Aihe: Korvatulpat
1 2 3 4 5 6 7 8
Vallu-Veke
03.06.2012 16:59:40
eleeton: Eipä täällä kukaan yritä väitellä aiheesta paitsi pesonen. Sinänsä siis aivan turhaa tämänkin keskustelun sisältö. Kunhan nyt aikani kuluksi itse osallistun.

Juu keskustelua tämä on keskustelufoorumilla, siinä kuin muukin keskustelu ja aihe on korvatulpat. Keskustellessa kaikkien ei tarvitse olla aina ihan samaa mieltä. Varsinaista inttämistä ei vielä ole havaittavissa. Oma juttu oli vaan ynnäystä työsuojelukoulutuksissa kuulluista asioista, omasta kuulovauriosta, jne..
Vedin niistä ikäänkuin oman päätelmän. Jokainen ynnäilee omalla tavallaan asioita. Veli on pistänyt ainakin ajattelemaan asioita uudelleen, hiljaa soittamisen kantiltakin.
Minun kuulo on vaurioitunut sairauden jälkimeiningeissä. Olen suojannut kuulon rumpaloinnissa aina. Olen väärä ihminen oikeastaan keskustelemaan ainakin hiljaa soittamisesta. Se ei kertakaikkiaan onnistu tuon vaurion takia, ilman suojaimia. En tiedä, mistä siinä on kysymys, mutta jotkut taajuudet suorastaan sattuu, vaikkei ne tulis kovaakaan ja ääni puuroutuu. Se on ehkä samanlainen ilmiö, kuin allergikoilla hajuvedet ja partavedet. Nenän hajuanturit on rikki, niin aivot vääristää hyvät tuoksut aivan karseiksi tuomiopäivänkiisuiksi. Kuulossa minulla on aikalailla samanlainen ilmiö. Tietyn rajan yli menevä melu jotenkin kymmenkertaistuu,... Oma pysyvä kuulovaurio on tosin virusperäinen tuho. Olisko kovin erilainen jos tuhoaa melun takia kuulonsa?
Jos osaa soittaa hiljaa, niin ok hommahan se on kaikin puolin.
mukis
03.06.2012 20:05:13 (muokattu 03.06.2012 20:17:57)

Testailin tossa, puhelinsovelluksella, oman soiton äänekkyyttä: aika tarkkaan 85db:hen asettuu mun perus treenisoitto. 90db:n keskiarvo oli mulle jo selkeesti kovaa soittamista, tai pitäiskö sanoa taiteellinen valinta ;)

Edit: yritin mitata korvan korkeudelta, puhelimen mikki rumpuihin päin.

Edit2: 90db on tarkennettuna mulle jo mättölukemilla, ja siinä melussa alkaa jo korvissakin tuntua. Harvoin tulee vedettyä.

Edit3: näköjään tomeja soitettaessa äänenpaineet nousee heti tuonne 88-93db:n keskiarvon väliin.
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
statistiÖ
03.06.2012 20:29:51

mukis: aika tarkkaan 85db:hen asettuu mun perus treenisoitto. 90db:n keskiarvo oli mulle jo selkeesti kovaa soittamista

Kuis jos hiljempaa pistelet menemään? Viitsiikö?

Tuo on aika kovaa ääntä, 90 se kipuraja on. Olin joskus diskossa, missä joku mittas kännyllä 113... Huomas kyllä korvissa, kun ulos lähti.
mukis
03.06.2012 20:35:46 (muokattu 03.06.2012 20:53:12)

statistiÖ: Kuis jos hiljempaa pistelet menemään? Viitsiikö?

Tuo on aika kovaa ääntä, 90 se kipuraja on. Olin joskus diskossa, missä joku mittas kännyllä 113... Huomas kyllä korvissa, kun ulos lähti.

Ei 90 ole kipuraja, ylittyy tomisoitossa, ainakin puhelimen mittarilla mitattuna tosi helposti.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Melu#section_4

Edit: Soitan kyllä monesti allekin 85db. 80db on tosi hiljaa. Jos treenaisin tiukasti esim. > 2h päivässä, niin kyllä käyttäisin tulppia, ainakin vähänkin kovemmassa soitossa.

Edit2: jäin miettimään taajuuden vaikutusta kuulovaurion syntyyn: aiheutuuko matalammilla taajuuksilla esim. < 200hz kuulovaurio yhtä helposti samalla äänenpaineella kuin korkeilla taajuuksilla. Ihmisen kuulohan on herkimmillään keskitaajuuksilla ja toisaalta matalissa äänissä kipukynnyskin on korkeammalla.
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
statistiÖ
03.06.2012 20:55:35

mukis: Ei 90 ole kipuraja, ylittyy tomisoitossa, ainakin puhelimen mittarilla mitattuna tosi helposti.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Melu#section_4

Edit: Soitan kyllä monesti allekin 85db. 80db on tosi hiljaa. Jos treenaisin tiukasti esim. > 2h päivässä, niin kyllä käyttäisin tulppia, ainakin vähänkin kovemmassa soitossa.

