Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 5307 308 309 310 311447 448 449 450 451
Speedy
19.11.2014 21:02:35

Hyvin on Duken opit menny perille ainakin Muusinetissä..=)

https://www.youtube.com/watch?v=iURExD2Fpps
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Epämuusikko
19.11.2014 22:02:56
Speedy: No en kyllä tiedä kuka tipahti ja mistä ja mikä kelläkin on vaikeaa tai sekaisin mutta:

Totesin tuosta Heikki Salon biisistä että ompa ovela intro kun tienny onko basari 2+4 vai 1+3 ennen kuin ensimmäinen sointuvaihdos tuli. (https://www.youtube.com/watch?v=iPg0zsRl38o) En siis tuntenut kyseistä biisiä, ehkä joskus kuullut. Tuo kantri-vaikutteinen kitara antoi olettaa biisin olevan tuplatempossa ja rytmiikasta päättelin missä on ykkönen. Kepa alkoi soittamaa olettamaani 2+4, mutta soitti crashin ekalla basarin iskulla. Heti päässä pyörähti ja ajattelin että ompa ovelasti hämätty ja huijaa sen olettamani kakkosen ykköseksi. No asia ei vielä selvennyt vielä laulunkaan mukaan tultua, vasta kahden fraasin jälkeen kun sointu vaihtui.. Oikea ykkönen löytyi eli oli toisin päin kun ajattelin. Totuus temposta vasta paljastui kun snare tuli mukaan, eli ei ollutkaan tuplatempo vaan basari soitti neljäsosia. Edelleen, oli ovela intro kun sai ainakin minua hämättyä hieman kun en tiennyt mikä on ykkönen..=)

Sitten Epis ihmetteli että miten joillekkin täytyy erikseen sanoa että hänen soittamanaan basari on aina 2+4 16-haitsun alla. Siis AINA. Ei siinä minusta ole mitään ihmettelemistä, minusta se on ihan luonnolista että se voisi olla myös 1+3. Ilmeisesti joidenkin muidenkin mielestä se voi olla, kun eivät ole osanneet ottaa huomioon Epiksen AINAa.. Siksi kysyin että miksi sen pitäisi olla AINA 2+4.

Kukaan ei puhunut vielä mistään back-beatista. Tai tilanteista missä se tulee tai mihin se ei sovi. Kyse ei ole siitä että laitetaanko sinappia makkaran vai letun päälle, vaan siitä että miksi sinappia kuuluu laittaa AINA vain makkaran päälle? Tai ainakaan minulla ei ollut kyse siitä..

Kaikki linkatut pätkät allekirjoitan täysin (pl. Edelman tietyin varauksin) että niissä toimii mainittu tapa, ja toinen tapa ei toimi. Itsekkin soitan useimmin 2+4, muttei se tarkoita etten koskaan soita 1+3. Jos tilanne sen vaatii, tai jos haluan herätellä tai alleviivata jotain tai luoda tietyn fiiliksen, miksi en käyttäisi sitä 1+3 jos sillä sen saa aikaan. En ymmärrä mikä siinä on vaikeaa tai ylipäätään ongelma?

selevempi homma.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
OPJ1974
20.11.2014 10:44:38

Velli: Mä kuulin tuon samoin kuin Speedy, eli niin, että snare on ykösellä. Afrobeatissahan on paljonkin juuri tuota komppia.

Esim. tässä on kuta kuinkin juuri sama komppi ja kyllä tuossakin aika selkeästi snare on ykösellä:

Kyllä. Afro-brasilialaisessa musaan (samba ja sen alalajit) kuuluva perus-clave. Tuotahan käytetään paljon tekno/tanssimusassakin.

YK-si kak-SI ko-lme NEL-jä. Tai siis, Carlhinoksen biisissä on sen muunnelma, missä neloselle tuleva isku on jätetty vain pois.
Speedy
20.11.2014 14:12:50

Olisihan tuosta basari/fiilis kysymyksestä kiva kuulla muidenkin mietteitä ja ajatuksia. Vaikka onkin rumpupläjäys ketju niin kai sitä saa keskustella muustakin, kun kerrankin on jotain syvällisempää kuin tomikulmien ja räkkien ihmettely. Aika usein kaikki jää vain kahden sankarin vuoropuheluksi...=I
Velli
20.11.2014 15:59:41
Itelläni ei tuohon basarihommaan enää ole mitään lisättävää, mutta se mikä jäi kiinnostamaan on, että miten Arse kuuli tuon linkkaamansa näytteen. Itselleni se vaikutti ihan selkeältä, mutta voihan ihan hyvin olla että sen voi kuulla myös jollain toisella tavalla. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että miten Arse sen aluksi kuuli.
myldex
20.11.2014 16:04:18
Speedy: Olisihan tuosta basari/fiilis kysymyksestä kiva kuulla muidenkin mietteitä ja ajatuksia. Vaikka onkin rumpupläjäys ketju niin kai sitä saa keskustella muustakin, kun kerrankin on jotain syvällisempää kuin tomikulmien ja räkkien ihmettely. Aika usein kaikki jää vain kahden sankarin vuoropuheluksi...=I

