Aihe: AMK:n muusikko-opiskelijat/valmistuneet
1
JamesHetfield
28.10.2007 12:27:30

Mietin tässä että mitä alan tekemään musiikkilukiosta ja armeijasta päästyäni. Yksi vaihtoehto olisi pyrkiä johonkin ammattikorkeakouluun ja opiskella muusikoksi tai musiikkipedakogiksi. Mieleen hiipii vaan aina se ajatus että onko kyseisiltä koulutuslinjoilta realistisesti ajatellen hyvin töitä tiedossa?

Kysyn siis AMK:ssa opiskelleilta että miten teillä/tutuillanne jotka ovat opiskelleet AMK:ssa muusikoiksi, riittää töitä, tuleeko leipä pöytään ja mitä työnkuvaan kaikestaan kuuluu?

Kiitos vastauksista!
Kovaa mättöä: http://www.mikseri.net/artists/?id=67300 Käy Kommentoimassa ja arvostelemassa!
fifi
02.11.2007 21:34:55 (muokattu 02.11.2007 21:35:58)

Paljon riippuu instrumentistasi. Jos haluat ottaa varman päälle, hankit itsellesi pedagogin paperit. Muusikon paperit ovat aika yhdentekeviä, koska Suomessa vain harva muusikko elättää itsensä pelkästään musisoimalla. Pedagogin pätevyys takaa paremman palkankin. Useilla on myös tupla- ja jopa triplatutkintoja. Esim. kirkkomuusikkoja ja musiikkikasvattajia tulee Stadiaan opiskelemaan laulupedagogiksi - trendi on tämän suuntainen, että jos haluat tehdä musiikin parissa työtä, sinun täytyy olla todella monipuolinen.

Jos soitat orkesterisoitinta, esim. viulua tms., saattaa olla helpompaa päästä tekemään musiikkia ihan työkseen - tämä on toki vain arvausta minun puoleltani, koska olen itse laulaja. Olen kuullut että joistakin instrumenteista on usein pulaakin, kuten alttoviulisteista (kuulopuhetta tämäkin). Olen vierestä seurannut joitakin instrumentalisteja, jotka ovat orkestereissa mukana jo koulun alusta lähtien, ja tuntuu, että heillä se ura on selvempi kuin esim. laulajilla tai pianisteilla. Tai vanhaan musiikkiin erikoistuneilla. Harva pianisti kun pääsee kiertäväksi pianotaiteilijaksi. Esimerkiksi useat erinomaiset pianistit opettavat, tekevät yhteistyötä laulajien ja eri kokoonpanojen kanssa.

Periaatteessa muusikkona tai musiikkipedagogina olet kuitenkin yksityisyrittäjä, eikä kannata asennoitua alaan "sitten-kun-minulle-tullaan-tarjoamaan-töitä"-asenteella. Opiskeluaikana on luotava kontaktit, koluttava kilpailut yms., jotta valmistuessa ei pääse hätä yllättämään. Kannattaa olla "Plan B", joka voi olla vaikkapa oman musiikkikoulun perustaminen. Koelaulujen ja -soittojen varaan ei kannata laskea. Virkoja musiikkiopistoissa on naftisti, tuntiopettajana riittänee hommia, mutta tuntiopettajilla on huonommat edut. Esim. jos tuntiopettaja sairastuu, hän joutuu korvaamaan tunnit. Ei vaan viranhaltijat joudu... Muutenkin eläkkeiden karttuminen on erilaista yms. Useat tuntiopettajat kiertävät opistoja ympäriinsä, opettavat yhtenä päivänä täällä toisena päivänä tuolla. Liikkuvuus on myös valttia. Mielestäni työnsaanti on paljon myös itsestä kiinni, ja alkaako nirppanokkailemaan töiden suhteen.

