Kailis 09.09.2011 22:47:06 (muokattu 09.09.2011 22:48:47) | |
---|
miguli: Rumpaleillahan äly pelaa; eikös heitä tutkitusti pidetä melko älykkäinä, tai siis yleisesti rytmitajuisina ihmisinä? Oiskohan tohon väliin pitänyt tulla puolipiste? Kutakuinkin kyllä. Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
Vallu-Veke 09.09.2011 23:21:46 | |
---|
|
miguli 09.09.2011 23:21:55 | |
---|
|
jazzmies 09.09.2011 23:36:43 | |
---|
passe: Välillä kyllä iljettää ajatella junnuja, jotka innoissaan rakentavat muusikon identiteettiään mm. seuraamalla juuri näitä mainitsemiasi keskusteluita täällä. Totuuden torvia riittää, vastaanottokyky/halu on välillä aika olematonta. Onneksi on poikkeuksiakin! Teenpä tässä aikaisen uudenvuoden lupauksen: yritän aktiivisemmin lukeutua näihin poikkeuksiin. Ensiksi sanottakoon näin, että jokaisella "tervejärkisellä", potentiaalisella jannulla on olemassa oma identiteettinsä ja esteettisesti pettämätön musiikkikäsityksensä, ja siihen auktoriteettien peitsi ei voi tehota, eli hänen musiikkikäsityksenä on lähes vakio - laajeneva, mutta lähes pettämätön. Jos auktoriteettien manipulointi tehoaa siihen, niin hän ei ole "tervejärkinen", potentiaalinen jannu, vaan taidekaritsa. Uskallan itse kutsua itseäni "tervejärkiseksi", potentiaaliseksi jannuksi, sillä esteettinen viitekehykseni on säilynyt samana viimeiset 30 vuotta, eikä siihen ole kukaan auktoriteetti vaikuttanut kovinkaan paljoa, ja siitä huolimatta saan tehdä juuri sitä mitä eniten rakastan tässä maailmassa - eli ohjata nuoria mahdollisimman "tervejärkisiksi" jannuiksi, jotka ovat jo osoittaneet potentiaalinsa esim. valintakokeiden kautta. En todellakaan pidä mielipiteitäni oikeina, vaan musiikkikäsitykseni on sellainen, että sille on ollut riittävästi kysyntää ammattisektorilla 20 vuotta, eikä minun ole tarvinnut toimia teatterin äänimiehenä tai teknisen työn opettajana. Osa auktoriteeteista on kertonut minulle asioita, jotka ovat avautuneet tosiasioina myöhemmässä vaiheessa, joten he ovat myös olleet "tervejärkisiä", potentiaalisia jannuja, ja itse olen ollut vaiheessa, mikä on ollut kumoava joitakin virhekäsityksiäni tai laajentava musiikkikäsitystäni hyvästä. Toiset auktoriteetit ovat yksinkertaisesti olleet väärässä, sillä heidän musiikkikäsityksensä on ollut vajaa tai muuten vain vaiheessa, joten he ovat nousseet asemaansa olematta "tervejärkisiä", potentiaalisa jannuja. Taustalla tällaiseen on mm. rahan ahneus. Näille vajaille tai vaiheessa oleville auktoriteeteille löytyy yllättävän paljon komppaajia, jotka ovat myös tulevaisuuden vajaita tai vaiheessa olevia auktoriteetteja, jotka ovat tulevia taistelemaan taiteellisen ilmaisun tosiasioita vastaan mm. rahan anheuden siivittämänä tai muuten arveluttavin taidekäsityksin. Tällainen "paskan periytyminen" on mahdollista taiteessa vain rytmimusiikin saralla, missä aina korostetaan näennäistä tasa-arvoa. Nettihuutelussa tasa-arvo toteutuu paremmin kuin face-2-face kohtaamisissa, missä "paskempi" auttamatta jää paneelikeskustelumaisessa argumentoinnissa alakynteen, koska sillon tämä vajaus tai vaiheessa oleminen tulee esille ansaitsemalla tyylillään. Nämä vajaat tai vaiheessa olevat potentiaaliset auktoriteetit eivät tunnista taiteellisen ilmaisun objektiivista laatua, vaan vetoavat aina makuasioihin. Vajaan tai vaiheessa olevan potentiaalisen auktoriteetin taidekäsitys on keskenkasvuinen, mikä useimmiten ilmenee puuttellisena osaamisena edustamansa taiteen eri toiminnoissa. Mitä musiikkiin tulee, niin useimmiten puutteellisuus tulee esiin 1) kyvyttömyytenä säveltää, 2) kyvyttymyytenä sanoittaa, 3) kyvyttömyytenä sovittaa, 4) kyvyttömyytenä luoda musiikillisia kokonaisuuksia, 5) kyvyttömyytenä esittää musiikkia hetkessä, 6) kyvyttömyytenä tunnistaa musikkillisia tosiasioita ja 7) kyvyttömyytenä motivoitua avaamaan itselleen vieraampia sisältöjä. Vajaan tai vaiheessa olevan potentiaalisen auktoriteetin taidekäsitys kohdistaa argumentointinsa tavallisesti joko metafyysisiin omainaisuuksiin tai esittämisen detaljeihin, kuten 1) musiikkimakuun, 2) menneisyyden paremmuuteen, 3) henkilökulttiin, 4) eri musiikinelementtien sekundaaristen seikkojen vatvomiseen tai 5) teoreettisten asioiden sotkemiseen todelliseen substanssiin. :) Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
miguli 09.09.2011 23:46:35 | |
---|
Eiköhän nautita vain musiikista.... |
hollmi-5 09.09.2011 23:54:14 (muokattu 10.09.2011 00:01:35) | |
---|
jazzmies: :) Sinunkin olisi ihan ensimmäiseksi kannattanut lukea vaikkapa ylioppilaaksi ja sen jälkeen tehdä ihan oikeita töitä, niin olisit enemmän kiinni tässä maailmassa. Et luulisi, että täysin marginaalissa oleva jazzmusiikki ja sen turhanpäiväinen ja pelkästään oletusarvoinen mukaparemmuus antaisi valtuudet kouluttaa yhteiskuntamme varoilla hienoja nuoria kalliisti kortistoon... Ai niin :) Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 09.09.2011 23:55:41 (muokattu 09.09.2011 23:56:29) | |
---|
jazzmies: Ensiksi sanottakoon näin, että jokaisella "tervejärkisellä", potentiaalisella jannulla on olemassa oma identiteettinsä ja esteettisesti pettämätön musiikkikäsityksensä, ja siihen auktoriteettien peitsi ei voi tehota, eli hänen musiikkikäsityksenä on lähes vakio - laajeneva, mutta lähes pettämätön. Jos auktoriteettien manipulointi tehoaa siihen, niin hän ei ole "tervejärkinen", potentiaalinen jannu, vaan taidekaritsa. Aika raju kahtiajako. Ja jos olet väärässä niin tosi vaarallinen. Mä olen osittain samaa mieltä, mutta kyllä tuossa mun mielestä pitää ottaa huomioon etenkin oppilaan ikä, ja myös persoona ja tausta. Jos "auktoriteetin peitsi" jossain vaiheessa tehoaa oppilaan estetiikan tajuun, niin en mä ihan noin mustavalkoisesti jakaisi näitä heti taidekaritsoiden ja potentiaalisten kasteihin. Mielenkiintoista, että otit sanoittamisen puheeksi. Oletkos paljon sanoittanut musiikkia? Olisi mielenkiintoista kuulla niitä. :) Tekstittäminen on selvästi haastavinta puuhaa musiikin saralla, itselleni ainakin, ja myös jos kevyellä puolella kustantajia uskoo. Hyviä sanoittajia vs. hyviä säveltäjiä on kuulemma 1 suhteessa 10. Ja kyllä sen kuulee julkaistussa musiikissakin. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 10.09.2011 00:00:03 (muokattu 10.09.2011 00:12:29) | |
---|
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
sahkuifk 10.09.2011 00:02:27 | |
---|
hollmi-5: Sinunkin olisi ihan ensimmäiseksi kannattanut lukea vaikkapa ylioppilaaksi ja sen jälkeen tehdä vaikka ihan oikeita töitä, niin olisit enemmän kiinni tässä maailmassa. Et luulisi, että täysin marginaalissa oleva jazzmusiikki ja sen turhanpäiväinen ja pelkästään oletusarvoinen mukaparemmuus antaisi valtuudet kouluttaa yhteiskuntamme varoilla hienoja nuoria kalliisti kortistoon... Ai niin :) Samoja ajatuksia täällä, vaatii näköjään muutaman olusen että saa ne vaan auki. Tässä Tsääsmiehen kirjoittelussa mua häiritsee kovasti se kuinka hän koittaa eri tavoin puolustella virkansa olemassaoloa, ja onnistuu siinä kohtalaisesti koska osaa soittaa ja on verbaalisesti lahjakas. Kyllä minusta muusikoita syntyy ilman opistojakin mutta kai niilläkin on paikkansa tässä ah niin iiiiihanassa musiikin maailmassa. Hymiö, hymiö ja hymiö! Mielipiteesi ei muutu totuudeksi vaikka kuinka itse siihen uskoisitkin. |
Kailis 10.09.2011 00:07:38 | |
---|
...musiikkikäsitykseni on sellainen, että sille on ollut riittävästi kysyntää ammattisektorilla 20 vuotta, eikä minun ole tarvinnut toimia teatterin äänimiehenä tai teknisen työn opettajana. Ai ai. Ad hominem. Siitä olen kyllä samaa mieltä että äänimiehet on vähän sääh. Onneksi ei tarvitse tehdä. Melkein yhtä sääh kuin...antaapa olla =D Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
miguli 10.09.2011 00:14:04 | |
---|
|
passe 10.09.2011 00:14:52 | |
---|
Meni taas näköjään ampiaispesän sohimiseksi. Hyvää alkanutta viikonloppua ja rytmikäs kippis! Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
miguli 10.09.2011 00:18:22 | |
---|
Muusikkous ja musiikki on universaali käsite ilman rajoja, titteleitä sun muita härpäkkeitä. Musiikki lähtee sielusta, fiiliksestä ja joillakin sitä on tai ei ole tai joidenkin mielestä on mutta joidenkin toisten mielestä taas ei ole. Oliko viidakkoissa asuvilla rumpujaan takovilla heimolaisilla koulutusta tai diplomia? |
hollmi-5 10.09.2011 00:22:28 | |
---|
passe: Meni taas näköjään ampiaispesän sohimiseksi. Hyvää alkanutta viikonloppua ja rytmikäs kippis! Sitä... Sitä... Olet ytimessä. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kailis 10.09.2011 00:23:18 | |
---|
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
Vallu-Veke 10.09.2011 00:47:41 | |
---|
jazzmies: .... eikä minun ole tarvinnut toimia teatterin äänimiehenä tai teknisen työn opettajana....
Pannia ja varoitusta tälle miehelle ja äkkiä. En tykkää enää ollenkaan, vaikka aiemmin tuli luettua nämäkin. Ei mitään asiaa enää rumpupalstalle, kun aletaan henkilökohtaisuuksiin menemään jonkun lapsellisen asian takia. ULOOOOOSSS! |
-Dr.DW- 10.09.2011 05:55:22 | |
---|
Viuna on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! |
Strumbali 10.09.2011 07:41:52 | |
---|
markkuliini: Tekstittäminen on selvästi haastavinta puuhaa musiikin saralla, itselleni ainakin, ja myös jos kevyellä puolella kustantajia uskoo. Hyviä sanoittajia vs. hyviä säveltäjiä on kuulemma 1 suhteessa 10. Ja kyllä sen kuulee julkaistussa musiikissakin. Sattumalta tässä vähän tiiviimmin seuraillut suomalaisia tekstejä ns. radiosoittomusassa ja onhan niissä eroja kyllä. Jotkut uudemmat artistit menee aika pahasti lipan ali mun korvaan. (ei fyysisesti) Tunnelma sama, kuin palstan keskustelussa: http://www.youtube.com/watch?v=W4yd79CD-gs : ) hmm basarisoundi vaihtuu välillä..... Mähän sanoin, että sä sanoit. |
jazzmies 10.09.2011 10:57:30 | |
---|
miguli: Oliko viidakkoissa asuvilla rumpujaan takovilla heimolaisilla koulutusta tai diplomia? Riippuu heimosta. Valtaosalla esim. afrikkalaisista rumpukulttuureista on suvussa periytyvä "griottikorkeakoulu". He ovat siis saaneet oppinsa edellisiltä sukupolviltaan, ja heidän sosiaalinen hierarkiansa on äärimmäisen tiukka ja vanhempia kunnioittava. Griotti on käytännössä lähialueen kulttuurinen käsikirja, joka hallitsee kappaleittensa kautta lähivuosikymmenten tai jopa -satojen merkittävät asiat ja merkkihenkilöiden tarinat suusanallisesti. Näistä kehittyneistä heimokulttuureista keskiafrikkalainen pygmimusiikki on alansa outolintu, sillä se perustuu valtaosasta poiketen demokratiseen polyfoniaan muiden ollessa mestarirumpalin tai jotakin muuta soitinta soittavan griotin johtamia. Nämä meidän ammattitoimintaan liittyvät tittelit ovat saman asian erilaisia kulttuurisia ilmentymiä, missä osaavammat ja aktiivisemmat työllistyvät, vastuuta vastaanottavat saavat vastuita hoidettavakseen ja johtajatyypit alkavat johtaa, sekä mestarit ovat kiistattomia. Edellisiä dissaa tietysti ei-ammattilaissiipi. Harrastelijat huutelevat tasa-arvon, kun eivät hahmota kokonaisuutta, amatöörit ovat tyytyväisiä rakastamansa taiteen tai sen tekemisen harrastamiseen ja diletantit pätevät omassa, pienessä viitekehyksessään. Totuus lyö silmille, onneksi =D Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
VeKrio 10.09.2011 11:09:35 | |
---|
Musta kommentti teknisen työn maikoista ym. Olisi jazzmiehelle varoituksen arvoinen, mutta tuo maininta afrikkalaisesta heimosysteemistä oli lähinnä plussa. Kamalan epäsovinnaisia ja joskus vaikeita tajuta. Mutta koska herättää keskustelua, puolustaa ehdottomasti paikkaansa. Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |