Simbe 28.08.2009 21:52:07 (muokattu 28.08.2009 21:53:27) | |
---|
- - - |
Deino 28.08.2009 22:06:58 | |
---|
My brain hurtz. |
kaatra1 30.08.2009 15:10:31 | |
---|
Tuota.. Alkoholi ja internet ja rähinäremmi olkapäällä siitähän ei seuraa mitään hyvää.. On tervettä välillä mokailla kun täytyy palata lähtöruutuun ja niellä omat julistuksensa nöyränä.. Käydä saunassa ja mietiskellä mitähän taas sanoinkaan ja ihmisen poikana myöntää olevansa väärässä Eli pyytelen anteeksi vähän liiankin provosoivia kirjoituksiani toissailtana. luonnollisestikaan en kaikkea allekirjoita. Nuotinlukutaitohan on käsittääkseni elinehto paljon ja ammatikseen soittaville. Eikä kyseinen taito pois sulje mitenkään fiilissoittamista. Muistan -70 luvun alkupuolella kun opettelin soittamaan ja opinhalu oli kova niin mistään ei oppia saanut ja oli vaan pärjättävä itsekseen. Ehkä osittain tästä syystä omakin perustekniikkani noilta ajoilta jäi vähän hakuseen. Nykyään materiaalia ja opetusta on tarjolla liiankin kanssa, mikä on hyvä asia. Ehkä siinä jonkunlainen aasinsilta siihen miksi jotkut meistä korostavat fiilistä mutta J.J Cale sekä Keith Richards ovat silti hienoja biisintekijöitä.. Kartano |
OPJ1974 31.08.2009 08:15:56 | |
---|
markkuliini: Samaa olen ihmetellyt. Omat havaintoni viittaavat vahvasti huonoon itsetuntoon soittajana yhdistettynä siihen ettei osaa itse lukea nuotteja. ("Kaikkien muidenkin pitäisi rämpiä fiilispohjalta koska mäkin.") Kenenkään lukutaitoisen en ole kyllä kuullut sanovan siitä olevan mitään haittaa tai väheksyvän sitä. Itse luen keikalla jos on tarvis. Hyvin harvoin on. Yleensä ehdin opetella ulkoa. Minusta on ainakin tosi hienoa, jos osaisin nuotteja lukea ja jonkin verran osaankin. Ei niiden opetteleminen nyt maailman vaikein asia ole ja heikommallakin maalaisjärjelläkin (kuten esim minä) varustettu oppii niitä kyllä lukemaan. Kysehän on pitkälti siitä, että TARVITSEEKO sitä nuotinlukutaitoa. Harrastelijat harvemmin, ammattilaisille ja varsinkin freelancer-muusikoille, joilla proggikset vaihtuvat illasta toiseen, lukeminen lienee elinehto. On totta, että jos omaa nuotinlukutaitoa ja osaa jopa soveltaa sitä soittamiseen lennosta, se helpottaa elämää ja musiikin ymmärtämistä. Aika paljon on siis itsestä ja omista motiiveista kiinni, miten haluaa musiikkia päässään käsitellä. Tuota väheksymistä en ymmärrä kyllä itsekään tai negatiivista asennetta.. tosin itse en ole törmännyt moiseen. Yleensä jengiä, joka osaa nuotintaa ja lukea nuotteja, täällä päin katsotaan lähinnä ylöspäin :) (Niinjoo, itsetunto-kommenttiin viitaten henkilökohtaisesti en kärsi huonosta itsetunnosta, en - vaikka olenkin ruma ja lyhyt enkä niin loistava rumpalikaan. Oma kommenttinikin tähän ketjuun oli vain... noh, yritti olla hyymöriä.) Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
Epämuusikko 31.08.2009 10:10:14 (muokattu 31.08.2009 10:10:42) | |
---|
markkuliini: Samaa olen ihmetellyt. Omat havaintoni viittaavat vahvasti huonoon itsetuntoon soittajana yhdistettynä siihen ettei osaa itse lukea nuotteja. ("Kaikkien muidenkin pitäisi rämpiä fiilispohjalta koska mäkin.") Kenenkään lukutaitoisen en ole kyllä kuullut sanovan siitä olevan mitään haittaa tai väheksyvän sitä. Itse luen keikalla jos on tarvis. Hyvin harvoin on. Yleensä ehdin opetella ulkoa. Olen aivan vitun samaa mieltä. Eli: on hyvä jos ilman pärjää, itse en pärjäisi. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
markkuliini 31.08.2009 13:26:45 | |
---|
Viime lauantaina tuli taas pieni nuotinlukutaito tarpeeseen. Piti opetella Zen Cafen Piha Ilman Sadettajaa lyhyellä varoajalla. Muistin alunperin että biisi on suht simppeli, ja kun aloin päntäämään rakennetta (liian vähän aikaa) ennen keikkaa, niin huomasin että mielikuvani oli ihan väärä. Biisissä kun ei ole yhtään saman pituista osaa eikä osien pituudessa ei ollut mitään selvää logiikkaa, joten päätin tehdä luntin ja toisella kuuntelulla merkkasin A4:lle rakenteen tahtimäärineen ja muuta vähän infoa. Pelasti tilanteen, lappu oli lattialla piilossa katseilta ja biisistä selvittiin hyvin. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Epämuusikko 31.08.2009 13:56:31 | |
---|
markkuliini: Viime lauantaina tuli taas pieni nuotinlukutaito tarpeeseen. Piti opetella Zen Cafen Piha Ilman Sadettajaa lyhyellä varoajalla. Muistin alunperin että biisi on suht simppeli, ja kun aloin päntäämään rakennetta (liian vähän aikaa) ennen keikkaa, niin huomasin että mielikuvani oli ihan väärä. Biisissä kun ei ole yhtään saman pituista osaa eikä osien pituudessa ei ollut mitään selvää logiikkaa, joten päätin tehdä luntin ja toisella kuuntelulla merkkasin A4:lle rakenteen tahtimäärineen ja muuta vähän infoa. Pelasti tilanteen, lappu oli lattialla piilossa katseilta ja biisistä selvittiin hyvin. Cheat sheets 5-ever. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
Ruutikallo 31.08.2009 17:18:22 (muokattu 31.08.2009 17:18:31) | |
---|
Epämuusikko: Cheat sheets 5-ever. Niin totta niin totta.. =) [Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö-
www.tukalaband.com
http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/ |
dumbass 31.08.2009 18:44:01 (muokattu 31.08.2009 18:49:39) | |
---|
kimkorho: Mielenkiintoinen näkemys. Itselleni nuo rudimenttien variaatiot ovat useimmiten niiden "permutaatioita". Jos käsijärjestys säilyy alkuperäisenä, voi rudimentin soittamisen voi aloittaa mistä kohdasta rudimenttia tahansa, jolloin syntyy ko. rudimentin variaatio. Eihän käsijärjestys edes ole sama paradiddlediddlessä ja 6-strokerollissa. Jos haluaisit soittaa tän jutun paradiddlediddle-järjestykseen nojaten niin pitäisi liidata vasurilla ja kääntää setti jotta nuo aksentit osuisi luonnollisesti noiden sinkku-iskujen kohdalle. Tai sitten en ymmärtänyt pointtiasi. Tai sitten oon myöhässä. Oon myöhässä. |
kimkorho 01.09.2009 23:34:36 (muokattu 01.09.2009 23:38:14) | |
---|
dumbass: Eihän käsijärjestys edes ole sama paradiddlediddlessä ja 6-strokerollissa. Jos haluaisit soittaa tän jutun paradiddlediddle-järjestykseen nojaten niin pitäisi liidata vasurilla ja kääntää setti jotta nuo aksentit osuisi luonnollisesti noiden sinkku-iskujen kohdalle. Öh. Paitsi että on sama (ja parhaani mukaan olen sen yrittänyt rautalangasta aiemmissa viesteissä vääntää). Ja paradiddlet kuten kaikki muutkin rudimentit voidaan liidata kummalla tahansa kädellä. www.theindigo.fi |
Hessu87 18.05.2010 23:54:12 | |
---|
Mä oon soittanut tuon intron singlestrokevetoisesti.. Kuoppis sen kyllä joskus mulle näyttikin, mutta enpä laittanut paperille.. :) Eli my way.. OvoV ovov OVov OvvO vvov OVov OvoB OTFF B H H H H H H H H H 1--- 2--- 3--- 4--- 1--- 2--- 3--- 4--- 1 T=tomi #1 F=tomi #2 tms. Selkeää eikö? Mulla on jossain tallessa midikin tuosta.. Tehkäähän joku ahkera ja lahjakas youtube-video aiheesta? -H- _viisasten kerho_ |
markkuliini 19.05.2010 00:00:54 | |
---|
Hessu87: Mä oon soittanut tuon intron singlestrokevetoisesti.. Kuoppis sen kyllä joskus mulle näyttikin, mutta enpä laittanut paperille.. :) Eli my way.. OvoV ovov OVov OvvO vvov OVov OvoB OTFF B Erikoista että ensimmäisen fraasin (joka kestää 3/4) kyllä soitat singlevetoisesti, mutta saman fraasin alkaessa uudelleen tahdin 4:lta soitatkin sen paradiddle-pohjaisesti kuten Kuoppis ja moni muu. Paradiddlet ovat juurikin helpoimpia käsijärjestyksiä soittaa tuollaiset rytmit ja orkestraatiot. :) Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. |
