoneena et oikein voi muuta selvitystä esittää. Jos oikeasti vuokraat työhuoneen sivutulojen hankkimiseen, voit vähentää toki tuon todellisen kulungin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Hoo-Pee
06.06.2007 18:48:51

Mulla on vähän sama "ongelma" kuin keskustelun aloittajalla. Olen opiskelija, ja teen satunnaisia keikkoja & opetushommia. Nyt on alkanut tulla myös soolokeikkoja jossa pitäisi itse hoitaa laskutuspuoli, eikä minulla ole mitään hajua miten tilanteessa pitäisi toimia, jos haluaa hoitaa keikan "laillisesti". Osaisiko joku neuvoa yksityiskohtaisesti miten toimin? Jos nyt otetaan esimerkiksi koulun juhlassa soittaminen, niin miten hoidan laskutuksen & verojutut? Minulla on freelancer-verokortti (tuloni ovat vuodessa alle 2000e), mutta ei ole toiminimeä tai mitään vastaavaa...Pitääkö siinä tehdä joku lasku maksajalle, minkälainen se on ja pitääkö se toimittaa jonnekkin verotoimistoon vai mitä...? :S
tanjuli
06.06.2007 20:37:39
Mulla on vähän sama "ongelma" kuin keskustelun aloittajalla. Olen opiskelija, ja teen satunnaisia keikkoja & opetushommia. Nyt on alkanut tulla myös soolokeikkoja jossa pitäisi itse hoitaa laskutuspuoli, eikä minulla ole mitään hajua miten tilanteessa pitäisi toimia, jos haluaa hoitaa keikan "laillisesti". Osaisiko joku neuvoa yksityiskohtaisesti miten toimin? Jos nyt otetaan esimerkiksi koulun juhlassa soittaminen, niin miten hoidan laskutuksen & verojutut? Minulla on freelancer-verokortti (tuloni ovat vuodessa alle 2000e), mutta ei ole toiminimeä tai mitään vastaavaa...Pitääkö siinä tehdä joku lasku maksajalle, minkälainen se on ja pitääkö se toimittaa jonnekkin verotoimistoon vai mitä...? :S

http://www.hasabros.com/

Olin niiiiiiiiiiiiiiin onnellinen kun löysin ton.
[i hear voices but at least they're on tune]
musa
15.06.2007 13:53:53
http://www.hasabros.com/

Olin niiiiiiiiiiiiiiin onnellinen kun löysin ton.

www.palkka.eu
tanjuli
17.06.2007 11:35:57
www.palkka.eu

Kiitos tästäkin :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)