Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5339 340 341 342 343399 400 401 402 403
Krice
09.01.2018 08:58:35

En yrittänyt soittaa mitään tavallaan järkevää. Pitäisi ehkä opetella soittamaan joku kappale joskus? Hihatin polkemista jalalla en ole ainakaan vielä ymmärtänyt, joku idea kai siinäkin on.
Kefiiri
09.01.2018 09:23:55 (muokattu 09.01.2018 09:27:24)
hollmi-5: Juu! Kyllä tuossa independence on ihailtavan korkealla tasolla. Harva saa noin hajalleen kolmen raajan koordinaation. Vasen jalka lienee amputoitu.

Läyhäistä toimintaa tuommoinen vinoilu vasta-alkajalle, joka tosiaan vaan laittaa soundinäytteen kun sitä pyydetään.

Krice pärjäisi hyvin myös ilman asianajajaa, mutta jotenkin aina sekaannun keskusteluun. Minusta on niin mainiota että joku edes kokeilumielessä soittaa noin tajuttoman hiljaa. Olen itsekin treenannut niin, että olen rummuttanut isotomin päällä lepäävistä nappikuulokkeista tulevan musan mukana!
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
09.01.2018 10:02:09
Krice: En yrittänyt soittaa mitään tavallaan järkevää. Pitäisi ehkä opetella soittamaan joku kappale joskus? Hihatin polkemista jalalla en ole ainakaan vielä ymmärtänyt, joku idea kai siinäkin on.

Sen yksi tehtävä on olla yksi massan / pulssin antaja sekä ennen kaikkea rytmillinen ankkuri itse rumpalille sekä muille. Ei sitä aina tarvi, mutta kaikki alalle aikovat joutuvat sitä tekemään ja paljon. Se on komppikäden, tässä tapauksessa oikean käden, jatke.

Sinuna opettelisin muutaman kompin eri kappaleista, ja työstäisin niiden pohjalta bassorumpuun eri rytmejä sekä harjoittelisin vaihdoksia haitsulta ridelle ja takaisin, jälkimmäisellä oltaessa juurikin haitsua esim. neljäsosille samalla polkien.
uliuli
moderndrummer88
09.01.2018 18:12:39 (muokattu 09.01.2018 18:15:37)
Krice: Sain ainakin väliaikaisesti ratkaistua ride-ongelman lisäämällä symbaalivirittimen Turkin kellon ja kiekon rajakohtaan, jossa se ei vaikuta kovin dramaattisesti, mutta lyhentää sustainia selkeästi. Huomasin myös tuossa soitellessa, että Zultan 18" dark matter crash on kiva ikäänkuin "toinen" ride, jota voi kilkutella välillä. Suunnittelin siitä rideä, mutta se on sittenkin hieman liian herkkä sähisemään.

https://www.youtube.com/watch?v=L6o7ukg85-0

Kumma että et kitaristina oikein ymmärrä rumpalin roolia bändissä. Olisiko sinun helppo soittaa vaikka komppikitaraa rumpalin kanssa, kenen time ja fraseeraus on noin hajallaan ja joka ei ollenkaan toimi bändin selkärankana?

Sitten tuo snaresoundi... Se kuulostaa siltä, että ghost-iskut tai hiljaiset rollit ei toimisi alkuunkaan tuolla virityksellä ja kalvotuksella. Tsekkaappa vaikka Steve Gaddin Crazy Army rumpusoolo, saatko nyt tuolla vireellä ja kalvoilla vastaavia nyansseja rummusta irti? Menet vähän perse edellä puuhun, kerta sinun ajatuksena on tehdä setistä hiljaa soiva, mutta nykyisillä virityksillä sitä ei voi hiljaa soittaa, että sieltä saisi tärkeitä asioita ulos.
Duro
09.01.2018 18:35:19 (muokattu 09.01.2018 18:37:00)
Krice: Pitäisi ehkä opetella soittamaan joku kappale joskus?