Epämuusikko 19.05.2010 00:26:37 | |
---|
Nuotinnusmahdollisuus M-Nettiin. Eihän tästä tule vittuakaan. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
Hessu87 19.05.2010 00:51:35 (muokattu 19.05.2010 00:54:41) | |
---|
Markkuliiniseni, piti kirjoittaen tarkoittaa, että aloitan singleillä.. Huono jääkiekkomenestys saa aikaan sekavia kirjoituksia. seliseli.. Mutta siis, soittelin tuota paradiddlediddlediddle tms. yms. jne. yritelmällä aluksi(niinkuin ensimmäisessä kirjoituksessa on annettu nuotteina) mutta jotenkin minulla henkilökohtaisesti lähtee singleillä tuo alku tykimmin :) -H- EDIT: Tuossa ko. tahdin 4:ssä tulis kiire soittaa vuorokäsin etutomiin, joten ne välissä olevat kaksi iskua on helpompi ottaa vasurilla.. Para mi.. _viisasten kerho_ |
markkuliini 19.05.2010 01:01:42 | |
---|
Hessu87: EDIT: Tuossa ko. tahdin 4:ssä tulis kiire soittaa vuorokäsin etutomiin, joten ne välissä olevat kaksi iskua on helpompi ottaa vasurilla.. Para mi.. Nimenomaan tomien tullessa kuvioihin paradiddlet alkavat olla kätevämpiä. Oli kyllä mielenkiintoinen lätkämatsi! :) Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. |
damn u 19.05.2010 08:44:18 (muokattu 19.05.2010 08:56:24) | |
---|
Alussa kaksi kolmeen menevää fraasia samalla käsijärjestyksellä: OvvO voov OVov, eka fraasi snare only, toka fraasi OvvO :ssa oikean käden aksentit iso tom eli OvvO voov OVov, OvvO voov OVov sitten: OvvB OVOV ja sit alkaaki pellit kilistä edit: eli neljään kirjoitettuna Ovvo voov OVov OvvO, voov OVov OvvB OVOV |
Hessu87 19.05.2010 10:17:10 | |
---|
Oli kyllä mielenkiintoinen lätkämatsi! :) Toisen erän jälkeen ei tarvinnu katella kuin viiden minuutin välein.. _viisasten kerho_ |
tomboarmageddon 19.05.2010 11:04:09 | |
---|
markkuliini: Koska meillä on rudimenteissa vain yksi tai kaksi lyöntiä samalla kädellä peräkkäin, voi oikeastaan kaikista käsijärjestyksestä hyvin pienellä mielikuvituksella sanoa että ne ovat jonkun rudimentin variaatioita. Itse olen sitä mieltä, että käsijärjestyksen tulee olla todella lähellä varioitavaa rudimenttia, jotta käyttäisin variaatio-sanaa. Ja mun mielestä tämä Fire-intro ei ole tarpeeksi lähellä para-diddlediddleä. Kuoppiksen soittotyyliä tuntien sanoisin, että six-stroke-roll-pyörittelyt ja puolitukset (mihin epämuusikko jo viittasikin) ovat paljon lähempänä tuota ajatusmaailmaa mitä siinä käytetään. Sillähän ei ole mitään merkitystä miten rolleja soitetaan "virallisesti", kaikki 6-st-rollin osaavat kuitenkin pyöristävät sen aika-arvoja tarvittaessa. Mutta ihan sama miten kukin nuo mieltää, tuo paradiddlediddle-teorisointi oli musta vaan vähän kaukaa haettu ja hämääväkin jopa. Siksi vaivauduin mukaan tähän jargon-suohon. :) Tää on ny saivartelua,mutta flam paradidlessähän tuleekin 3 lyöntiä per käsi perusmuodossa vRvoo/oVovv:) |
markkuliini 19.05.2010 11:08:58 | |
---|
tomboarmageddon: Tää on ny saivartelua,mutta flam paradidlessähän tuleekin 3 lyöntiä per käsi perusmuodossa vRvoo/oVovv:) Hyvä yritys! :) Nimittäin voihan sitä ajatella myös niin, että jos flamissa olevaan etuhelettä kutsuu lyönniksi, niin silloin on ymmärtänyt kyseisen rudimentin ihan väärin. :P Mutta periaatteessa oot ihan oikeassa. Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
Epämuusikko 19.05.2010 11:58:04 (muokattu 19.05.2010 11:58:33) | |
---|
tomboarmageddon: Tää on ny saivartelua,mutta flam paradidlessähän tuleekin 3 lyöntiä per käsi perusmuodossa vRvoo/oVovv:) For this you will die in your sleep. e: Rudimenttien ykkösinhokkini. yäk. Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |