![]() 31.12.2007 14:27:45 | |
---|---|
Okei, eli millon ois sopiva aika hankkia tuplapedut? Oon soittanu 1v. | |
![]() 31.12.2007 14:34:17 (muokattu 31.12.2007 14:34:42) | |
Okei, eli millon ois sopiva aika hankkia tuplapedut? Silloin kun sinusta tuntuu, että haluat soittaa tuplepeduilla. Everybody loves somebody but nobody loves rumpali. | |
![]() 31.12.2007 14:37:49 | |
Silloin kun sinusta tuntuu, että haluat soittaa tuplepeduilla. Joo kiitos vinkistä | |
![]() 31.12.2007 19:00:13 | |
Se hankinta voi imeä suht. helposti kaiken muun treenaukseen käytettävän ajan alussa.. Eli rudimentsia tyynyyn ja 10 vuoden päästä tuplat. Mitä kävisi, jos kaikki maailman tupakoitsijat laitettaisiin seisomaan käsi kädessä maailman ympäri? Kaksi kolmasosaa heistä hukkuisi. -taikuri Luttinen | |
![]() 31.12.2007 19:13:11 (muokattu 31.12.2007 19:20:53) | |
Okei, eli millon ois sopiva aika hankkia tuplapedut? Oon soittanu 1v. Informaatiokameli on periaatteessa oikeassa, ei pitäisi kysyä muiden mielipiteitä. Toisaalta, jos miettii omakohtaisesti, niin itse hommasin aivan liian aikaisin tuplapedalit, olin soittanut suurinpiirtein yhtä kauan ko sie. Muutenkin tuntuu olevan nuorilla rumpaleilla jonkinlainen vakio statussymboli ostaa tuplapedalit saman tien. Itse en osannut soittaa edes yhdellä pedalilla, miksi ostin tuplat? Jos kärsivällisyys riittää, niin opettele mieluummin soittamaan ensin yhdellä pedalilla hyvin. Saattaa kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta, mutta ei se sitä ole. Itse olen soittanut kahdeksan vuotta rumpuja, ja vituttaa suunnattomasti kun aloin vasta nyt opettelmaan soittamaan yhdellä pedalilla. Ei se soitto mihinkään parane jos sinulla on kaksi pedalia, vaikeutuu vaan jos ei perusteetkaan ole hanskassa. Ja enemmän "rispektiä" sie saat jos osaat yhellä jalalla sellasia kikkailujuttuja, joita muut tekee kahdella. Ja se vaikuttaa rankasti monipuolisuuteen, jos yhellä jalalla hallitset tuplat, tripletit ja muut, ja myöhemmin ostat tuplapedalit. Ei ole soitto sitten pelkkää tylsää, monotonista tuplabasaritukutusta jota niin monet muut jo soittavat. Osaa improvisoida ja käyttää pedaleita oikeasti hyödyksi. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, mieluiten opettele perusjutut ja kikkailut yhellä pedalilla, sen jälkeen ostat tuplat jos tarve vaatii, mutta sie itse sen päätköksen lopulta teet. Ei muuten kerro mitään se, että olet soittanut vuoden - kokemus riippuu treenaustahdista. Tälläkin palstalla kolme vuotta soittanut Deinonychius hakkaa minut soittotaidossa 100-0, vaikka minulla on yli puolet enemmän vuosia. Vinkkejä ja ohjeita pedalisoittoon löytyykin sitten mm. opetuskirjoista ja youtubesta. http://www.youtube.com/watch?v=xrcok1_gLHE http://www.youtube.com/watch?v=blVPlKoUtf0 http://www.youtube.com/watch?v=u8ayYI3Y5k4&feature=related | |
![]() 01.01.2008 19:15:51 (muokattu 01.01.2008 19:16:02) | |
Eli rudimentsia tyynyyn ja 10 vuoden päästä tuplat. 10 vuotta on aika pitkä aika :D | |
![]() 01.01.2008 22:55:44 | |
10 vuotta on aika pitkä aika :D Ei se oo:) Varsinkaan rumpsujen soitossa ja harjoittelussa... Sain ekat rummut about 17 vuotta sitten ja on treenattu/soitettu, mutta on vielä niin paljon juttuja mitä tarvii ottaa haltuun.. Lähtien aina perusharjoituksista! Niin ja se spedu kannattaa ostaa silloin kun siltä tuntuu! lisäät vaan treeniohjelmaan sopivassa suhteessa sen spedun kanssa värkkäämistä.. Jos treenaat vaikka tunnin niin käytä 10.min tekniikkatreenin tuplisten kanssa! www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum | |
