Aihe: Rumpujen vanteiden pyöreys?
1
Erno90
25.10.2022 14:47:06
Mitä mieltä te olette rumpujen vanteista, niiden pyöreydestä ja miten se vaikuttaa vireeseen ja soimiseen? Mulla on puoliks vähän semmonen tunne, että noi mun tomit ei oikein soi kunnolla, enkä usko että tarvis vielä vaihtaa kalvoja. Ne siis on jotakuinkin vireessä, mutta ei niinku soi. Tai ole juuri sustainia. Etenki 12" tomin kanssa meinaa olla semmone että ei tahdo soida ja kaikki tomit on huollettu Kumulla.

Mun rummut on tosiaan Tama Royalstarit. Entinen omistaja sanoi, että olisi vuodelta 1984. Olen laittanut uudet päällysteet (wrap) sekä puhdistanut lugeja, mutta ite vanteita en ole vaihtanut ja mietinkin, että pitäiskö jopa vaihtaa uudempiin, pyöreämpiin vanteisiin?

Voi olla ehkä akustiikastakin kiinni kun mulla on akustiikkalevyjä seinillä (liikaa?) ja yksi sohva "bassoansana." Tai sitten on varmasti myös se alakalvon kriittisyys?

Mulla on käytössä kirkkaat Evans G2 lyöntikalvoina ja alakalvoina G1.
Kimd
25.10.2022 18:12:11
Erno90: Mitä mieltä te olette rumpujen vanteista, niiden pyöreydestä ja miten se vaikuttaa vireeseen ja soimiseen? Mulla on puoliks vähän semmonen tunne, että noi mun tomit ei oikein soi kunnolla, enkä usko että tarvis vielä vaihtaa kalvoja. Ne siis on jotakuinkin vireessä, mutta ei niinku soi. Tai ole juuri sustainia. Etenki 12" tomin kanssa meinaa olla semmone että ei tahdo soida ja kaikki tomit on huollettu Kumulla.

Mun rummut on tosiaan Tama Royalstarit. Entinen omistaja sanoi, että olisi vuodelta 1984. Olen laittanut uudet päällysteet (wrap) sekä puhdistanut lugeja, mutta ite vanteita en ole vaihtanut ja mietinkin, että pitäiskö jopa vaihtaa uudempiin, pyöreämpiin vanteisiin?

Voi olla ehkä akustiikastakin kiinni kun mulla on akustiikkalevyjä seinillä (liikaa?) ja yksi sohva "bassoansana." Tai sitten on varmasti myös se alakalvon kriittisyys?

Mulla on käytössä kirkkaat Evans G2 lyöntikalvoina ja alakalvoina G1.

Ota tomi käteen telineestä, soiko silloin? Jos ei soi pidempään niin yritä saada kalvot samaan vireeseen ja kokeile myös soiko pidempään soittotilan ulkopuolella. Vanteiden pyöreyden voi helposti mitata ja korjata hieman kevyesti painamalla.
Ei irtoa
Erno90
26.10.2022 10:24:48
Näemmä toi 12" ja 14" tomi on semmosia että soi huonommin telineessä. Kaikki on siis noita L-koukulla meneviä. Yhtenä päivänä mä koitinkin väännellä noita vanteita, mut en tiä kuinka hyvin semmone sit toimii jos ne palautuu takaisin ovaaliksi?
Kimd
26.10.2022 13:47:28
Erno90: Näemmä toi 12" ja 14" tomi on semmosia että soi huonommin telineessä. Kaikki on siis noita L-koukulla meneviä. Yhtenä päivänä mä koitinkin väännellä noita vanteita, mut en tiä kuinka hyvin semmone sit toimii jos ne palautuu takaisin ovaaliksi?

No voihan ne vanteet uusia jos ne jää ovaaliksi. Jos ne tomit kuitenkin soi telineen ulkopuolella niin katselisin RIMS kannakkeita niille tyyliin https://www.thomann.de/fi/dixon_rim … O2lRBfljILa00MVro-9T5UaAl1vEALw_wcB
Ei irtoa
Erno90
26.10.2022 17:53:05
Nyt taisi löytyä syyllinen eli itse L-tapit. Soiminen on nyt ilmeisesti siitä kiinni, kuinka korkealle/syvälle tomit on ripustettu L-tappiin. Eli mitä lähempänä on L-tapin kärkeä, sitä vähemmän soi ja nyt kun ajattelee niin se käynee järkeen.
Kefiiri
27.10.2022 13:08:53 (muokattu 27.10.2022 13:10:03)
Jotenkin se roikotus vetää rummun kieroon ja sitten ei soi pitkään. Soiko paremmin jos vähän nostaa kädellä rumpua kiinnityskohdan vastakkaisesta reunasta?

Tai jos laittaa tomin virvelitelineeseen kiristämättä sitä kiinni, siinähän se saa levätä kieroilematta.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)