Siisjuuei KIPUraja vaan se, mitä ei pitäisi ylittää, jos meinaa kuulla kirkkaasti Led Zeppelinin levyltä vanhanakin ja mitä nää täällä kaipaili :)

Meinasin jos mittaisit sen... Ei niitä sitten hirmu hiljaa paukuta, jos 80 on alhaisin tarjous.
Vallu-Veke
03.06.2012 21:20:53
mukis:

Aika hiljaa taidat osata soittaa. 80db on aika alhainen lukema.
Asiat on mittarilla todettu, niin mitä tässä kitisemään.
Sen verran terävänä muistuttaisin ihan yleisesti, että tuo db-asteikko on logaritminen. Se kannattaa muistaa, kun esim lukemia 80-100 funtsii. Ero on jotain ihan muuta kuin 20%.
OPJ1974
03.06.2012 21:27:11

Vallu-Veke: Aika hiljaa taidat osata soittaa. 80db on aika alhainen lukema.
Sen verran terävänä muistuttaisin ihan yleisesti, että tuo db-asteikko on logaritminen. Se kannattaa muistaa, kun esim lukemia 80-100 funtsii. Ero on jotain ihan muuta kuin 20%.

Näin o. Tuossapa aika hyvin selitetty asiaaa:
http://www.aanipaa.tamk.fi/voima_1.htm
mukis
03.06.2012 23:14:59

Vallu-Veke: Aika hiljaa taidat osata soittaa. 80db on aika alhainen lukema.

Jep, logaritminen asteikko on todellakin erisuuri kuin suoraan luvuista vois päätellä. En siis yleensä soita 80db tasolla, mutta joskus kuitenkin. Mulla se kovaa (haitsuun kommpia) soittamisen raja oli 90db tuntumassa. 85db menee tosi helposti.
Kailis
04.06.2012 00:13:21 (muokattu 04.06.2012 00:13:41)

Leikkiaseet 143-153 dB. Lapsille tulpat!
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
JanneO
04.06.2012 08:29:03
mukis: Testailin tossa, puhelinsovelluksella, oman soiton äänekkyyttä: aika tarkkaan 85db:hen asettuu mun perus treenisoitto. 90db:n keskiarvo oli mulle jo selkeesti kovaa soittamista, tai pitäiskö sanoa taiteellinen valinta ;)

Edit: yritin mitata korvan korkeudelta, puhelimen mikki rumpuihin päin.

Siis mittasitko rumpujen edestä vai rumpalin paikalta mikki rumpuihin päin? Ja jos edestä niin mitä etäisyydeltä? Ihan uteliaisuudesta siis?
Vkonlopun keikalla vedettiin soundchekki keskiarvolla 89db, ravintoloitsija sanoi että ilman livemusaa, keskiverto mekkala tuolla paikassa on reilu 90db.
Lähettäjä: "rumpujoppari" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
OPJ1974
04.06.2012 08:34:08

JanneO: Siis mittasitko rumpujen edestä vai rumpalin paikalta mikki rumpuihin päin? Ja jos edestä niin mitä etäisyydeltä? Ihan uteliaisuudesta siis?
Vkonlopun keikalla vedettiin soundchekki keskiarvolla 89db, ravintoloitsija sanoi että ilman livemusaa, keskiverto mekkala tuolla paikassa on reilu 90db.

Neljän hengen sambasoittajaporukalla on saatu aikaan 110 dB. Mittaus neljä metriä Baterian edestä Ravintolan desibelimittarilla. Siksi käytän korvatulppia.
mukis
04.06.2012 09:10:06

JanneO: Siis mittasitko rumpujen edestä vai rumpalin paikalta mikki rumpuihin päin? Ja jos edestä niin mitä etäisyydeltä? Ihan uteliaisuudesta siis?

Soittelin komppia yhdellä kädellä suunnilleen sellaisella normi tatsilla ja pidin puhelinta korvan kohdalla mikki rumpuihin päin. Vähän vaikea tapa, mutta kyllä sillä osviittaa äänenpaineista saa, vaikkei kaikkein sensitiivisin mittari olekaan.
hansakemanelius
04.06.2012 09:23:42 (muokattu 04.06.2012 09:25:05)

Ostin tällaiset:
http://www.ebay.co.uk/itm/230484328 … NX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Vaimentavat huomattavasti tasaisemmin kuin vanhat kuusitulppani.
Ei kuulu mitään kummallisia kuminoita tai pahempia vääristymiä. Bändiharjoituksissa ihan ok.

Keikoilla käytän Shuren E5-korvamonitoreita jotka vaimentavat sopivasti kun käytän vaahtomuovipäitä.
Sopivat erittäin hyvin minun korviini, joillekin muille ei.
http://www.musiciansfriend.com/pro- … /shure-e5-sound-isolating-earphones
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
JanneO
04.06.2012 12:40:58
mukis: Soittelin komppia yhdellä kädellä suunnilleen sellaisella normi tatsilla ja pidin puhelinta korvan kohdalla mikki rumpuihin päin. Vähän vaikea tapa, mutta kyllä sillä osviittaa äänenpaineista saa, vaikkei kaikkein sensitiivisin mittari olekaan.

kokeiles mitata rumpujen edestä, niin muuttuuko lukema kovemmaksi?
Lähettäjä: "rumpujoppari" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
Kailis
04.06.2012 14:54:14 (muokattu 04.06.2012 14:55:11)

OPJ1974: Neljän hengen sambasoittajaporukalla on saatu aikaan 110 dB. Mittaus neljä metriä Baterian edestä Ravintolan desibelimittarilla. Siksi käytän korvatulppia.

No sambahan nyt on suomalaisen persukulttuurin ja taiteen vihollinen N:o 1. Tanhu, siinä ei volat nouse ja se on aitoa isämmaanmusiikkia.
Tuollainen yhdellä kädellä soittaminen ja toisella puhelinsovelluksella äänenpaineen mittaaminen on aika... epätieteellista. Mittaa joskus ihan bänditreeniä, vieläpä niin ettet kerro kavereille jottei aleta spennaamaan mittaustilannetta. Tai sitten voi alkaa treenaamaan niin että mittari on koko treenit päällä, ja kaljalle ei pääse jos 85 dB:n raja ylittyy. Siinä on sitä kulttuuria.
Tää topic on aika naurettavaksi vääntynyt, ja itse olen siihen myös syyllinen. Hävettää...

kokeiles mitata rumpujen edestä, niin muuttuuko lukema kovemmaksi?

Ja nimenomaan niin että soitat yhdellä kädellä ja toisella mittaat =D
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
-Dr.DW-
04.06.2012 15:26:22
Just äsken mittailin puhelimen VRMobile softalla noita äänentasoja ja antoi kyllä sähkösetistä aika mystisiä lukemia... 91,43dB... Nooh, eihän tuo oikea mittari olekaan.
Voihan vastoinkäymiset.
Kailis
04.06.2012 15:31:40

-Dr.DW-: Just äsken mittailin puhelimen VRMobile softalla noita äänentasoja ja antoi kyllä sähkösetistä aika mystisiä lukemia... 91,43dB... Nooh, eihän tuo oikea mittari olekaan.

Sehän riippuu ihan siitä mistä sä tuuttaat ulos. Jos jostain biljoonan megawatin PA:sta paiskoo niin saa vaikka 150 dB. Vai tarkoititko että pelkkä padien kopina oli yli 90 dB?
-Dr.DW-
04.06.2012 15:33:44 (muokattu 04.06.2012 15:34:27)
Kailis: Sehän riippuu ihan siitä mistä sä tuuttaat ulos. Jos jostain biljoonan megawatin PA:sta paiskoo niin saa vaikka 150 dB. Vai tarkoititko että pelkkä padien kopina oli yli 90 dB?

Kyllä, pään korkeudelta kuskin paikalta. Sekä keittiöjakkaran päältä, n. metrin sivusta.

E:Typo
Voihan vastoinkäymiset.
Kailis
04.06.2012 15:42:45

Ehkäpä tässä kandeis puhua kuitenkin ihan oikeista mittareista, tuntuu lukemat aika ihmeellisiltä. Voisin duunista lainata sellaisen super-pro-mallin ja katsoa mitä tällaisen kulttuuri- ja taidemurhaajan välineistä irtoaa eri tilanteissa ja positioissa. Valitettavasti asia jää vastaisuuden varaan koska kesäloma.
statistiÖ
04.06.2012 17:03:17

Kailis: Tuollainen yhdellä kädellä soittaminen ja toisella puhelinsovelluksella äänenpaineen mittaaminen on aika... epätieteellista. Mittaa joskus ihan bänditreeniä, vieläpä niin ettet kerro kavereille jottei aleta spennaamaan mittaustilannetta.

Ei kai sen nyt niiin tieteellistä täällä tartte olla, saahan tuosta tuntuman. Nuita kahta mittausta vois vertailla. Kieliposkessa pelkät rummut vs. koko poppoon tod. vola.

alkaa treenaamaan niin että mittari on koko treenit päällä

Olis valaisevaa.

Tää topic on aika naurettavaksi vääntynyt, ja itse olen siihen myös syyllinen. Hävettää...

Turhaan häpeät :) vastahan tässä asiaan päästiin... tai siis pääsitte.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)