Tomikulmista ja räkkien ihmettelystä tuota mieltä >
http://muusikoiden.net/dyn/users/129583.jpg

Rytmistä ja fiiliksestä mitää osaa sanoa... :D

No ei, tilanteen mukaan meen itsekki, on se basari sitten 1-3 tai 2-4, monesti parasta tulee kun ei mieti liikaa juttuja ja antaa oman fiiliksen välittyä soittoon.
statistiÖ
20.11.2014 20:11:50 (muokattu 20.11.2014 20:12:43)

Velli: https://www.youtube.com/watch?v=kKL-abkLWFY
Vastaus kysymyksiinne löytyy ylläolevasta kappaleesta. Fiilis. Kun kuuntelee lyriikkaa, ymmärtää. Rumpuilu on minusta juurikin nappi asiayhteyteen (tee mitä teet, ihmiset puhuu kuitenkin, antaa puhua). Mainio rumpalin lett-them-talk-näkemys.
Ymmärsin että tuo Salon talvi-kappale on Miljoonasadetta, ainakin vanha tuttu. Levyversiossa on myös jotain erikoista, muistan. Taisin juuri kuunnella tuolta livestä mikä, kuten te muutkin. Oleellista minusta tuossakin on Fiilis. Se on pellemäinen, keveä, tipauttava, ehkä hieman kaoottinen. Erikoinen. Rumpujen ja muun pändin välinen kontrasti. Muutama muu kappale, ehkä saman lähteen, tulee vastaavaa mieleen.
Sex on fire rummut ei minusta ollut fiilisratkaisu. Tai en ymmärrä haettua fiilistä, mikä se olisi. Ehkä se on paremminkin tekninen kikka, toimii. Fiilis on pitkälti henkilökohtaiseen kokemukseen perustuva ja sen tunnistaminen-luominen.
Hienoja linkkejä toitte. Olen harjoitellut kuuntelemista soittamisen, musiikin ja diktaattien ym. takia ja vuoksi. Se on tärkeää. Yksin pitää kuunnella omia soittimia, porukassa muiden soittimia. Siinä omaksi yllätyksekseni kehittyy aika nopeasti. Ikävää on vain että kuulee virheet, paremmin ja useammin.
Taiteellinen vapaus. Musiikissa minun mielestäni lähtökohtaisesti vähintään musiikinteoreettisista lähtökohdista. Toimii jos toimii, yleinen tyylitaju! Soolosoittoja voi vapaasti tehdä erikoisia-monimutkaisia ratkaisuja, teknisiä tai fiilisjuttuja. Yhteissoittaja, varsinkin rumpali, joutuu tyytymään viikonvarmoihin-selkeisiin, etukäteen reenattuihin tai asiaan kuuluviin patterneihin, ettei muut sekoa tai tipahda vrt. osallisten osaamistaso.
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
Kimd
20.11.2014 21:52:31 (muokattu 20.11.2014 21:54:28)
Velli: Itelläni ei tuohon basarihommaan enää ole mitään lisättävää, mutta se mikä jäi kiinnostamaan on, että miten Arse kuuli tuon linkkaamansa näytteen. Itselleni se vaikutti ihan selkeältä, mutta voihan ihan hyvin olla että sen voi kuulla myös jollain toisella tavalla. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että miten Arse sen aluksi kuuli.

Minusta tuossa basari soittaa neljäsosia. Siis Salon videossa...
Harrastelija harrastelija rumpali
Kailis
20.11.2014 21:58:53

Speedy: Olipa ovela intro, kun ei tienny onko basari 1+3 vai 2+4 ennen kun eka soinnun vaihdos tuli..=)

Mulla kesti hetken tajuta mistä sä edes puhut, koska mun päässä basari menee jokaiselle nelosen tahdille =/
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Kailis
20.11.2014 22:31:53 (muokattu 20.11.2014 22:32:04)

markkuliini: Yllättävän vaikea näköjään jengillä hyväksyä tuota. :D

Edit: Mulla ihan sama kuin Epiksellä, ei tule kyllä soitettua bassaria juurikaan 1+3:lle ilman jonkinlaista backbeatia. Bd 2&4 taas tulee viljeltyä suht paljonkin.
Varmaankin tullut itselle Manu Katchelta blokattuna aikoinaan ekan kerran.
Esim. http://youtu.be/e63gBOVfVO4?t=1m26s