![]() 02.01.2008 08:46:47 | |
Okei, eli millon ois sopiva aika hankkia tuplapedut? Oon soittanu 1v. Ei sillä mitään merkitystä ole. Sun täytyy kuitenkin opetella soittamaan single - pedaalilla, ainakin perusjutut. Itse ajattelen tuon single -pedaalin samaan kategoriaan kuin tremolon ja auttavan vispiläsoitonkin. Perusasiat tulee AINA hallita kun soittamisesta on kyse. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. | |
![]() 02.01.2008 10:28:25 | |
Ei sillä mitään merkitystä ole. Sun täytyy kuitenkin opetella soittamaan single - pedaalilla, ainakin perusjutut. Itse ajattelen tuon single -pedaalin samaan kategoriaan kuin tremolon ja auttavan vispiläsoitonkin. Perusasiat tulee AINA hallita kun soittamisesta on kyse. Noh... nimimerkki Sutikomppi 30v:n soittokokemuksella voisi kuitenkin pitää mielessään, että jossain nuorisomusiikissa kuitenkin tuplapoljennolla saattaa olla suurempi tarve kuin sutikompeilla. Tämä nyt ei ole mitään vinoilua, mutta itsekin tässä 8 vuotta soittaneena ei ole päivääkään mennyt sutien kanssa ja ihan hyvin on pärjännyt omassa musatyylissä. Homma on toki täysin eri mikäli tarkoitus on ottaa ammatikseen rumpujensoitto, jolloin tarve soitella sudeillakin realisoituu varmemmin. Singlepedaalin ja muitten perusjuttujen haltuunottoa ei voi korostaa liikaa, mutta en allekirjoita sitä, että tuplien mukaantulo aikaisessa vaiheessa haittaisi soittajana kehittymistä (varsinkin jos niille on "tarvetta"). Kunhan vaan muistaa ainakin alkuinnostuksen jälkeen palata perusasioihin. | |
![]() 02.01.2008 13:00:17 | |
Noh... nimimerkki Sutikomppi 30v:n soittokokemuksella voisi kuitenkin pitää mielessään, että jossain nuorisomusiikissa kuitenkin tuplapoljennolla saattaa olla suurempi tarve kuin sutikompeilla. Tämä nyt ei ole mitään vinoilua, mutta itsekin tässä 8 vuotta soittaneena ei ole päivääkään mennyt sutien kanssa ja ihan hyvin on pärjännyt omassa musatyylissä. Homma on toki täysin eri mikäli tarkoitus on ottaa ammatikseen rumpujensoitto, jolloin tarve soitella sudeillakin realisoituu varmemmin. Singlepedaalin ja muitten perusjuttujen haltuunottoa ei voi korostaa liikaa, mutta en allekirjoita sitä, että tuplien mukaantulo aikaisessa vaiheessa haittaisi soittajana kehittymistä (varsinkin jos niille on "tarvetta"). Kunhan vaan muistaa ainakin alkuinnostuksen jälkeen palata perusasioihin. Ja heti vedit herneen nenään. Lue nyt tarkemmin mitä sanoin. Soittamisessa on aina tiettyjä perusasioita, jotka tulee hallita. Kuten sanoin tuplaspedun voi ostaa aivan silloin kun haluaa. Musiikkia on monenlaista ja monen tyylistä. Kun pystyt soittamaan eri tavoin ja erilaista musaa, niin kehityt myös monipuolisemmin soittajana. Esimerkkinä tälläisestä rumpalista vaikkapa Kai Hahto. Ymmärtääkseni Hahto tajuaa tuon tuplilla soittamisen päälle jotakin. Näin olen ymmärtänyt. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. | |
![]() 02.01.2008 20:09:40 | |
Ja heti vedit herneen nenään. Lue nyt tarkemmin mitä sanoin. Soittamisessa on aina tiettyjä perusasioita, jotka tulee hallita. Kuten sanoin tuplaspedun voi ostaa aivan silloin kun haluaa. Musiikkia on monenlaista ja monen tyylistä. Kun pystyt soittamaan eri tavoin ja erilaista musaa, niin kehityt myös monipuolisemmin soittajana. Esimerkkinä tälläisestä rumpalista vaikkapa Kai Hahto. Ymmärtääkseni Hahto tajuaa tuon tuplilla soittamisen päälle jotakin. Näin olen ymmärtänyt. Hoho. Kappasta vaan. Skippasin sun ekan lauseen ja vetäsin palkokasvit nenään siis aivan turhasta. Pahoitteluni =) | |
![]() 06.01.2008 11:34:51 (muokattu 06.01.2008 18:30:43) | |
Näillä neuvoilla pääsee ainaki alkuun! Mutta edelleen voi lähettää viestiä. Mitä olisikaan ilman rumpaleita? | |
![]() 07.01.2008 18:29:18 (muokattu 07.01.2008 18:30:05) | |
Itse olen soitellut rumpuja runsaat puoli vuotta, mutta vaikka perusasioissakin on vielä runsaasti hiomista, olen alusta asti hakenut tuntumaa myös tuplapedaaleihin. En usko, että harjoitteluni olisi tästä mitenkään kärsinyt, vaikka ehkä loogisinta olisi ollutkin, että yrittää ottaa haltuun ensin sen yhden pedaalin ja vasta sitten alkaa harkitsemaan toista. Itse en kuitenkaan ole välittömästi lähtenyt liikkeelle mistään ultranopeasta blastbeatista, vaikka luonnollisesti sitäkin on tullut ainakin kokeiltua, vaan hiukan hakenut ensin tuntumaa asiaan. Kyllä se on lopulta kai ihan yhtä hyvä harjoitella kumpaakin, kun kuitenkin jossain vaiheessa tuntuu siltä, ettei yksi pedaali riitä. | |
![]() 07.01.2008 19:49:57 (muokattu 07.01.2008 19:50:35) | |
En usko, että harjoitteluni olisi tästä mitenkään kärsinyt, vaikka ehkä loogisinta olisi ollutkin, että yrittää ottaa haltuun ensin sen yhden pedaalin ja vasta sitten alkaa harkitsemaan toista. Loogisinta ja loogisinta, sanotaanko pikemminkin että tavallisinta. Tuplien hyvä hallinta on ehdottomasti rikkaus, kysy vaikka Colaiutalta, Donatilta tai Phillipsiltä. tärkeintä tuplien treenauksessa on mielestäni juuri se, että se vasen jalka on yksi tie lisää Roomaan. Eikä niin, että se on vain se juttu joka mahdollistaa Stratovarius-tuku tukun. Kun treenaa sitä vasuria alusta asti samalla asenteella kuin kaikkia muitakin raajoja, niin hyvä tulloo! Sitten kun alkaa ikä painaa ja elämän inhorealismi tulla vastaan, niin se tuplien soitto tukee silti edelleen vasurin haitsuhommeleita. Tuplien soitto on myos hyvää setti-balanssi treeniä. Sometimes more is more | |
![]() 09.01.2008 09:15:37 | |
Itse oon soittanut suunnilleen 4vuotta, enkä vielä ole hankkinut tuplia. Ollut jo parin vuoden ajan mielessä, mutta nyt jälkikäteen voi sanoa, että hyvä etten ole ostanut! On alkanut treenaamisen myötä oppia ihan uusia juttujua sinkkupedaalilla, ja voi olla aika varma, ettei näitä olisi oppinut, jos heti alkuun olisi ostanut ne tuplat ja alkanut harjoitella kaiken maailman metallicaa, ilman oikeaa taitoa. Toki, jos tarve oikeasti vaatii, niin voihan ne ostaa heti, kun siltä tuntuu, mutta suosittelen hiomaan alkuksi sinkku-tekniikkaa parempaan kuosiin. | |
![]() 09.01.2008 09:41:04 (muokattu 09.01.2008 20:35:15) | |
Sitten kun alkaa ikä painaa ja elämän inhorealismi tulla vastaan, niin se tuplien soitto tukee silti edelleen vasurin haitsuhommeleita. Tuplien soitto on myos hyvää setti-balanssi treeniä. Mites se Louie Bellson (Luigi Paulino Alfredo Francesco Antonio Balassoni (s. 6.1924)? http://www.drummerworld.com/drummers/Louie_Bellson.html Jokohan hällä alkaa tulla iän myötä inhorealismi vastaan ;-) Minun neuvo topikin aloittajalle: Älä unhoda haitsun polkemista! Liian monella tuplisukolla menee se haitsu kiinniasentoon ja sitten unohdetaan kaikkin haitsun tarjoamat mahdollisuudet. Onneksi on mahdollisuus ns. drop clutchiin tai toiseen haitsuun. http://www.zzounds.com/item--PEADCL300P Itse käytän tuplasetillä/pedaalilla soittaessani toista haitsuparia riden lähellä ja se on laitettu tällaiseen telineeseen: http://www.tama.com/drums/tama_link … clamp_attach/closed_hh_a/index.html Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 09.01.2008 11:46:41 | |
Minun neuvo topikin aloittajalle: Älä unhoda haitsun polkemista! Liian monella tuplisukolla menee se haitsu kiinniasentoon ja sitten unohdetaan kaikkin haitsun tarjoamat mahdollisuudet. Komppia. Juuri tuo eniten risoo tuplaspeduilussa, että haitsu jää paitsioon. Ihmisellä pitäisi olla kolme jalkaa... :) Ovi saranoillaan kääntyilee, Tarre vuoteellansa. | |
![]() 09.01.2008 11:54:33 | |
Joo, ja se haitsu on yllättävän monipuolinen ja vivahteikas värkki, olen tajunnut. Vasemman jalan basaritreeni on tuonut siihen vain lisäpontta, esimerkiksi tuplaiskuihin. | |
![]() 09.01.2008 18:18:51 (muokattu 09.01.2008 18:20:19) | |
Minun neuvo topikin aloittajalle: Älä unhoda haitsun polkemista! No tässähän se mieleen putkahtanut lisäys jo tulikin. Ja tietysti, homma toisii myos toisinpäin, eli se haitsutreeni tukee myos sen vasurin tuplishommia. Erityisesti monien suosima jatkuva 8-osa nuottien pumppaaminen haitsulle soiton ohessa, sehän on ihan suoraa tuplatreeniä sekin. Samoin esim. fillit joissa käytetään sekä basaria että haitsua. Sometimes more is more | |
![]() 09.01.2008 20:57:16 (muokattu 09.01.2008 21:01:03) | |
Erityisesti monien suosima jatkuva 8-osa nuottien pumppaaminen haitsulle soiton ohessa, sehän on ihan suoraa tuplatreeniä sekin. Mutta sitä ei voi pitää basaritreenin korvaajana. Noita 8-osia tuli useita vuosia soitettua ja hypättyäni tuplapedaalin kimppuun oli vasemman jalan voimat aivan eri päässä, kuin oikean. Vuosi pari tässä on mennyt tuplapedaalin kanssa ja tänään viimeksi kuuntelin, että pikkuhiljaa alkaa olemaan tasaisen kuuloista tukutukua. Eli vasemmassa jalassakin on potkua. (Tämä ei tarkoita, että mitenkään ällistyttävän intohimoisesti olisin ollut innostunut treenaamaan tuota tuplabasaria. Toki siinä on semmoinen puoli, että kun alkaa päästä jyvälle, niin homma on kivempaa.) Olen treenannut hommaa siihen suuntaan, että oikealla jalalla lähdetään ja pidän vasuria ehkä kuitenkin enemmän maustajana. Eli ne lähtöiskut tulee oikealle jalalle. En vain saa niitä kuulostamaan hyvältä jos yritän vääntää toisin päin (toki sitten jos soittaa virvelin myös ykköselle). Ja kun soittaa oikealla aloittaen, niin tattataa, vasemman jalan kuvio onkin päinvastainen, kuin suoria 8-osia haitsulla jumputtaessa. Itse pedaalien suhteen olen ihmetellyt, että miksi se oikea nuija sijoittuu keskelle rumpua ja vasen sivuun. Onko siinä edes mahkuja saada sama soundi vasemmalla jalalla aikaiseksi. Aika moni näistä "oikeista" tuplamiehistä soittaakin kahdella basarilla... Tämmöinen avautuminen tällä kertaa. ;-) Kevyttä edittiä lätkäsin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)