Ei siihen välttis kappaleitakaan tarvi. Peruskomppia johonki passeliin tempoon klikki korvassa ja lähtee vaik sillä. Ite kun alottelin soittamaan, ei mulla ollut ees nappikuulokkeita. Ensimmäisen vuoden/puoltoista taoin vaan menemään mitä sattuu kellarissa itekseni. Tosin, päässä monesti oli biisi jota hyräilin siinä mukana ja komppasin päälle. Harrastan tota vieläkin. Kurkku kuivaa ihan samalla tavalla ku laulaes ku hyräilen biisin melodiaa tai jotai kitarariffiä koko ajan.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Krice
09.01.2018 19:10:04

moderndrummer88: Kumma että et kitaristina oikein ymmärrä rumpalin roolia bändissä.

Me kitaristit ajatellaan (mutta ei aina kerrota ääneen) että rumpali on vain erikoinen metronomi. Sen vuoksi onkin ihan sama mitä rumpua paukutetaan ja missä järjestyksessä. Minulle oli yllätys, että siinä on jonkinlaisia sääntöjäkin.
Seba
09.01.2018 19:16:21

Krice: Me kitaristit ajatellaan (mutta ei aina kerrota ääneen) että rumpali on vain erikoinen metronomi. Sen vuoksi onkin ihan sama mitä rumpua paukutetaan ja missä järjestyksessä. Minulle oli yllätys, että siinä on jonkinlaisia sääntöjäkin.

Ootko ikinä soittanut bändissä, tai yleensäkään muiden ihmisten kanssa?
moderndrummer88
09.01.2018 19:44:48 (muokattu 09.01.2018 19:50:06)
Krice: Me kitaristit ajatellaan (mutta ei aina kerrota ääneen) että rumpali on vain erikoinen metronomi. Sen vuoksi onkin ihan sama mitä rumpua paukutetaan ja missä järjestyksessä. Minulle oli yllätys, että siinä on jonkinlaisia sääntöjäkin.

No sinä et nykyisellä soittotavallasi toimita edes sitä metronomin virkaa. Niin hakusessa on time ja jämäkkyys.

E: Niissä bändeissä joissa soitan ja mukana on kitaristeja, niin tuntuu, että he miettivät paljonkin rumpalin orkestrointia ja saattavat antaa korjausehdotuksia, jos ei tunnu toimivan. Noh, itse soittelenkin keikkailevien pääosin ammattilaisten kanssa. Makuuhuonekitaristit taitaa olla oma lukunsa, heille lienee ihan sama, kun ei korvat pelaa rumpujen estetiikan suhteen.

E2: Mites toi snaresoundiasia? Jotain nasevaa sanottavaa siitä?
Ihmis surun haaskansyöjä
09.01.2018 19:55:37

Hammarberg: Vuoden eka coveriveto on nyt purkissa.

Pääsi uusi rumpusetti testiin, biisinä Suomalaisen UG-thrashin helmi, Chaos Creationin Primal Uprising. Jottei olisi liian tavanomainen veto, lisäsin biisiin 20% tempoa. CC pelittää Slayer-tempolla aika hyvin. Ainakin toi oli helkkarin hauska soittaa.

https://www.youtube.com/watch?v=_OlgO2vhnGg

Ihan nicehan toi oli. Niissä sun vanhemmissa pätkissä mua aina ahisti, ku rummuista ei saanu selvää kunnolla. Tai ainaki soundit oli niin erilaiset, mistä omat korvat pitää.
Tää on jo paljo parempi ja kaikest saa tarpeeks selvää. Sanotaan, et crashien & snarejen toivois kuuluvan kovempaa & korostetummin. Tomit & basarit on hyvin balanssis. Nää on tosin vaan makukysymyksiä, ja mä en tiiä äänityksestä yms. miksailusta hevonvittua, joten mun mielipiteel tuskin on merkitystä :D. Nää soundit on kuitenki sen verran hyvät, et vois olla ihan hyvin jollain EP:llä jopa.

Voi olla, et oon ite liian tottunu tohon erittäin luonnolliseen(ei käytännös mitenkään käsiteltyyn) soundiin, mitä tolla omalla zoomilla saa aikaan, johon sit vertaan kaikkea monesti.
Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta!
Ihmis surun haaskansyöjä
09.01.2018 20:10:52

Krice: Sain ainakin väliaikaisesti ratkaistua ride-ongelman lisäämällä symbaalivirittimen Turkin kellon ja kiekon rajakohtaan, jossa se ei vaikuta kovin dramaattisesti, mutta lyhentää sustainia selkeästi. Huomasin myös tuossa soitellessa, että Zultan 18" dark matter crash on kiva ikäänkuin "toinen" ride, jota voi kilkutella välillä. Suunnittelin siitä rideä, mutta se on sittenkin hieman liian herkkä sähisemään.

https://www.youtube.com/watch?v=L6o7ukg85-0

Mult meni todnäkösesti jtn ohi, mut miks soitat noin lussusti & hiljaa?
Oliko siis joku tietty funktio toiminnalla, vai vaatiko tyyliin soittoympäristö hiljaisuuden? Jossei, ni et sä niit rumpuja tai ittees hajota, vaik kovempaa löisit =D.
Duro
09.01.2018 21:07:16
Seba: Ootko ikinä soittanut bändissä, tai yleensäkään muiden ihmisten kanssa?

Jos ajatusmaailma on tasoa "rumpali on vain erikoinen metronomi", niin en mä ainakaan ees tahtois sellasen ihmisen kans mitään soittaa.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Hammarberg
09.01.2018 21:29:04

Ihmis surun haaskansyöjä: Ihan nicehan toi oli. Niissä sun vanhemmissa pätkissä mua aina ahisti, ku rummuista ei saanu selvää kunnolla. Tai ainaki soundit oli niin erilaiset, mistä omat korvat pitää.
Tää on jo paljo parempi ja kaikest saa tarpeeks selvää. Sanotaan, et crashien & snarejen toivois kuuluvan kovempaa & korostetummin. Tomit & basarit on hyvin balanssis. Nää on tosin vaan makukysymyksiä, ja mä en tiiä äänityksestä yms. miksailusta hevonvittua, joten mun mielipiteel tuskin on merkitystä :D. Nää soundit on kuitenki sen verran hyvät, et vois olla ihan hyvin jollain EP:llä jopa.

Voi olla, et oon ite liian tottunu tohon erittäin luonnolliseen(ei käytännös mitenkään käsiteltyyn) soundiin, mitä tolla omalla zoomilla saa aikaan, johon sit vertaan kaikkea monesti.

Miksauksen kanssa kun tarpeeksi pitkään puljaa, alkaa saada tolkkua. Toisekseen noi nykyset pannut noilla vireillä on melkosen selkeet. Varsinkin noi tomit. Millä laitteella muuten kuuntelit? Miulla ei ole tässä kotosalla muuta referenssiä kuin kämyset kuulokkeet ja läppäri mistä ei tietenkään kuulu kuin suhinaa.

Joskus aikasemmin tuli laitettua aivan liikaa yläpäätä ja pellit + virpan atakki huuti niin kovaa yli, että nyt oon tullu sen kanssa vähän varovaisemmaksi. Pitäisi olla jotakin himppasen pätevämpää täällä mihkä vois miksatessa verrata.
tml
09.01.2018 22:27:18
Epämuusikko
09.01.2018 23:56:33 (muokattu 10.01.2018 00:04:13)
tml: Pakko osallistua nyt kun keskustelun taso on korkeimmillaan ;-)

Uijui! Beatrice on ihana kappale. Ja hyvältä kuulostaa.
Ite en oo vähään aikaan päässyt Joonatanin kanssa soittamaan, mutta kun siltä niin iloisesti irtoaa niin olen ottanut tavaksi pistää enemmän vastaan, mutta nämä on makuasioita.

Oon unohtanu pistää sulle muuten niitä treenejä. hmm...
uliuli
Ihmis surun haaskansyöjä
10.01.2018 00:34:43

Hammarberg: Miksauksen kanssa kun tarpeeksi pitkään puljaa, alkaa saada tolkkua. Toisekseen noi nykyset pannut noilla vireillä on melkosen selkeet. Varsinkin noi tomit. Millä laitteella muuten kuuntelit? Miulla ei ole tässä kotosalla muuta referenssiä kuin kämyset kuulokkeet ja läppäri mistä ei tietenkään kuulu kuin suhinaa.

