![]() 23.08.2018 12:17:43 | |
---|---|
Äh , en jaksa , kirjoitin viisikappaleisen tekstin Ihmis-surun haaskansyöjästä ja meikäläsestä mutta en julkaise, niin on parempi. Rauhaa kaikille. | |
![]() 23.08.2018 14:53:02 | |
heinoha: Äh , en jaksa , kirjoitin viisikappaleisen tekstin Ihmis-surun haaskansyöjästä ja meikäläsestä mutta en julkaise, niin on parempi. Rauhaa kaikille. Harmi, just olisi ollut popparit valmiina ;) Ei irtoa | |
![]() 23.08.2018 16:52:47 | |
Sellaisiinkin törmää välillä, että vaikka tulee tunneille, ei halua muuttaa mitään soitossaan. Sitten into käydä tunneilla äkkiä lopahtaa. Mietin sitten vaikkapa Dave Wecklia, joka oli kaikkien huulilla ja kuuma rumpali kuin mikä jo 80-luvulla. Mitä mies teki: Otti Gruberin tunteja, vaihtoi setinasettelua ja tapaa soittaa... Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 23.08.2018 17:15:31 | |
Tunnin -vaikka vaan yhdenkin- ottamista kannattaa kokeilla. Jos ei maistu niin aina voi lopettaa. Varmaan on eroja siinä miten oppilaan ja opettajan kemiat kohtaavat, mutta onnistuneessa tapauksessa hyöty todennäköisesti on suurempi kuin etukäteen osaisi ajatellakaan. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 23.08.2018 20:01:25 (muokattu 23.08.2018 22:09:28) | |
VeeKoo: Jos oikeasti kinostelee kattella perusasioita kuntoon opettajan kanssa, niin voin periaatteessa kokeilla sun kanssa tällästä "kerta kuuhun, reilun tunnin setti", jossa katottaisiin perusasioita kuntoon ja antaisin siitä sitten kotiläksyä kuukaudeksi. Olisi myös tieteen nimissä ihan hauska kokemus katsoa saisko tota sun soitta rennommaksi ja tasaisemmaksi. Instrumenttipedagogihan en ole, mutta konsan käynyt luokanopettaja ja kokenut rumputunninvetäjä. Puolen tunnin ajomatkan päässä Hyvinkäältä, ei matka eikä mitään tulla vaikka sinne kattelemaan. Sitä rokkiakin on joskus tullut soitettua, että ihan ei pelkkään jatsiin ja lattariin uppouduttaisi. Miten on, millon alotellaan :--D Vähä myöhäs ilmotus, mut asia ok. Mulle käy esim. kuun alkutienoilla. Mut miten ikinä aikataulut natsaakaa ni sen mukaan. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 23.08.2018 20:01:27 | |
moderndrummer88: Ja minun mielestä se on ehdottoman hyvä sekä terve asia, että oppilas kyseenalaistaa eikä niele purematta opettajan neuvoja. Jotkut oppilaat ovat todella rasittavia tämän suhteen, että tälle tielle lähdettyään kinaavat itsestäänselvyyksistä. Kyseenalaistakoon rauhassa kotona, mutta ensiksi kannattaa kuunnella koko tarina loppuun. Jos jatkuvasti keskeytetään ja vasta-argumetoidaan, niin miten opettaja voi mitenkään saada viestiään perille ja malliaan esitetyksi? Molempien aika valuu silloin hukkaan. Yksityisopettajaa voi vaihtaa, jos eivät tyyli, sisältö, harjoitukset tai menetelmät nappaa. Mutta kinkkisemmät paikat on musiikkiopistoissa, joissa valinnanvaraa ei ole. Silloin on vaarana se, että kuplassa opettajalla nousee päähän tai hän yrittää miellyttää jokaista, jotka ovat yhtä syvältä molemmat. Hyvän opettajan ominaisuuksia osa 1: - Osaa soittaa mitä opettaa - Tietää harjoittelusta paljon - Antaa oppilaalle tilaa - On tarkka sekä pikkuasioista että ilmaisusta - Antaa läksyjä ja tarkistaa ne - Antaa jatkuvaa palautetta - Keskittyy kuuntelemaan oppilaan soittoa - Sanoo reaaliajassa onnistumiset ja virheet - On käsitys opettamisesta eli didaktiikasta - On käsitys oppimisesta ja sen psykologiasta. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." | |
![]() 23.08.2018 20:08:24 | |
heinoha: Äh , en jaksa , kirjoitin viisikappaleisen tekstin Ihmis-surun haaskansyöjästä ja meikäläsestä mutta en julkaise, niin on parempi. Rauhaa kaikille. Oisit kirjottanu vaa. En mä loukkaannu. Heinoha tarjos joskus 2017 rumputunteja, ja kerran nähtiin. Jtn vähän kerettiin ehkä alle tunti miettiä, muttei mitään maailmaa mullistavaa. Asiassa ongelmana oli tuollon ainaki treenis, joka ei omassa, vapaassa käytössä, ja varmaanki myös se raha. Sit lähti pitkäks aikaa treenis kokonaan alta, ni en enää asiaa jatkanu, saati muistanu koko ideaa edes. Ei pahaa sanottavaa opettajasta. En kerenny muodostaa mitään mielipidettä. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 23.08.2018 20:19:47 | |
hollmi-5: Sellaisiinkin törmää välillä, että vaikka tulee tunneille, ei halua muuttaa mitään soitossaan. Sitten into käydä tunneilla äkkiä lopahtaa. Mietin sitten vaikkapa Dave Wecklia, joka oli kaikkien huulilla ja kuuma rumpali kuin mikä jo 80-luvulla. Mitä mies teki: Otti Gruberin tunteja, vaihtoi setinasettelua ja tapaa soittaa... No sanotaan, et haluan & ''en halua''. Haluan, koska tiedostan, et asiat tosiaan voi tehdä paljon helpomminki. Ja ihan sikski, et uusia asioita tulee vähintään kokeilla. ''En halua'', koska en ehkä tiedä(tai ainakaa täysin hahmota) paremmasta, ja soitto silti onnistuu tarpeeks hyvin omille standardeille, ja pystyy siitä nauttimaan. Raja & puutteet tulee todella vastaan, ku skilli ei riitä jtn soittaa. Jos pystyy vähän vaivalloiseimalla tavalla jonkun jutun soittaa, ja se kuulostaa samalta, ni kylhän sen sillon kuitenki osaat soittaa. Omaks huvikseni soitan, eikä tavotteet, tai oletukset oo tähdissä. Ei tarkota, ettenkö haluis kaiken mahollisen oppia, mikä on opittavissa itelle, ja ikuisesti kehittää itseäni. Youtube, & musiikin kuuntelu on ollu mun ainoo opettaja. Ei maailman käytännöllisimpiä työkaluja, mut ei täysin yhtä tyhjänkään kaa. Parempi, ku ei mitään. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 23.08.2018 20:35:31 | |
moderndrummer88: Jos ajatellaan rumpalin roolia bändissä ja hyvän rumpalin ominaisuuksia, niin juuri tuollaista kohellusta sietäisi välttää. Sinulle ei ehkä vielä ihan ole kirkastunut, mistä rumpujensoitossa on kyse, ainakin perinteisessä mielessä. Kuten Sami Kuoppamäki sen totesi: rumpali jolla on paska time, on paska rumpali. Sinun soittosi ei ole semmonen bändin kivijalka johon muiden soittajien on helppo tukeutua, vaan enemmän se on semmoista "bambi talviunien jälkeen kevätjäillä haparoimassa". Kyllä hyvän opettajan tulee osata viimeisen päälle perustella miksi joku asia pitää hänen osoittamallaan tavalla tehdä. Ja minun mielestä se on ehdottoman hyvä sekä terve asia, että oppilas kyseenalaistaa eikä niele purematta opettajan neuvoja. Itse olen ihan samanlainen oppilas. Jep. Et oo eka, joka tästä maininnu. En oo ikinä ollu hyvä tiimipelaaja. Missään oikeen. Soitellessa kannattais olla :D. Mä hyväksyn tollaset pätkät levitykseen, koska IMO seki on tärkeetä, et yhteissoitossa, jos kuka tahansa mokailee vähän, ni muut osaa paikkailla toisiaan, eikä saa heti sydäriä. Kasuaalissa jamittelus ainaki siis hyvä. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 24.08.2018 09:45:06 | |
Ihmis surun haaskansyöjä: Oisit kirjottanu vaa. En mä loukkaannu. Heinoha tarjos joskus 2017 rumputunteja, ja kerran nähtiin. Vuosi oli 2016 ja kuukausi toukokuu, paivä 17. Olemme tavanneet senkin jälkeen hallilla jossa kyselin kuulumisiasi, miten soittelet ja ehdotin tapaamista johon vastasit että laita pikaviesti ja puhnro niin kommunikoidaan; valitettavasti tämä ei puoleltasi johtanut mihinkään. Jtn vähän kerettiin ehkä alle tunti miettiä, muttei mitään maailmaa mullistavaa. Katsoin kellosta ja aikaa meni 2tuntia 10minuuttia. Totesit alkuun että olet vähän tällanen ADHD tapaus. Asia jäi auki onko sulla todettu todella jokin kehitys/kayttäytymishäiriö jolloin täytyy sanoa että en omaa minkäänlaisia terapeuttisia taitoja. Kävimme läpi pyytämäni vapaaehtoista soittonäytteesi,sen jälkeen mun lehmäkellolla tukemaa soittoasi, ja keskustelimme asiasta edellisistä joihin annoin palautetta. Annoin ergonomiaa koskevan opastuksen, soittoasento jossa ehdotin korjauksia,istumiseen ryhtiisi jossa konkreettisesti ohjasin asentosi uusiksi,käsien ja jalkojen yleinen toiminta, korjasin(ehdotin) settiasettulun uusiksi, Kävimme läpi pientä rytmitapailua, puhuimme halustasi oppia ja tulevaisuudestasi ja ajankäytöstä keskittyä soitto-opiskeluun. Lopuksi totesin että jos olet kiinnostunut niin lähdemme perusteista liikkeelle johon totesit että mä nyt siirrän nää rummut nyt näin. Tämä kaikki ilmaiseksi toivoen että olisin saanut annettua sulle kaipaamaasi tukea, edes kiitos olisi riittänyt minulle vaikka jatkoa ei olisikaan syntynyt. Asiassa ongelmana oli tuollon ainaki treenis, joka ei omassa, vapaassa käytössä, ja varmaanki myös se raha. Raha on aina ratkaiseva tekijä. Mielestäni henkinen ja opittu pääoma vie aina voiton maallisesta mammonasta. Sit lähti pitkäks aikaa treenis kokonaan alta, ni en enää asiaa jatkanu, saati muistanu koko ideaa edes. Ei pahaa sanottavaa opettajasta. En kerenny muodostaa mitään mielipidettä. Kahden tunnin tapaamisessa pitäis pystyä muodostamaan jonkulainen mielipide ja ilmaista se. | |
![]() 24.08.2018 10:03:48 (muokattu 24.08.2018 10:04:10) | |
Noniin, tämä selventi paljon, kiitos Heinoha. Kun ei haluta oppia, niin ei haluta oppia. Jääräpäinen oman tiensä kulkija, joka ei omaa parastansa ymmärrä. Ja erittäin vähättelevään sävyyn puhui henkilöstä joka oli apua ilmaiseksi tarjonnut. Minun resurssien tuhlaaminen tämän oman onnen seppänsä suhteen riitti nyt. | |
![]() 24.08.2018 11:23:43 (muokattu 24.08.2018 11:36:35) | |
Perus nettiä taas, missä monet lukee asiat vaan, miten haluaa. Kahta tuntia ei todellakaan käytetty ite soittamiseen(ei sillä, että olis pitäny), vaan suuri osa puhumiseen. Ekan kerran piti ollaki lähinnä perehdyttävä, ja käydä läpi tavotteet, ja se jatko. Siinä mielessä ymmärrettävää. Itsestä riippumattomista syistä, ja muun elämän draamasta johtuen tilanne oli aika kaoottinen tuollon. Ei ollu mun treenis, ei mun setti, ja pääsy treenikselle tarkkaa. Olin myös lähes täysin työtön, ja raha oli todella vähissä. Heinohan viestin sain, ni hyväksyin ehdotuksen, ja lähin tohon aika juosten kusten. En kiellä sitä. Mun syytä myös, etten jatkoa järjestänyt. Elämässä ku voi sattua & tapahtua. ADHD toin ilmi ainoastaan, koska koen, että vaikuttaa soittoon siinä mielessä, et on esim. vaikea keskittyä soittamiseen, jos on paineen alla(esim. sivullisia tuijottamassa). Ja uppoutuu välillä liikaa sooloiluun. Ei psykologia vaativia ongelmia ;D, mut koin tuollon tarpeelliseks tuoda ilmi. Aika varma kyllä, että oon kiittänyt ihan normisti, mut en mä mikään herrasmies, etikettien kuningas ole, ni on kai se mahollista, että on päässy unohtuun. Sillon, ku rahatilanne on noin paska, mikä aiemmin mulla oli, ja oot jo valmiiks veloissa, ni esim. ruoan syönti menee kyl edelle. Nyt ei raha enää samanlainen ongelma. Tarkotin, etten kerenny muodostaan mielipidettä siitä, olisko tossa opetushommassa ollu potentiaalia Heinohan kanssa. Kerrasta en osannu sanoa. Joku, mikä ei heti toimi, voi vaatia aikaa. Toki jtn ajatuksia kerta herätti, kuten sen, että saattaa ne muutokset vituttaa aluks, mut olin silti valmis jatkossa niitä kokeilemaan. Ehkä ite oisin toivonu, tai vähintään siltä jatkolta olisin toivonu, että enemmän näytetään kädestä pitäen, miten asia X tehään. Setin laitoin takas paikoilleen, koska halusin vetää bänditreenit vielä normaalisti. Toivottavasti VEEKOO ei anna näiden juttujen nyt pilata tätä, vaan on yhä messissä, ja tekee sit oman päätöksensä, oonko toivoton tapaus vai en. Ite otin tän ehdotuksen nyt ainaki hyvin vakavissani, ja ennakkoluulottomasti. Näkis asian todellisen laidan, ja käytännössä. Jos menee aivan päin vittua, ja hermo mun kaa, ni saa tänne ehdottomasti päivittää sit kyllä. Nettikirjotteluiden perusteella en silti tekis vielä tuomiota, mikä perustuu lähinnä oletukseen. Totuus on tärkeintä, ja se ei selviä, ku näkemällä. Moderndrummerin asenne hyvin monissa viesteissä on ERITTÄIN pessimistinen tällä foorumilla, ku oon lueskellu. Suorastaan kyyninen. Olis hauska ihan vittuillakseen todistaa hänet vääräks myös. Kaikki ei oo yhtä nerokkaita, ku sä. Toivottavasti instrumentin haltuunoton sivuvaikutuksiin ei kuulu se, että nousee kusi hattuun. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 24.08.2018 12:41:15 (muokattu 24.08.2018 12:41:34) | |
Opettamisen vaikein asia on päästä oppilaan tasolle. Itselleen hyvin yksinkertainen voi olla oppilaalle aluksi mahdoton. Perusteknisiin asioihin tahtoo moni ryytyä, vaikka niillä pääsisi hyvin pitkälle. Laadukkaan iskun tuottaminen on rummunsoiton vaikea asia. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 24.08.2018 15:20:54 | |
Ihmis surun haaskansyöjä: Toivottavasti instrumentin haltuunoton sivuvaikutuksiin ei kuulu se, että nousee kusi hattuun. Nämä molemmat tapahtumat ovat omasta itsestä kiinni. Kummasta ajattelit aloittaa? uliuli | |
![]() 24.08.2018 18:37:21 | |
Epämuusikko: Nämä molemmat tapahtumat ovat omasta itsestä kiinni. Kummasta ajattelit aloittaa? Ensimmäinen kuulostaa hyvältä. Toinen turhalta. Mun mielest tää ei vaadi mitään puhetta mihkään suuntaa enää, vaan tekoja. Mä oon valmis kyllä. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 24.08.2018 18:57:49 | |
hollmi-5: Opettamisen vaikein asia on päästä oppilaan tasolle. Itselleen hyvin yksinkertainen voi olla oppilaalle aluksi mahdoton. Perusteknisiin asioihin tahtoo moni ryytyä, vaikka niillä pääsisi hyvin pitkälle. Laadukkaan iskun tuottaminen on rummunsoiton vaikea asia. En epäile. Ku näyttää kerran käytännössä, miten joku asia suoritetaan, ni se auttaa jo erittäin paljo. Ja osaan ite kyllä myös hyvin tarkasti selittää, mikä asia mietityttää, ja demonstroida, mikä siinä mättää. Netin kautta neuvot on vähän niin ja näin mulle. Ei maailman konkreettisimpia. Youtube videot sun muut on hyviä, mut neki on varsin puutteellisia yleensä, ja jättää liikaa soittajan varaan. Nyanssit ei käy ilmi yleensä. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 24.08.2018 19:25:46 | |
Ihmis surun haaskansyöjä: No sanotaan, et haluan & ''en halua''. Haluan, koska tiedostan, et asiat tosiaan voi tehdä paljon helpomminki. Ja ihan sikski, et uusia asioita tulee vähintään kokeilla. ''En halua'', koska en ehkä tiedä(tai ainakaa täysin hahmota) paremmasta, ja soitto silti onnistuu tarpeeks hyvin omille standardeille, ja pystyy siitä nauttimaan. Raja & puutteet tulee todella vastaan, ku skilli ei riitä jtn soittaa. Tässä nyt vähän on ristiriitaa: riittää omille standardeille, mutta silti tulee jossain rajat vastaan. Ei tuo nyt kuitenkaan ihan tyytyväiseltä kuulosta. Eiköpä tuo soitonopetus olisi juuri konsti nostaa omaa standardia ja osata enemmän. Selvästi kuitenkin paistaa läpi halu osata enemmän. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura | |
![]() 24.08.2018 19:46:17 (muokattu 24.08.2018 19:54:04) | |
AP: Tässä nyt vähän on ristiriitaa: riittää omille standardeille, mutta silti tulee jossain rajat vastaan. Ei tuo nyt kuitenkaan ihan tyytyväiseltä kuulosta. Eiköpä tuo soitonopetus olisi juuri konsti nostaa omaa standardia ja osata enemmän. Selvästi kuitenkin paistaa läpi halu osata enemmän. No kyseessä sanavalinta. Selitän tarkemmin: Kirjaimellisestihan raja tulee vastaan mulla, ku lähetään tekeen jtn vähänkään hienostuneempaa, hennompaa tatsia VAATIVAA komppia, tai rudimentaalista juttua. Tai jtn ultranopeeta metal tykitystä, missä olis hyvä olla myös omanlainen rentoutensa. Jos pystyn kuitenki soittaan jonkun kompin identtisesti, miten se on tarkotettu soitettavanki, oli tekniikka mikä hyvänsä, ni kyllähän mä sillon sen asian myös pystyn soittaan :D. Raja ei siis oo tullu vastaan siinä, vaikka on joutunu näkee ylimäärästä vaivaa. Esimerkki. Rosanna komppi, jota on 100% mahotonta vaan takoa voimalla. Vaikka jokainen isku ihmeen kaupalla olis, ku alkuperäsessä, ni se ei kuulostais silti ollenkaan samalta, ku mm. ghostit olis kaikkee muuta, ku aavemaisia. Raja tulis vastaan tossa, eikä onnistuis ikinä ilman oikeeoppista tekniikkaa. Toisena esimerkkinä sit taas joku erittäin nopea skank beatti. Kykenen tohon, ja se kuulostaa oikeelta, mut joudun näkeen todella paljo ylimäärästä vaivaa, verrattuna johki löysäranteisempaan yksilöön. Rosannaa yrittäessä heti tajuaa, ettei oo onnistumassa, ja PAKKO yrittää pyrkiä optimaaliseempaan tekniikkaan. Nopeassa skank beatissa joutuu hikoileen ylimäärästä, mut askare onnistuu silti, eli pakottava tarve parempaan tekniikkaan ei niin sanotusti ilmene. Tottakai mä haluun osaa enemmän, ja nii paljo, ku mahollista. Soitto ei silti tunnu turhalta näinkään, ja saan nautintoa siitä. Eli vaikka kehittyisin omin nokkineni 0,1% vuodessa, ni seki on kehitystä, ja mikä tärkeintä, nautin soitosta. Ei tunnu siltä, etteikö asiat edistyisi ollenkaan. Uskon silti, et edistyisi selkeesti nopeemmin, jos sais oikeanlaista ohjausta. Mut en oo uskovainen äijä, joten turhaa spekulointia kaikki tää lähinnä. VEEKOON vastausta odotellessa tässä. Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta! | |
![]() 25.08.2018 16:11:18 | |
Oikein tervetullutta "elämää" tännekin osastolle mielestäni, vaikkakin meinaa tuntua vähän "juupa-eipäs" -touhulta. Siinä nyt on vastakkain kaksi erilaista näkemystä ja ehkei sen perusteella vielä liian lopullisia mielipiteitä kannattane tehdä. On hvyä asia että innostusta uudenoppimiseen löytyy ja mentaliteettia myös kyseenalaistamiseen. Siinä kohtaa taas opetuksen tarkoitukselta putoaa pohja jos jokainen tarjottu seikka kyseenalaistetaan. Väittäisin kuitenkin että jokainen joka opetushmmaa tekee haluaa vilpittömästi oppilaansa kehittymistä ja sitä on myös omien kokemuksien mukaan palkitsevaa seurata. Kaunolla vai tikkukirjaimin? | |
![]() 31.08.2018 22:07:08 | |
Hämmennetään vähän lisää, md ei oo kusipää, on pedantti kaveri ja ollut mun oppilaana useamman vuoden (4-5v) Mulla on itellä asperger ja adhd Mä soitan rosannan tällee https://youtu.be/r59w5ESC4mQ Tietty riippuu päivästä, koskaan en soita identtisesti asioita. Osaan myös originaalin rosanna kompin joka on napattu purdielta (purdie shuffle) en vain halua sitä soittaa, enkä fiilaile pocaroa tai totoa xD | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)