Kyllä mä blokkasin tän S. Copelandilta ja aikaisemminkin. Jo ekalla levyllä -84 viljelin sitä.
https://www.youtube.com/watch?v=fSAj-VIio_M
Tossahan mä oon näköjään tehnyt silleen päälaelleen että suvantokohdassa vedänkin basarin 2+4 sijasta joka tahdille.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
jabajee
20.11.2014 23:43:56 (muokattu 20.11.2014 23:57:04)
statistiÖ: Vastaus kysymyksiinne löytyy ylläolevasta kappaleesta. Fiilis. Kun kuuntelee lyriikkaa, ymmärtää. Rumpuilu on minusta juurikin nappi asiayhteyteen (tee mitä teet, ihmiset puhuu kuitenkin, antaa puhua). Mainio rumpalin lett-them-talk-näkemys.
Ymmärsin että tuo Salon talvi-kappale on Miljoonasadetta, ainakin vanha tuttu. Levyversiossa on myös jotain erikoista, muistan. Taisin juuri kuunnella tuolta livestä mikä, kuten te muutkin. Oleellista minusta tuossakin on Fiilis. Se on pellemäinen, keveä, tipauttava, ehkä hieman kaoottinen. Erikoinen. Rumpujen ja muun pändin välinen kontrasti. Muutama muu kappale, ehkä saman lähteen, tulee vastaavaa mieleen.
Sex on fire rummut ei minusta ollut fiilisratkaisu. Tai en ymmärrä haettua fiilistä, mikä se olisi. Ehkä se on paremminkin tekninen kikka, toimii. Fiilis on pitkälti henkilökohtaiseen kokemukseen perustuva ja sen tunnistaminen-luominen.
Hienoja linkkejä toitte. Olen harjoitellut kuuntelemista soittamisen, musiikin ja diktaattien ym. takia ja vuoksi. Se on tärkeää. Yksin pitää kuunnella omia soittimia, porukassa muiden soittimia. Siinä omaksi yllätyksekseni kehittyy aika nopeasti. Ikävää on vain että kuulee virheet, paremmin ja useammin.
Taiteellinen vapaus. Musiikissa minun mielestäni lähtökohtaisesti vähintään musiikinteoreettisista lähtökohdista. Toimii jos toimii, yleinen tyylitaju! Soolosoittoja voi vapaasti tehdä erikoisia-monimutkaisia ratkaisuja, teknisiä tai fiilisjuttuja. Yhteissoittaja, varsinkin rumpali, joutuu tyytymään viikonvarmoihin-selkeisiin, etukäteen reenattuihin tai asiaan kuuluviin patterneihin, ettei muut sekoa tai tipahda vrt. osallisten osaamistaso.

Miljoonasateen Silmitön Talvihan tuo.
Alkuperäisessä versiossahan rummuissa taitaa olla Jarmo Hovi.
Tuossa liveversiossa Heikki Salon Tulipalo- orkesterissa rumpuja soittaa Kepa Kettunen.
Linkitin videon tuon hienon loppufeidauksen takia, mutta näköjään siitä irtosi muutakin keskustelua.

Tuossa vielä alkuperäinen levyversio Miljoonasade - Silmitön talvi: http://youtu.be/L9qMXA7I6nU
Siinä myös muikeaa rumpalointia ja muutama hieno filli.
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
jabajee
20.11.2014 23:48:14 (muokattu 20.11.2014 23:55:54)
Tuplapostaus.
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
Kailis
21.11.2014 00:40:38

Jänskästi menee 16-osien neloselle basari.
Velli
21.11.2014 03:03:18
Kimd: Minusta tuossa basari soittaa neljäsosia. Siis Salon videossa...

Puhuin eri biisistä. Kato minkä biisin Arse linkkasi.
Kimd
21.11.2014 08:44:19 (muokattu 21.11.2014 08:44:44)
Velli: Puhuin eri biisistä. Kato minkä biisin Arse linkkasi.

Jep sillä lisäsin tuon jälkimmäisen lauseen. Tuossa ykkönen itse kuunneltuna lienee paikallaan, mutta jos biisiä ei kuuntele alusta niin sen seuraaminen on vaikeampaa
Harrastelija harrastelija rumpali
arse
21.11.2014 23:16:19

Velli: Itelläni ei tuohon basarihommaan enää ole mitään lisättävää, mutta se mikä jäi kiinnostamaan on, että miten Arse kuuli tuon linkkaamansa näytteen. Itselleni se vaikutti ihan selkeältä, mutta voihan ihan hyvin olla että sen voi kuulla myös jollain toisella tavalla. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että miten Arse sen aluksi kuuli.

No mä kuulin 14-vuotiaana tietysti virvelin backbeatillä ja kaiken muun suhteessa siihen.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
arse
21.11.2014 23:20:04

Mites Nahkatakkisen tytön se loppupuolen kertsi jossa on pelkkä bd+hh ja laulu? Ne tietää ketkä tietää. Musta siinä on ihan toimiva yksinäinen basari ykkösellä ja kolmosella, joka tuo ihan kivan puolitempofiiliksen.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
Speedy
22.11.2014 00:45:19

arse: Mites Nahkatakkisen tytön se loppupuolen kertsi jossa on pelkkä bd+hh ja laulu? Ne tietää ketkä tietää. Musta siinä on ihan toimiva yksinäinen basari ykkösellä ja kolmosella, joka tuo ihan kivan puolitempofiiliksen.

Niinpäs onnii.. Ei kyllä toimis yhtään toisin päin..:/
Epämuusikko
22.11.2014 01:47:21
Vieläkö te jaksatte? :D:DD
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
22.11.2014 03:58:05

Epämuusikko: Vieläkö te jaksatte? :D:DD

Ne jaksaa jotka jaksaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)