Joskus aikasemmin tuli laitettua aivan liikaa yläpäätä ja pellit + virpan atakki huuti niin kovaa yli, että nyt oon tullu sen kanssa vähän varovaisemmaksi. Pitäisi olla jotakin himppasen pätevämpää täällä mihkä vois miksatessa verrata.

Ihan perus keskiverto kuulokkeilla & youtuben kautta suoraan.
tml
10.01.2018 19:49:25
Epämuusikko: Uijui! Beatrice on ihana kappale. Ja hyvältä kuulostaa.
Ite en oo vähään aikaan päässyt Joonatanin kanssa soittamaan, mutta kun siltä niin iloisesti irtoaa niin olen ottanut tavaksi pistää enemmän vastaan, mutta nämä on makuasioita.

Kiitos. Beatrice on minunkin lempibiisejä. Tuo on hieman haastava tila, isohko sali vähällä akustoinnilla (klasariakustiikka...), joten piti vetää aika hillitysti volamielessä (siitä johtuu myös bassarin etukalvon pyyhe). Seuraavalla keikalla mikitettiin flyygeli ja pystyin vetämään vähän rennommin.

En ollut soittanut Joonatanin kanssa aikaisemmin (tai edes tavannut) ja hän tuli suoraan soundcheckiin, joten vähän jännitti...

Epämuusikko: Oon unohtanu pistää sulle muuten niitä treenejä. hmm...

Löydätkö osoitteeni vai laitanko sen uudestaan?
Epämuusikko
11.01.2018 00:01:50
tml: Löydätkö osoitteeni vai laitanko sen uudestaan?

tuollahan se on. En ihan täysin muista mitä me silloin tehtiin, mutta laitan jotain mitä tulee mieleen. Ja voidaan ottaa uusiksi vaikka viikon 10 tienoolla?
uliuli
Krice
11.01.2018 14:19:26

Ihmis surun haaskansyöjä: Mult meni todnäkösesti jtn ohi, mut miks soitat noin lussusti & hiljaa?

Miksi ei? Eihän kaikki soita kovaa, esim. jazz-rumpalit ei yleensä tao rumpuja arskatäysillä (ehkä riippuu vähän materiaalista). Haluaisin ajatella itseni jazz-rumpaliksi, vaikka en ymmärrä siitä mitään.
Vallu-Veke
11.01.2018 14:36:49
Krice: Miksi ei? Eihän kaikki soita kovaa, esim. jazz-rumpalit ei yleensä tao rumpuja arskatäysillä (ehkä riippuu vähän materiaalista). Haluaisin ajatella itseni jazz-rumpaliksi, vaikka en ymmärrä siitä mitään.

Juu yleensähän rumpalointi aloitetaan soittamalla liian lujaa, suorastaan pieksetään rumpuja ja symbaaleja. Siinä mielessä ihan asialinjalla olet. Noin päin juuri on järkevää edetä.
Sellaiset yleisesti jazz-vireessä olevat korkealle viritetyt rummuthan soi kauniisti ihan hipaisulla ja ääntä ei lähde liikaa, jos ei halua ja dynamiikkaa ja äänen värejä löytyy. Porukka varmaan tykkää, että siinä mielessä olet ehkä väärillä urilla nyt. Nuo valintasi näyttää minustakin ehkä siltä, että ne juuri vaatiikin lujemman lyönnin, muuten se on tups ja töps jos hiljaa yrität soittaa.
Etenisin sinua ihan perinteisillä bebop tms. jazz-systeemeillä jos hiljaa haluat soittaa.
Pienet laadukkaat rungot, ohuet kalvot, korkeat vireet, laadukkaat symbaalit.
Jotain tuollaista.
Epämuusikko
11.01.2018 17:21:20
Krice: Haluaisin ajatella itseni jazz-rumpaliksi, vaikka en ymmärrä siitä mitään.

Siinäs ajattelet. Ota vaikka Jazzmieheltä ensi alkuun muutama tunti.
uliuli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)