Toisin sanoen: muusikon leipä on pitkä ja kapea. Mutta jos se intohimo on musiikki, niin mieluummin sitä kapeatakin leipää syö, kuin onnettomana leveätä leipää. :)
Ad surdas auras canere
JamesHetfield
03.11.2007 15:24:12 (muokattu 04.11.2007 12:39:46)

Paljon riippuu instrumentistasi. Jos haluat ottaa varman päälle, hankit itsellesi pedagogin paperit...
...Mutta jos se intohimo on musiikki, niin mieluummin sitä kapeatakin leipää syö, kuin onnettomana leveätä leipää. :)

Taisi tosiaan unohtua kitaristiuteni mainitseminen.:) Plan B löytyy siltä varalta että tuon koulutuksen käyn eikä sillä ala leipää tulemaan. Sitten vie muusikon tie ihan "oikean" työn pariin.
Kovaa mättöä: http://www.mikseri.net/artists/?id=67300 Käy Kommentoimassa ja arvostelemassa!
dostoj
22.02.2008 16:16:46
Pitääkö kappaleiden olla 3/3-tasoisia, jos haluaa päästä sisään? Soitan itse pianoa ja haluaisin myös tietää, mitkä kappaleet ovat 3/3-tasoisia. Käykö esim. Toivo Kuulan Lampaanpolska?
toppis
24.02.2008 14:13:53

Moi!

käykää tsekkaamassa www.myspace.com/savoniarytmimusiikki

amk-koulutusta rytmimusan alueella!
diameter
24.02.2009 01:39:22
Anteeksi vanhan ketjun nosto, mutten viitsi uutta aloittaa.

Nettiselailulla en oikein saanut selvyyttä asiaan, joka on askarruttanut. Eli miten käytännössä I-tutkinnon jälkeen Suomessa on mahdollista jatkaa opintoja. Ilmeisesti ainakin konservatorioissa voi suorittaa C-tutkinnon, mutta voiko myös joissain musiikkiopistoissa? Entä onko AMK:ssa mahdollisuus B:hen asti ja A/diplomi pelkästään Sibelius-akatemiassa?

Ajattelin muutamien vuosien tauon jälkeen omaksi iloksi ja motivaatioksi jatkaa tutkintoja, ja seuraavana olisi pianossa vuorossa tuo C, niin mietin mitä vaihtoehtoja olisi...
"Kyllä hämäräkin yöstä käy." -K Viikate
Olga
24.02.2009 15:25:21
Opistoissa (ainakin usein) mahdollista tehdä C, 2. asteen muusikonkoulutuksessa tehdään C. AMK-tutkintoon (pedi tai muusikko) Kuulu C ja B. A-tutkinto on ylempi AMK.

Akatemiasta kertokoon joku joka paremmin tietää.
tanjuli
25.02.2009 23:53:09
Olga: Opistoissa (ainakin usein) mahdollista tehdä C, 2. asteen muusikonkoulutuksessa tehdään C. AMK-tutkintoon (pedi tai muusikko) Kuulu C ja B. A-tutkinto on ylempi AMK.

Akatemiasta kertokoon joku joka paremmin tietää.

A on myös Akatemian grande finale. B on ns. kandi, A maisteri jos haluupi ylimalkaisen arvion. Joidenkin Akatemian osastojen ulospääsytaso pääinstrumentissa on C, mut B vaaditaan siihen jos haluu Akatemiasta soiton/laulunopettajan paperia ulos.

C- ja jopa B -tutkintoja pääsee joihinkin laitokseen tekemään 'ulkopuolisena' kun maksaa tarpeeksi rahaa (jos on vaikka käynyt yksityisellä opettajalla ja haluu sitten paperia siitä instrumentinhallinnasta), mutta A:ta ei käytännössä pääse enää tekemään ellei opiskele ylempää AMK -tutkintoa tai Akatemiasta maisteriksi.

Näin olen ainakin käsittänyt, viisaammat voi korjata :) Eihän noista yliopistouudistusdiipadaista aina tiedä...
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)