Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5305 306 307 308 309399 400 401 402 403
jazzmies
25.09.2016 10:47:07
ferodoz: Mautonta vai ei, raja on häilyvä :)

Juuri näin. Hollmi edellä sanoi, että tyylitaju ja musikaalisuus ratkaisevat. Molemmat ovat äärimmäisen venyviä käsitteitä, sillä etenkin tyylitaju menee äärestä toiseen. Jos vaikkapa konepohjaista musiikkia tarkastellaan, 10+ vuotta sitten oli pop J Dillalle ja Darkchildille tyypillinen biittien venyttely ja vanuttelu. Nyt on pop täyskvantisoitu tekemininen. Samankaltainen fraseerauksen suoristuminen tapahtui akustisella puolella R&Bn sisällä tultaessa doowopista kohti funkimpaa soulia tai post bopista tultaessa ECM-tyyliin. Tyylit muuttuvat ja aina uusi sukupolvi soittajia vie soihtua eteenpäin. Sitten taas joku määrittelee genren perusraamit uudelleen ja rikkoo pompöösiksi paisuneen rakennelman (progesta punkkiin). Nyt on gospel chopsit muotia, kunnes taas...

Tyylistä sen verran, että merkittävin tyyli on kuitenkin soittajan oma tyyli. Genret ovat markkinointikategorioita ja hataria, esteettisiä viitekehyksiä. Musikaalisimmat veijarit ovat vain niin nopeita käyttämään luovuutta ja availemaan genrerajoja, mistä tulee taas puritaania tyylinmukaisuutta historian edetessä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Epämuusikko
25.09.2016 12:03:30
Danko: Otaksuisin että enemmän grooveen vaikuttaa kun tuossa on kaksi rumpuraitaa päällekkäin.

Tämä.

Ja vaikka sinänsä soitto on 9 1/2, niin (nyt seuraa mutuilua) joku olemisen epämukavuus on meikän silmille ja korville läsnä videossa. Onko tuo sinänsä konsahyväksyttävä asettelu varmasti sulle täydellinen? Tai jotain.

Itse olisin soittanut kaiken vähän lujempaa mutta oonkin tämmöinen römistelijä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
VeeKoo
25.09.2016 12:41:43

Epämuusikko: Tämä.

Ja vaikka sinänsä soitto on 9 1/2, niin (nyt seuraa mutuilua) joku olemisen epämukavuus on meikän silmille ja korville läsnä videossa. Onko tuo sinänsä konsahyväksyttävä asettelu varmasti sulle täydellinen? Tai jotain.

Varmasti on pientä epämukavuuden tuntua havaittavissa tarkoilla korvilla ja silmillä. Varsin kaukana omasta mukavuusalueesta tässä(kin) musiikissa mennään ja tuo oli ihan vaan treeniveto, mitään kovin selkärangasta tulevaa sanavarastoa minulla ei tämän tyyppiseen musiikkiin edes ole, mutta joka päivä se tulee tutummaksi ja varmemmaksi.

Yllättävän kauan olen onnistunut välttämään musiikkityylit jossa raha haisee. Seuraava kompastuskivi tulee varmaan olemaan se iskelmä/ tanssimusiikki.

Itse olisin soittanut kaiken vähän lujempaa mutta oonkin tämmöinen römistelijä.

Itse olen myös melko kovakätinen rumpali, mutta konsalla tunnutaan ihannoivan hiljaa soittamista, joten olen sitä yrittänyt nyt ottaa huomioon näissä mun omissa treeneissäkin. Ei ehkä ihanteellisin rumpujen äänityksen kannalta tuo hipsuttelu!
Epämuusikko
25.09.2016 12:46:39
VeeKoo: Ei ehkä ihanteellisin rumpujen äänityksen kannalta tuo hipsuttelu!

Kaikki on suhteellista. Itse en lähtökohtaisesti _pyri_ soittamaan kaikkea vitun lujaa, mutta joskus tilanne sitä vaatii. Tuommoinen nykylänkytys ainakin mielestäni sietää ottaa hieman runtua :D
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
26.09.2016 00:21:46

VeeKoo: Ei ehkä ihanteellisin rumpujen äänityksen kannalta tuo hipsuttelu!

Tää riippuu täysin siitä miten äänityskamat on säädetty. Nyrkkisääntö on se, että kovaa soittaessa saadaan enemmän atakkia ja vähemmän sointia ja rumpujen massaa mukaan. Tavallaa siis ohuempi soundi kun aletaan soittamaan tosi kovaa, koska rumpuun ei tule enempää soitin tietyn volan jälkeen, ja atakki ainoastaan vain kasvaa.
Ja hiljaa soittaessa taas saadaan vähemmän atakkia ja enemmän massaa ja sointia. Tää tietenkin edellyttäen että siinä valitussa dynamiikassa suurinpiirtein pysytään, eikä soudeta/huovata edestakaisin.

Todella hiljaa soitettuna saa todella leveätä ja massiivista soundia aikaiseksi, haasteena vaan useimmilla on että pystyy soittamaan tasaisen hiljaa plus groovaten. Useimmilla ei vaan lähde. Mutta kun äänityskamojen gainit säädetään hiljaisen volan mukaan, niin jälki on hämmentävän massiivista. Olen ollut studiossa kuulemassa miten Mäkysen Teppo soittaa todella hiljaa, ja analogikanavat säädetään niin että volaa ja säröäkin löytyy lopputuloksessa. Kuulosti siltä kuin King Kong pistäis Tokiota matalaksi.
Järjetön massa!
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Niq
26.09.2016 08:19:56

https://www.youtube.com/watch?v=c6-XIzAsfiU

Perjantaina oli ensimmäinen kunnon keikka rumpujen takana parin vuoden tauon jälkeen. Bändin kanssa on treenattu kuluva vuosi melko tiheällä tahdilla uusia biisejä tehden ja kyllä sen treenimäärän huomasi keikalla, kun homma sujui ja kaikilla oli kivaa. Keikkatauon vuoksi oli ehkä vähän ekstrajännitystä, joka näkyy soittajien jäykkyytenä ja keskivertoa keskittyneempänä olemuksena. Basisti tietenkin valitsi videoiden joukosta just sen biisin, jossa tein keikan ainoan virheen. :D
Gabe
26.09.2016 10:29:19
Niq: https://www.youtube.com/watch?v=c6-XIzAsfiU

Perjantaina oli ensimmäinen kunnon keikka rumpujen takana parin vuoden tauon jälkeen. Bändin kanssa on treenattu kuluva vuosi melko tiheällä tahdilla uusia biisejä tehden ja kyllä sen treenimäärän huomasi keikalla, kun homma sujui ja kaikilla oli kivaa. Keikkatauon vuoksi oli ehkä vähän ekstrajännitystä, joka näkyy soittajien jäykkyytenä ja keskivertoa keskittyneempänä olemuksena. Basisti tietenkin valitsi videoiden joukosta just sen biisin, jossa tein keikan ainoan virheen. :D

Hyvät soundit ja meininki!
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Ihmis surun haaskansyöjä
26.09.2016 14:51:37

https://www.youtube.com/watch?v=p9iNwDluFrc Ei oo naistenpäivä ja silinteriki/viitta jäi himaan, mut menkööt. Alkuperänen biisi ei oo teknisesti vaikea, mut aika nykivä & omaperänen groove, jota koitin jäljitellä parhaani mukaan+tietty pakolliset omat lisäykset, et näkyy kädenjälki. Täl hetkel omasta mielestä löytyny selkee suunta soitolle & tie kehitykseen. 2:11 meinas pokka pettää jostain syystä.
Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta!
jarome
26.09.2016 15:59:44
Ihmis surun haaskansyöjä: https://www.youtube.com/watch?v=p9iNwDluFrc Ei oo naistenpäivä ja silinteriki/viitta jäi himaan, mut menkööt. Alkuperänen biisi ei oo teknisesti vaikea, mut aika nykivä & omaperänen groove, jota koitin jäljitellä parhaani mukaan+tietty pakolliset omat lisäykset, et näkyy kädenjälki. Täl hetkel omasta mielestä löytyny selkee suunta soitolle & tie kehitykseen. 2:11 meinas pokka pettää jostain syystä.

Täytyi kyllä antaa plussa kaksyksykkösestä ja melkein siitä pokasta. :d
time decorating
Ihmis surun haaskansyöjä
26.09.2016 19:23:37 (muokattu 26.09.2016 19:25:51)

sdadsdsd(editori ei anna poistaa)
hollmi-5
26.09.2016 21:32:02
Ihmis surun haaskansyöjä: https://www.youtube.com/watch?v=p9iNwDluFrc Ei oo naistenpäivä ja silinteriki/viitta jäi himaan, mut menkööt. Alkuperänen biisi ei oo teknisesti vaikea, mut aika nykivä & omaperänen groove, jota koitin jäljitellä parhaani mukaan+tietty pakolliset omat lisäykset, et näkyy kädenjälki. Täl hetkel omasta mielestä löytyny selkee suunta soitolle & tie kehitykseen. 2:11 meinas pokka pettää jostain syystä.

Katseli ja kuuntelin. Kannattaisi todella paneutua perustekniikkatreeneihin. Kyllähän rumpuja voi soittaa ihan vaan biisejä treenaamalla, mutta iso osa työkaluista putoaa pois. Jos pakissa on vain saha ja pajavasara, ei kelloa korjata.

Ei fillit ole mikään pituushyppysuoritus. Fillin pitää tulla huomaamatta sitä ponnistusta ja ilman, että hiekkaa mene persreikään ja jäädään sitä ihmettelemään.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ihmis surun haaskansyöjä
26.09.2016 23:39:27

hollmi-5: Katseli ja kuuntelin. Kannattaisi todella paneutua perustekniikkatreeneihin. Kyllähän rumpuja voi soittaa ihan vaan biisejä treenaamalla, mutta iso osa työkaluista putoaa pois. Jos pakissa on vain saha ja pajavasara, ei kelloa korjata.

Ei fillit ole mikään pituushyppysuoritus. Fillin pitää tulla huomaamatta sitä ponnistusta ja ilman, että hiekkaa mene persreikään ja jäädään sitä ihmettelemään.

Hmmm. En välttämättä ihan tajunnut, mitä ponnistelulla & huomaamattomuudella meinasit? Meinaatko, että teen tyyliin hirveen spektaakkelin ja jotenkin ylikorostan noita fillejä? Hyvinki mahollista, et kiinnitän LIIKAA huomiota tiettyihin asioihin. Hyvä, että saa näitä neuvoja silti. Kaiken otan vastaan, mut pitää ain pyytää perusteluita, ku ilman argumentteja vaikee edetä =). Pitäis siis ilmeisesti nitoa fillit tiukemmin ite komppaamiseen, eikä ns. eristää niitä?
jtpennane
26.09.2016 23:42:37
Ihmis surun haaskansyöjä: Hmmm. En välttämättä ihan tajunnut, mitä ponnistelulla & huomaamattomuudella meinasit? Meinaatko, että teen tyyliin hirveen spektaakkelin ja jotenkin ylikorostan noita fillejä? Hyvinki mahollista, et kiinnitän LIIKAA huomiota tiettyihin asioihin. Hyvä, että saa näitä neuvoja silti. Kaiken otan vastaan, mut pitää ain pyytää perusteluita, ku ilman argumentteja vaikee edetä =). Pitäis siis ilmeisesti nitoa fillit tiukemmin ite komppaamiseen, eikä ns. eristää niitä?

Itse ajattelen niin, että fillit ovat tavallaan kompin osia, liimaa. Ei pieniä sooloja osien välissä. :-)
Juuh elikkäs
Ihmis surun haaskansyöjä
27.09.2016 00:32:57 (muokattu 27.09.2016 00:35:10)

Angry Pierre: Itse ajattelen niin, että fillit ovat tavallaan kompin osia, liimaa. Ei pieniä sooloja osien välissä. :-)

Alright. Mut mites, onko tää asia minkä huomaa pelkän audionki avulla samanlailla? Jos esim. mulla olis siis pelkkää ääntä, eikä videota, mistä näkyy mun jäykkyys sun muut esteettiset tekijät ja eleet. Kuuluisko tommonen hiekka perseenreiässä :D, jos kuitenki soittaa ajallisesti ihan oikein?
Danko
27.09.2016 00:39:04

Ihmis surun haaskansyöjä: Alright. Mut mites, onko tää asia minkä huomaa pelkän audionki avulla samanlailla? Jos esim. mulla olis siis pelkkää ääntä, eikä videota, mistä näkyy mun jäykkyys sun muut esteettiset tekijät ja eleet. Kuuluisko tommonen hiekka perseenreiässä :D, jos kuitenki soittaa ajallisesti ihan oikein?

eihän tuo nyt ollut "ajallisesti ihan oikein" vaikka kuunteli pelkkää audioa video piilossa toisella välilehdellä.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Ihmis surun haaskansyöjä
27.09.2016 00:40:37 (muokattu 27.09.2016 00:41:16)

Danko: eihän tuo nyt ollut "ajallisesti ihan oikein" vaikka kuunteli pelkkää audioa video piilossa toisella välilehdellä.

En huomannut ite mitään erityistä vikaa kyllä, mut siis en puhunut nyt juuri tosta, vaan ylipäätänsä.
hollmi-5
27.09.2016 17:47:14
Ihmis surun haaskansyöjä: Alright. Mut mites, onko tää asia minkä huomaa pelkän audionki avulla samanlailla? Jos esim. mulla olis siis pelkkää ääntä, eikä videota, mistä näkyy mun jäykkyys sun muut esteettiset tekijät ja eleet. Kuuluisko tommonen hiekka perseenreiässä :D, jos kuitenki soittaa ajallisesti ihan oikein?

Et osaa hyödyntää kapulan pomppua oikeastaan ollenkaan. Ja se kuuluu audionakin. Sulla on taju, mutta tyyli puuttuu ;) Missään hommassa mestariksi ei pääse treenaamatta. Treenaa perusjuttuja huolella ja paljon. Jos treenaat kaksi tuntia. Treenaa tunti perustekniikkaa ja toinen tunti musaa luureissa ja päälle soittaen. Perutekniikkatreenejä voi myös tehdä musiikin tahtiin, jos tuntuu puisevalta.

Jos sinulla ei ole opettajaa, niin paljon ammennettavaa löytyy myös netistä. Esimerkiksi:

http://vicfirth.com/education-resource-library/

Ja sieltä vaikkapa rudimentit perustekniikkatreeneihin:

http://vicfirth.com/40-essential-rudiments/

Tuolla on neljä portainen hyvä koulutusmateriaali. Jos ihan perusjuttuja vain alkuun, niin singlet, tuplat, triolit ja perusparadiddle ovat jo hyvä alku.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ihmis surun haaskansyöjä
28.09.2016 00:23:17

hollmi-5: Et osaa hyödyntää kapulan pomppua oikeastaan ollenkaan. Ja se kuuluu audionakin. Sulla on taju, mutta tyyli puuttuu ;) Missään hommassa mestariksi ei pääse treenaamatta. Treenaa perusjuttuja huolella ja paljon. Jos treenaat kaksi tuntia. Treenaa tunti perustekniikkaa ja toinen tunti musaa luureissa ja päälle soittaen. Perutekniikkatreenejä voi myös tehdä musiikin tahtiin, jos tuntuu puisevalta.

Jos sinulla ei ole opettajaa, niin paljon ammennettavaa löytyy myös netistä. Esimerkiksi:

http://vicfirth.com/education-resource-library/

Ja sieltä vaikkapa rudimentit perustekniikkatreeneihin:

http://vicfirth.com/40-essential-rudiments/

Tuolla on neljä portainen hyvä koulutusmateriaali. Jos ihan perusjuttuja vain alkuun, niin singlet, tuplat, triolit ja perusparadiddle ovat jo hyvä alku.

Okei. Oon siis alkanu ihan erikseen treenaileen tekniikkoja, rudimenttei sun muuta(enemmän ku aiemmin siis ainakin), mut ei oo viel takaraivossa tarpeeks vaan viel. Sanoisin, että kykenen kyllä motorisesti jo suht moneen ihan ok:sti, mut ne ei lähe viel juuri kauheen ''tyylikkäästi''. Aiemminhan opin lähinnä uusia juttuja vahingossa, tai jos halusin jonkun biisin oppia kunnolla & se vaati tietyn kikan opettelua, ni sit raiskasin sitä vaa tarpeeks kauan et luonnistu. Mut mä perehdyn noihin linkkeihin, joten kiitti =).
Gabe
28.09.2016 17:23:09
Jahas, kolmas viikko. Rutkasti rudimenttia, eka filli ja perusjuttuja. Soittotunnin läksy: http://maihinnousu.net/s/26437
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
sepisti
28.09.2016 19:08:43 (muokattu 28.09.2016 19:12:16)
Gabe: Jahas, kolmas viikko. Rutkasti rudimenttia, eka filli ja perusjuttuja. Soittotunnin läksy: http://maihinnousu.net/s/26437

Miksi fillin jälkeen "ykkösen" paikka vaihtuu? Huomaatko itse?
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)